erstatning af Paint Shop Pro 6/7?
Fra : DarkJedi

Dato : 29-04-01 16:14

Jeg er møgtræt af windows og vil gerne skifte, da jeg kun har éen ting
tilbage i windows, som jeg vil komme til at savne meget... nemlig Paint Shop
Pro - er der ikke et godt alternativ til dette på linux ? (og nej, hertil er
GIMP ikke et alternativ)

DarkJedi

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 29-04-01 16:10

DarkJedi skrev:

> Paint Shop Pro - er der ikke et godt alternativ til dette på linux ?
> (og nej, hertil er GIMP ikke et alternativ)

Umiddelbart vil jeg tro, at GIMP er bedre end Paint Shop Pro, men
altså... Hvis du insisterer på at bruge Paint Shop Pro, så kør det vha.
Wine (http://winehq.org), VMware (http://vmware.com) eller VNC.

--
Venlig hilsen
Jonas Koch Bentzen

Fra : Steen Suder

Dato : 29-04-01 16:42

DarkJedi wrote:

> [...]
> Pro - er der ikke et godt alternativ til dette på linux ? (og nej, hertil er

Hvad er det der gør at GIMP ikke er et alternativ? Hvad er det for
funktioner du ønsker dig/har brug for?

--
Steen Suder

"We reject kings, presidents and voting.
We believe in rough consensus and running code."

Fra : DarkJedi

Dato : 29-04-01 22:47

> Hvad er det der gør at GIMP ikke er et alternativ? Hvad er det for
> funktioner du ønsker dig/har brug for?

GIMP er efterhånden blevet stabil, men mangler meget endnu i mine øjne hvis
vi ser på funktionalitet. F.eks. er PSP's måde at håndtere vektorer på
eminent, hvor jeg nok i linux ville bruge et tredje program, hvis jeg ville
lege med vektorer i grafik. Denne integration mangler jeg. Så vil i sikkert
komme og sige - jamen man kan alt med plugins - nej, og det findes endnu
ikke alt til gimp-plugins, eller også vil man ikke bruge en dag på at lede
efter den rigtige. Desuden finder jeg det lettere at lave
billeder/tegninger/grafik fra bunden af i PSP, hvor jeg mere finder GIMP som
et redigeringsprogram til billeder (Image Manipulation Program) .. ligesom
det ellers udemærkede Photogenics!

DarkJedi

Fra : Kent Friis

Dato : 30-04-01 00:43

Den Sun, 29 Apr 2001 23:47:28 +0200 skrev DarkJedi:

> [...]
>eminent, hvor jeg nok i linux ville bruge et tredje program, hvis jeg ville

Gimp har aldrig været beregnet til vektorer - den går mere efter
photoshop-markedet (med vægt på photo) - men der findes faktisk et
menupunkt (plugin?) der hedder GFig, som kan lave lidt småting med
vektorer. Jeg kender ikke PSP (eller rettere, jeg har ikke brugt det
siden den gang det kun kunne konvertere billeder og ændre paletten),
så jeg ved ikke hvor meget du er vandt til på den front.

>Denne integration mangler jeg.

Sjovt som alle windowsbrugere vil have alting integreret... Hvis ikke
det er en browser der skal integreres i OS'et, så er det to helt
separate typer tegneprogrammer der skal integreres.

> [...]
>et redigeringsprogram til billeder (Image Manipulation Program) .. ligesom

Mine tegninger er lavet fra bunden af i Gimp, og jeg kunne ikke
forestille mig at bruge et andet program (det skulle da lige være povray
i visse tilfælde).

Hvis det er vektorer du er ude efter, så prøv at kigge på CorelDRAW.

Mvh
Kent
--
Nu med en e-mail adresse der virker...

Fra : DarkJedi

Dato : 30-04-01 06:37

> Sjovt som alle windowsbrugere vil have alting integreret... Hvis ikke
> det er en browser der skal integreres i OS'et, så er det to helt
> separate typer tegneprogrammer der skal integreres.

Nu ved jeg ikke helt om jeg kan lide betegnelsen windowsbrugere, da jeg
faktisk har brugt linux i flere år, men nu bare gerne vil helt af med
windows! Og jeg er sikkert ikke den eneste på denne liste, der vil kaldes
windowsbruger, selvom man har windows liggende...

> Mine tegninger er lavet fra bunden af i Gimp, og jeg kunne ikke
> forestille mig at bruge et andet program (det skulle da lige være povray
> i visse tilfælde).

POVRay er også er sejt raytracing program...

> Hvis det er vektorer du er ude efter, så prøv at kigge på CorelDRAW.

CorelDRAW er nok det værste program man kan forestille sig...

Jeg takker ihvertfald for diskussionen, og håber at man en dag laver et
program til linux, der kan virkelig konkurrere med Photoshop (GIMP kan godt,
når der drejer sig om at redigere et nuværende billede, også deraf navnet
manupulation program)

... og det kunne jo være fedt, hvis man kunne overtale JASC til at sende PSP
ud til linux .. hmmm... faktisk ret fedt! - Linux egner sig jo godt til
billedbehandling, da det udnytter ressourcerne en del bedre end windshit!

DarkJedi

Fra : Kent Friis

Dato : 30-04-01 11:03

Den Mon, 30 Apr 2001 07:37:05 +0200 skrev DarkJedi:

> [...]
>windows! Og jeg er sikkert ikke den eneste på denne liste, der vil kaldes
>windowsbruger, selvom man har windows liggende...

Hvad med: Windowsbruger: En der starter Word når der kommer en e-mail
med et vedhæftet worddokument.

Ikke windowsbruger: En der sender mailen tilbage med teksten "Desværre,
jeg har ikke råd til verdens dyreste tekstbehandlingsprogram, prøv
at skrive i e-mail format i stedet for".

>POVRay er også er sejt raytracing program...

>CorelDRAW er nok det værste program man kan forestille sig...

Jeg syntes godt om 3.0 den gang på handelsskolen. Men det forkommer mig
dog at det var den sidste version hvor det kunne betale sig at opgradere
- alle efterfølgerne lider af "featuritis".

> [...]
>når der drejer sig om at redigere et nuværende billede, også deraf navnet

Prøv lige at tage et kig på http://www.celebrityshine.com/~kfr/grafik/
Alle billederne er lavet i Gimp, og eventuelle uhensigtsmæssigheder skal
nok nærmere tilskrives min (manglende) kunstneriske sans.

> [...]
>ud til linux .. hmmm... faktisk ret fedt! - Linux egner sig jo godt til
>billedbehandling, da det udnytter ressourcerne en del bedre end windshit!

Umiddelbart tror jeg de ville få samme problem som CorelPhotopaint -
det er nødt til at være gratis, for at have bare en lille chance overfor
Gimp, og selv da vil de hovedsageligt nå windowsbrugere der ikke helt
har opdaget mulighederne i The Gimp.

Mvh
Kent

PS: Du har prøvet at højreclicke på billedet i Gimp? Det er der 90% af
mulighederne ligger.
--
Nu med en e-mail adresse der virker...

Fra : Claus Sørensen - For~

Dato : 30-04-01 14:01

On Mon, 30 Apr 2001 10:03:10 +0000 (UTC), kfr@fleggaard.dk (Kent
Friis) wrote:

> [...]
>jeg har ikke råd til verdens dyreste tekstbehandlingsprogram, prøv
>at skrive i e-mail format i stedet for".

I de allerfleste tilfælde kan man åbne dokumentet i StarOffice 5.2
uden problemer.

Man kan også nøjes med AbiWord, hvor en hel del af formateringen ryger
sig en tur, men selv indholdet er der stadigvæk.

Fortæl hellere, at du ikke kan læse indholdet, da det ikke er baseret
på en åben standard.

Åbne standarder skal der til, hvis vi som brugere og forbrugere skal
have et frit valg, når det gælder produkter til kommunikation med det
offentlige, virksomheder og hinanden.

De herligste hilsner
--
Claus Sørensen K L I D
Formand ------------------ Tlf: 20 94 62 34

Fra : Kent Friis

Dato : 30-04-01 14:51

Den Mon, 30 Apr 2001 13:01:28 GMT skrev Claus Sørensen - Formand for KLID:

>I de allerfleste tilfælde kan man åbne dokumentet i StarOffice 5.2
>uden problemer.

Windowsbruger: En der kan finde sig i et program der laver vinduer inde
i vinduer, og en grim linie fornede, men en knap i nederste venstre
hjørne...

>Man kan også nøjes med AbiWord, hvor en hel del af formateringen ryger
>sig en tur, men selv indholdet er der stadigvæk.

Så kan strings efterhånden også være med.

> [...]
>
>Åbne standarder skal der til, hvis vi som brugere og forbrugere skal
>have et frit valg, når det gælder produkter til kommunikation med det

Helt enig. Men de folk der kan finde på at sende mig e-mails med word-
dokumenter kan ikke kende forskel på en åben standard og åben papkasse.
(ok, hvis man ser bort fra at de ved hvad en papkasse er).

Mvh
Kent
--
Nu med en e-mail adresse der virker...

Fra : DarkJedi

Dato : 30-04-01 16:03

> Hvad med: Windowsbruger: En der starter Word når der kommer en e-> mail
> med et vedhæftet worddokument.

hmm... hehe - nej en windowsbruger har da startet en scripting-host så
maskinen selv starter Word og lign. virusser!

> Prøv lige at tage et kig på http://www.celebrityshine.com/~kfr/grafik/
> Alle billederne er lavet i Gimp, og eventuelle uhensigtsmæssigheder skal
> nok nærmere tilskrives min (manglende) kunstneriske sans.

Selvfølgelig kan man lave god grafik i GIMP, og dens layer funktioner er
mindst lige så gode som i PhotoShop 5 (har ikke prøvet 5.5), men der mangler
altså vektor-support i ordentlig grad.

> [...]
> det er nødt til at være gratis, for at have bare en lille chance overfor
> Gimp, og selv da vil de hovedsageligt nå windowsbrugere der ikke helt

Nogle programmer koster penge, og tjener faktisk på det - jeg har selv
overvejet at købe Photogenics, fordi det er så genialt (prøv det, og så kan
du også se mangler i GIMP)

> PS: Du har prøvet at højreclicke på billedet i Gimp? Det er der 90% af
> mulighederne ligger.

Jeg har lavet mange billeder i GIMP, og har arbejdet med det igennem al min
linux-tid, så den kommentar vælger jeg bare at overhøre - GIMP er ikke
svært, men efter min mening heller ikke færdigt - og det største problem set
i mine øjne er, at alle spørgsmål om grafik på linux bliver altid besvaret
med GIMP - heldigvis bragte nogle også Corel med i det, men ellers er svaret
altid det samme, og det giver ikke mange muligheder for at andre programmer
kan komme ind på markedet, da folk påstår at man kan lave alt i GIMP. Det
kan de proffe også, men at komme med lidt krav til GIMP er jo heller ikke i
vejen!

DarkJedi

Fra : Kent Friis

Dato : 30-04-01 16:03

Den Mon, 30 Apr 2001 17:03:06 +0200 skrev DarkJedi:

> [...]
>mindst lige så gode som i PhotoShop 5 (har ikke prøvet 5.5), men der mangler

Gimp er ikke et vektor-tegneprogram, og jeg kan ikke se hvorfor disse
to ting skal blandes sammen.

>Nogle programmer koster penge, og tjener faktisk på det - jeg har selv
>overvejet at købe Photogenics, fordi det er så genialt (prøv det, og så kan
>du også se mangler i GIMP)

Hvor downloader man en linux-version.

>Jeg har lavet mange billeder i GIMP, og har arbejdet med det igennem al min
>linux-tid, så den kommentar vælger jeg bare at overhøre

Sorry, men det var lidt svært at se ud af teksten.

> [...]
>kan de proffe også, men at komme med lidt krav til GIMP er jo heller ikke i

Hvis vi ser bort fra at det ikke er et vektor-program eller et tekst-
behandlingsprogram eller et regneark..., hvad mangler du så i Gimp?

Mvh
Kent
--
Nu med en e-mail adresse der virker...

Fra : DarkJedi

Dato : 30-04-01 16:46

http://www.paulnolan.com/

> Hvis vi ser bort fra at det ikke er et vektor-program eller et tekst-
> behandlingsprogram eller et regneark..., hvad mangler du så i Gimp?

Nu antager jeg at vektorer er en integreret del af
billedbehandlingsprogrammer og spiller også en stor del i alle andre lign.,
såsom photoshop, psp & corelDraw

DarkJedi

Fra : Kent Friis

Dato : 30-04-01 18:51

Den Mon, 30 Apr 2001 17:46:12 +0200 skrev DarkJedi:

>http://www.paulnolan.com/

Hmm, hvis det kan downloades til Linux, hvad var det så du manglede?
(Jeg er lidt lost her).

>Nu antager jeg at vektorer er en integreret del af
>billedbehandlingsprogrammer og spiller også en stor del i alle andre lign.,
>såsom photoshop, psp & corelDraw

CorelDraw er et vektorprogram. De andre to betragter jeg lige som det
integrerede (mini)-regneark i Word... Så brug da for ****** excel i
stedet for. Altså et alvorligt tilfælde af "feature creep".

Mvh
Kent
--
Nu med en e-mail adresse der virker...

Fra : DarkJedi

Dato : 30-04-01 21:50

> Hmm, hvis det kan downloades til Linux, hvad var det så du manglede?

Det har de samme mangler, som jeg også skrev tidligere!

> Så brug da for ****** excel i stedet for

hmm... jeg tror jeg vil lade tråden ligge fra nu af, og håbe at der hen ad
vejen kommer et alternativ til GIMP eller en version med vektor-support!

- Tak for svarene - De har for det meste været til hjælp i min vurdering af
billedbehandlingssiden af linux!

DarkJedi

Fra : Kent Friis

Dato : 30-04-01 21:47

Den Mon, 30 Apr 2001 22:50:20 +0200 skrev DarkJedi:

>Det har de samme mangler, som jeg også skrev tidligere!

Det var da mangler i Gimp, som man kunne se ved at prøve PhotoGenics.

Jeg synes nu mere der er mangler i PhotoGenics - jeg kan ikke engang
hitte ud af at skifte farve (ok, der står også i manualen at der skal
være et tredie vindue, men det er der ikke), og når jeg har clicket en
gang på undo, er det kun udfyldte figurer der virker.

Mvh
Kent
--
Nu med en e-mail adresse der virker...

Fra : Thomas Overgaard

Dato : 30-04-01 22:07

DarkJedi wrote:

> - Tak for svarene - De har for det meste været til hjælp i min
> vurdering af billedbehandlingssiden af linux!

Der mangler vist en henvisning til Blender, selvom det overgår min
fatteevne hvordan de har lavet de blærede billeder man finder i
galleriet.

Jeg prøvede engang at rode lidt med programmet, men fattede ikke en
meter, måske fordi grafikken aldrig rigtig har haft min interesse. Så
jeg ofrede helt sikkert ikke den tid der skulle til for at sætte mig
ind i programmets avancerede funktioner.

Men du kan da prøve at kikke lidt:

--
Thomas O.

This area is designed to become quite warm during normal operation.

Fra : Kent Friis

Dato : 30-04-01 22:10

Den Mon, 30 Apr 2001 23:07:02 +0200 skrev Thomas Overgaard:

> [...]
>jeg ofrede helt sikkert ikke den tid der skulle til for at sætte mig
>ind i programmets avancerede funktioner.

Hvis det er den 3D-editor jeg forsøgte med engang, så er du ikke den
eneste der ikke fattede en meter.

Mvh
Kent
--
Nu med en e-mail adresse der virker...

Fra : DarkJedi

Dato : 01-05-01 06:17

> Der mangler vist en henvisning til Blender, selvom det overgår min
> fatteevne hvordan de har lavet de blærede billeder man finder i
> galleriet.

Blender er et semi-sejt 3D-modelleringsprogram, som efterhånden også har
fået muligheden for at lave 3D spil direkte.

> [...]
> jeg ofrede helt sikkert ikke den tid der skulle til for at sætte mig
> ind i programmets avancerede funktioner.

Her vil jeg give dig fuldstændig ret - Blender's brugerflade kræver lidt
øvelse, men programmet er faktisk meget godt (har leget med det)

DarkJedi

Fra : Kent Friis

Dato : 30-04-01 22:17

>Det har de samme mangler, som jeg også skrev tidligere!

>hmm... jeg tror jeg vil lade tråden ligge fra nu af, og håbe at der hen ad
>vejen kommer et alternativ til GIMP eller en version med vektor-support!

Jeg kom lige til at tænke på noget - de der bezier-paths, det er også
en form for vectors. Kan de ikke bruges (og så er der jo stadig GFig
nede under Filters -> render).

Mvh
Kent
--
Nu med en e-mail adresse der virker...

Fra : frank damgaard

Dato : 30-04-01 22:33

DarkJedi <darkjedi@cyberimage.dk> wrote:

> http://www.paulnolan.com/

> Nu antager jeg at vektorer er en integreret del af
> billedbehandlingsprogrammer og spiller også en stor del i alle andre lign.,
> såsom photoshop, psp & corelDraw

Jeg troede vektortegning var en del af tegneprogrammer ikke
"image"/billed programmer ?
Man kan selvfølgelig lavede kombinderede programmer, så det der
ønskes er vel et kombineret vektor-tegne og "paint" program.

Corel Draw er vel et tegneprogram der har fået "paint" funktion.
(og Corel PhotoPaint er et "paint" program)

Og kan Corel Draw ikke købes til Linux ?

Ellers så er det bare at gå i gang med at udvide GIMP med vektortegning
i stedet for hele tiden at brokkes sig over at det mangler.

--
Frank Damgaard

Fra : DarkJedi

Dato : 01-05-01 06:19

> Ellers så er det bare at gå i gang med at udvide GIMP med
> vektortegning
> i stedet for hele tiden at brokkes sig over at det mangler.

Det var faktisk en god idé, og det kunne man jo kigge lidt på hvis man har
tid (det vil jeg da gøre...på et tidspunkt ;)

Nu brokker jeg mig heller ikke, men konstaterer bare hvad det er GIMP står
for, og advarer imod at vi i linuxsamfundet altid bruger det som svar.

DarkJedi

Fra : J. Kvistholt

Dato : 29-04-01 22:47

Nej Gimp er ikke lige sådan, når man er til PSP - jeg kender det selv.
Men et andet alternativ: Corel Photo Painter ver. 9 - kan hentes gratis fra
deres hjemmeside

--

Jørgen Tranum Kvistholt
jtp.jk@get2net.dk

Fra : Claus Sørensen - For~

Dato : 30-04-01 09:19

On Sun, 29 Apr 2001 17:14:05 +0200, "DarkJedi"
> [...]

>Pro - er der ikke et godt alternativ til dette på linux ? (og nej, hertil er

I StarOffice er der også et vektorbaseret grafikporgram, som måske kan
bruges.

De herligste hilsner