|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | 100 watt pærer? Fra : Daniel Alstrup
 | 
 Dato :  27-04-04 23:26
 | 
 |  | Davs.
 
 Jeg var inde på en tankstation, hvor jeg gik og kiggede på forlygtepærere...
 Der var en H4, hvor der stod 55 /100 w i stedet for de normale 55/65 w. Så
 vil det vel sige, at det lange lys så er på 100 w? I så fald må det jo give
 et væsentlig skarpere/bedre lys.... Kan man så bare smide disse pærer i en
 normal lygte, hvor der normalt bruges 55/65?
 
 
 --
 Hygge...
 Daniel
 Suzuki GSX-R 400 R
 
 
 
 
 |  |  | 
  Keld (27-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Keld
 | 
 Dato :  27-04-04 23:34
 | 
 |  | Snip
 > normal lygte, hvor der normalt bruges 55/65?
 
 På en 55/100 er kun det lange lys der bliver kraftigere man kan også få
 80/100
 
 De kan umiddelbart monteres men de er ikke lovlige, de trækker mere strøm så
 man kan risikere at ens ledningsnet ect. bliver overbelastet og de udvikler
 mere varme så specielt biler med plasticlygter kan opleve en nedsmeltning.
 
 Keld
 
 
 
 
 |  |  | 
  Boel (28-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Boel
 | 
 Dato :  28-04-04 06:17
 | 
 |  | 
 
 > De kan umiddelbart monteres men de er ikke lovlige, de trækker mere strøm
 så
 > man kan risikere at ens ledningsnet ect. bliver overbelastet og de
 udvikler
 > mere varme så specielt biler med plasticlygter kan opleve en nedsmeltning.
 
 
 Ledningsnettet kan vidst ikke blive overbelastet. hint: Sikringer.
 
 Mvh
 
 Boel
 
 
 
 
 |  |  | 
   Roberto Saldo (28-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Roberto Saldo
 | 
 Dato :  28-04-04 07:10
 | 
 |  | Boel wrote:
 >>De kan umiddelbart monteres men de er ikke lovlige, de trækker mere strøm
 >
 > så
 >
 >>man kan risikere at ens ledningsnet ect. bliver overbelastet og de
 >
 > udvikler
 >
 >>mere varme så specielt biler med plasticlygter kan opleve en nedsmeltning.
 >
 >
 >
 > Ledningsnettet kan vidst ikke blive overbelastet. hint: Sikringer.
 
 Selvf kan det da det!
 
 Hvis der afsættes varme et forkert sted er der et eller andet der
 brænder bilen lystigt når man mindst venter det.
 
 --
 Roberto Saldo
 
 
 |  |  | 
    Boel (28-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Boel
 | 
 Dato :  28-04-04 07:29
 | 
 |  | 
 
 >
 > Hvis der afsættes varme et forkert sted er der et eller andet der
 > brænder bilen lystigt når man mindst venter det.
 
 
 At strømmen bliver brugt til at producere varme med, er ikke nødvendigvis en
 overbelastning. at det så bliver afsat et "forkert" sted, er vist mere en
 fejl 40 (f.eks forkerte lyskilder i plastparaboler)
 
 MVH
 
 Boel
 
 
 
 
 |  |  | 
   Brian (28-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Brian
 | 
 Dato :  28-04-04 19:47
 | 
 |  | Hejsa
 
 Boel skrev:
 
 > Ledningsnettet kan vidst ikke blive overbelastet. hint: Sikringer.
 
 Sludder...
 
 Træk istedet lidt nye kabler, og få et relæ koblet ind på det
 eksisterende ledningsnet, så skulle den være i vinkel.
 
 /Brian
 
 
 
 
 |  |  | 
    Bjørn Jørvad (28-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bjørn Jørvad
 | 
 Dato :  28-04-04 20:00
 | 
 |  | 
 "Brian" <Nejtak@til.spam> skrev i en meddelelse
 news:c6ou64$o1d$1@sunsite.dk...
 
 KLIP
 
 > Træk istedet lidt nye kabler, og få et relæ koblet ind på det
 > eksisterende ledningsnet, så skulle den være i vinkel.
 
 Hvad med paraboler og evt. plastic"glas"..?
 
 Det er altså ikke alle lygtehuse, der kan tåle den ekstra varme.
 
 --
 Med venlig hilsen
 Hr. Bjørn
 
 
 
 
 |  |  | 
     Brian (28-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Brian
 | 
 Dato :  28-04-04 20:03
 | 
 |  | 
 
            Hejsa
 Bjørn Jørvad skrev:
 > Hvad med paraboler og evt. plastic"glas"..?
 Jaa.... det smelter måske, sammen med ledningerne    > Det er altså ikke alle lygtehuse, der kan tåle den ekstra varme.
 Nope, min kommentar var også mere rettet imod løsningen med
 at smide en sikring på ledningen. Der er et relæ trods alt, en bedre
 løsning....
 /Brian
            
             |  |  | 
      Bjørn Jørvad (28-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bjørn Jørvad
 | 
 Dato :  28-04-04 20:06
 | 
 |  | 
 "Brian" <Nejtak@til.spam> skrev i en meddelelse
 news:c6ov3l$4pm$1@sunsite.dk...
 KLIP
 > Nope, min kommentar var også mere rettet imod løsningen med
 > at smide en sikring på ledningen. Der er et relæ trods alt, en bedre
 > løsning....
 O.k. .. og ja.
 Noget helt andet, der vist er nævnt tidligere, det er ikke lovligt at køre
 med de dersens superpærer.
 (Mellem du og jeg, så ingen andre hører det... så har jeg selv i mine unge
 dage kørt med disse pære...  )
 --
 Med venlig hilsen
 Hr. Bjørn
            
             |  |  | 
       Brian (28-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Brian
 | 
 Dato :  28-04-04 20:17
 | 
 |  | 
 
            Hejsa
 Bjørn Jørvad skrev:
 > Noget helt andet, der vist er nævnt tidligere, det er ikke lovligt at
 > køre med de dersens superpærer.
 >
 > (Mellem du og jeg, så ingen andre hører det... så har jeg selv i mine
 > unge dage kørt med disse pære...  )
 Hehe...  i en alder af 23, må jeg jo være i mine unge dage lidt endnu....
 Måske det var tid at smide sådan et par grisebasser i Vectra'en    Parabolerne trænger alligevel til en udskiftning... ellers kommer de nok
 hurtigt til det    /Brian
            
             |  |  | 
        Torben Scheel (29-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Torben Scheel
 | 
 Dato :  29-04-04 09:46
 | 
 |  | 
 
            "Brian" <Nejtak@til.spam> wrote in message news:c6ovu6$g7m$1@sunsite.dk...
 > Hejsa
 >
 > Bjørn Jørvad skrev:
 >
 > > Noget helt andet, der vist er nævnt tidligere, det er ikke lovligt at
 > > køre med de dersens superpærer.
 > >
 > > (Mellem du og jeg, så ingen andre hører det... så har jeg selv i mine
 > > unge dage kørt med disse pære...  )
 >
 > Hehe...  i en alder af 23, må jeg jo være i mine unge dage lidt endnu....
 > Måske det var tid at smide sådan et par grisebasser i Vectra'en    Vent hellere til synet begynder at falme - ellers løber du tør for
 muligheder, når du sidder med de multifokale briller    vh
 Torben
            
             |  |  | 
         Brian (30-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Brian
 | 
 Dato :  30-04-04 05:35
 | 
 |  | 
 
            Hejsa
 Torben Scheel skrev:
 > Vent hellere til synet begynder at falme - ellers løber du tør for
 > muligheder, når du sidder med de multifokale briller    Jesus Christian, jeg ved ikke engang hvad "multifokale" briller er!    Mons ikke jeg opdager det når tid er... 100W lamper er hermed
 udsat et årti eller to    /Brian - som beklager mailen til Torben
            
             |  |  | 
          Mogens Knudsen (30-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mogens Knudsen
 | 
 Dato :  30-04-04 16:13
 | 
 |  | 
 
            On Fri, 30 Apr 2004 06:35:06 +0200, "Brian" <Nejtak@til.spam> wrote:
 >Jesus Christian, jeg ved ikke engang hvad "multifokale" briller er!    Flydende overgang i brilleglas 
 (flere styrker i eet glas)
 /Mogens
 Biler fra @lfa til Omeg@
www.alfa-gt.de |  |  | 
           Fam. Olsen (30-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Fam. Olsen
 | 
 Dato :  30-04-04 19:09
 | 
 |  | 
 "Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev i en meddelelse
 news:r5r4901t2dn13nc7r38hbd2v1ivph71h01@4ax.com...
 > www.alfa-gt.de Ja nu er jeg endu mere overbevist om min signatur er rigtig.   )
 MVH Niels
 Alfa forever
            
             |  |  | 
  Coach [4130] (28-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Coach [4130]
 | 
 Dato :  28-04-04 07:24
 | 
 |  | 
 "Daniel Alstrup" <4junk@FJERNc.dk> skrev i en meddelelse
 news:408edd9e$0$177$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 > Davs.
 >
 > Jeg var inde på en tankstation, hvor jeg gik og kiggede på
 forlygtepærere...
 > Der var en H4, hvor der stod 55 /100 w i stedet for de normale 55/65 w. Så
 > vil det vel sige, at det lange lys så er på 100 w? I så fald må det jo
 give
 > et væsentlig skarpere/bedre lys.... Kan man så bare smide disse pærer i en
 > normal lygte, hvor der normalt bruges 55/65?
 >
 >
 > --
 > Hygge...
 > Daniel
 > Suzuki GSX-R 400 R
 >
 >
 På nogle biler er ledningerne så underdimensionerede at ledningerne vil
 smelte sammen på et tidspunkt.
 Sikringerne stopper ikke denne proces, da der jo ikke sker en kortslutning i
 første omgang.
 Når sikringerne reagerer på det, er det som regel alt for sent.
 
 Jeg arb. i autobranchen, og har set adskillige tilfælde.
 Brændte ledningsnet, brændte lyskontakter, smeltede kombikontakter, brændte
 biler, smeltede plasticlygter.
 
 Brug de stærke pærer med omtanke.
 Det er for iøvrigt også ulovligt. (men det er der jo så meget der er....)
 
 mvh
 Bri@n
 
 
 
 
 
 
 
 |  |  | 
  Daniel Alstrup (28-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Daniel Alstrup
 | 
 Dato :  28-04-04 15:23
 | 
 |  | 
 
            Coach [4130] griflede i
 news:408f4df8$0$169$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:
 > Jeg arb. i autobranchen, og har set adskillige tilfælde.
 > Brændte ledningsnet, brændte lyskontakter, smeltede kombikontakter,
 > brændte biler, smeltede plasticlygter.
 > Det er for iøvrigt også ulovligt.
 [klip]
 Ok, tak for svarene, jeg lader være med at rode med det...    Men det er da
 underligt at en normal tankstation sælger dem, hvis de ikke er lovlige? Jeg
 ku' forstå hvis det var hos et eller andet skummelt sted    -- 
 Hygge...
 Daniel
 Suzuki GSX-R 400 R
            
             |  |  | 
   ///JJ (29-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : ///JJ
 | 
 Dato :  29-04-04 02:18
 | 
 |  | 
 
            Daniel Alstrup wrote:
 > Coach [4130] griflede i
 > news:408f4df8$0$169$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:
 >> Jeg arb. i autobranchen, og har set adskillige tilfælde.
 >> Brændte ledningsnet, brændte lyskontakter, smeltede kombikontakter,
 >> brændte biler, smeltede plasticlygter.
 >> Det er for iøvrigt også ulovligt.
 > [klip]
 >
 > Ok, tak for svarene, jeg lader være med at rode med det...    Men
 > det er da underligt at en normal tankstation sælger dem, hvis de ikke
 > er lovlige? Jeg ku' forstå hvis det var hos et eller andet skummelt
 > sted    Hehe - i så fald har T-hansen faktisk næsten ikke noget forretningsgrundlag,
 idet rigtig meget af deres sortiment ikke må bruges på landevejen :)
 Heldigvis er de da nu begyndt at mærke produkterne hvis de er ulovlige på
 vejen!
 -- 
 Mvh
 ///JJ
            
             |  |  | 
  anders majland (28-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : anders majland
 | 
 Dato :  28-04-04 16:35
 | 
 |  | > På nogle biler er ledningerne så underdimensionerede at ledningerne
 > vil smelte sammen på et tidspunkt.
 > Sikringerne stopper ikke denne proces, da der jo ikke sker en
 > kortslutning i første omgang.
 
 Hmm er det nogle bestemte mærker der ofte viser det problem eller det
 mere generelt ?
 
 Et er hvis bilisten skifter en sikring til en for stor - men det virker
 fuldstændigt hul i hovedet ikke ledningsnettet ikke er kraftigt nok til
 den rigtigt sikringsstørrelse.
 
 --
 Anders dot Majland at jyde dot dk
 email address in header is not valid
 
 
 
 
 |  |  | 
   phk (29-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : phk
 | 
 Dato :  29-04-04 09:47
 | 
 |  | 
 "anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev i en
 meddelelse news:c6olf5$7ve$1@sunsite.dk...
 
 > Et er hvis bilisten skifter en sikring til en for stor - men det virker
 > fuldstændigt hul i hovedet ikke ledningsnettet ikke er kraftigt nok til
 > den rigtigt sikringsstørrelse.
 
 Problemerne ligger oftest i forbindelserne - altså kontakterne. Tænd/sluk,
 høj/lav og sikringsboksen. I forvejen er der nogle biler der har nogle svage
 sikringsbokse, såhhhh ...
 
 Ledningsnettet klarer det nok :)
 
 --
 Per, Esbjerg
 
 
 
 
 |  |  | 
 |  |