|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Ny fabia trækker skævt Fra : Mads-Ole Bak
 | 
 Dato :  27-04-04 22:27
 | 
 |  | Hej.
 
 Jeg skal på værksted med min forholdsvis nye Fabia (fra nov. 03) fordi jeg
 har haft problemer med den trak til venstre. Jeg prøvede alle mulige steder
 og uanset vejens hældning trak den til venstre. Nu har jeg i mellemtiden
 fået sommerhjul på den og nu trækker den konsekvent til højre. Det er så
 meget, at efter ca 5 sek. uden jeg holder ved rattet kører den af vejen.
 Samtidig sidder rattet lidt skævt - forstået på den måde, at når jeg kører
 ligeud står rettet drejet ca. 1 cm  til venstre.
 
 Det skal siges, at jeg i december havde en større frontal påkørsel, hvor
 bilen blev repareret for 30.000 men allerede dengang sagde mekanikeren (den
 samme som jeg skal ned til nu) at den ikke havde betydning for styretøjet,
 men at de alligevel havde haft den til sporing. Jeg er ikke 100% sikker på
 om problemet var der inden uheldet, men det har i hvert fald været der lige
 siden.
 
 Hvor meget skal man finde sig i at bilen trækker til siden? Og kan det være
 rigtigt at rattet skal sidde skævt? Er dette tegn på at der er noget galt?
 
 Kan jeg ikke med rimelighed forlange, at mekanikeren skal tage fejlen ind
 under enten garanti for bilen eller garanti for skaden?
 
 Håber på et hurtigt svar - i aften - da jeg skal afsted med den i morgen
 tidligt.
 
 Mvh.
 
 Mads-Ole
 
 
 
 
 |  |  | 
  Martin Sand. (27-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Martin Sand.
 | 
 Dato :  27-04-04 22:36
 | 
 |  | > Jeg skal på værksted med min forholdsvis nye Fabia (fra nov. 03)
 > fordi jeg har haft problemer med den trak til venstre. Jeg prøvede
 > alle mulige steder og uanset vejens hældning trak den til venstre. Nu
 > har jeg i mellemtiden fået sommerhjul på den og nu trækker den
 > konsekvent til højre. Det er så meget, at efter ca 5 sek. uden jeg
 > holder ved rattet kører den af vejen. Samtidig sidder rattet lidt
 > skævt - forstået på den måde, at når jeg kører ligeud står rettet
 > drejet ca. 1 cm  til venstre.
 
 Jeg ville ikke finde mig i at en bil trækker skævt - og da især ikke når den
 er så ny! Du står jo også dårligt hvis du vil sæge den fx. privat. Og du vil
 da få et enormt dækslid når du skal styre kontra hele tiden. For ikke at
 tale om en ringe køreoplevelse med sådan et styretøj. Så kunne du jo ligeså
 godt have købt en 15 år gammel ledeløs bil.
 Jeg ved ikke hvad der er galt med styretøjet eller hjulene, men jeg ville
 henvende mig for at få det udbedret u/b.
 
 MVH Martin
 
 
 
 
 |  |  | 
  phk (27-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : phk
 | 
 Dato :  27-04-04 22:38
 | 
 |  | 
 "Mads-Ole Bak @mail.dk>" <mobak<FJERN_DETTE> skrev i en meddelelse
 news:408ed034$0$172$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 
 > Hvor meget skal man finde sig i at bilen trækker til siden? Og kan det
 være
 > rigtigt at rattet skal sidde skævt? Er dette tegn på at der er noget galt?
 
 Jeg fik min 3G justeret i styretøjet på et tidspunkt. Mekanikeren var på et
 tidspunkt inde i bilen for at sørge for at rattet var i ligeudstilling når
 hjulene også styrede ligeud.
 
 Så jeg vil sige det er helt klart en fejl fra mekanikerens side.
 
 Hvordan med dækslid?
 
 
 --
 Per, Esbjerg
 
 
 
 
 |  |  | 
  Mads-Ole Bak (27-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mads-Ole Bak
 | 
 Dato :  27-04-04 23:05
 | 
 |  | Hej Per,
 
 Som sagt har jeg lige fået nye sommerdæk på, derfor er jeg også interesseret
 i, at de ikke slides forkert eller for meget. Vinterdækkene, som har kørt
 ca. 15000 er opbevaret hos dækfirmaet, og jeg tænkte desværre ikke lige på
 at checke, om de var slidt unormalt.
 
 Mads-Ole
 
 "phk" <phk_stopspam@esenet.dk> skrev i en meddelelse
 news:408ed2b6$0$187$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 >
 > "Mads-Ole Bak @mail.dk>" <mobak<FJERN_DETTE> skrev i en meddelelse
 > news:408ed034$0$172$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 >
 > > Hvor meget skal man finde sig i at bilen trækker til siden? Og kan det
 > være
 > > rigtigt at rattet skal sidde skævt? Er dette tegn på at der er noget
 galt?
 >
 > Jeg fik min 3G justeret i styretøjet på et tidspunkt. Mekanikeren var på
 et
 > tidspunkt inde i bilen for at sørge for at rattet var i ligeudstilling når
 > hjulene også styrede ligeud.
 >
 > Så jeg vil sige det er helt klart en fejl fra mekanikerens side.
 >
 > Hvordan med dækslid?
 >
 >
 > --
 > Per, Esbjerg
 >
 >
 
 
 
 
 |  |  | 
  Ukendt (28-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  28-04-04 07:29
 | 
 |  | 
 "Mads-Ole Bak @mail.dk>" <mobak<FJERN_DETTE> skrev i en meddelelse
 
 Jeg prøvede alle mulige steder
 > og uanset vejens hældning trak den til venstre. Nu har jeg i mellemtiden
 > fået sommerhjul på den og nu trækker den konsekvent til højre. Det er så
 > meget, at efter ca 5 sek. uden jeg holder ved rattet kører den af vejen.
 
 Jeg har prøvet noget lign., der var det skæve dæk. Jeg køber aldrig
 Firestone igen, MAGEN til §!%#!  skal man lede efter.
 
 
 
 
 |  |  | 
  EjS (28-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : EjS
 | 
 Dato :  28-04-04 07:47
 | 
 |  | 
 "Mads-Ole Bak" skrev i en meddelelse 
 "Ny fabia trækker skævt"
 > Hej.
 > 
 > Jeg skal på værksted med min forholdsvis nye Fabia (fra nov. 03) fordi jeg
 > har haft problemer med den trak til venstre. Jeg prøvede alle mulige steder
 > og uanset vejens hældning trak den til venstre. Nu har jeg i mellemtiden
 > fået sommerhjul på den og nu trækker den konsekvent til højre. Det er så
 > meget, at efter ca 5 sek. uden jeg holder ved rattet kører den af vejen.
 > Samtidig sidder rattet lidt skævt - forstået på den måde, at når jeg kører
 > ligeud står rettet drejet ca. 1 cm  til venstre.
 > 
 > Det skal siges, at jeg i december havde en større frontal påkørsel, hvor
 > bilen blev repareret for 30.000 men allerede dengang sagde mekanikeren (den
 > samme som jeg skal ned til nu) at den ikke havde betydning for styretøjet,
 > men at de alligevel havde haft den til sporing. Jeg er ikke 100% sikker på
 > om problemet var der inden uheldet, men det har i hvert fald været der lige
 > siden.
 > 
 > Hvor meget skal man finde sig i at bilen trækker til siden? Og kan det være
 > rigtigt at rattet skal sidde skævt? Er dette tegn på at der er noget galt?
 > 
 > Kan jeg ikke med rimelighed forlange, at mekanikeren skal tage fejlen ind
 > under enten garanti for bilen eller garanti for skaden?
 > 
 > Håber på et hurtigt svar - i aften - da jeg skal afsted med den i morgen
 > tidligt.
 > 
 > Mvh.
 > 
 > Mads-Ole
 Hej Mads-Ole
 For en del år siden væltede min mor i en Golf I uden synlig skade. Derefter 
 begyndte bilen at slide dæk. Efter diverse reparationer og mindst 5 sporinger med 
 yderst tilfredsstillende tolerancer fortsatte bilen ufortrødent med at slide dæk i 
 et bekymrende dyrt tempo. Det endte med at mine forældre solgte bilen.
 Du skal sørge for at få bilen sporet og repareret efter alle kunstens regler. Men 
 forbered dig på at bilen måske aldrig bliver den samme igen hvis bilens bærende 
 dele ved dit uheld blev vredet en smule.
 Hvis ikke problemet forsvinder 100% ville jeg sælge bilen til en forhandler og 
 købe en anden.
 MVH EjS
 -- Sendt via http://www.autoatlas.dk  - din bilguide (Fra IP:80.164.149.130)
 -- Vis din bil frem på http://www.bilgalleri.dk |  |  | 
  Fam. Olsen (28-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Fam. Olsen
 | 
 Dato :  28-04-04 16:15
 | 
 |  | 
 "Mads-Ole Bak @mail.dk>" <mobak<FJERN_DETTE> skrev i en meddelelse
 news:408ed034$0$172$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 
 > Det skal siges, at jeg i december havde en større frontal påkørsel, hvor
 > bilen blev repareret for 30.000 men allerede dengang sagde mekanikeren
 (den
 > samme som jeg skal ned til nu) at den ikke havde betydning for styretøjet,
 > men at de alligevel havde haft den til sporing. Jeg er ikke 100% sikker på
 > om problemet var der inden uheldet, men det har i hvert fald været der
 lige
 > siden.
 
 Det er højst sandsynligt her den går galt. Mekanikeren har sikkert stillet
 lige meget på begge styrestænger i den mening at de skal stå ens. Det holder
 jo så bare ikke hvis det kun er den ene side der er skæv. Nogle
 sporingsapparater måler kun den samlede sporing. Man kan sagtens opleve at
 det ene hjul spreder for meget og det andet hjul spidser for meget, men den
 samlede sporing er inden for den tilladte værdi. Derfor er man nødt til,
 hvis det skal gøres ordentligt, at bruge et apparat der kan måle det enkelte
 hjuls sporing. Det er som regel optiske apparater der kan måle de andre
 styretøjsvinkler også. De nyeste udgaver kan endda lave firehjulsudmålinger.
 
 Jeg ville få hele styretøjet udmålt, og kunne jeg ikke få mekanikeren til at
 gøre det som en "om igen rep." ville jeg køre til en anden mekaniker og så
 betale selv. Bare for at få det gjort hurtigst muligt. Jeg ville
 selvfølgelig også glemme den første mekaniker, når der i fremtiden var brug
 for sådan en.
 
 
 
 MVH Niels
 Alfa forever
 
 
 
 
 |  |  | 
  Mads-Ole Bak (28-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mads-Ole Bak
 | 
 Dato :  28-04-04 21:29
 | 
 |  | "Fam. Olsen" <dono@newmail.dk> skrev i en meddelelse
 news:408fca96$0$283$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 >
 > Det er højst sandsynligt her den går galt. Mekanikeren har sikkert stillet
 > lige meget på begge styrestænger i den mening at de skal stå ens. Det
 holder
 > jo så bare ikke hvis det kun er den ene side der er skæv. Nogle
 > sporingsapparater måler kun den samlede sporing. Man kan sagtens opleve at
 > det ene hjul spreder for meget og det andet hjul spidser for meget, men
 den
 > samlede sporing er inden for den tilladte værdi. Derfor er man nødt til,
 > hvis det skal gøres ordentligt, at bruge et apparat der kan måle det
 enkelte
 > hjuls sporing. Det er som regel optiske apparater der kan måle de andre
 > styretøjsvinkler også. De nyeste udgaver kan endda lave
 firehjulsudmålinger.
 >
 > Jeg ville få hele styretøjet udmålt, og kunne jeg ikke få mekanikeren til
 at
 > gøre det som en "om igen rep." ville jeg køre til en anden mekaniker og så
 > betale selv. Bare for at få det gjort hurtigst muligt. Jeg ville
 > selvfølgelig også glemme den første mekaniker, når der i fremtiden var
 brug
 > for sådan en.
 
 Tak for den fine respons. Dette indslag svarer sammen med EjS's lidt på mit
 næste spørgsmål, men hvis nogen kan uddybe må de meget gerne.
 
 Jeg har nemlig nu haft bilen på værksted og mekanikeren var heldigvis meget
 imødekommende og tog bilen uden den mindste tøven. Han prøvede bilen og var
 enig i at den trak. De sporede den og rapporten fra denne sporing viste nu
 noget andet end den, de lavede efter ulykken. Det rette de efter eget udsagn
 op på.
 
 Efter at have fået bilen tilbage kan jeg konstatere at den stadig trækker
 ca. lige meget til højre, men rattets position ved kørsel ligeud er nu en
 anden, nemlig en lille anelse til højre.
 
 Mit spørgsmål er nu: Er det svært at aflæse rapporterne fra disse sporinger
 og er der subjektive vurderinger i det, således at mekanikeren kan være god
 eller dårlig til at justere styretøjet efter det? Det huer mig ikke helt, at
 der efter EjS's udsagn er tilfælde som ikke kan rettes op. Måske har de ikke
 forsøgt med den uafhængige opmåling som Niels taler om?
 
 Jeg har spurgt efter rapporterne, som de vil sende til mig. Jeg aner ikke
 hvordan der ser ud eller om jeg kan bruge dem til noget, men om ikke andet
 har jeg da dokumentation for, at de har forsøgt forgæves flere gange.
 
 I morgen ringer jeg tilbage til mekanikeren og meddeler at det stadig ikke
 er i orden. Så håber jeg bare hans tålmodighed varer ved lidt endnu.
 
 MVH
 
 Mads-Ole
 >
 >
 > MVH Niels
 > Alfa forever
 >
 >
 
 
 
 
 |  |  | 
   Mogens Knudsen (28-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mogens Knudsen
 | 
 Dato :  28-04-04 21:37
 | 
 |  | On Wed, 28 Apr 2004 22:28:38 +0200, "Mads-Ole Bak"
 <mobak<FJERN_DETTE>@mail.dk> wrote:
 
 >I morgen ringer jeg tilbage til mekanikeren og meddeler, at det stadig ikke
 >er i orden. Så håber jeg bare hans tålmodighed varer ved lidt endnu.
 
 Jeg har haft et dæk, der lavede dét fænomen, du beskriver.
 Jeg flyttede dækket om på baghjulene og keine Probleme.
 Tilbage på forhjulet, og bilen trak igen til siden...
 
 /Mogens
 Biler fra @lfa til Omeg@
 
 
 |  |  | 
    Fam. Olsen (28-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Fam. Olsen
 | 
 Dato :  28-04-04 22:21
 | 
 |  | 
 "Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev i en meddelelse
 news:hb5090lkh75ivtujsi5ksb18ukml3bcjr0@4ax.com...
 
 > Jeg har haft et dæk, der lavede dét fænomen, du beskriver.
 > Jeg flyttede dækket om på baghjulene og keine Probleme.
 > Tilbage på forhjulet, og bilen trak igen til siden...
 
 Det kunne være et forsøg værd, hvis sporingen passer på sine mål.
 
 
 MVH Niels
 Alfa forever
 
 
 
 
 |  |  | 
   Fam. Olsen (28-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Fam. Olsen
 | 
 Dato :  28-04-04 22:35
 | 
 |  | 
 "Mads-Ole Bak @mail.dk>" <mobak<FJERN_DETTE> skrev i en meddelelse
 news:409013f8$0$168$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > Tak for den fine respons. Dette indslag svarer sammen med EjS's lidt på
 mit
 > næste spørgsmål, men hvis nogen kan uddybe må de meget gerne.
 
 Velbekomme
 
 > Jeg har nemlig nu haft bilen på værksted og mekanikeren var heldigvis
 meget
 > imødekommende og tog bilen uden den mindste tøven. Han prøvede bilen og
 var
 > enig i at den trak. De sporede den og rapporten fra denne sporing viste nu
 > noget andet end den, de lavede efter ulykken. Det rette de efter eget
 udsagn
 > op på.
 
 Det troede de at de gjorde. Havde de prøvekørt bilen havde de nok opdaget
 noget andet. Jeg synes det lyder lidt a'la sjusk
 
 > Efter at have fået bilen tilbage kan jeg konstatere at den stadig trækker
 > ca. lige meget til højre, men rattets position ved kørsel ligeud er nu en
 > anden, nemlig en lille anelse til højre.
 
 Det lyder som om de bare har skruet lidt ud i den ene side og lidt ind i den
 anden
 
 > Mit spørgsmål er nu: Er det svært at aflæse rapporterne fra disse
 sporinger
 > og er der subjektive vurderinger i det, således at mekanikeren kan være
 god
 > eller dårlig til at justere styretøjet efter det?
 
 Nej det er ikke svært. Det handler nok mere om omhyggelighed og kvaliteten
 af det måleudstyr der bruges.
 
 Det huer mig ikke helt, at
 > der efter EjS's udsagn er tilfælde som ikke kan rettes op.
 
 I så fald er bilen skæv. Kontrolleres ved at krydsmåle bilen.
 
 Måske har de ikke
 > forsøgt med den uafhængige opmåling som Niels taler om?
 
 Når der ligefrem udskrives rapporter tyder noget på at det er et elektronisk
 apparat der laver firhjulsudmålinger. Disse kan måle sporingen på hvert
 enkelt hjul. Om mekanikeren så bruger det eller bare nøjes med den samlede
 værdi skal jeg ikke kunne sige.
 
 > Jeg har spurgt efter rapporterne, som de vil sende til mig. Jeg aner ikke
 > hvordan der ser ud eller om jeg kan bruge dem til noget, men om ikke andet
 > har jeg da dokumentation for, at de har forsøgt forgæves flere gange.
 
 Du kan jo se hvilke værdier dit styretøj har. Dem kan du så sammenligne med
 fabriksdataene for at se om det er ok.
 
 > I morgen ringer jeg tilbage til mekanikeren og meddeler at det stadig ikke
 > er i orden. Så håber jeg bare hans tålmodighed varer ved lidt endnu.
 
 Så bed ham om at prøvekøre bilen inden han melder den færdig.
 
 Hvad med din egen tålmodighed? Den tager jeg hatten af for.
 
 
 
 MVH Niels
 Alfa forever
 
 
 
 
 |  |  | 
    Mads-Ole Bak (29-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mads-Ole Bak
 | 
 Dato :  29-04-04 05:49
 | 
 |  | 
 "Fam. Olsen" <dono@newmail.dk> skrev i en meddelelse
 news:40902387$1$272$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
 >
 > Det troede de at de gjorde. Havde de prøvekørt bilen havde de nok opdaget
 > noget andet. Jeg synes det lyder lidt a'la sjusk
 Han sagde inden jeg hentede bilne at han havde prøvet den og at den nu var i
 orden. Lidt underligt, at han ikke er mere kritisk, men det lærer han vel,
 når jeg har været der nok gange.
 > Når der ligefrem udskrives rapporter tyder noget på at det er et
 elektronisk
 > apparat der laver firhjulsudmålinger. Disse kan måle sporingen på hvert
 > enkelt hjul. Om mekanikeren så bruger det eller bare nøjes med den samlede
 > værdi skal jeg ikke kunne sige.
 Det må jeg prøve at spørge om.
 > > I morgen ringer jeg tilbage til mekanikeren og meddeler at det stadig
 ikke
 > > er i orden. Så håber jeg bare hans tålmodighed varer ved lidt endnu.
 >
 > Så bed ham om at prøvekøre bilen inden han melder den færdig.
 >
 > Hvad med din egen tålmodighed? Den tager jeg hatten af for.
 Jeg er en tålmodig person, som indtil videre har vurderet jeg får mest ud af
 at samarbejde    MVH.
 Mads-Ole
            
             |  |  | 
     Fam. Olsen (29-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Fam. Olsen
 | 
 Dato :  29-04-04 13:24
 | 
 |  | 
 "Mads-Ole Bak @mail.dk>" <mobak<FJERN_DETTE> skrev i en meddelelse
 news:40908955$0$131$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > Han sagde inden jeg hentede bilne at han havde prøvet den og at den nu var
 i
 > orden. Lidt underligt, at han ikke er mere kritisk, men det lærer han vel,
 > når jeg har været der nok gange.
 Ja han virker ikke specielt seriøs i mine øjne. Det havde sgu ikke gået der
 hvor jeg stod  lære.
 > Det må jeg prøve at spørge om.
 Ja det kunne måske lære ham et eller andet.
 > Jeg er en tålmodig person, som indtil videre har vurderet jeg får mest ud
 af
 > at samarbejde    Det gør man da normalt også. Jeg ville nok bare have mistet tålmodigheden
 for længe siden.
 MVH Niels
 Alfa forever
            
             |  |  | 
 |  |