|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Besværlig dækstørrelse Fra : Claus Fabritius
 | 
 Dato :  27-04-04 12:45
 | 
 |  | 
 
            Hejsa,
 Jeg får sænket min Uno her i weekenden (komplet 60/60 Weitec Ultra GT fjedre og 
 dæmpere) i weekenden. Så er det jo snart ved at være på tide, at kigge lidt efter 
 nogle nye hjul.
 Den nemme udvej er at sætte nogle 14" på, men da jeg godt vil have min bil til at 
 skille sig lidt ud i gadebilledet vil jeg jo godt have noget større. Samtidig vil 
 jeg helst ikke miste for meget performance og har derfor kigget efter nogen hvor 
 rullediameteren passer.
 Jeg har fundet et par biler på nettet der kører på 195/35-16 og denne størrelse 
 ligger så tæt på den originale som over hovedet muligt. Problemet er bare at der 
 ikke står hvem der der har produceret dækkene, og derfor håber jeg på lidt hjælp 
 her.
 Er der nogen der ved hvem der laver 195/35-16? Alternativt 195/30-17, men jeg 
 tvivler næsten på at de findes.
 /Claus
 -- Sendt via http://www.autoatlas.dk  - din bilguide (Fra IP:212.242.60.45)
 -- Vis din bil frem på http://www.bilgalleri.dk |  |  | 
  Morten Fruergaard (27-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morten Fruergaard
 | 
 Dato :  27-04-04 13:37
 | 
 |  | 
 
            Claus Fabritius wrote:
 > Er der nogen der ved hvem der laver 195/35-16? Alternativt 195/30-17,
 > men jeg tvivler næsten på at de findes.
 Hvad med
 195/40-16?
 215/35-16?
 -- 
 Mvh. Morten Fruergaard
www.fruergaard-racing.dk  deltager i www.syverrace.dk
www.cf-offroad.dk  - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
 2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...
            
             |  |  | 
  Claus Fabritius (27-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Claus Fabritius
 | 
 Dato :  27-04-04 14:10
 | 
 |  | 
 
            "morten@gate1.proinfo.dk" <mailto:mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev i en 
 meddelelse 
 "Re: Besværlig dækstørrelse"
 > Hvad med
 > 195/40-16?
 De kan godt gå på den, men da de er 4% større end de originale vil jeg miste en 
 del acceleration på det. Det kunne selvfølgelig være en udvej, men så vil jeg 
 næsten hellere nøjes med en mindre dimension. Det kunne være 195/45-15 (+3%) eller 
 185/50-14 som er det optimale match. Det kunne dog se meget godt ud med 16" på den.
 > 215/35-16?
 Jeg er faktisk ikke sikker på at de kan være på den, men de er under alle 
 omstændigheder så brede at bilen bliver mærkbart langsommere.
 /Claus
 -- Sendt via http://www.autoatlas.dk  - din bilguide (Fra IP:212.242.60.45)
 -- Vis din bil frem på http://www.bilgalleri.dk |  |  | 
   phk (27-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : phk
 | 
 Dato :  27-04-04 14:36
 | 
 |  | 
 "Claus Fabritius" <champ88@ofir.invalid> skrev i en meddelelse
 news:00c301c42c58$fbc78e40$10ffaad5@autoatlas.local...
 > "morten@gate1.proinfo.dk" <mailto:mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev
 i en
 > meddelelse
 > "Re: Besværlig dækstørrelse"
 >
 > > Hvad med
 > > 195/40-16?
 >
 > De kan godt gå på den, men da de er 4% større end de originale vil jeg
 miste en
 > del acceleration på det.
 
 Hold da op. Hvad er det for en motorsvag Fiat der ikke kan klare en 4%
 større dækstørrelse?
 
 Jeg kan da godt blive noget imponeret af at der er nogen der tænker i de ...
 baner :)
 
 Måske skulle du hellere overveje nogle smallere dæk?`155/50x13 som sommerdæk
 og et par numre mindre som vinterdæk.
 
 
 --
 Per, Esbjerg
 
 
 
 
 |  |  | 
    phk (27-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : phk
 | 
 Dato :  27-04-04 14:43
 | 
 |  | 
 "phk" <phk_stopspam@esenet.dk> skrev i en meddelelse
 news:408e61d9$0$148$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 
 > Hold da op. Hvad er det for en motorsvag Fiat der ikke kan klare en 4%
 > større dækstørrelse?
 
 Nåhh - nu forstår jeg - en af de racerkører der kun kan finde ud af at køre
 på en stribe.
 
 Forklar lige hvad det er der er så sjovt ved det?
 --
 Per, Esbjerg
 
 
 
 
 |  |  | 
     Claus Fabritius (27-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Claus Fabritius
 | 
 Dato :  27-04-04 16:55
 | 
 |  | 
 
            "phk" <phk_stopspam@esenet.dk> skrev i en meddelelse
 news:408e634b$0$129$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > Nåhh - nu forstår jeg - en af de racerkører der kun kan finde ud af at
 køre
 > på en stribe.
 Du ahr fat i noget af det rigtige, og alligevel rammer du ved siden af :)
 Ja, jeg en af dem der synes at det er sjovt at køre 1/4-mile race, men jeg
 kan skam også godt finde ud af at race selvom der er sving på vejen. Fx.
 synes jeg at Sturup er en fed bane.
 > Forklar lige hvad det er der er så sjovt ved det?
 Det tror jeg ikke at jeg kan. Det giver bare et kick. Det er sikkert lige så
 svært at forklare hvorfor det er fedt, som det er at forklare hvorfor det er
 fejl at stå på skøjter på en frossen sø.
 -- 
 Claus Fabritius
 Lovligt streetrace i Køge 8. maj
 Læs mere på www.klub-striben.dk |  |  | 
    Claus Fabritius (27-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Claus Fabritius
 | 
 Dato :  27-04-04 16:52
 | 
 |  | 
 
            "phk" <phk_stopspam@esenet.dk> skrev i en meddelelse
 news:408e61d9$0$148$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > Hold da op. Hvad er det for en motorsvag Fiat der ikke kan klare en 4%
 > større dækstørrelse?
 Den er skam ikke svag, og den kan da også godt klare det. Jeg ser bare ingen
 grund til at gøre min 0-100-tid langsommere end højest nødvendigt.
 > Jeg kan da godt blive noget imponeret af at der er nogen der tænker i de
 ....
 > baner :)
 Glad for at kunne imponere :)
 > Måske skulle du hellere overveje nogle smallere dæk?`155/50x13 som
 sommerdæk
 > og et par numre mindre som vinterdæk.
 Og helt miste alt hvad der minder om vejgreb samtidig med at jeg ændrer
 kraftigt på den totale udveksling? Ellers tak.
 -- 
 Claus Fabritius
 Lovligt streetrace i Køge 8. maj
 Læs mere på www.klub-striben.dk |  |  | 
   Søren C. Fischer (27-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Søren C. Fischer
 | 
 Dato :  27-04-04 15:21
 | 
 |  | 
 
            Claus Fabritius wrote:
 > "morten@gate1.proinfo.dk" <mailto:mit fornavn @ mit efternavn . com>
 > skrev i en meddelelse
 > "Re: Besværlig dækstørrelse"
 >
 >> Hvad med
 >> 195/40-16?
 >
 > De kan godt gå på den, men da de er 4% større end de originale vil
 > jeg miste en del acceleration på det. Det kunne selvfølgelig være en
 > udvej, men så vil jeg næsten hellere nøjes med en mindre dimension.
 John Sahl kører på 195/40-16 - har du spurgt ham om det betyder så meget ?
 -- 
 Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk *Det falder mig svært, at opfatte anonyme Usenet skribenter seriøst*
            
             |  |  | 
    Claus Fabritius (27-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Claus Fabritius
 | 
 Dato :  27-04-04 16:57
 | 
 |  | 
 
            "Søren C. Fischer" <soren@fischer-streton.dk.invalid> skrev i en meddelelse
 news:Z_tjc.1226$fj4.551@news.get2net.dk...
 > John Sahl kører på 195/40-16 - har du spurgt ham om det betyder så meget ?
 Han mener at jeg skal holde mig til noget mindre, da de ikke er velejnede
 til til 1/4-mile. På en normal bane og i dagligdagen er de fine, men man
 taber for meget tid når det gælder på Striben.
 -- 
 Claus Fabritius
 Lovligt streetrace i Køge 8. maj
 Læs mere på www.klub-striben.dk |  |  | 
     phk (27-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : phk
 | 
 Dato :  27-04-04 17:22
 | 
 |  | 
 "Claus Fabritius" <champ88@ofir.invalid> skrev i en meddelelse
 news:c6lvlg$1g44$1@news.cybercity.dk...
 > "Søren C. Fischer" <soren@fischer-streton.dk.invalid> skrev i en
 meddelelse
 > news:Z_tjc.1226$fj4.551@news.get2net.dk...
 >
 > > John Sahl kører på 195/40-16 - har du spurgt ham om det betyder så meget
 ?
 >
 > Han mener at jeg skal holde mig til noget mindre, da de ikke er velejnede
 > til til 1/4-mile. På en normal bane og i dagligdagen er de fine, men man
 > taber for meget tid når det gælder på Striben.
 
 Jeg havde engang en Golf som jeg brugte til at køre den samme rute hver dag.
 Jeg kendte ruten så godt at jeg vidste hvor jeg skulle sætte bilen i frigear
 for eksempelvis at ramme en rundkørsel eller en lysregulering med en bestemt
 fart.
 
 Så skiftede jeg mine 13 x 175/70 ud med 14 x 195/60. Dette afstedkom at
 jeg - fra en hastighed på 80 km i timen - skulle køre adskillige hundrede
 meter mere med denne hastighed før jeg satte i frigear, for at ramme
 rundkørslen/lysregulering med den samme fart. Dette skyldes større friktion
 men i højere grad også højere luftmodstand - den er faktisk meget stor for
 brede dæk.
 
 Så spørgsmålet er om ikke du - i en så motorsvag bil som en Fiat, der jo som
 bekendt ikke er en Formel1 med flere hundrede HK - skal spekulere mere i
 dækbredden end i dækgrebet.
 
 Ja - det var jo så mine vise ord igen (men i en anden udformning ;)
 
 Prøv det før du afviser det. Jeg nøjes gerne med halvdelen af pokalen ;)
 
 
 
 
 
 |  |  | 
      Søren C. Fischer (27-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Søren C. Fischer
 | 
 Dato :  27-04-04 17:28
 | 
 |  | 
 
            phk wrote:
 > "Claus Fabritius" <champ88@ofir.invalid> skrev i en meddelelse
 > news:c6lvlg$1g44$1@news.cybercity.dk...
 >> "Søren C. Fischer" <soren@fischer-streton.dk.invalid> skrev i en
 >> meddelelse news:Z_tjc.1226$fj4.551@news.get2net.dk...
 >>
 >>> John Sahl kører på 195/40-16 - har du spurgt ham om det betyder så
 >>> meget ?
 >>
 >> Han mener at jeg skal holde mig til noget mindre, da de ikke er
 >> velejnede til til 1/4-mile. På en normal bane og i dagligdagen er de
 >> fine, men man taber for meget tid når det gælder på Striben.
 >
 > Så spørgsmålet er om ikke du - i en så motorsvag bil som en Fiat, der
 > jo som bekendt ikke er en Formel1 med flere hundrede HK - skal
 > spekulere mere i dækbredden end i dækgrebet.
 Øhhhhh.... snakker vi ikke om Uno turbo her ?
 Den vil jeg ikke betragte som motorsvag    -- 
 Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk *Det falder mig svært, at opfatte anonyme Usenet skribenter seriøst*
            
             |  |  | 
       Claus Fabritius (27-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Claus Fabritius
 | 
 Dato :  27-04-04 18:07
 | 
 |  | 
 
            "Søren C. Fischer" <soren@fischer-streton.dk.invalid> skrev i en meddelelse
 news:bSvjc.1721$Ok4.1484@news.get2net.dk...
 > Øhhhhh.... snakker vi ikke om Uno turbo her ?
 Jo, det vil jeg mene, da det er min bil det drejer sig om.
 > Den vil jeg ikke betragte som motorsvag    Unodermotoriseret er den da ikke :) 110+ (++ kommer senere:) heste er
 selvfølgelig ikke alverden, men da bilen vejer 860 kg vil jeg ikke kalde den
 motorsvag.
 -- 
 Claus Fabritius
 Lovligt streetrace i Køge 8. maj
 Læs mere på www.klub-striben.dk |  |  | 
      Claus Fabritius (27-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Claus Fabritius
 | 
 Dato :  27-04-04 18:28
 | 
 |  | 
 
            "phk" <phk_stopspam@esenet.dk> skrev i en meddelelse
 news:408e88bd$0$187$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > Så skiftede jeg mine 13 x 175/70 ud med 14 x 195/60. Dette afstedkom at
 > jeg - fra en hastighed på 80 km i timen - skulle køre adskillige hundrede
 > meter mere med denne hastighed før jeg satte i frigear, for at ramme
 > rundkørslen/lysregulering med den samme fart. Dette skyldes større
 friktion
 > men i højere grad også højere luftmodstand - den er faktisk meget stor for
 > brede dæk.
 Selvølgelig er der mere modstand i de bredere dæk. Både vindmodstand og
 forøget friktion. Måske har den større størrelse (2.5%) også betydet noget
 > Så spørgsmålet er om ikke du - i en så motorsvag bil som en Fiat, der jo
 som
 > bekendt ikke er en Formel1 med flere hundrede HK - skal spekulere mere i
 > dækbredden end i dækgrebet.
 Så motorsvag er en Uno Turbo nu heller ikke. Mine nuværende dæk (175'ere)
 har kun lige nok vejgreb til at få fat, så går jeg ned i størrelse vil det
 hele bare gå op i dækrøg. Med 30-40 heste mere vil mine 175'ere ikke kunne
 få fat før jeg når i 3. gear, så der er ingen vej uden om at gå op i lidt
 bredere dæk. Det hjælper jo ikke at vinde et halvt sekund over de 100, hvis
 jeg taber et helt under.
 > Ja - det var jo så mine vise ord igen (men i en anden udformning ;)
 >
 > Prøv det før du afviser det. Jeg nøjes gerne med halvdelen af pokalen ;)
 Ideen er fin nok, men det vil ikke rigtigt spille på min bil.
 -- 
 Claus Fabritius
 Lovligt streetrace i Køge 8. maj
 Læs mere på www.klub-striben.dk |  |  | 
       phk (27-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : phk
 | 
 Dato :  27-04-04 21:35
 | 
 |  | 
 "Claus Fabritius" <champ88@ofir.invalid> skrev i en meddelelse
 news:c6m4ug$1qsf$1@news.cybercity.dk...
 > "phk" <phk_stopspam@esenet.dk> skrev i en meddelelse
 > news:408e88bd$0$187$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 
 > Det hjælper jo ikke at vinde et halvt sekund over de 100, hvis
 > jeg taber et helt under.
 
 Faktisk jo!
 
 Med 30 km/timen taber du 10 meter på det sekund, ved hundrede taber du 15
 (hovedregning).
 
 Jeg mener stadig den er motorsvag. Det er jo ikke nogen dragster ;)
 --
 Per, Esbjerg
 
 
 
 
 |  |  | 
        Claus Fabritius (27-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Claus Fabritius
 | 
 Dato :  27-04-04 22:33
 | 
 |  | 
 
            "phk" <phk_stopspam@esenet.dk> skrev i en meddelelse
 news:408ec3e6$0$180$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > Faktisk jo!
 Faktisk nej :) Kan godt være at jeg fik formuleret mig lidt skævt i forhold
 til hvad jeg mente. Det jeg mente var at det ikke hjælper noget, at jeg
 vinder et halvt sekund fra jeg når de 100 til jeg krydser målstregen (mellem
 150 og 160 vil jeg tro), hvis jeg samtidig er et sekund længere om at nå de
 100. Så taber jeg et halvt sekund alt i alt.
 > Med 30 km/timen taber du 10 meter på det sekund, ved hundrede taber du 15
 > (hovedregning).
 Håber at det ovenstående giver lidt mere mening end det jeg først skrev.
 > Jeg mener stadig den er motorsvag. Det er jo ikke nogen dragster ;)
 Det kan godt være at den er motorsvag, men det ændrer ikke på at det er en
 kvik lille bil og med 150 heste skal de fleste stå tidligt op for at smutte
 fra den.
 -- 
 Claus Fabritius
 Lovligt streetrace i Køge 8. maj
 Læs mere på www.klub-striben.dk |  |  | 
         phk (27-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : phk
 | 
 Dato :  27-04-04 22:43
 | 
 |  | 
 "Claus Fabritius" <champ88@ofir.invalid> skrev i en meddelelse
 news:c6mj70$2me3$1@news.cybercity.dk...
 > "phk" <phk_stopspam@esenet.dk> skrev i en meddelelse
 > news:408ec3e6$0$180$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 >
 > > Faktisk jo!
 >
 > Faktisk nej :) Kan godt være at jeg fik formuleret mig lidt skævt i
 forhold
 > til hvad jeg mente. Det jeg mente var at det ikke hjælper noget, at jeg
 > vinder et halvt sekund fra jeg når de 100 til jeg krydser målstregen
 (mellem
 > 150 og 160 vil jeg tro), hvis jeg samtidig er et sekund længere om at nå
 de
 > 100. Så taber jeg et halvt sekund alt i alt.
 
 HAR du prøvet eller gætter du på 150-160?
 
 > > Med 30 km/timen taber du 10 meter på det sekund, ved hundrede taber du
 15
 > > (hovedregning).
 >
 > Håber at det ovenstående giver lidt mere mening end det jeg først skrev.
 
 Jeg prøver også lige igen: Ved 30 km/timen taber du 10 meter på et sekund,
 ved 100 taber du 15 meter - på et halvt sekund... ;)
 
 >
 > > Jeg mener stadig den er motorsvag. Det er jo ikke nogen dragster ;)
 >
 > Det kan godt være at den er motorsvag, men det ændrer ikke på at det er en
 > kvik lille bil og med 150 heste skal de fleste stå tidligt op for at
 smutte
 > fra den.
 
 HAR du prøvet smallere dæk - eller er du teoretiker?
 Da det er 10´ende dele af sekunder vi snakker om ville jeg da prøve mig lidt
 frem.
 
 Hvad løber din bil i 1., 2., 3. og 4. efter speedo´en?
 
 --
 Per, Esbjerg
 
 
 
 
 |  |  | 
          Claus Fabritius (27-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Claus Fabritius
 | 
 Dato :  27-04-04 23:03
 | 
 |  | 
 
            "phk" <phk_stopspam@esenet.dk> skrev i en meddelelse
 news:408ed3da$0$185$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > HAR du prøvet eller gætter du på 150-160?
 Jeg har prøvet en enkelt gang, men strækningen var ikke mål 100% op. Med en
 sløv start nåede jeg op omkring 145 (~155 på klokken og jeg har 10 km/t
 fejlvisning)
 > Jeg prøver også lige igen: Ved 30 km/timen taber du 10 meter på et sekund,
 > ved 100 taber du 15 meter - på et halvt sekund... ;)
 De to tal var grebet ud af luften, så det kan lige så godt være mere :)
 > HAR du prøvet smallere dæk - eller er du teoretiker?
 JEg har endnu ikke haft mine vinterdæk på (Fik den først på plader i marts),
 men på mine 175'ere slipper den vejen i første og andet gear når den sætter
 fuldt tryk hvis vejen ikke er 100% tør. På knastør vej er jeg nødt til at
 starte langsomt op for at undgå spind og det sætter jeg tid til på. På
 smallere dæk vil marginen for spind være endnu mindre.
 > Da det er 10´ende dele af sekunder vi snakker om ville jeg da prøve mig
 lidt
 > frem.
 Nu er det desværre begrænset hvad jeg har til rådighed af penge, så jeg har
 ikke råd til at prøve med en masse forskellige dæk. Jeg ved dog fra
 tilsvarende biler, at den er huritgere med 195/45-15 end 195/40-16.
 > Hvad løber din bil i 1., 2., 3. og 4. efter speedo´en?
 Jeg bliver lige nødt til at vende tilbage med de tal i morgen, da jeg ikke
 kan huske dem i hovedet. Ved dog at den rammer 210 reelle km/t ved 6200 RPM
 i 5. gear.
 -- 
 Claus Fabritius
 Lovligt streetrace i Køge 8. maj
 Læs mere på www.klub-striben.dk |  |  | 
          Claus Fabritius (28-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Claus Fabritius
 | 
 Dato :  28-04-04 11:43
 | 
 |  | 
 
            "phk" <mailto:phk_stopspam@esenet.dk> skrev i en meddelelse 
 "Re: Besværlig dækstørrelse"
 > Hvad løber din bil i 1., 2., 3. og 4. efter speedo´en?
 Så har jeg lige været ude og teste lidt. Det gule felt starter ved 6300 RPM og 
 hastighederne her ligger mellem 6000 og 6300 RPM
 1. gear: 55 km/t
 2. gear: 90 km/t
 3. gear: 145 km/t
 4. gear: 185 km/t
 5. gear: 220 km/t
 Håber at det kan bruges.
 /Claus
 -- Sendt via http://www.autoatlas.dk  - din bilguide (Fra IP:212.242.60.45)
 -- Vis din bil frem på http://www.bilgalleri.dk |  |  | 
 |  |