|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Hvad kan der siges om Zantia 1,6i ? Fra : dosser
 | 
 Dato :  27-04-04 07:38
 | 
 |  | Har kig på en Citroén Zantia 1,6i '93
 Er der nogle gennemgående fejl på sådan en man skal være opmærksom på?
 Eller er der andre ting man skal tage højde for?
 
 --
 Jan
 
 Fjern ordet "NiXSPAM" i min mailadresse inden der svares!
 ellers modtager jeg ikke jeres mail.
 Vær venlig IKKE at tilføje mig i adresse kartoteket !
 Dette er for at undgå udbredelse af mailadressen, virus samt spammails.
 
 
 
 
 |  |  | 
  Thostrup (27-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thostrup
 | 
 Dato :  27-04-04 07:52
 | 
 |  | 
 "dosser" <NIXSPAMwebm@NIXSPAMsccd.dk> wrote in message
 news:408e004b$0$260$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > Har kig på en Citroén Zantia 1,6i '93
 > Er der nogle gennemgående fejl på sådan en man skal være opmærksom på?
 > Eller er der andre ting man skal tage højde for?
 Gennemgående fejl på alle Zantia modellerne må være at de ikke havde flere
 "X"'er til at stave Xantia - (sorry)    Men er det ikke noget med undervognen og de gas kugler der kan være dyre at
 få lavet?!?
 Prøv at søg i gruppen, er meget sikker på det er her det har været oppe
 tidligere.
 Mvh Thostrup
            
             |  |  | 
  Roberto Saldo (27-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Roberto Saldo
 | 
 Dato :  27-04-04 07:56
 | 
 |  | 
 
            Thostrup wrote:
 > "dosser" <NIXSPAMwebm@NIXSPAMsccd.dk> wrote in message
 > news:408e004b$0$260$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > 
 >>Har kig på en Citroén Zantia 1,6i '93
 >>Er der nogle gennemgående fejl på sådan en man skal være opmærksom på?
 >>Eller er der andre ting man skal tage højde for?
 > 
 > 
 > Gennemgående fejl på alle Zantia modellerne må være at de ikke havde flere
 > "X"'er til at stave Xantia - (sorry)    > 
 > Men er det ikke noget med undervognen og de gas kugler der kan være dyre at
 > få lavet?!?
 Næppe dyrere end en gennemsnitlig passiv kvalitetsundervogn (alm dæmpere).
 > Prøv at søg i gruppen, er meget sikker på det er her det har været oppe
 > tidligere.
 > 
 > Mvh Thostrup
 > 
 > 
 -- 
 Roberto Saldo
            
             |  |  | 
   Søren Christensen (27-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Søren Christensen
 | 
 Dato :  27-04-04 10:21
 | 
 |  | 
 "Roberto Saldo" <rs@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
 news:c6l063$1so$1@news.net.uni-c.dk...
 > Thostrup wrote:
 > > "dosser" <NIXSPAMwebm@NIXSPAMsccd.dk> wrote in message
 > > news:408e004b$0$260$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > >
 > >>Har kig på en Citroén Zantia 1,6i '93
 > >>Er der nogle gennemgående fejl på sådan en man skal være opmærksom på?
 > >>Eller er der andre ting man skal tage højde for?
 > >
 > >
 > > Gennemgående fejl på alle Zantia modellerne må være at de ikke havde
 flere
 > > "X"'er til at stave Xantia - (sorry)    > >
 > > Men er det ikke noget med undervognen og de gas kugler der kan være dyre
 at
 > > få lavet?!?
 >
 Min far fik skiftet på hans for 2 år siden.  Og de var faktisk noget
 billigere end jeg regnede med. Kan ikke huske
 prisen. Men det kostede ikke mere end alm støddæmpere...
 Venligst
            
             |  |  | 
    Rasmussen - 2605 (27-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Rasmussen - 2605
 | 
 Dato :  27-04-04 11:26
 | 
 |  | 
 "Søren Christensen" <Soren_HelskovFjernmig@webspeed.dk> skrev i en
 meddelelse news:408e2601$0$467$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 >
 > "Roberto Saldo" <rs@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
 > news:c6l063$1so$1@news.net.uni-c.dk...
 > > Thostrup wrote:
 > > > "dosser" <NIXSPAMwebm@NIXSPAMsccd.dk> wrote in message
 > > > news:408e004b$0$260$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > > >
 > > >>Har kig på en Citroén Zantia 1,6i '93
 > > >>Er der nogle gennemgående fejl på sådan en man skal være opmærksom på?
 > > >>Eller er der andre ting man skal tage højde for?
 > > >
 > > >
 > > > Gennemgående fejl på alle Zantia modellerne må være at de ikke havde
 > flere
 > > > "X"'er til at stave Xantia - (sorry)    > > >
 > > > Men er det ikke noget med undervognen og de gas kugler der kan være
 dyre
 > at
 > > > få lavet?!?
 > >
 >
 > Min far fik skiftet på hans for 2 år siden.  Og de var faktisk noget
 > billigere end jeg regnede med. Kan ikke huske
 > prisen. Men det kostede ikke mere end alm støddæmpere...
 >
 > Venligst
 >
 Gaskugler til Xantia originale citroen priser ca. kr. 700,- stk, uoriginale
 mellem kr. 300,- og 375,- stk..
 alt efter hvilken model Xantia skulle der være mellem 6 og 7 gaskugler.
 Udover gaskuglerne sidder der en højdekorrektør for og bag, disse koster ca.
 kr. 1600,- stk (mener det er uorginal reservedel)
 /Allan
 >
            
             |  |  | 
  Jakob Jeppesen (27-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jakob Jeppesen
 | 
 Dato :  27-04-04 07:58
 | 
 |  | "dosser" <NIXSPAMwebm@NIXSPAMsccd.dk> wrote in message news:408e004b$0$260$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > Har kig på en Citroén Zantia 1,6i '93
 > Er der nogle gennemgående fejl på sådan en man skal være opmærksom på?
 > Eller er der andre ting man skal tage højde for?
 >
 
 Motoren er underdimensioneret - det hører man altid om 1.6'eren (bilen
 vejer 1200 kg).
 
 Køb en 1.8 i stedet for (der er mange af dem til salg).
 
 /Jakob
 
 
 
 
 |  |  | 
  Lars (27-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Lars
 | 
 Dato :  27-04-04 08:11
 | 
 |  | Hej Jan,
 
 "dosser" <NIXSPAMwebm@NIXSPAMsccd.dk> wrote in message
 news:408e004b$0$260$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > Har kig på en Citroén Zantia 1,6i '93
 > Er der nogle gennemgående fejl på sådan en man skal være opmærksom på?
 > Eller er der andre ting man skal tage højde for?
 
 Xantia hedder den. Du skal købe en 1,8i.
 
 1.6i er for lille, den har dårlig brænstof økonomi og der var i starten
 problemer med at hydraulik systemet på 1,6i'eren var underdimensioneret.
 
 ** Lars
 
 
 
 
 |  |  | 
  dosser (27-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : dosser
 | 
 Dato :  27-04-04 08:22
 | 
 |  | 
 
            Dammm, jeg skulle have taget et år mere i skolen LoL
 Hydraulikken er lige skiftet, så det burde holde den tid ud jeg beholder den
 i, jeg har haft bilen på lift, banket så sælger så helt nervøs ud, der er
 intet rust i den, faktisk står den næsten som ny både udvendigt og
 indvendigt, den er meget velholdt, alle service er overholdt, og den leveres
 nysynet, så hvad det angår er jeg ikke så nervøs    Motorstørrelsen er ok til mit forbrug, er ikke racer typen (og lillemor skal
 jo også kunne holde den på vejen)LoL og ang. brændstof forbrug så kører min
 "sommer"bil kun 5,5km/l så der skal meget til at afskrække mig hvad det
 angår    og man får jo ikke meget for 30k i dag, så jeg skal nok ikke
 forvente at få en Ferrarimotor    men kun et transport middel.
 Takker for jeres svar    --
 Jan
 Fjern ordet "NiXSPAM" i min mailadresse inden der svares!
 ellers modtager jeg ikke jeres mail.
 Vær venlig IKKE at tilføje mig i adresse kartoteket !
 Dette er for at undgå udbredelse af mailadressen, virus samt spammails.
 "Lars" <news41dot@landligt.dk> skrev i en meddelelse
 news:c6l15b$1t54$1@news.cybercity.dk...
 > Hej Jan,
 >
 > "dosser" <NIXSPAMwebm@NIXSPAMsccd.dk> wrote in message
 > news:408e004b$0$260$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > > Har kig på en Citroén Zantia 1,6i '93
 > > Er der nogle gennemgående fejl på sådan en man skal være opmærksom på?
 > > Eller er der andre ting man skal tage højde for?
 >
 > Xantia hedder den. Du skal købe en 1,8i.
 >
 > 1.6i er for lille, den har dårlig brænstof økonomi og der var i starten
 > problemer med at hydraulik systemet på 1,6i'eren var underdimensioneret.
 >
 > ** Lars
 >
 >
            
             |  |  | 
  Henrik B. (27-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik B.
 | 
 Dato :  27-04-04 09:04
 | 
 |  | dosser wrote:
 :: Har kig på en Citroén Zantia 1,6i '93
 :: Er der nogle gennemgående fejl på sådan en man skal være opmærksom
 :: på? Eller er der andre ting man skal tage højde for?
 
 Vær forberedt på et højt olieforbrug og generelt oliespild (på fliserne).
 Der er to Xantia ejere hér i nabolaget, og de døjer begge af nævnte
 symptomer.
 
 M.v.h.
 
 
 
 
 |  |  | 
  Henrik G Nielsen (27-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik G Nielsen
 | 
 Dato :  27-04-04 09:17
 | 
 |  | 
 "Henrik B." <saab@tdcadsl_nospam_.dk> skrev i en meddelelse
 news:408e13fe$0$302$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 > dosser wrote:
 > :: Har kig på en Citroén Zantia 1,6i '93
 > :: Er der nogle gennemgående fejl på sådan en man skal være opmærksom
 > :: på? Eller er der andre ting man skal tage højde for?
 >
 
 >
 >
 Jeg har selv haft en 1,8i 1993, den brugte en del oile men ellers en fin bil
 har nu en 1,8i 1998.
 Og det der med at kuglerne er dyre passer ikke hvis du kan selv , du kan
 købe nye kugler til ca 300,00 kr stk inkl moms i køge.
 
 
 MVH
 Henrik
 
 
 
 
 |  |  | 
  Bernhard Ege (27-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bernhard Ege
 | 
 Dato :  27-04-04 09:52
 | 
 |  | 
 "Henrik B." <saab@tdcadsl_nospam_.dk> wrote in message
 news:408e13fe$0$302$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 > dosser wrote:
 > :: Har kig på en Citroén Zantia 1,6i '93
 > :: Er der nogle gennemgående fejl på sådan en man skal være opmærksom
 > :: på? Eller er der andre ting man skal tage højde for?
 >
 > Vær forberedt på et højt olieforbrug og generelt oliespild (på
 fliserne).
 > Der er to Xantia ejere hér i nabolaget, og de døjer begge af nævnte
 > symptomer.
 
 Yup, oliespild havde jeg også med min 1.8i 16v motor fra 1995. Det
 skyldtes vist at motorblokken havde en revne samt at den dims som holdt
 krumptappen på plads ikke flugtede med resten af motorblokken.
 Bundkarspakningen kunne ikke nemt tage højde for det og oliespil blev
 resultatet. Skruerne der holdt bundkarret havde også en tendens til at
 løsne sig selv hvilket kun forværrede problemet.
 
 Nu har jeg dog en 1.8i 16v fra 2000 og den er 100% tæt. Det er samme
 motor og det øger min mistanke om at den gamle har været udsat for et
 uheld.
 
 Men check for oliespild, det er vigtigt.
 
 mvh Bernhard
 
 
 
 |  |  | 
  Martin Johansen [600~ (27-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Martin Johansen [600~
 | 
 Dato :  27-04-04 13:29
 | 
 |  | 
 
            On Tue, 27 Apr 2004 08:37:43 +0200, dosser wrote:
 > Har kig på en Citroén Zantia 1,6i '93 Er der nogle gennemgående fejl
 > på sådan en man skal være opmærksom på? Eller er der andre ting man
 > skal tage højde for?
 Du skal lige tage højde for, at en 1,6 er aaaalt for undermotoriseret for
 en bil der vejer omkring 1400kg... selv en 1,8 er for sløv...
 -- 
 Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk  - "Carpe Aptenodytes!"
 Mandrake Linux 9.2 med Fluxbox 0.9.6devel
 Registered Linux User # 301406 (http://counter.li.org) |  |  | 
  Peter G C (27-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter G C
 | 
 Dato :  27-04-04 14:02
 | 
 |  | 
 
            "Martin Johansen [6000]" <visit_my@website.invalid> skrev i en meddelelse
 news:pan.2004.04.27.12.28.48.541728@website.invalid...
 [klip]
 > Du skal lige tage højde for, at en 1,6 er aaaalt for undermotoriseret for
 > en bil der vejer omkring 1400kg... selv en 1,8 er for sløv...
 Den vejer næppe 1400 kg, for det gør min diesel nemlig. Men ellers er jeg
 enig i, at 1,6'eren er alt for sløv. 1,8'eren kan godt gøre det....
 /Peter
 --
http://www.grauslund.com |  |  | 
   Fly Christensen (27-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Fly Christensen
 | 
 Dato :  27-04-04 13:57
 | 
 |  | 
 
            On Tue, 27 Apr 2004 15:01:32 +0200, "Peter G C"
 <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote:
 >"Martin Johansen [6000]" <visit_my@website.invalid> skrev i en meddelelse
 >news:pan.2004.04.27.12.28.48.541728@website.invalid...
 >
 >[klip]
 >
 >> Du skal lige tage højde for, at en 1,6 er aaaalt for undermotoriseret for
 >> en bil der vejer omkring 1400kg... selv en 1,8 er for sløv...
 >
 >Den vejer næppe 1400 kg, for det gør min diesel nemlig. Men ellers er jeg
 >enig i, at 1,6'eren er alt for sløv. 1,8'eren kan godt gøre det....
 Men en 2.0 TCT med boks...    Fly
 -- 
 Kender du èn der har brug for en cand.merc.int? Send mig en mail.
            
             |  |  | 
   Martin Johansen [600~ (27-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Martin Johansen [600~
 | 
 Dato :  27-04-04 14:15
 | 
 |  | 
 
            On Tue, 27 Apr 2004 15:01:32 +0200, Peter G C wrote:
 > Den vejer næppe 1400 kg, for det gør min diesel nemlig. Men ellers er
 Den er vist meget tæt på? Ellers husker jeg forkert    > jeg enig i, at 1,6'eren er alt for sløv. 1,8'eren kan godt gøre det....
 Enig den kan gøre det... meeeen... man gør sig selv en tjeneste ved, at
 invistere i min. 2,08v gerne 16v.
 -- 
 Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk  - "Carpe Aptenodytes!"
 Mandrake Linux 9.2 med Fluxbox 0.9.6devel
 Registered Linux User # 301406 (http://counter.li.org) |  |  | 
   Andreas M. Hansen (27-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Andreas M. Hansen
 | 
 Dato :  27-04-04 14:21
 | 
 |  | > Den vejer næppe 1400 kg, for det gør min diesel nemlig. Men ellers er jeg
 > enig i, at 1,6'eren er alt for sløv. 1,8'eren kan godt gøre det....
 >
 
 Korrekt - den vejer nemlig 1175
 
 mvh
 
 Andreas M. Hansen
 
 
 
 
 |  |  | 
    Martin Johansen [600~ (27-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Martin Johansen [600~
 | 
 Dato :  27-04-04 14:26
 | 
 |  | 
 
            On Tue, 27 Apr 2004 15:21:06 +0200, Andreas M. Hansen wrote:
 >> Den vejer næppe 1400 kg, for det gør min diesel nemlig. Men ellers er
 >> jeg enig i, at 1,6'eren er alt for sløv. 1,8'eren kan godt gøre
 >> det....
 >>
 >>
 > Korrekt - den vejer nemlig 1175
 Hmm det kan vist ikke gøre det? Det er kun 100kg mere end en ZX'er.. kan
 det passe?
 -- 
 Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk  - "Carpe Aptenodytes!"
 Mandrake Linux 9.2 med Fluxbox 0.9.6devel
 Registered Linux User # 301406 (http://counter.li.org) |  |  | 
     Henrik G Nielsen (27-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik G Nielsen
 | 
 Dato :  27-04-04 16:03
 | 
 |  | 
 "Martin Johansen [6000]" <visit_my@website.invalid> skrev i en meddelelse
 news:pan.2004.04.27.13.25.38.170332@website.invalid...
 > On Tue, 27 Apr 2004 15:21:06 +0200, Andreas M. Hansen wrote:
 >
 > >> Den vejer næppe 1400 kg, for det gør min diesel nemlig. Men ellers er
 > >> jeg enig i, at 1,6'eren er alt for sløv. 1,8'eren kan godt gøre
 > >> det....
 > >>
 > >>
 > > Korrekt - den vejer nemlig 1175
 >
 > Hmm det kan vist ikke gøre det? Det er kun 100kg mere end en ZX'er.. kan
 > det passe?
 >
 
 Jae næsten min 1,8I 16V 1998 vejer ifølge regatyesten 1275 kg .
 Og den klarer det da meget godt.
 
 Henrik
 
 
 
 
 |  |  | 
      Martin Johansen [600~ (27-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Martin Johansen [600~
 | 
 Dato :  27-04-04 16:19
 | 
 |  | 
 
            On Tue, 27 Apr 2004 17:02:59 +0200, Henrik G Nielsen wrote:
 > Jae næsten min 1,8I 16V 1998 vejer ifølge regatyesten 1275 kg . Og den
 Okay tak - jeg har husket forkert. Det er dælme også mange kilo for en
 sølle 1,6...
 -- 
 Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk  - "Carpe Aptenodytes!"
 Mandrake Linux 9.2 med Fluxbox 0.9.6devel
 Registered Linux User # 301406 (http://counter.li.org) |  |  | 
       Andreas M. Hansen (27-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Andreas M. Hansen
 | 
 Dato :  27-04-04 18:31
 | 
 |  | 
 
            > Okay tak - jeg har husket forkert. Det er dælme også mange kilo for en
 > sølle 1,6...
 >
 Klart er den da undermotoriseret til flertallet her i gruppen   - men den
 klarer det nu ganske godt alligevel, hvis det er almindelige
 rejsehastigheder på danske motorveje man har brug for - den kan da sagtens
 få kørekortet til at ryge iflg. den nye 160-regel.
 Jeg har selv haft een en 3 års tid engang, og i almindelig dagligdags trafik
 havde jeg ikke noget at klage over, men jeg hedder heller ikke Montoya til
 efternavn  . Det er ikke en bil man skal spænde en stor campingvogn efter,
 og så begive sig ad Kassel til - eneste gang jeg oplevede at den var
 svagbrystet, var på motorvejsbakkerne nord for Sundswall i Sverige - der
 måtte man ned i 3'die for at holde farten opad.
 mvh
 Andreas M. Hansen
            
             |  |  | 
 |  |