|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Bokstuning - umærkelig..?? Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  26-04-04 11:29
 | 
 |  | Hejsa
 
 Som jeg før har skrevet, har en af mine gode venner købt sig en Toledo TDi
 130 - og fra forhandleren fået monteret en boks fra Landberg her fra
 gruppen.
 
 De første 3.000 kilometer blev bilen kørt nænsomt, og boksen var derfor også
 slået fra, så motoren kørte på sit fabriksprogram.
 
 Nu er boksen slået til "på næsthøjeste effekt-trin" - men min kammerat kan
 ikke mærke nogen forskel..??
 
 Jeg var af den opfattelse, at man tydeligt kunne mærke boksens effekt -
 eller hvad...? Jeg tror sgu, der er noget galt med den.
 
 (Folk med boks på en benzin-1,8T´er siger, det føles som om, bilen er blevet
 350 kg lettere)
 
 --
 / Jan W Nielsen
 
 
 
 
 |  |  | 
  Morten Fruergaard (26-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morten Fruergaard
 | 
 Dato :  26-04-04 11:31
 | 
 |  | 
 
            Jan W Nielsen wrote:
 > Nu er boksen slået til "på næsthøjeste effekt-trin" - men min
 > kammerat kan ikke mærke nogen forskel..??
 Jeg aner ikke, hvad den skal give i dette trin, men han kan jo prøve at tage
 tid på en 80-120 km/t i 5. gear. Både med boksen fra, og i trinet... Der
 skulle han gerne kunne se en forskel på tiderne, såfremt den har fået bedre
 moment.
 -- 
 Mvh. Morten Fruergaard
www.fruergaard-racing.dk  deltager i www.syverrace.dk
www.cf-offroad.dk  - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
 2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...
            
             |  |  | 
  Peter G C (26-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter G C
 | 
 Dato :  26-04-04 11:47
 | 
 |  | 
 
            "Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev i en
 meddelelse news:c6iods$ce6$1@sunsite.dk...
 > Jan W Nielsen wrote:
 > > Nu er boksen slået til "på næsthøjeste effekt-trin" - men min
 > > kammerat kan ikke mærke nogen forskel..??
 Det lyder ufatteligt. Har du selv prøvet den? Er der taget kontakt til
 sælgeren - måske boxen er defekt?
 > Jeg aner ikke, hvad den skal give i dette trin, men han kan jo prøve at
 tage
 > tid på en 80-120 km/t i 5. gear. Både med boksen fra, og i trinet... Der
 > skulle han gerne kunne se en forskel på tiderne, såfremt den har fået
 bedre
 > moment.
 Enig.
 /Peter
 --
http://www.grauslund.com |  |  | 
   Ukendt (26-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  26-04-04 12:45
 | 
 |  | > Det lyder ufatteligt. Har du selv prøvet den?
 
 Jeps - ufatteligt. Jeg har ikke selv prøvet den.
 
 > Er der taget kontakt til
 > sælgeren - måske boxen er defekt?
 
 Jeg har ringet til Landberg - men han har ikke ringet tilbage. Måske er han
 på ferie.
 
 > > Jeg aner ikke, hvad den skal give i dette trin.
 
 Thomas Landberg taler om i hvrt fald 160 hk - og en effektstigning på 30 hk
 og måske 80/90 Nm mener jeg nu nok, man kan mærke.
 
 > > tid på en 80-120 km/t i 5. gear. Både med boksen fra, og i trinet... Der
 > > skulle han gerne kunne se en forskel på tiderne, såfremt den har fået
 > bedre
 > > moment.
 
 Der er førsøgt tidtagning på accelerationer fra 120 til 160 km/t i femte
 (næsthøjeste gear), og der har ikke kunne kostateres noget entydigt på
 baggurnd af dette. Der er altid lidt forskel fra måling til måling, og det
 er den usikkerhed, der er problemet.
 
 Personligt tror jeg ikke boksen virker, men jeg har som sagt ikke selv
 prøvet bilen.
 
 --
 / Jan W Nielsen
 
 
 
 
 |  |  | 
  Brizz (26-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Brizz
 | 
 Dato :  26-04-04 12:20
 | 
 |  | 
 
            > Nu er boksen slået til "på næsthøjeste effekt-trin" - men min kammerat kan
 > ikke mærke nogen forskel..??
 >
 > Jeg var af den opfattelse, at man tydeligt kunne mærke boksens effekt -
 > eller hvad...? Jeg tror sgu, der er noget galt med den.
 Min "gamle" tdi'er med 110hk blev chippet hvilket skulle svare til det
 samme. Den blev efter chippen målt til 144hk og det kunne dælme mærkes!! Så
 jeg har den oplevelse at når der er modificeret skal man også kunne mærke
 det.
 Mvh Brian
 ---
www.gronaerten.dk |  |  | 
  Ukendt (26-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  26-04-04 12:47
 | 
 |  | > Min "gamle" tdi'er med 110hk blev chippet hvilket skulle svare til det
 > samme. Den blev efter chippen målt til 144hk og det kunne dælme mærkes!!
 
 Er du HELT sikker på, at du ville opdage det, hvis en person uden dit
 vidende programmerede boksen tilbage til det normale program med 110 hk..??
 
 Hvis du er det, må der være noget galt med den boks, som min kammerat har
 fået - eller også er den tilsluttet forkert.
 
 --
 / Jan W Nielsen
 
 
 
 
 
 |  |  | 
   Peter G C (26-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter G C
 | 
 Dato :  26-04-04 15:21
 | 
 |  | 
 
            "Jan W Nielsen" <Intet svar> skrev i en meddelelse
 news:408cf68b$1$529$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 > > Min "gamle" tdi'er med 110hk blev chippet hvilket skulle svare til det
 > > samme. Den blev efter chippen målt til 144hk og det kunne dælme mærkes!!
 >
 > Er du HELT sikker på, at du ville opdage det, hvis en person uden dit
 > vidende programmerede boksen tilbage til det normale program med 110
 hk..??
 Jeg har i en kort periode kørt uden boxen - det kunne jeg meget nemt mærke.
 Jeg har også justeret boxen lidt ned - det kunne også mærkes.
 /Peter
 --
http://www.grauslund.com |  |  | 
   Brizz (27-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Brizz
 | 
 Dato :  27-04-04 08:48
 | 
 |  | 
 
            > Er du HELT sikker på, at du ville opdage det, hvis en person uden dit
 > vidende programmerede boksen tilbage til det normale program med 110
 hk..??
 100% sikker.. for den har fået meget mere bundtræk. Så jeg er ikke et
 øjeblik i tvivl hvis den blev fjernet.
 Mvh Brian
 ---
www.gronaerten.dk |  |  | 
  Ove Jakobsen (26-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ove Jakobsen
 | 
 Dato :  26-04-04 12:47
 | 
 |  | 
 
 > Jeg var af den opfattelse, at man tydeligt kunne mærke boksens effekt -
 > eller hvad...? Jeg tror sgu, der er noget galt med den.
 
 Hej Jan
 Jeg har haft nøjagtigt samme oplevelse med min Yaris, har prøvet to bokse
 fra Landberg hvor eneste efekt var lidt ekstra røg og motoren satte
 pludselig ud. Ifølge Toyota meldte bilen om fejl ved dysserne, og det kunne
 de ikke forstå/forklare-:)
 Men alt ros til Landbergs service, da den første boks ikke virkede sendte
 han bare en ny. Godtnok med samme resultat så jeg retunerede dem begge U/B.
 
 MVH Ove
 
 
 
 
 |  |  | 
  Landberg (26-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Landberg
 | 
 Dato :  26-04-04 13:55
 | 
 |  | 
 
            > Som jeg før har skrevet, har en af mine gode venner købt sig en Toledo TDi
 > 130 - og fra forhandleren fået monteret en boks fra Landberg her fra
 > gruppen.
 >
 > De første 3.000 kilometer blev bilen kørt nænsomt, og boksen var derfor
 også
 > slået fra, så motoren kørte på sit fabriksprogram.
 >
 > Nu er boksen slået til "på næsthøjeste effekt-trin" - men min kammerat kan
 > ikke mærke nogen forskel..??
 >
 > Jeg var af den opfattelse, at man tydeligt kunne mærke boksens effekt -
 > eller hvad...? Jeg tror sgu, der er noget galt med den.
 >
 > (Folk med boks på en benzin-1,8T´er siger, det føles som om, bilen er
 blevet
 > 350 kg lettere)
 Naturligvis skal boksens effekt kunne mærkes - tydeligt endda. Har netop en
 dugfrisk måling fra FDM på en tilsvarende motor og den viser 165hk og
 431.5nm. Andre tilsvarende er målt til over 170hk. Boksen er nok defekt og
 skal ombyttes. Jeg har solgt mange bokse til 130hk TDi Toledo og Leon og har
 aldrig hørt, at boksens effekt ikke skulle kunne mærkes. Har endda oplevet
 en Passat der blev så vild, at boksen skulle sættes et tak ned. Det
 smarteste var nok, at jeg mødtes med kunden og fik boksen skiftet ud.
 Angående at jeg skulle være på ferie: Jeg er på telefon 40 84 66 27 og har
 ikke fået nogen besked på telefonsvareren fra dig. Så havde jeg ringet
 tilbage.
 MVH
 Thomas Landberg
www.bokstuning.dk |  |  | 
  Ukendt (26-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  26-04-04 14:14
 | 
 |  | > Jeg er på telefon 40 84 66 27 og har
 > ikke fået nogen besked på telefonsvareren fra dig. Så havde jeg ringet
 > tilbage.
 
 Hej Thomas
 
 Jeg må have ringet forkert - for det er også mit indtryk, at du altid yder
 en meget fin service. Du får jo også altid rosende ord med på vejen fra folk
 her i gruppen.
 
 Jeg beder min kammerat, Claus, ringe til dig, så vi kan finde ud af, hvad
 der er galt.
 
 --
 / Jan W Nielsen
 
 
 
 
 
 |  |  | 
   Landberg (26-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Landberg
 | 
 Dato :  26-04-04 14:20
 | 
 |  | 
 
            > Jeg må have ringet forkert - for det er også mit indtryk, at du altid yder
 > en meget fin service. Du får jo også altid rosende ord med på vejen fra
 folk
 > her i gruppen.
 >
 > Jeg beder min kammerat, Claus, ringe til dig, så vi kan finde ud af, hvad
 > der er galt.
 Ok. Skal måske til Århus i morgen. Måske det var muligt at mødes et sted
 dernede?
 MVH
 Thomas Landberg
www.bokstuning.dk |  |  | 
  phk (26-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : phk
 | 
 Dato :  26-04-04 14:41
 | 
 |  | 
 "Landberg" <thomaslandberg(fjern)@hotmail.com> skrev i en meddelelse
 news:c6j0rl$ch2ah$1@ID-159215.news.uni-berlin.de...
 
 > Naturligvis skal boksens effekt kunne mærkes - tydeligt endda. Har netop
 en
 > dugfrisk måling fra FDM på en tilsvarende motor og den viser 165hk og
 > 431.5nm. Andre tilsvarende er målt til over 170hk. Boksen er nok defekt og
 > skal ombyttes. Jeg har solgt mange bokse til 130hk TDi Toledo og Leon og
 har
 > aldrig hørt, at boksens effekt ikke skulle kunne mærkes.
 
 Har du nogen erfaring med en 110HK Golf III TDI som har fået 325nM. Den
 hugger i motorophænget. Er et nyt motorophæng nok til at få den til at holde
 op? Den er som bekendt født med 235nM.
 
 
 --
 Per, Esbjerg
 
 
 
 
 |  |  | 
   Ukendt (28-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  28-05-04 19:20
 | 
 |  | > Har du nogen erfaring med en 110HK Golf III TDI som har fået 325nM. Den
 > hugger i motorophænget. Er et nyt motorophæng nok til at få den til at
 holde
 > op? Den er som bekendt født med 235nM.
 > Per, Esbjerg
 
 Hej Per og andre dieseltosser
 
 Jeg har osse 110hk TDi i passaten og er ved at undersøge hvilken for for
 tuning jeg skal vælge...har fået fortalt at max ca 140-142hk og 300-310Nm
 for at der ikke kommer "bivirkninger". Men hvilken og hvor kan anbefales?
 evt frarådes ?
 
 chiptuning eller bokstuning?
 
 hvordan lyder det når den "hugger i motorophænget"?
 
 /Henrik, Skovby v. silkeborg, Passat sedan, 110hk TDi, km240.000
 
 
 
 
 
 
 |  |  | 
    Mogens Knudsen (28-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mogens Knudsen
 | 
 Dato :  28-05-04 19:21
 | 
 |  | On Fri, 28 May 2004 20:19:52 +0200, "HH"
 <henrik_hougaard(A)hotmail.com> wrote:
 
 >Jeg har osse 110hk TDi i passaten og er ved at undersøge hvilken for for
 >tuning jeg skal vælge...har fået fortalt at max ca 140-142hk og 300-310Nm
 >for at der ikke kommer "bivirkninger". Men hvilken og hvor kan anbefales?
 >evt frarådes ? - chiptuning eller bokstuning?
 >hvordan lyder det når den "hugger i motorophænget"?
 
 Du skal nok være mere nervøs for din kobling og gearkasse !
 
 > km 240.000
 
 Glem det, IMO
 
 /Mogens
 
 
 |  |  | 
     Ukendt (14-06-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  14-06-04 19:18
 | 
 |  | > >Jeg har osse 110hk TDi i passaten og er ved at undersøge hvilken for for
 > >tuning jeg skal vælge...har fået fortalt at max ca 140-142hk og 300-310Nm
 > >for at der ikke kommer "bivirkninger". Men hvilken og hvor kan anbefales?
 > >evt frarådes ? - chiptuning eller bokstuning?
 > >hvordan lyder det når den "hugger i motorophænget"?
 >
 > Du skal nok være mere nervøs for din kobling og gearkasse !
 >
 > > km 240.000
 >
 > Glem det, IMO
 >
 > /Mogens
 
 "normal" er der 600.000km i den motor, så jeg kan ikke se at den skulle være
 slidt op - langt fra eller hvad?
 
 
 
 
 |  |  | 
      Mogens Knudsen (14-06-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mogens Knudsen
 | 
 Dato :  14-06-04 19:15
 | 
 |  | On Mon, 14 Jun 2004 20:18:24 +0200, "HH"
 <henrik_hougaard(A)hotmail.com> wrote:
 
 >"normal" er der 600.000km i den motor, så jeg kan ikke se at den skulle være
 >slidt op - langt fra eller hvad?
 
 Jeg har ikke hørt om een eneste, der har kørt dét antal km. Ikke at
 det er en ringe motor - tværtimod. Men den kører ikke så mang km og
 slet ikke, hvis du begynder at tune på den.
 
 Jeg har jo haft en tunede biler, og alt andet lige udsættes
 materiellet altså for nogle hårdere belastningerne efterfølgende en
 tuning.
 
 Desuden har VW jo haft problemer med det større moment i deres biler
 
 /Mogens
 
 
 |  |  | 
 |  |