|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Råd til Opel Vectra '90 Fra : CNS
 | 
 Dato :  18-04-04 20:48
 | 
 |  | Hejsa,
 
 Så faldt øjet på Vectra'er (1.8 - går ud fra 1.6 er for lille til denne
 vægtklasse) fra omkr. 89-91 - de kan jo fås til overkommelige priser. Går ud
 fra en Km-stand på ca. 160-180.000 - hvad skal man være opmærksom på ved
 sådan en vogn? Regner med et budget på omkr. de 20-25.000..
 
 --
 Mvh
 Christian
 
 (Ved henvendelse pr. e-mail, erstat DASH med bindestreg.)
 
 
 
 
 |  |  | 
  Rasmus (18-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Rasmus
 | 
 Dato :  18-04-04 21:01
 | 
 |  | 
 "CNS" <cns@osterboDASHnet.dk> wrote in message
 news:c5ulrv$gtr$1@news.net.uni-c.dk...
 > Hejsa,
 >
 > Så faldt øjet på Vectra'er (1.8 - går ud fra 1.6 er for lille til denne
 > vægtklasse) fra omkr. 89-91 - de kan jo fås til overkommelige priser. Går
 ud
 > fra en Km-stand på ca. 160-180.000 - hvad skal man være opmærksom på ved
 > sådan en vogn? Regner med et budget på omkr. de 20-25.000..
 
 RUST!
 
 mvh
 Rasmus
 
 
 
 
 |  |  | 
  Bribo (21-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bribo
 | 
 Dato :  21-04-04 19:35
 | 
 |  | Vær opmærksom på tandremmen! Den er en svaghed, som mange vælger at ignorere
 da den er træls at skifte.
 Hvad rust angår: Den ruster sgu da ikke mere end andre biler.. Kører selv i
 en 1,6i'er fra '89. Den klarer fint en campingvogn! Jeg gav 8000kr for den
 og der ikke meget rust!
 
 "Rasmus" <SLETDETHERmaximreality@ofir.dk> skrev i en meddelelse
 news:c5umqh$t6e$1@sunsite.dk...
 >
 > "CNS" <cns@osterboDASHnet.dk> wrote in message
 > news:c5ulrv$gtr$1@news.net.uni-c.dk...
 > > Hejsa,
 > >
 > > Så faldt øjet på Vectra'er (1.8 - går ud fra 1.6 er for lille til denne
 > > vægtklasse) fra omkr. 89-91 - de kan jo fås til overkommelige priser.
 Går
 > ud
 > > fra en Km-stand på ca. 160-180.000 - hvad skal man være opmærksom på ved
 > > sådan en vogn? Regner med et budget på omkr. de 20-25.000..
 >
 > RUST!
 >
 > mvh
 > Rasmus
 >
 >
 
 
 
 
 |  |  | 
  Ukendt (18-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  18-04-04 21:08
 | 
 |  | 
 
 > Så faldt øjet på Vectra'er (1.8 - går ud fra 1.6 er for lille til denne
 > vægtklasse) fra omkr. 89-91 - de kan jo fås til overkommelige priser. Går
 ud
 > fra en Km-stand på ca. 160-180.000 - hvad skal man være opmærksom på ved
 > sådan en vogn? Regner med et budget på omkr. de 20-25.000..
 
 Sådan lidt hård set, så skal du nok være opmærksom på at tandremmene kan
 finde på at knække på et vilkårligt tidspunkt LÆÆÆNGE før de oprindelig skal
 skiftes. Så det er da en god idé at have penge til en ny motor + montering
 liggende. Noget med at Opel ikke er så glade for at give tilskud til
 udgiften.
 
 --
 Tom
 
 
 
 
 |  |  | 
  Rasmus (18-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Rasmus
 | 
 Dato :  18-04-04 21:12
 | 
 |  | 
 "Tom" <t.christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message
 news:4082df9b$0$169$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >
 >
 > > Så faldt øjet på Vectra'er (1.8 - går ud fra 1.6 er for lille til denne
 > > vægtklasse) fra omkr. 89-91 - de kan jo fås til overkommelige priser.
 Går
 > ud
 > > fra en Km-stand på ca. 160-180.000 - hvad skal man være opmærksom på ved
 > > sådan en vogn? Regner med et budget på omkr. de 20-25.000..
 >
 > Sådan lidt hård set, så skal du nok være opmærksom på at tandremmene kan
 > finde på at knække på et vilkårligt tidspunkt LÆÆÆNGE før de oprindelig
 skal
 > skiftes. Så det er da en god idé at have penge til en ny motor + montering
 > liggende. Noget med at Opel ikke er så glade for at give tilskud til
 > udgiften.
 
 Er det ikke kun de nyere Opel som har det problem??, så vidt jeg har
 forstået kigger CNS på en Vectra fra 89-91
 
 mvh
 Rasmus
 
 
 
 
 |  |  | 
   Ukendt (18-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  18-04-04 21:22
 | 
 |  | 
 
 > Er det ikke kun de nyere Opel som har det problem??, så vidt jeg har
 > forstået kigger CNS på en Vectra fra 89-91
 
 Efter hvad jeg har kunnet læse mig til hos FDM så er det galt lige fra
 90'erne og frem til i dag. Og Opel viser meget lidt velvilje til at erkende
 at de har et ganske seriøst problem med holdbarheden på remmene. Har bilen
 bare en gang fået skiftet olie på et uautoriseret værksted i perioden....ja
 så fralægger opel sig ethvert ansvar.
 Det mest grotekse var en Opel der kun havde kørt 44.000 Km da remmen sprang.
 
 --
 Tom
 
 
 
 
 |  |  | 
    Jan W Nielsen (18-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jan W Nielsen
 | 
 Dato :  18-04-04 21:24
 | 
 |  | 
 
            > Efter hvad jeg har kunnet læse mig til hos FDM så er det galt lige fra
 > 90'erne og frem til i dag.
 90´erne er også et vidt begreb.
 I 1994 præsenterede Opel deres Ecotech-motor, der er rigtig fin - lige pånær
 det der med tandremmen, der er en katastrofe.
 Der er IKKE noget problem på en Vectra fra 1990 - intet.    -- 
 /Jan W Nielsen
            
             |  |  | 
     Glenn [Odense] (19-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Glenn [Odense]
 | 
 Dato :  19-04-04 01:36
 | 
 |  | 
 > I 1994 præsenterede Opel deres Ecotech-motor, der er rigtig fin - lige
 pånær
 > det der med tandremmen, der er en katastrofe.
 >
 > Der er IKKE noget problem på en Vectra fra 1990 - intet.    >
 Hvis det er en 8 ventilet, så er det lige meget.
 Ventiler og stempler kan ikke "nå" hinanden på en 8-ventilet Opel-motor, så
 sprænger remmen, går motoren bare i stå. Så er det bare på med en ny, og
 køre vidre. Jeg har prøvet det 2 gange, men det er ved at være et par år
 siden, så statistisk set, sker det nok snart igen     Glenn
            
             |  |  | 
  Jan W Nielsen (18-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jan W Nielsen
 | 
 Dato :  18-04-04 21:16
 | 
 |  | > Sådan lidt hård set, så skal du nok være opmærksom på at tandremmene kan
 > finde på at knække på et vilkårligt tidspunkt LÆÆÆNGE før de oprindelig
 skal
 > skiftes. Så det er da en god idé at have penge til en ny motor
 
 Helt forkert, Tom.
 
 For det første holder tandremmene længe på de første Vectra´er - dernæst
 knækker de første Vectra´er tandremmen uden mekaniske skader til følge.
 
 Jeg kender en tillidsmand på et af DKs største Opel-værksteder - og han
 siger, at Opel skulle have beholdt den første 2.0-motor (20NE), da man
 skiftede til Vectra B, da motoren er umulig at slå ihjel - såfremt den har
 vand og olie.
 
 Rusten er derimod et problem, hvorfor man købe en Vectra A absolut nysynet
 og ikke påregne at beholde den længere end to år, hvis man ikke kender en
 pladesmed.
 
 --
 /Jan W Nielsen
 
 
 
 
 
 |  |  | 
  CNS (18-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : CNS
 | 
 Dato :  18-04-04 21:15
 | 
 |  | Hov.. Glemte lige..
 
 Har en kammerat, der lovpriser Nissan Primera'er fra 90 og fremefter -
 påstår at kædetrækket gør det hele... er det et bedre køb end en Vectra?
 Har fundet en 2.0'er fra 94 der har kørt 240k til 30k - måske et mere
 fornuftigt køb? (Benzinøkonomi spiller også en rolle ;))
 
 Ellers har jeg også lidt kig på Audi 80 - men de er unægteligt lidt dyrere,
 medmindre de har kørt satans langt... hvor lang tid kan man forvente at
 sådan en go' tysker lever? ;)
 
 --
 Med venlig hilsen
 Christian Stæhr
 
 "CNS" <cns@osterboDASHnet.dk> skrev i en meddelelse
 news:c5ulrv$gtr$1@news.net.uni-c.dk...
 > Hejsa,
 >
 > Så faldt øjet på Vectra'er (1.8 - går ud fra 1.6 er for lille til denne
 > vægtklasse) fra omkr. 89-91 - de kan jo fås til overkommelige priser. Går
 ud
 > fra en Km-stand på ca. 160-180.000 - hvad skal man være opmærksom på ved
 > sådan en vogn? Regner med et budget på omkr. de 20-25.000..
 >
 > --
 > Mvh
 >  Christian
 >
 > (Ved henvendelse pr. e-mail, erstat DASH med bindestreg.)
 >
 >
 
 
 
 
 |  |  | 
  Jan W Nielsen (18-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jan W Nielsen
 | 
 Dato :  18-04-04 21:22
 | 
 |  | > Har en kammerat, der lovpriser Nissan Primera'er fra 90 og fremefter -
 > påstår at kædetrækket gør det hele... er det et bedre køb end en Vectra?
 
 Det kan ikke siges entydigt.
 
 Primera´en er mere sving-glad end Vectra´en, der til gengæld er formidabel
 på motorvejen - retningsstabil og med en ekstremt høj gearing i femte gaer.
 Vectra´en bruger også mindre brændstog og er i realiteten hurtigere.
 Primeraen (modellen hedder P10) fik som Vectra´en multipointindsprøjtning
 nogle år inde i modellens levetid, og med dens 16 ventiler steg effekten til
 125 hk. Officielt 10 mere end Vectra´en, men i realiteten yder Vectra´erne
 altid lidt mere end de skal. Samtidig har Vectra´en et kraftigere moment,
 der også afleveres langt tidligere og derfor er mere anvendeligt.
 
 Primeraen ruster også af "H" til. (Men nok 5 procent mindre end Vectra´en.)
 
 > Har fundet en 2.0'er fra 94 der har kørt 240k til 30k - måske et mere
 > fornuftigt køb? (Benzinøkonomi spiller også en rolle ;))
 
 Det kan det sagtens være - Primeraen er generelt et fint køb, hvis den ikke
 er ædt af rust.
 
 > Ellers har jeg også lidt kig på Audi 80 - men de er unægteligt lidt
 dyrere,
 > medmindre de har kørt satans langt... hvor lang tid kan man forvente at
 > sådan en go' tysker lever? ;)
 
 Lang tid.
 
 Den ruster i modsætning til de to andre ikke særlig hurtigt. Til gengæld
 kører den som et badekar, og den er ikke særlig hurtig. Desuden kan den alm
 1,8 have en tendens til at æde toppakninger, og det er jo heller ikke helt
 billigt. Til prisen er der ofte mere interessante alternativer, IMO.
 
 --
 /Jan W Nielsen
 
 
 
 
 |  |  | 
   CNS (18-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : CNS
 | 
 Dato :  18-04-04 21:28
 | 
 |  | "Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse
 news:4082e38b$0$5645$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
 > Til prisen er der ofte mere interessante alternativer, IMO.
 
 ok - noget du vil uddybe lidt?
 
 Mine krav er nok mest max-prisen på 35.000 - meget gerne mindre - den skal
 helst have kørt under de 200k, og ligge stabilt på motorvej, være
 overkommelig i forsikring (nybilist(!)) og helst ikke sluge alt for meget
 benzin.
 
 /Christian
 
 
 
 
 |  |  | 
    Jan Holm (18-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jan Holm
 | 
 Dato :  18-04-04 23:23
 | 
 |  | CNS wrote:
 > Mine krav er nok mest max-prisen på 35.000 - meget gerne mindre - den
 > skal helst have kørt under de 200k, og ligge stabilt på motorvej, være
 > overkommelig i forsikring (nybilist(!)) og helst ikke sluge alt for
 > meget benzin.
 
 Hej Christian
 
 Har lige købt bil efter ca samme specs som dig.
 Måske en model du kunne kigge efter.
 
 Mazda 626 - 9/93 - 197.000 km Pris 34800
 Forsikring 2500 i ansvar - elite.
 
 Bezin økonomien ved jeg ikke noget om endnu, har ikke
 kørt en tankfuld endnu. Var også ude og prøve en Vectra.
 Kørte sådan set fint nok, men det var i den grad et smiket
 lidt, der var mere maling end metal tilbage i den øse.
 
 Mvh
 Jan Holm
 
 
 
 
 
 
 
 |  |  | 
    Ukendt (19-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  19-04-04 08:51
 | 
 |  |  |  |  | 
     Henrik B. (19-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik B.
 | 
 Dato :  19-04-04 08:57
 | 
 |  |  |  |  | 
      Ukendt (19-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  19-04-04 09:10
 | 
 |  |  |  |  | 
     CNS (19-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : CNS
 | 
 Dato :  19-04-04 09:04
 | 
 |  | 
 
            "Jan W Nielsen" <Intet svar> skrev i en meddelelse
 news:408384d7$0$519$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 > Både Vectra og Primera er fine biler, hvis du kan finde de rigtige
 > eksemplarer, der ikke er ædt op af rust.
 Ok - jeg vil kigge efter rusten som jeg kan forstå er alfa og omega :)
 > Ellers kik på den her - som du måske prutter ned i 23.000 og efterfølgende
 > kastede lidt penge efter til rep. og istandsættelse..?
 >
 > http://www.bilbasen.dk/biler/private/showcar.asp?id=413000&page=104 Som Henrik også svarer, så er den her nok for dyr i forsikring (og benzin) -
 og jeg er ikke den store mekaniker, så den skal helst bare kunne køre det
 næste års tid (eller 2 ;)) uden de store udgifter til vedligeholdelse.
 > Eller den her, der godt nok ikke er så hurtig som den første:
 >
 > http://www.bilbasen.dk/biler/private/showcar.asp?id=415117&page=108 Det var nok bedre - ved dog ikke hvor vild jeg er med soltag.. :-/ Men
 ellers ser den sku lækker ud!
 /Christian
            
             |  |  | 
      Mogens Knudsen (19-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mogens Knudsen
 | 
 Dato :  19-04-04 17:33
 | 
 |  | 
 
            On Mon, 19 Apr 2004 10:04:19 +0200, "CNS" <cns@osterboDASHnet.dk>
 wrote:
 > jeg vil kigge efter rusten som jeg kan forstå er alfa og omega :)
 Måske er der nok rust i en Omega, men aldrig i en Alfa !     > ved dog ikke hvor vild jeg er med soltag.. :-/
 Hvad er der dog galt i dét?
 /Mogens
 Biler fra @lfa til Omeg@
            
             |  |  | 
       CNS (19-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : CNS
 | 
 Dato :  19-04-04 17:55
 | 
 |  | "Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev i en meddelelse
 news:5nv7801a7752pfm059pipsi0cr2mjo12or@4ax.com...
 > > ved dog ikke hvor vild jeg er med soltag.. :-/
 >
 > Hvad er der dog galt i dét?
 
 Risiko for utæthed... eller er det bare mig der er fordomsfuld? ;)
 
 /Christian
 
 
 
 
 |  |  | 
        Mogens Knudsen (19-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mogens Knudsen
 | 
 Dato :  19-04-04 18:00
 | 
 |  | On Mon, 19 Apr 2004 18:54:56 +0200, "CNS" <cns@osterboDASHnet.dk>
 wrote:
 
 >Risiko for utæthed... eller er det bare mig der er fordomsfuld? ;)
 
 De sidste "mange" biler hos moi har haft et originalt el-soltag.
 Og dét har jeg været glad for -> ingen vand på gulvet, hér.
 
 /Mogens
 Biler fra @lfa til Omeg@
 
 
 |  |  | 
 |  |