|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Olietyve Fra : Fly Christensen
 | 
 Dato :  16-04-04 20:05
 | 
 |  | Hvad er olietyve? Er de lette selv at skifte, eller kræver det noget
 special-halløjsa.
 
 Fly
 
 --
 Kender du èn der har brug for en cand.merc.int? Send mig en mail.
 
 
 |  |  | 
  Hans Paulin (16-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans Paulin
 | 
 Dato :  16-04-04 20:13
 | 
 |  | 
 
            Fly Christensen skrev:
 > Hvad er olietyve? Er de lette selv at skifte, eller kræver det noget
 > special-halløjsa.
 >
 > Fly
 ....har kun prøvet på min Granada - lavede selv et "specialværktøj" efter
 Haynes opskrift - samt et hult tændrør med trykluft i...
 Piece of cake...
 -- 
                              Med venlig hilsen
                                       Hans
http://www.dkfritidbil.dk/whois/hans_paulin/hans_paulin.htm |  |  | 
  alexbo (16-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : alexbo
 | 
 Dato :  16-04-04 20:13
 | 
 |  | 
 "Fly Christensen"  skrev
 ....
 > Hvad er olietyve?
 
 Det er egentlig oliebetjente, de tætner omkring ventilstammerne, og de er
 ikke nemme at skifte.
 
 mvh
 Alex Christensen
 
 
 
 
 |  |  | 
  Leon Hulstrøm (16-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Leon Hulstrøm
 | 
 Dato :  16-04-04 20:25
 | 
 |  | 
 
            Hejsa....
 Olietyve er en "pakning" (o-ring type) som sidder på dine ventiler, de
 forhindre at olien som smører dine vippearme/knast løber ned i cylinderne.
 For en uøvede er det ikke noget man bare lige gør. Faren er at man taber en
 ventil og så skal topstykket af. Eller endnu værre hvis du som jeg har 2
 overliggende knaster med brikker, der efterfølgende skal justeres.
 Det er ikke "bare lige"....
 Mvh
 Leon
 "Fly Christensen" <x_nospam_x@gmx.net> skrev i en meddelelse
 news:ohb08091875deque578fe6456i5do8lkh5@4ax.com...
 > Hvad er olietyve? Er de lette selv at skifte, eller kræver det noget
 > special-halløjsa.
 >
 > Fly
 >
 > -- 
 > Kender du èn der har brug for en cand.merc.int? Send mig en mail.
 ---
 Outgoing mail is certified Virus Free.
 Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com). Version: 6.0.659 / Virus Database: 423 - Release Date: 15-04-2004
            
             |  |  | 
  jan@stevns.net (16-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : jan@stevns.net
 | 
 Dato :  16-04-04 20:44
 | 
 |  | 
 
            "Leon Hulstrøm" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> skrev :
 >For en uøvede er det ikke noget man bare lige gør. Faren er at man taber en
 >ventil og så skal topstykket af.
 Man kan også "bare" køre stemplet i top for den cylinder man skifter
 tyve på , så falder det ikke ret langt ;)
 Nogen bruger det trick, at man fylder cylinderen med tøjsnor, for at
 lave modtryk.
 -- 
 jan@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"
 Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk |  |  | 
   Henning Præstegaard (16-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henning Præstegaard
 | 
 Dato :  16-04-04 23:59
 | 
 |  | jan@stevns.net wrote:
 > Nogen bruger det trick, at man fylder cylinderen med tøjsnor, for at
 > lave modtryk.
 >
 Tøjsnor! Den må du lige uddybe. Jeg tror vist at jeg har misforstået
 et eller andet.
 
 mvh
 Henning
 
 
 
 
 |  |  | 
    jan@stevns.net (17-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : jan@stevns.net
 | 
 Dato :  17-04-04 05:19
 | 
 |  | 
 
            "Henning Præstegaard" <onkelhenning@virker.ikke> skrev :
 >Tøjsnor! Den må du lige uddybe. Jeg tror vist at jeg har misforstået
 >et eller andet.
 Det er nu ganske enkelt - du skruer et tændrør ud
 stjæler fruens tørresnor, og lader enden finde hullet 
 (snorens ende, altså, og tændrørshullet........)
 Så drejer du med hånden motoren, og da snoren ikke sådan lige lader
 sig komprimere ret meget, har du dine ventiler fastholdt nedefra
 -- 
 jan@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"
 Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk |  |  | 
     Henning Præstegaard (17-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henning Præstegaard
 | 
 Dato :  17-04-04 09:35
 | 
 |  | 
 
            jan@stevns.net wrote:
 > Så drejer du med hånden motoren, og da snoren ikke sådan lige lader
 > sig komprimere ret meget, har du dine ventiler fastholdt nedefra
 >
 Ok. Så var den festet ind første gang    Men jeg skal fame ikke have
 fnuller og trævler fra en tøjsnord i mine cylinder. Ad.
 mvh
 Henning
            
             |  |  | 
     Uffe Ravn (18-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Uffe Ravn
 | 
 Dato :  18-04-04 13:12
 | 
 |  | 
 <jan@stevns.net> skrev
 
 > Det er nu ganske enkelt - du skruer et tændrør ud
 > stjæler fruens tørresnor, og lader enden finde hullet
 > (snorens ende, altså, og tændrørshullet........)
 > Så drejer du med hånden motoren, og da snoren ikke sådan lige lader
 > sig komprimere ret meget, har du dine ventiler fastholdt nedefra
 
 Genialt, jeg må ud og købe 8 olietyve, så jeg kan få nogle røgfri morgener.
 
 Mvh.
 
 
 
 
 |  |  | 
      jan@stevns.net (18-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : jan@stevns.net
 | 
 Dato :  18-04-04 13:29
 | 
 |  | 
 
            "Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> skrev :
 >Genialt, jeg må ud og købe 8 olietyve, så jeg kan få nogle røgfri morgener.
 Uffe -  vi er sgu' da ikke født radiomekanikere for ingenting ;)
 Køb lige 8 til mig osse ;)
 -- 
 jan@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"
 Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk |  |  | 
       Uffe Ravn (20-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Uffe Ravn
 | 
 Dato :  20-04-04 07:23
 | 
 |  | 
 <jan@stevns.net> skrev
 > >Genialt, jeg må ud og købe 8 olietyve, så jeg kan få nogle røgfri
 morgener.
 >
 > Uffe -  vi er sgu' da ikke født radiomekanikere for ingenting ;)
 >
 > Køb lige 8 til mig osse ;)
   Mvh.
            
             |  |  | 
   ham (17-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : ham
 | 
 Dato :  17-04-04 09:39
 | 
 |  | 
 <jan@stevns.net> skrev i en meddelelse
 news:aqd080t7p7278totiocob11igp1h96t06i@dtext.news.tele.dk...
 > "Leon Hulstrøm" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> skrev :
 >
 > >For en uøvede er det ikke noget man bare lige gør.
 
 
 Det kommer også meget an på hvilken bil det er, der er nogen det ikke kan
 lade sig gøre på, jeg har skiftet en del på Peugeot   405 der købte jeg
 noget special værktøj til at afmontere de 2 halvmåner med, som også kan
 bruges til at trykke dem på med  igen.
 
 
 Faren er at man taber en
 > >ventil og så skal topstykket af.
 
 Jeg har en gang været heldig at "fange" en ventil igen med en magnet, men
 det tog en times tid før det lykkedes, det var på en Sierra 1,6
 
 
 >
 > Man kan også "bare" køre stemplet i top for den cylinder man skifter
 > tyve på , så falder det ikke ret langt ;)
 >
 > Nogen bruger det trick, at man fylder cylinderen med tøjsnor, for at
 > lave modtryk.
 > --
 Den kendte jeg ikke, jeg har altid brugt trykluft, men det lyder ikke som en
 dum ide.
 
 
 
 
 |  |  | 
    alexbo (17-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : alexbo
 | 
 Dato :  17-04-04 09:49
 | 
 |  | 
 "ham"  skrev
 
 > Det kommer også meget an på hvilken bil det er,
 
 Det kommer først og fremmest an på hvem man er,
 og når spørgeren ikke ved hvad "olietyve" er, kan han heller ikke skifte
 dem, selv med en forklaring på hvad det er.
 
 mvh
 Alex Christensen
 
 
 
 
 
 
 |  |  | 
     Fly Christensen (17-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Fly Christensen
 | 
 Dato :  17-04-04 10:28
 | 
 |  | 
 
            On Sat, 17 Apr 2004 10:49:08 +0200, "alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk>
 wrote:
 >
 >"ham"  skrev
 >
 >> Det kommer også meget an på hvilken bil det er,
 >
 >Det kommer først og fremmest an på hvem man er,
 >og når spørgeren ikke ved hvad "olietyve" er, kan han heller ikke skifte
 >dem, selv med en forklaring på hvad det er.
 Man skal jo starter  et sted!    Fly
 -- 
 Kender du èn der har brug for en cand.merc.int? Send mig en mail.
            
             |  |  | 
      alexbo (17-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : alexbo
 | 
 Dato :  17-04-04 10:54
 | 
 |  | 
 "Fly Christensen"  skrev
 > Man skal jo starter  et sted!    Ja, men jeg vil ikke anbefale at starte der.
 Men jeg ser at andre mener det er nemt og ligetil, så hvis du fortæller
 hvilken bil du har, kan du sikkert få en præcis vejledning.
 mvh
 Alex Christensen
            
             |  |  | 
       Fly Christensen (17-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Fly Christensen
 | 
 Dato :  17-04-04 12:05
 | 
 |  | 
 
            On Sat, 17 Apr 2004 11:54:20 +0200, "alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk>
 wrote:
 >
 >"Fly Christensen"  skrev
 >
 >> Man skal jo starter  et sted!    >
 >Ja, men jeg vil ikke anbefale at starte der.
 >Men jeg ser at andre mener det er nemt og ligetil, så hvis du fortæller
 >hvilken bil du har, kan du sikkert få en præcis vejledning.
 Jeg har en gammel Sierra 2.0i DOHC, men jeg tror nu nok, jeg holder
 fingrene fra det. Jeg starter et andet sted.    Fly
 -- 
 Kender du èn der har brug for en cand.merc.int? Send mig en mail.
            
             |  |  | 
 |  |