|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Skoda Felicia 1,3 eller 1,6 ? Fra : frbi
 | 
 Dato :  15-04-04 08:18
 | 
 |  | Konebilen er ved at være færdig og vi påtænker en brugt Felicia 1,3 eller
 1,6. Er der nogen der har erfaringer med, om 1,6 VW motoren (som koster ca.
 5000 kr ekstra) er et bedre køb end den gamle 1,3 tjekker motor ?.
 Vh Frank
 
 
 
 
 |  |  | 
  Lauge Søndergaard (15-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Lauge Søndergaard
 | 
 Dato :  15-04-04 08:37
 | 
 |  | > Konebilen er ved at være færdig og vi påtænker en brugt Felicia 1,3 eller
 > 1,6. Er der nogen der har erfaringer med, om 1,6 VW motoren (som koster
 ca.
 > 5000 kr ekstra) er et bedre køb end den gamle 1,3 tjekker motor ?.
 
 Så vidt jeg husker skal der laves færre ting ved 1,6'eren til de fleste
 service-eftersyn. Fx. skal der ikke justeres ventiler på en 1,6.
 
 Mvh.
 
 Lauge
 
 
 
 
 |  |  | 
  tb (15-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : tb
 | 
 Dato :  15-04-04 09:47
 | 
 |  | 
 "Lauge Søndergaard" <nospam@nospam.hotmail.com> skrev i en meddelelse
 news:c5le0l$sam$1@sunsite.dk...
 > > Konebilen er ved at være færdig og vi påtænker en brugt Felicia 1,3
 eller
 > > 1,6. Er der nogen der har erfaringer med, om 1,6 VW motoren (som koster
 > ca.
 > > 5000 kr ekstra) er et bedre køb end den gamle 1,3 tjekker motor ?.
 >
 > Så vidt jeg husker skal der laves færre ting ved 1,6'eren til de fleste
 > service-eftersyn. Fx. skal der ikke justeres ventiler på en 1,6.
 
 
 jae, men 1.3eren skal ikke have skiftet tandrem (har kæde) + er væsenligt
 simplere
 
 Jeg har en 1.3i (68hk) med knap 200k på klokken og den har ALDRIG voldet mig
 probs.  Jeg har hørt andre ting om 1.6eren.  Benzinøk + effekt er stort set
 det samme, så i mine øjne betaler du for vw navnet + mere avanceret teknik
 
 Jeg ville aldrig tage en 1.6er..
 
 Mvh Tom
 
 
 
 
 |  |  | 
   p.jarnbak (15-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : p.jarnbak
 | 
 Dato :  15-04-04 10:22
 | 
 |  | 
 "tb" <no@mail.dk> wrote in message news:c5li6v$1fkg$1@news.cybercity.dk...
 >
 > Jeg har hørt andre ting om 1.6eren.  Benzinøk + effekt er stort set
 > det samme, så i mine øjne betaler du for vw navnet + mere avanceret teknik
 >
 > Jeg ville aldrig tage en 1.6er..
 >
 > Mvh Tom
 
 Ja skoda motoren er en lille fin motor der også er blevet brugt i vw lupo
 1,4 60hk
 så den kan man da også kaldle en vw motor.Så skal mend huske ikke at købe
 en med 54hk da den nok bruger lige så meget benzin som en 1,6 75hk vw motor.
 Hej Palle.
 
 
 
 
 |  |  | 
   Jakob Jeppesen (15-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jakob Jeppesen
 | 
 Dato :  15-04-04 10:27
 | 
 |  | 
 "tb" <no@mail.dk> wrote in message news:c5li6v$1fkg$1@news.cybercity.dk...
 
 > Jeg har en 1.3i (68hk) med knap 200k på klokken og den har ALDRIG voldet mig
 > probs.  Jeg har hørt andre ting om 1.6eren.  Benzinøk + effekt er stort set
 > det samme, så i mine øjne betaler du for vw navnet + mere avanceret teknik
 >
 
 Benzinøkonomien er til fordel for den lille motor (14.5 med 13.5 km/l),
 og effekten er også stort set den samme (68 mod 75 hk), men
 momentet er bestemt ikke det samme! Den lille motor har 100nm og
 den store 135 nm - det er er forskel der kan mærkes hvis bare der er
 3 personer i bilen og man skal "forcere" en mindre motorvejsbakke.
 
 Jeg ville helt klart vælge 1.6'eren og så tage tandremskiftet og hvad
 der dertil hører med.
 
 /Jakob
 
 
 
 
 |  |  | 
   Lauge Søndergaard (15-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Lauge Søndergaard
 | 
 Dato :  15-04-04 10:42
 | 
 |  | > jae, men 1.3eren skal ikke have skiftet tandrem (har kæde) + er væsenligt
 > simplere
 
 Ok jeg viste ikke 1.3eren havde kæde - det er naturligvis en fordel. Samlet
 set tror jeg de ligger ret ens mht. service omkostninger, da 1.3'eren har
 lavere intervaller mellem udskiftning af benzinfilter (hvis jeg husker
 rigtigt) og lign.
 
 > Jeg har en 1.3i (68hk) med knap 200k på klokken og den har ALDRIG voldet
 mig
 > probs.  Jeg har hørt andre ting om 1.6eren.  Benzinøk + effekt er stort
 set
 > det samme, så i mine øjne betaler du for vw navnet + mere avanceret teknik
 
 Mine forældres 1.6i med 130kkm har fået skiftet termostat- så helt
 problemfri har den ikke været :-/
 
 > Jeg ville aldrig tage en 1.6er..
 
 Med sammen benzinøko, lidt mere effekt og betydeligt bedre drejningsmoment
 ville jeg nok vælge 1.6'eren (jeg har aldrig prøvet 1.3'eren).
 Mit råd til frbi er at prøve både en 1.3'er og en 1.6'er og så foretage et
 valg.
 
 Mvh.
 
 Lauge
 
 
 
 
 |  |  | 
  Brian A. (15-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Brian A.
 | 
 Dato :  15-04-04 09:46
 | 
 |  | "frbi" <Xfrbi@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
 news:407e372b$0$213$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 > Konebilen er ved at være færdig og vi påtænker en brugt Felicia 1,3 eller
 > 1,6. Er der nogen der har erfaringer med, om 1,6 VW motoren (som koster
 ca.
 > 5000 kr ekstra) er et bedre køb end den gamle 1,3 tjekker motor ?.
 
 Har du undersøgt benzin-økonomien? Det er jo ikke meget ved, hvis 1.6'eren
 er det bedste mht. holdbarhed samt billigst eftersyn, men så til gengæld
 sluger benzin som en anden "amerikaner" :)
 
 
 
 |  |  | 
  Ebbe Kristensen (20-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ebbe Kristensen
 | 
 Dato :  20-04-04 11:14
 | 
 |  | 
 
            "frbi" <mailto:Xfrbi@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse 
 "Skoda Felicia 1,3 eller 1,6 ?"
 > Konebilen er ved at være færdig og vi påtænker en brugt Felicia 1,3 eller
 > 1,6. Er der nogen der har erfaringer med, om 1,6 VW motoren (som koster ca.
 > 5000 kr ekstra) er et bedre køb end den gamle 1,3 tjekker motor ?.
 Jeg triller til daglig rundt i vores 7½ år gamle Felicia 1.6 - ja det vil sige 
 ikke lige idag, for kølervæsken kogte s'gu' over i går på vej hjem så lige nu står 
 den hos Skoda i Valby :-/ Det er til gengæld første gang den er gået i udu på 
 grund af andet end sliddele, så det er jo egentlig ikke så galt.
 Fed motor med godt moment men koblingen er noget skod - vi er på den tredie 
 kobling som vi fik vi på garantien for nummer to og nummer fire kommer nok i 
 senere på året. Benzinøkonomien er glimrende, rutinemæssigt bedre end 14 km/l, 
 godt nok med en del motorvejskørsel.
 Hvis du køber en 1.6 så overvej kraftigt at finde en med servostyring. Uden servo 
 skal der tages godt ved ved manøvrer i langsomt tempo.
 Ebbe
 -- Sendt via http://www.autoatlas.dk  - din bilguide (Fra IP:193.89.116.55)
 -- Vis din bil frem på http://www.bilgalleri.dk |  |  | 
 |  |