|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | metalliske træthed...? Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  13-04-04 14:08
 | 
 |  | Hejsa
 
 Er der nogen, der kender til nogen egentlig viden om bilers metalliske
 træthed ..?
 
 Man kan måske få på fornemmelsen, at en ældre biler er blevet "slap" med
 alderen. Men hvor meget skyldes mon slidte bøsninger, dæmpere, fjedre osv.
 
 Og hvor meget skyldes, at selve karossen er blevet mindre stiv..?
 
 Personligt tror jeg ikke, karossen bliver ret meget mindre stiv med alderen,
 men at en større "slaphed" skyldes dæmpere mv, samt at nye biler oftere er
 stivere og at man derfor føler en gammel bil som slap - selvom den bare er
 gammel og altså ikke slappere end den altid har været.
 
 Anyone...???
 
 --
 /Jan W Nielsen
 
 
 
 
 |  |  | 
  chr (13-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : chr
 | 
 Dato :  13-04-04 14:23
 | 
 |  | 
 "Jan W. Nielsen" <intetsvar> wrote in message
 news:407be628$0$489$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 > Hejsa
 >
 > Er der nogen, der kender til nogen egentlig viden om bilers metalliske
 > træthed ..?
 >
 > Man kan måske få på fornemmelsen, at en ældre biler er blevet "slap" med
 > alderen. Men hvor meget skyldes mon slidte bøsninger, dæmpere, fjedre osv.
 >
 > Og hvor meget skyldes, at selve karossen er blevet mindre stiv..?
 >
 > Personligt tror jeg ikke, karossen bliver ret meget mindre stiv med
 alderen,
 > men at en større "slaphed" skyldes dæmpere mv, samt at nye biler oftere er
 > stivere og at man derfor føler en gammel bil som slap - selvom den bare er
 > gammel og altså ikke slappere end den altid har været.
 >
 > Anyone...???
 >
 > --
 > /Jan W Nielsen
 >
 >
 
 personligt ved jeg at feks en triump spitfire 'sætter' sig over tiden...
 
 
 Chr.
 
 
 
 
 
 |  |  | 
  AA (13-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : AA
 | 
 Dato :  13-04-04 16:52
 | 
 |  | Godt indlæg/spørgsmål Jan, har ofte spekuleret over problemet.
 
 Jeg tror ikke et karosseri bliver mindre "stift" når det bliver ældre -
 sættes en gammel velholdt bil i opretterbænk passer alle mål - så sat sig
 har den ikke - jeg tror det meste ligger i undervogn sæder styrtøj mv. som
 bliver slidt.
 
 Jeg har haft et par frikørte Taxa``er som efter skift af støddæmpere og
 bøsninger "kørte som nye" igen.
 
 Hvis karoseriet begyndte at blive "blødt" med alderen ville ruder etc. jo
 revne - det har jeg aldrig set ske som følge af alder.
 
 "Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev i en meddelelse
 news:407be628$0$489$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 > Hejsa
 >
 > Er der nogen, der kender til nogen egentlig viden om bilers metalliske
 > træthed ..?
 >
 > Man kan måske få på fornemmelsen, at en ældre biler er blevet "slap" med
 > alderen. Men hvor meget skyldes mon slidte bøsninger, dæmpere, fjedre osv.
 >
 > Og hvor meget skyldes, at selve karossen er blevet mindre stiv..?
 >
 > Personligt tror jeg ikke, karossen bliver ret meget mindre stiv med
 alderen,
 > men at en større "slaphed" skyldes dæmpere mv, samt at nye biler oftere er
 > stivere og at man derfor føler en gammel bil som slap - selvom den bare er
 > gammel og altså ikke slappere end den altid har været.
 >
 > Anyone...???
 >
 > --
 > /Jan W Nielsen
 >
 >
 >
 
 
 
 
 
 |  |  | 
  Ukendt (13-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  13-04-04 17:01
 | 
 |  | > Jeg har haft et par frikørte Taxa``er som efter skift af støddæmpere og
 > bøsninger "kørte som nye" igen.
 
 Tilsvarende har jeg prøvet at køre en Opel Vectra, der var NØJAGTIG samme
 model og alder som min egen og med næsten samme kilometertal (men ikke
 restaureret), og det var ikke til at forstå, at det var samme bil.
 
 Min er fået nye "alt" og føltes langt mere spændstig end den anden "gamle
 udtrådte kondisko"
 
 --
 /Jan W Nielsen
 
 
 
 
 
 
 |  |  | 
  Uffe Bærentsen (13-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Uffe Bærentsen
 | 
 Dato :  13-04-04 21:20
 | 
 |  | 
 "Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev i en meddelelse
 news:407be628$0$489$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 > Hejsa
 >
 > Er der nogen, der kender til nogen egentlig viden om bilers metalliske
 > træthed ..?
 >
 > Man kan måske få på fornemmelsen, at en ældre biler er blevet "slap" med
 > alderen. Men hvor meget skyldes mon slidte bøsninger, dæmpere, fjedre osv.
 >
 > Og hvor meget skyldes, at selve karossen er blevet mindre stiv..?
 >
 > Personligt tror jeg ikke, karossen bliver ret meget mindre stiv med
 alderen,
 > men at en større "slaphed" skyldes dæmpere mv, samt at nye biler oftere er
 > stivere og at man derfor føler en gammel bil som slap - selvom den bare er
 > gammel og altså ikke slappere end den altid har været.
 >
 > Anyone...???
 
 Det er der lavet en undersøgelse af.
 Jeg har for år tilbage læst en artikel i et eller andet bilblad om emnet.
 Det var ADAC der havde lavet undersøgelsen.
 Basis for undersøgelsen var at en ved ADAC havde fået skiftet forrude.
 Forruden var revnet uden påviselig grund, læs: intet stenslag.
 Forruden blev skiftet, det var en limet forrude.
 Kort tid efter revnede forruden igen.
 Dette syntes ejeren var påfaldende og fik sat undersøgelsen i gang.
 
 Den pågældende undersøgelse viste, at karrosseriet havde tabt en del af
 stivheden.
 Den manglende stivhed var en mulig årsag til at bilen spiste forruder.
 Mener at huske at bilen var en Audi eller VW.
 
 Når det så er fortalt, så rækker min hukommer ikke længere.
 
 Er der nogen derude som kan kaste mere lys over emnet, evt sige hvor
 artiklen kan findes?
 
 
 
 --
 mvh Uffe
 Sierra 2,0i DOHC
 
 
 
 
 
 |  |  | 
  Niels Skaaning (13-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Niels Skaaning
 | 
 Dato :  13-04-04 21:33
 | 
 |  | "Uffe Bærentsen" <leitiFJERNES@hotmail.com> skrev i en meddelelse
 news:407c4b62$0$148
 > Det er der lavet en undersøgelse af.
 > Jeg har for år tilbage læst en artikel i et eller andet bilblad om emnet.
 > Det var ADAC der havde lavet undersøgelsen.
 > Basis for undersøgelsen var at en ved ADAC havde fået skiftet forrude.
 > Forruden var revnet uden påviselig grund, læs: intet stenslag.
 > Forruden blev skiftet, det var en limet forrude.
 > Kort tid efter revnede forruden igen.
 > Dette syntes ejeren var påfaldende og fik sat undersøgelsen i gang.
 >
 > Den pågældende undersøgelse viste, at karrosseriet havde tabt en del af
 > stivheden.
 > Den manglende stivhed var en mulig årsag til at bilen spiste forruder.
 > Mener at huske at bilen var en Audi eller VW.
 >
 > Når det så er fortalt, så rækker min hukommer ikke længere.
 >
 > Er der nogen derude som kan kaste mere lys over emnet, evt sige hvor
 > artiklen kan findes?
 
 Hvis den har mistet stivhed må det være fordi der er nogle svejsninger, der
 er revnet. Pladerne i sig selv mister ikke stivhed over tide. Faktisk vil
 stålet kun blive hårdere af de påvirkninger det bliver udsat for.
 
 NS
 
 
 
 
 |  |  | 
   Mogens Knudsen (14-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mogens Knudsen
 | 
 Dato :  14-04-04 05:42
 | 
 |  | On Tue, 13 Apr 2004 22:32:53 +0200, "Niels Skaaning"
 <niels_skaaning@hotmail.com> wrote:
 
 >Hvis den har mistet stivhed må det være fordi der er nogle svejsninger, der
 >er revnet. Pladerne i sig selv mister ikke stivhed over tide. Faktisk vil
 >stålet kun blive hårdere af de påvirkninger det bliver udsat for.
 
 Dvs. at en jernbro bliver bedre med årene?
 Det er så ikke rigtigt, kan jeg nævne - og den gamle Lillebæltsbro er
 et godt eksempel. Den falder snart for aldersgrænsen, idet vejpladerne
 lider af metallisk træthed. De bukkes hver gang en bil passerer. Man
 kan og har faktisk målt det.
 
 /Mogens
 
 
 |  |  | 
    Mikael Kristiansen (14-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mikael Kristiansen
 | 
 Dato :  14-04-04 12:05
 | 
 |  | 
 "Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote in message
 news:75gp70ptila3bfniocb5p9iibnrvne7h37@4ax.com...
 > On Tue, 13 Apr 2004 22:32:53 +0200, "Niels Skaaning"
 > <niels_skaaning@hotmail.com> wrote:
 >
 > >Hvis den har mistet stivhed må det være fordi der er nogle svejsninger,
 der
 > >er revnet. Pladerne i sig selv mister ikke stivhed over tide. Faktisk vil
 > >stålet kun blive hårdere af de påvirkninger det bliver udsat for.
 >
 > Dvs. at en jernbro bliver bedre med årene?
 > Det er så ikke rigtigt, kan jeg nævne - og den gamle Lillebæltsbro er
 > et godt eksempel. Den falder snart for aldersgrænsen, idet vejpladerne
 > lider af metallisk træthed. De bukkes hver gang en bil passerer. Man
 > kan og har faktisk målt det.
 
 Årsagen til stivhedsdegradering er for metaller altid, at der opstår
 mikrorevner, men tilstedeværelsen af målelig stivhedsændring for metaller,
 oplever man kun meget kort tid inden de bryder, men man kan sagtes måle om
 en plade bukker sig & hvor meget den bukker/hvor tæt den er på sin maksimale
 belastning. I de fleste moderne (Rigtigt store) bygningsværker hælder man
 dyngevis af optiske fibre ind, som man bruger til kontinuert monitoering af
 bygningsværkets tilstand. Med optiske fibre kan man næsten måle hvad man
 vil....
 
 Samtidig korrosion & udmattelse i metaller er faktisk et stort & meget
 spændende emne. Når et metal korroderer starter en mængde
 korrosionsforårsagede mikrorevner faktisk udmattelsesprocessen forbløffende
 hurtigt, og en parallel korrosion & udmattelse burde være prioroteret meget
 højt hos f.eks. bilfabrikkerne, hvilket jeg gætter på at det også er.
 
 Hos Force har de lavet nogle små spinkle forsøg med udmattelse & korrosion
 for det firma jeg arbejder i, men da vi skulle undersøge emnet til bunds,
 byggede vi tre rigtigt gode forsøgsopstillinger, hvor vi kan korrodere,
 samtidigt med at der udmattes på metaller. De har kørt i et par år nu, og
 genereret en masse data.
 Så vidt jeg ved, eksisterer der kun eet andet sted i verden (Hos Sintef i
 Norge) en opstilling, hvor man også kan justere iltindholdet under
 korrosionsprocessen ned i nærheden af 1 ppb. Dette er specielt vigtigt hvis
 man vil have kontrol over, om det eksempelvist primært er spalteagtig
 korrosion, som tager livet af stålet (Spalter = iltniveau --> 0 --> pH
 falder til meget lavt niveau) Det kunne også være ønskeligt, hvis man ville
 undersøge et materiale for brintskørhed, der jo resulterer i et materale som
 performer elendigt i udmattelse.
 
 
 Mvh. Mikael Kristiansen
 
 
 
 
 |  |  | 
     Ukendt (14-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  14-04-04 12:18
 | 
 |  | > Årsagen til stivhedsdegradering er for metaller altid, at der opstår
 > mikrorevner, men tilstedeværelsen af målelig stivhedsændring for metaller,
 > oplever man kun meget kort tid inden de bryder
 
 Spændende indlæg - tak for det...!
 
 --
 /Jan W Nielsen
 
 
 
 
 
 |  |  | 
    Niels Skaaning (14-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Niels Skaaning
 | 
 Dato :  14-04-04 16:38
 | 
 |  | "Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev i en meddelelse
 news:75gp70ptila3bfniocb5p9iibnrvne7h37@4ax.com...
 > On Tue, 13 Apr 2004 22:32:53 +0200, "Niels Skaaning"
 > <niels_skaaning@hotmail.com> wrote:
 >
 > >Hvis den har mistet stivhed må det være fordi der er nogle svejsninger,
 der
 > >er revnet. Pladerne i sig selv mister ikke stivhed over tide. Faktisk vil
 > >stålet kun blive hårdere af de påvirkninger det bliver udsat for.
 >
 > Dvs. at en jernbro bliver bedre med årene?
 > Det er så ikke rigtigt, kan jeg nævne - og den gamle Lillebæltsbro er
 > et godt eksempel. Den falder snart for aldersgrænsen, idet vejpladerne
 > lider af metallisk træthed. De bukkes hver gang en bil passerer. Man
 > kan og har faktisk målt det.
 
 Et godt eksempel på at metaller bliver hårdere ved påvirkning er kobber.
 Prøv at bøje et stykke kobber nogle gange så kan du mærke det. Et andet
 eksempel er rustfrit stål som kun kan hærdes ved bearbejdning (generelt). Nu
 er der nok ikke den store virkning på en bil, hvor udbøjningen ikke er stor.
 Men en bil bliver altså ikke mindre stiv af at blive brugt jf. Michael. Hvis
 den gjorde ville den revne. Derfor må der være revner i først og fremmest
 svejsninger, hvis en bil er blevet blød og så vil den snart gå i stykker, da
 andre svejsninger så bliver påvirket hårdere.
 
 NS
 
 
 
 
 |  |  | 
     Mikael Kristiansen (15-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mikael Kristiansen
 | 
 Dato :  15-04-04 06:30
 | 
 |  | 
 "Niels Skaaning" <niels_skaaning@hotmail.com> wrote in message
 news:c5jllj$49r$1@sunsite.dk...
 >
 > Et godt eksempel på at metaller bliver hårdere ved påvirkning er kobber.
 > Prøv at bøje et stykke kobber nogle gange så kan du mærke det. Et andet
 > eksempel er rustfrit stål som kun kan hærdes ved bearbejdning (generelt).
 Nu
 > er der nok ikke den store virkning på en bil, hvor udbøjningen ikke er
 stor.
 > Men en bil bliver altså ikke mindre stiv af at blive brugt jf. Michael.
 Hvis
 > den gjorde ville den revne. Derfor må der være revner i først og fremmest
 > svejsninger, hvis en bil er blevet blød og så vil den snart gå i stykker,
 da
 > andre svejsninger så bliver påvirket hårdere.
 >
 Det du taler om her er begrebet deformationshærdning, som kun optræder, når
 man overskrider materialets flydespænding. En tydelig indikering af, om man
 har overskredet et materiales flydespænding er, om der er blivende
 deformationer.
 Det er et materiales sejhed som afgør hvor mange buk det kan tåle uden at
 bryde, og som Niels sikkert også har bemærket, er højstyrke kulstofstål
 typisk meget sprøde (Knækker som glas).
 Skal man relatere det til biler, tror jeg at mange glemmer, hvor vigtigt det
 _kan_ være om bilen har været skadet.
 En bekendts Saxo-cup racer blev købt hjem fra Holland (svjh), fordi den var
 billig og indeholdt alle de rigtige stumper. Imidlertidigt kunne bilen slet
 ikke køre stærkt, og de fandt ud af at forbroen simpelthen roterede voldsomt
 omkring en lodret akse ved kruvekørsel, på grund af vidt forskellig
 karosseristivhed i bilens længderetning. Den havde selvfølgeligt været
 skadet, men der var ikke noget som umiddelbart indikerede at der skulle være
 lavet fusk med karosseriet. Løsningen blev at købe et nyt karosseri og
 flytte stumperne over. At han så ikke begyndte at blande sig i top 10 inden
 bilen blev gjort ulovlig kan man så tænke lidt over, og jeg syntes det er
 utroligt at Saxo-Cuppen ikke skrider ind mod en åbenlys ulovlighed, som
 f.eks. frihøjden. Et reglement eksisterer vel fordi det skal følges    Mvh. Mikael Kristiansen
            
             |  |  | 
  Ukendt (13-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  13-04-04 21:36
 | 
 |  | > Den pågældende undersøgelse viste, at karrosseriet havde tabt en del af
 > stivheden. Den manglende stivhed var en mulig årsag til at bilen spiste
 forruder.
 
 Det var da et sjovt fænomen.
 
 Gad vide om der mon har været noget andet galt med bilen - at den har kørt
 bane-race, eller at den for eksempel har været alvorligt skadet.
 
 Det er jo ikke normalt, at gamle biler spiser forruder.
 
 --
 /Jan W Nielsen
 
 
 
 
 
 
 |  |  | 
   Uffe Bærentsen (13-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Uffe Bærentsen
 | 
 Dato :  13-04-04 21:57
 | 
 |  | 
 "Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev i en meddelelse
 news:407c4f56$0$514$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 > > Den pågældende undersøgelse viste, at karrosseriet havde tabt en del af
 > > stivheden. Den manglende stivhed var en mulig årsag til at bilen spiste
 > forruder.
 >
 > Det var da et sjovt fænomen.
 >
 > Gad vide om der mon har været noget andet galt med bilen - at den har kørt
 > bane-race, eller at den for eksempel har været alvorligt skadet.
 >
 > Det er jo ikke normalt, at gamle biler spiser forruder.
 Som sagt, jeg kan ikke huske hvor undersøgelsen blev bragt.
 En mulig ledetråd er, at jeg ikke er særlig god til tysk.
 Så er der jo de danske blade tilbage    Bilen var ikke brugt til andet end daglig trafik.
 Jeg kunne have en mistanke om at det stod i Motor for 'en del år siden'.
 Læs: omkring 10 år siden.
 De havde testet bilen i en slags 'vridebænk'.
 Det ville være dejligt om en eller anden kunne finde undersøgelsen eller
 artiklen    -- 
 mvh Uffe
 Sierra 2,0i DOHC
            
             |  |  | 
 |  |