fjernstyring af linux
Fra : andy

Dato : 26-04-04 13:35

hej NG
Jeg er lykelig ejer af en server der forbinder mit interne net til
internetet, og som jeg også på sigt skal have en web server kørende på.
men da den larmer en del (lidt mere end min støvsuger) har jeg gemt den
nede i kælderen. og der er ikke sluttet skærm til den. så ville jeg
gerne kunne styre alt på den, fra en af mine stationære PCer. Men kan
det lade sig gøre grafisk "så jeg får serverens skærm billede" og kan
jeg styre alt på den, og hvilke pogrammer skal jeg have. der er
instaleret mandrake 9.1 på serveren. Da jeg ikke kan få mandrake 9.2
instaleret da der er noget hartware der driller. og på mine andre PCer
er der mandrake 9.2
på fordhånd tak

Fra : Esben Laursen

Dato : 26-04-04 14:33

"andy" <andy@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> instaleret mandrake 9.1 på serveren. Da jeg ikke kan få mandrake 9.2
> instaleret da der er noget hartware der driller. og på mine andre PCer

Du kan bruge XDMCP protokollen til at "logge" på den grafiske brugerflade.
Du skal bare huske at stå XDMCP til i din display manager, jeg kan ikke
huske om mandrake bruger xdm, kdm eller gdm.
I min gdm.conf har jeg bl.a.:

[xdmcp]
Enable=true
HonorIndirect=true
MaxPending=4
MaxPendingIndirect=4
MaxSessions=16
MaxWait=15
MaxWaitIndirect=15
DisplaysPerHost=1
Port=177

Og starte det med:

# X -query <host>

Ellers hvis det kun er et program du vil starte kan du bruge ssh til det

# ssh -X <host> <program>

du skal dog huske at tilføje i din sshd_config

X11Forwarding yes

ellers skal du kikke på VNC, dog bruger jeg ikke den til mine linuxbokse så
jeg kender den kun i windows...

Håber det hjælper lidt =)

Hygge

Esben

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 26-04-04 14:34

andy <andy@mail.dk> writes:

> [...]
> have. der er instaleret mandrake 9.1 på serveren. Da jeg ikke kan få
> mandrake 9.2 instaleret da der er noget hartware der driller. og på

ssh er helt klart mit foretrukne. Nogle kan bedre lide VNC eller
webmin - jeg har aldrig haft brug for dem.

/Rasmus

"Microsoft spel chekar worgs grate!"

Fra : Brian Emilius

Dato : 26-04-04 20:00

"andy" <andy@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg er lykelig ejer af en server der forbinder mit interne net til
> internetet, og som jeg også på sigt skal have en web server kørende på.

Ditto

> og der er ikke sluttet skærm til den. så ville jeg
> gerne kunne styre alt på den, fra en af mine stationære PCer.

Ditto igen, men jeg kunne så godt tænke mig at vide om det er muligt at lave
en slags fjernskrivebord fra en windoze xp (og hvordan, hvis det er
tilfældet)?

--
Venlig hilsen | <http://emilius.dk>
Brian Emilius | Emilius Consult designer Internettet

Fra : Esben Laursen

Dato : 26-04-04 20:11

"Brian Emilius" <msn@emilius.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
lave
> en slags fjernskrivebord fra en windoze xp (og hvordan, hvis det er

Jeg har fusket lidt med at lave en Linux Terminal Server Client til Windows
2000/XP, dette er en frontend til Cygwin og putty's plink.

Du kan se den på:

http://www.linuxtech.dk/?page_name=terminal-client

Hygge

Esben

Fra : Brian Emilius

Dato : 26-04-04 22:29

"Esben Laursen" <hyber@nospam.hyber.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
Windows
> 2000/XP, dette er en frontend til Cygwin og putty's plink.

Tak for linket... Det er enormt fedt

Fra : Brian Emilius

Dato : 26-04-04 22:57

"Brian Emilius" <msn@emilius.dk> skrev i en meddelelse

> Tak for linket... Det er enormt fedt

Og dog... Når jeg starter programmet ser jeg ikke andet end en grå skærm og
cursoren som et kryds... Hvordan kan det være?

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 26-04-04 23:40

"Brian Emilius" <msn@emilius.dk> writes:

> "Brian Emilius" <msn@emilius.dk> skrev i en meddelelse

> Og dog... Når jeg starter programmet ser jeg ikke andet end en grå skærm og
> cursoren som et kryds... Hvordan kan det være?

Det er normalt for en X server når der ikke er nogen programmer der
har forbindelse til den (dvs. ikke engang login program eller window
manager). Jeg gætter på at der mangler noget i Linux enden af
forbindelsen som går ud på at få maskinen til at acceptere at være
manager for din X server.

Forresten, Esben: Du ku' godt bruge en korrekturlæser til de sider.
"standart", "generalle", "broardcast", fx. Jeg mener, siden I nu har
gjort så meget ud af at få det til at se proft ud, så er det lidt
ærgerligt med alle de stvaefjel, ik'?

--
O__ ---- Peter Dalgaard Blegdamsvej 3
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics 2200 Cph. N

Fra : Esben Laursen

Dato : 27-04-04 09:25

"Peter Dalgaard" <p.dalgaard@biostat.ku.dk> skrev i en meddelelse

<snip>

> [...]
> "standart", "generalle", "broardcast", fx. Jeg mener, siden I nu har
> gjort så meget ud af at få det til at se proft ud, så er det lidt

Det kan du have så evigt ret i, de skulle være rettet nu den nye version er
klar til download her:

http://www.linuxtech.dk/linuxts-download

Tak for reminderen =)

Hygge

Esben

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 27-04-04 07:29

On 2004-04-26, Brian Emilius <msn@emilius.dk> wrote:
> "Brian Emilius" <msn@emilius.dk> skrev i en meddelelse

> Og dog... Når jeg starter programmet ser jeg ikke andet end en grå skærm og
> cursoren som et kryds... Hvordan kan det være?

Det skyldes at X serveren (på din windows maskine) står og broadcaster ud
til verden: "Jeg vil gerne have en login screen", men ingen svarer den.

Fra min /etc/X11/gdm/gdm.com

"# XDMCP is the protocol that allows remote login. If you want to log into
# gdm remotely (I'd never turn this on on open network, use ssh for such
# remote usage that). You can then run X with -query <thishost> to log in,
# or -indirect <thishost> to run a chooser. Look for the 'Terminal' server
# type at the bottom of this config file.
[xdmcp]
Enable=true"

Hvis du kører gdm står den sikker til false. kdm har en lign. opsætning. xdm
er lidt mere langhåret.

Thomas

Fra : John Hinge

Dato : 27-04-04 10:33

On 26 apr 2004 Esben Laursen was heard to say:

> Jeg har fusket lidt med at lave en Linux Terminal Server Client
> til Windows 2000/XP, dette er en frontend til Cygwin og putty's
> plink.

Den ser spændende ud.
Men måske lidt info om hvad man skal gøre på sin linux maskine for at
den er med på legen ville være godt ?

--
John Hinge - shayera / .sPOOn. http://www.spoon.dvd-klub.dk
"You're basing your Pixie Faerie on Vin Diesel ? I'll say it again..

Fra : Esben Laursen

Dato : 27-04-04 10:51

"John Hinge" <sidekick_gimmenospam_@nntp.dk> skrev i en meddelelse
> On 26 apr 2004 Esben Laursen was heard to say:

> Den ser spændende ud.
> Men måske lidt info om hvad man skal gøre på sin linux maskine for at
> den er med på legen ville være godt ?

Ja det er jeg klar over, i den næste version af den online manuale, vil der
også være beskrevet med hvordan man sætter linuxen op..
Jeg arbejder også på en FAQ, men jeg har dog ikke så meget tid til at skrive
på det endnu =(

Indtil da så er her hvad jeg skrev tidligere i tråden:

[...]

I stedet for at bruge Linux som klient, er det muligt bare at bruge terminal
klienten...

Håber det hjalp lidt ellers skriv igen og jeg skal uddybe det lidt..

Hygge

Esben

Fra : John Hinge

Dato : 29-04-04 15:13

On 27 apr 2004 Esben Laursen was heard to say:

> Du kan bruge XDMCP protokollen til at "logge" på den grafiske
> brugerflade. Du skal bare huske at stå XDMCP til i din display
> manager, jeg kan ikke huske om mandrake bruger xdm, kdm eller gdm.

Det skal jeg nok ha kigget lidt nærmere på..
Jeg har en Redhat 7.2 (fuldt opdateret til det tidspunkt Redhat
holdt op med at udgive opdateringer grrr)

> Håber det hjalp lidt ellers skriv igen og jeg skal uddybe det
> lidt..

Når jeg får tid til at kigge på det skal jeg kigge på det :)