MS Windows
briani 27239
Problemer med swap i Win2k
Fra : Martin Sørensen

Dato : 25-04-04 20:13

Hej,

Jeg har en maskine, som jeg lige har installeret Windows 2000 på.
Problemet er at den konstant 'glemmer' swap-filen og nulstiller den hver
gang under opstart.

Når jeg starter computeren skriver den 'Your system has no paging file,
or the paging file is too small'.

Jeg kan så gå ind under My Computer/Properties/Advanced/Performance
Options og så skriver den:
---
Windows created a temporary paging on your computer because of a problem
that
occured with your paging file configuration when you started your
computer. The total
paging file size for all disk drives may be somewhat larger than the
size you specified.
---

Jeg trykker 'ok' og kan nu se at swap-filen er sat til 20MB. Så trykker
jeg 'change' og kan nu se at 'Initial size' er sat til 200MB og 'Maximum
size' er sat til 600MB, så der burde jo ikke være noget problem. Så kan
jeg øge 'Initial size' til f.eks. 210MB, og nu opretter den en swap-fil
på 230MB, og så er der ikke mere brok fra den.

Det hele sker så igen næste gang jeg genstarter.

Som sagt er det en helt frisk Win2k installation, så jeg tvivler på at
det hjælper at geninstallere. Jeg har kørt Windows Update og lavet
samtlige opdateringer uden at det har hjulpet.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Jørgen Lysgaard

Dato : 25-04-04 21:48

Hej

Hvor meget plads er der på swap drevet ?
Jeg har lige installeret XP på en maskine med 512 MB Ram,
her satte "install" Ini til 768 MB og Max til 1536.

Jeg bruger selv rene swap partioner på 4 GB,
med et minmum på 512 MB og Max på de 4 GB,
men jeg har også kun 256 MB ram.

MVH

Jørgen Lysgaard

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 25-04-04 23:32

In article <408c240d$0$276$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
j.lysgaard@mail.dk says...

> Jeg bruger selv rene swap partioner på 4 GB,
> med et minmum på 512 MB og Max på de 4 GB,
> men jeg har også kun 256 MB ram.

Så meget swap-plads får du aldrig brug for...

Hvis du bruger maskinen til billed- eller videoredigering vil jeg
foreslå dig at smide mere RAM i (mellem 512MB og 1GB ialt).

Ellers sæt sidefilen ned til 512MB min/max, det er alt rigeligt.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 26-04-04 01:23

Jesper G. Poulsen skrev:

> Ellers sæt sidefilen ned til 512MB min/max, det er alt rigeligt.

Hvis der ikke er behov for mere end 512 MB på Jørgens maskine,
vil den aldrig blive større end 512 MM uanset hvor høj en
maks-værdi han har sat. Ved at stille en højere maks-værdi har
han blot givet Windows lov til at lade sidefilen vokse sig
større end 512 MB, hvis behovet en dag skulle komme. Hvis det
sker for ofte er det et tydeligt tegn på, at han bør køre med
en større minimums-størrelse for at undgå fragmentering af
sidefilen.

<http://aumha.org/win5/a/xpvm.php?>

--
Hilsen
Madsen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 26-04-04 14:22

In article <c6hrp9.2u8.1@tgm.dyndns.dk>, nospam@madsen.tdcadsl.dk
says...

> Hvis der ikke er behov for mere end 512 MB på Jørgens maskine,
> vil den aldrig blive større end 512 MM uanset hvor høj en

Det er fjollet at oprette en 4GB partition til den fil, specielt når
det ikke forbedrer ydelsen (tværtimod).

Jo færre partitioner en disk er opdelt i, desto bedre er performance
for disken.

Så det vil alle dage være bedre at holde sig til en lille fil og
placere den et mere fornuftigt sted.

Fra : Jørgen Lysgaard

Dato : 26-04-04 18:33

Nu er det altså sådan at min swap partion ligger på et andet drev end roden
for windows 2000 og så har det faktisk betydning for hastigheden.

Det er korrekt at 512 MB måske er lidt over drevet men på den anden side så
er det ikke muligt at oprette en swap fil på en partion hvis ikke den er
mindst 4 gange så stor som mængden af ram i maskinen. så de 4 GB er blot
fremtidsikring så jeg uden problemer kan øger mængden af ram ( op til 1 GB )
uden at skulle ændre swap partion.

Jørgen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 26-04-04 15:02

Jesper G. Poulsen skrev:

> Det er fjollet at oprette en 4GB partition til den fil,
> specielt når det ikke forbedrer ydelsen (tværtimod).

Det er jeg helt enig i. Jeg siger blot, at der ikke forringer ydelsen
at stille en højere maksimumværdi på sidefilen. Hvis minimum står til
f.eks. 512 og maksimum til 1024, så vil sidefilen kun have en størrelse
på 512, men har så mulighed for at vokse, hvis der skulle blive behov
for det. I dit svar til Jørgen lød det nærmest som om, at man bør stille
maksimum og minimum til den samme størrelse (fixed size) for at få den
bedste ydelse.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 26-04-04 15:16

Thomas G. Madsen skrev:

> charset=utf-8

Ups. Det var de lange bindestreger i den citerede tekst fra
<http://aumha.org/win5/a/xpvm.php?> der var skyld i det.
A'beklawer.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 26-04-04 21:32

In article <c6jcjs.230.1@tgm.dyndns.dk>, nospam@madsen.tdcadsl.dk
says...

> A'beklawer.

Det lignede da heller ikke dig

Fra : Martin Sørensen

Dato : 26-04-04 20:22

> Hvor meget plads er der på swap drevet ?

Godt 3GB, så der er plads nok. Jeg har sat maks. til 1GB, men den er kun
på 20MB hver gang den starter..

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 27-04-04 00:38

Martin Sørensen skrev:

> Jeg har sat maks. til 1GB, men den er kun på 20MB hver gang den
> starter..

Er du helt sikker på at du husker at klikke på Set-knappen når du
har ændret størrelsen på sidefilen?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Martin Sørensen

Dato : 27-04-04 22:11

> Er du helt sikker på at du husker at klikke på Set-knappen når du
> har ændret størrelsen på sidefilen?

Absolut, og den kører da også videre med den korrekte sidefil, indtil
jeg genstarter maskinen igen.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 27-04-04 22:29

Martin Sørensen skrev:

> Absolut, og den kører da også videre med den korrekte sidefil,
> indtil jeg genstarter maskinen igen.

Ok. Det er bare en typisk fejl, at man glemmer at klikke på den
knap, så jeg ville bare lige være sikker. :)

Er bundkortet fra Intel?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Martin Sørensen

Dato : 28-04-04 17:29

> Ok. Det er bare en typisk fejl, at man glemmer at klikke på den
> knap, så jeg ville bare lige være sikker. :)
> Er bundkortet fra Intel?

Nej, det er et PC-Chips bundkort med SIS chipsæt. Ikke et ret godt
bundkort, men det burde da være muligt at køre Win2k på den alligevel.
Der dog en hel del andre der har samme problem med Win2k (og XP), men
jeg har ikke kunne finde nogen endegyldig grund til problemet.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 28-04-04 21:15

Martin Sørensen skrev:

> Nej, det er et PC-Chips bundkort med SIS chipsæt. Ikke et ret
> godt bundkort, men det burde da være muligt at køre Win2k på
> den alligevel.

Jo jo, men var det et Intel chipsæt, så kunne det være fordi,
at Intel Application Accelerator ikke var installeret.

<http://support.microsoft.com/?kbid=316528>.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 26-04-04 21:33

In article <c6h2jg$gqs$1@news.cybercity.dk>, mos@laxity.invalid says...

> Jeg trykker 'ok' og kan nu se at swap-filen er sat til 20MB. Så trykker

Hvor meget RAM har du i?

Fra : Martin Sørensen

Dato : 27-04-04 00:25

> Hvor meget RAM har du i?

192MB.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 27-04-04 09:32

In article <c6k5ni$2i1n$1@news.cybercity.dk>, mos@laxity.invalid
says...

> 192MB.

Så er Win2000 da heller ikke en drøm at arbejde med. Sæt sidefilen til
384MB.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 27-04-04 22:12

> Så er Win2000 da heller ikke en drøm at arbejde med. Sæt sidefilen til
> 384MB.

192MB er rimeligt godt til den. Der er ikke installeret så meget, så der
er ca. 100MB fri RAM når den ikke laver noget. Om jeg sætter sidefilen
til 200MB eller 500MB gør ingen forskel. Den 'glemmer' den stadig når
den genstartes.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Martin Sørensen

Dato : 27-04-04 22:16

> [...]
> hver gang under opstart.
> Når jeg starter computeren skriver den 'Your system has no paging

Jeg havde lige et andet problem med computeren i dag, som muligvis kunne
være relateret.

Jeg skulle installere Matlab på maskinen, men installationen kunne ikke
køre fordi den krævede 7MB fri på C-drevet. Der var over 3GB fri, så jeg
forstår ikke problemet. Alle andre programmer kan fint installeres, men
det lykkedes altså ikke at installere Matlab.

Jeg har kørt en komplet scandisk på harddisken, men der blev ikke fundet
nogle fejl.

På en eller anden mystisk måde kan der være noget galt med den Win2k
installation som gør at nogle programmer får en forkert størrelse at
vide, når de spørger efter hvor meget fri plads der er.. Kunne godt
forklare hvorfor Windows tror at swapfilen ikke kan være der, men
alligevel kan når det kommer til stykket.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 28-04-04 00:21

In article <c6miit$2l9l$1@news.cybercity.dk>, mos@laxity.invalid
says...

> Jeg skulle installere Matlab på maskinen, men installationen kunne ikke
> køre fordi den krævede 7MB fri på C-drevet. Der var over 3GB fri, så jeg
> Jeg har kørt en komplet scandisk på harddisken, men der blev ikke fundet

Dvs. du har FAT32 ?

Fra : Martin Sørensen

Dato : 28-04-04 17:35

> Dvs. du har FAT32 ?

Nej, den kører NTFS, og det var chkdisk i Win2k jeg kørte. Den skulle
selvfølgelig køre det under næste opstart for at få eksklusiv adgang til
disken, men den fandt altså ingenting.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Martin Sørensen

Dato : 30-04-04 19:43

> [...]
> hver gang under opstart.
> Når jeg starter computeren skriver den 'Your system has no paging

Den maskine er noget mystisk, for jeg prøvede at reparere installationen
fra recovery console, men så skrev den at den ikke kunne skrive
ntldr.exe m.fl. til c:\. Generelt kunne den ikke skrive alle de filer
der hørte til i roden, men alt det andet kunne den godt reparere. Jeg
tror partitionstabellen er dårlig, så jeg foretager nok en low-level
formattering, ompartitionering og reinstallation her i weekenden.

Der skulle ikke være noget i vejen for at low-level formattere disken og
så lade win2k-installationen oprette en NTFS-partition?
Der er ikke nogle kendte problemer på den front? - For jeg mener at det
var sådan jeg gjorde sidst.

--
signing off.. Martin Sørensen