MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Installation af filer til sikring mod hack~
Fra : George, 2500

Dato : 22-04-04 19:12

Jeg har i den seneste måned jævnligt fået en uopfordret meddelelse fra
Microsoft om tilbud om en programstump, jeg kan installere for at råde bod
på en fejl i Windows 98, der kan give hackere adgang. Der var også et
hjælpeprogram til Outlook E til samme formål. Af uransagelige grunde har jeg
fravalgt den sidste, men den første har jeg nu installeret.

Nu kommer bondeangeren. Er der nogen, der kender disse "reparationstilbud"?
Kommer de fra Microsoft, eller er de blevet tilbudt mig af en hacker?

Mvh. George

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 22-04-04 19:36

"George, 2500" <skjelm@hotmail.com> wrote:

>Nu kommer bondeangeren. Er der nogen, der kender disse "reparationstilbud"?
>Kommer de fra Microsoft, eller er de blevet tilbudt mig af en hacker?

Microsoft sender ikke emails med 'reparationstilbud' / opdateringer !!!!

Jeg ved ikke hva' du har installeret, men du bør nok fjerne det igen hurtigst muligt.....

<mlr>

Fra : George, 2500

Dato : 22-04-04 19:48

Ja, men hvordan? Jeg aner ikke, hvilke filer, jeg har fået, og hvor de er
anbragt.
George

Fra : Martin Schultz

Dato : 22-04-04 20:09

On Thu, 22 Apr 2004 20:36:21 +0200, Michael Rasmussen wrote:

> Microsoft sender ikke emails med 'reparationstilbud' / opdateringer !!!!

Jo, hvis du har bedt om det. Dog er der ikke vedhæftede filer i emailsne.

Martin

ADSL og opsætning af Cisco/Zyxel routere.

Fra : George, 2500

Dato : 22-04-04 20:44

Der var ikke navngivne filer.
Det var en advarsel om, at man havde konstateret, at det var muligt for
hackere at trænge ind. Man anbefalede, at jeg trykkede HER, så ville der
blive installeret de nødvendige sikringer.
Og den røg jeg på. Jeg har ikke en gang kopieret opfordringen.
Hvor kan jeg lede efter den slags, så jeg kan forsøge at fjerne den igen?
Er der andre muligheder end en formattering af C:drevet? Det vil være lidt
af en katastrofe, med alt det, jeg mister.
George

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 22-04-04 20:58

George, 2500 wrote:
> Hvor kan jeg lede efter den slags, så jeg kan
> forsøge at fjerne den igen?

Prøv med et program det ser efter spyware:
www.pestscan.com
Eller virus:
http://housecall.antivirus.com/housecall/start_corp.asp

> Er der andre muligheder end en formattering
> af C:drevet?

Det kommer an på om man kan fjerne det igen.

Andre programmer du kan downloade og prøve med:
Spyware removers:

AdAware 6
http://download.com.com/3001-8022-10214379.html
Spybot 1.2
http://www.safer-networking.org/index.php?page=mirrors

Antivirus programmer:

AVG 6
http://www.grisoft.com/us/us_dwnl_free.php
Avast
http://files.avast.com/iavs4pro/setupeng.exe

Brug dog kun et antivirus.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund Andersen

Mail adressen virker.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 22-04-04 21:10

"George, 2500" <skjelm@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Er der andre muligheder end en formattering af C:drevet? Det vil være lidt
> af en katastrofe, med alt det, jeg mister.

Du kan være så heldig, at det du har installeret, ikke ødelægger noget hos
dig. Det ved du bedst selv. Er der nogle ændringer, som du har bemærket og
ikke ved hvor kommer fra? Det man får via disse mails, er typisk lige præcis
det de advarer mod, så her skal du især bemærke, om der sker mærkelige ting,
når du er på nettet. Er din startside skiftet ud osv.
Hackerne vil helst ind på pc.er som har installeret win xp, win 2000 eller
win nt, fordi det er netværksbaserede løsninger. Så måske er du heldig, at
du har fået noget ind, som ikke virker på grund af, at du har win98.
F.eks. kan Blaster ikke virke på andet end pc.er med netværksstyresystemer.
Men modsat kan du også have fået noget ind, som virker i det skjulte, og så
er det svært at sige, hvad det kan bruges/misbruges til.
Bagklog kan man altid være, men en god grundregel er:
Anerkendte firmaer sender aldrig mails ud med noget vedhæftet, bare fordi de
vil være flinke.
Det er der iøvrigt heller ikke andre der gør/bør gøre, når det er
uopfordret.
Når man er på nettet får man også alle mulige tilbud til at beskytte sin pc
og jeg skal komme efter dig skal jeg.
Når sådan noget popper op, skal man altid afvise det, idet det generelt
altid medfører det helt modsatte. De programmer, som virkelig kan hjælpe en,
skal man selv finde, de popper ikke op.
Jeg har en del frivillig support for venner og bekendte, og det er utroligt,
hvad de tilbydes på nettet - og ikke mindst siger ja til. I alle tilfælde
har det kun ført til problemer.

Kurt

Fra : Eigil Stoltz-Sørense~

Dato : 22-04-04 20:56

Hej George. Hent AD-AWARE på nettet opdater den og kør, det er nok din
bedste chance.
Med venlig hilsen Eigil
eist7@webspeed.dk

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 22-04-04 21:04

Eigil Stoltz-Sørensen wrote:
> Hent AD-AWARE på nettet opdater den og kør,
> det er nok din bedste chance.

Ja, ang. min tidligere post. HUSK AT OPDATERE
PROGRAMMERNE! :)

--
Mvh.
Mikael Nørrelund Andersen

Mail adressen virker.

Fra : George, 2500

Dato : 22-04-04 22:25

Min helt nye Norton 2003 fortæller mig efter at have scannet alle 176.000
filer: "Ingen trusler fundet".
Er dette nok til, at jeg kan sove godt i nat?
George

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 23-04-04 08:43

George, 2500 wrote:
> Min helt nye Norton 2003 fortæller mig efter
> at have scannet alle 176.000 filer: "Ingen trusler fundet".
> Er dette nok til, at jeg kan sove godt i nat?

Nej, Norton Antivirus leder ikke efter spyware.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund Andersen

Mail adressen virker.

Fra : George, 2500

Dato : 24-04-04 12:19

Tak for hjælpen.
Jeg prøvede AD-AWARE og fandt en SpyHunter. Den kunne jeg sætte i gang
gratis. Det gjorde jeg.

Den fandt
I hukommelsen: intet
I registreringsdatabasen: 1 spyfile. Danger: Severe.
I Cookies. 70 spyfiles. Danger. Medium
I files. Intet.

Jeg ville fjerne samtlige filer, men det kostede penge. Jeg betalte de 30
Dollars og lod mig registrere, og så forsvandt alle de grimme ting. Jeg
bilder mig ind, at jeg har gjort en god forretning. Har jeg mon ikke?

Hilsen
George (som nu sover bedre om natten)

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 24-04-04 15:03

George, 2500 wrote:

> Jeg ville fjerne samtlige filer, men det kostede penge. Jeg betalte de 30
> Dollars og lod mig registrere, og så forsvandt alle de grimme ting. Jeg
> bilder mig ind, at jeg har gjort en god forretning. Har jeg mon ikke?

Nej. Du kan ikke vide, om det program du installerede fra
"Microsoft-mailen" er et af de programmer, du har fået fjernet.

Jeg vil umiddelbart tro, at der er større risiko for, at du havde fået
reddet dig en virus ved klikket, jeg har endnu ikke hørt om spyware, der
installeres på den måde. Men du fandt jo ingen virus med Norton.

> Hilsen
> George (som nu sover bedre om natten)

Reelt set kan du ikke føle dig sikker, medmindre du formaterer
harddisken, slukker computeren og geninstallerer Windows. Du risikerer,
at en trojansk hest kun ligger og venter på at blive vækket til live.
Det er så en opvejning, om du kan leve med den risiko kontra at miste
dine data.

Men du har forhåbenlig lært ikke mere at klikke på vedhæng i mails.

--
Mvh. Kim Ludvigsen