MS Windows
briani 27239
Hjælp til at lave en "Førstehjælp CD"
Fra : Henrik

Dato : 12-04-04 14:12

Hej alle

Jeg er ved at få spat at skulle hjælpe min nabo på 60 år, med at
geninstallere sin Win 98 hver uge.
Kan man lave en cd + diskette som han kan sætter ind i computeren, som
sletter C: + installer Win 98 + modem + hans Internet opkobling + printer.
Det skal gøres rimeligt automatisk.

Håber i kan hjælpe.

Henrik.

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 12-04-04 14:23

Henrik wrote:
> [...]
> Kan man lave en cd + diskette som han kan sætter ind i computeren, som
> sletter C: + installer Win 98 + modem + hans Internet opkobling + printer.

Se på Ghost, Driveimage eller lignende.
Lav et image af maskinen som den skal se ud og læg det på en CD.
Lav en floppy, der booter maskinen og giver adgang til CDen samt en
autoexec.bat, der lægger dit image på harddisken.

--
Steen Suder
inden du sender den. Det er ikke en skam at stave ordentligt og

Fra : Claus Tersgov

Dato : 12-04-04 18:43

Uheldigvis faldt Steen Suder, privat over tastaturet og skrev derved
følgende:

> Lav et image af maskinen som den skal se ud og læg det på en CD.
> Lav en floppy, der booter maskinen og giver adgang til CDen samt en
> autoexec.bat, der lægger dit image på harddisken.

Husk at han så skal bruge et andet drev end C til data, fordi denne
fremgangsmåde sletter alt på windowsdrevet.

Claus

Fra : Filip

Dato : 12-04-04 14:24

"Henrik" <brakentorp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Kan man lave en cd + diskette som han kan sætter ind i computeren, som
> sletter C: + installer Win 98 + modem + hans Internet opkobling + printer.

Ja brug Norton Ghost.
Den brænder en kopi af c-drevet ned på en cd når du har installeret alt det
du gerne vil slippe for i fremtiden. Derefter skal du bare sætte den i
drevet og boote op på cd'en og så sletter den hele c drevet og lægger alt
ind fra ghost cd'en

Filip

Fra : arc@na

Dato : 13-04-04 05:48

"Filip" <filipravn@get2net.dk> wrote in

> Ja brug Norton Ghost.
> Den brænder en kopi af c-drevet ned på en cd når du har installeret

Det må da være en meeeeget stor CD man skal bruge, eller? Jeg har aldrig
brugt Ghost - måske nogen kunne forklare mig, hvordan det fungerer? Er det
virkelig nok med én CD?

--
A scar nobly got, or a noble scar, is a good livery of honour;
so belike is that. - William Shakespeare

Fra : arc@na

Dato : 13-04-04 19:56

"arc@na" <this@ress.is.invalid> wrote in

> Det må da være en meeeeget stor CD man skal bruge, eller? Jeg har
> aldrig brugt Ghost - måske nogen kunne forklare mig, hvordan det
> fungerer? Er det virkelig nok med én CD?

Jeg troller ikke - jeg aner 0 og en fis om Ghost????

Fra : Knud Winckelmann

Dato : 13-04-04 20:03

Således skrev "arc@na" <this@ress.is.invalid> i
dk.edb.system.ms-windows 13 Apr 2004 18:55:34 GMT:

>"arc@na" <this@ress.is.invalid> wrote in

>Jeg troller ikke - jeg aner 0 og en fis om Ghost????

Ghost kan komprimere dit image, så med lidt held og hvis du laver en
reinstallation, så du laver dit image, mens installationen er relativ
frisk og ikke alt for svinet til, så burde det vel kunne lade sig
gøre.

Alternativt kan du også have den liggende på en anden partition, hvis
du da tør tiltro ham ikke at slette den i kampens hede...

Knud
--
If there is no God, who pops up the next Kleenex?
-- Art Hoppe

Fra : Knud Winckelmann

Dato : 13-04-04 20:12

Således skrev Knud Winckelmann <knud@fabel.dk> i
dk.edb.system.ms-windows Tue, 13 Apr 2004 21:03:12 +0200:

>Alternativt kan du også have den liggende på en anden partition, hvis
>du da tør tiltro ham ikke at slette den i kampens hede...

Det var så forresten ikke dig, der havde problemer med naboen...

Knud
--
You are standing on my toes.

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 14-04-04 00:00

arc@na wrote:

> Jeg troller ikke - jeg aner 0 og en fis om Ghost????

Jeg har haft en til WinMe der kunne være på en cdrom ellers kan Ghost,
i den rette version, spanne over flere cd'er. Hvis man kører med et udsat
system eller mange pilfingre kan Ghost være en udmærket løsning. I med
cd'en og 10 minutter efter er peén frisk som man vil have den.

mvh
Henning

Fra : Henrik

Dato : 12-04-04 14:45

Tak for hjælpen.
Jeg har søgt efter programmet, kan man ikke download det, eller skal man
købe det.

Henrik

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 12-04-04 16:24

On Mon, 12 Apr 2004 15:44:55 +0200, Henrik wrote:

> Tak for hjælpen.
> Jeg har søgt efter programmet, kan man ikke download det, eller skal man
> købe det.

Det er et du skal købe Eller rettere, hvis det er naboen, som har
brug for det, så må han punge ud!

Alternativt kan han lære proceduren manuelt evt?

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Henrik

Dato : 12-04-04 18:03

OK.

Ja jeg må se om han kan lære det.
Men det tvivler jeg på da han kun har haft computer i 3 måneder.

Hilsen

Henrik.

Fra : Lomito

Dato : 12-04-04 19:51

Du kan da kontakte et "æsel" for hjælp evt

Fra : L. E. P.

Dato : 13-04-04 09:42

Mon, 12 Apr 2004 15:11:44 +0200 skrev "Henrik"
<brakentorp@hotmail.com> i en meddelelse:

> [...]
>Kan man lave en cd + diskette som han kan sætter ind i computeren, som
>sletter C: + installer Win 98 + modem + hans Internet opkobling + printer.

Øøh - var det ikke nemmere at finde ud af HVORFOR det er nødvendigt at
geninstallere så tit - og så fjerne årsagen?

Hilsen Lars.

Fra : Henrik

Dato : 13-04-04 15:27

Han sidder bag computeren

Henrik

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 13-04-04 19:10

Henrik wrote:
> Han sidder bag computeren

Så giv ham dog et system hvor det er muligt, at fastlægge hvilke
privilegier han skal have. Altså noget i retning af NT4, W2K, XP, Linux,
*BSD etc., men altså ikke W95, W98 eller ME.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 13-04-04 19:15

On Tue, 13 Apr 2004 20:09:42 +0200, Steen Suder, privat wrote:

> Så giv ham dog et system hvor det er muligt, at fastlægge hvilke
> privilegier han skal have. Altså noget i retning af NT4, W2K, XP, Linux,
> *BSD etc., men altså ikke W95, W98 eller ME.

Enig - en simpel distro som fx. Mandrake og han kan skabe sig lige så
tosset han vil

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 14-04-04 00:20

Martin Johansen [6000] wrote:

> Enig - en simpel distro som fx. Mandrake og han kan skabe sig lige så
> tosset han vil

Sikket noget hysterisk ævl. Manden der ejer maskinen har ikke brug for
en administrator til at ordne tingene for sig, men hjælp til at komme vidre.
Hvad så hvis brugeren mister kontakten til "administratoren" og ikke har
adgang til koder etc. Næ, en god gammel Win98 eller WinMe så er skaderne
til at rette op for andre der bliver tilkaldt til support. Ideen med en Ghost cd
er genial, da man ved hjælp af den kan tage noget af EDBskrækken væk.
Pyt vi putter cd'rommen i og 10 minutter efter kører vi igen og alle ikonerne
på skrive bordet er på plads.

mvh
Henning

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 14-04-04 00:32

Henning Præstegaard skrev:

> [...]
> tage noget af EDBskrækken væk. Pyt vi putter cd'rommen i og 10
> minutter efter kører vi igen og alle ikonerne på skrive bordet

Ideen er fin nok, hvis man holder sine image-filer opdateret, men
det smarte ryger efter min mening af det, hvis man bliver nødt til
at stille en computer tilbage hver 14. dag med det resultat, at alle
de dokumenter brugeren har lavet siden den sidste image-fil blev
lavet, forsvinder ud i den blå luft, så en Ghost-CD løser ikke alle
problemer. Det kræver også "opdragelse" af brugeren som f.eks. at
lære vedkommende at gemme sine vigtigste dokumenter på andre drev
end systemdrevet, så de ikke mistes når Ghost-CD'en af systemdrevet
genindlæses.

--
Hilsen
Madsen