/ Forside / Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
MS Windows
#NavnPoint
Klaudi 76474
o.v.n. 67550
refi 58409
tedd 45557
Manse9933 45149
molokyle 40687
miritdk 38357
briani 27239
BjarneD 26414
10  pallebhan.. 24310
120GB harddisk
Fra : Henrik Steffensen


Dato : 11-04-04 20:42

Kan windows XP supportere en så stor harddisk? Hvad med mit bundkort - i dag
sidder der en 30GB harddisk, er det sandsynligt, at det kan supportere så
stor en disk? Kan den blot monteres som "ekstra harddisk", samtidig med den
gamle? Skal der indstilles dip-switches/jumpere, eller var det kun noget,
der fandtes i gamle dage?

Jeg vil gerne lave en komplet kopi af min gamle til den nye, inkl.
bootfaciliteten - kan den gamle HD blot "spejles" over på den nye, og med
hvilket program?



 
 
Toke Eskildsen (11-04-2004)
Kommentar
Fra : Toke Eskildsen


Dato : 11-04-04 21:43

Henrik Steffensen wrote:

> Kan windows XP supportere en så stor harddisk?

Ja. Der er problemer over 137GB uden SP1, men 120GB går fint.

> Hvad med mit bundkort - i dag sidder der en 30GB harddisk, er det
> sandsynligt, at det kan supportere så stor en disk?

Det nemmeste er vel at gå ind på producentens side og se? Når du ikke
nævner noget om selve bundkortet er det svært at placere tidsmæssigt.
Er det et gammelt 486 bundkort med en stor harddisk eller sidder du med
en nyere 1GHz maskine med en lille harddisk?

> Kan den blot monteres som "ekstra harddisk", samtidig med den gamle?
> Skal der indstilles dip-switches/jumpere, eller var det kun noget,
> der fandtes i gamle dage?

Det skal stille switches. Dit bundkort har højst sandsynligt to IDE
kanaler: En primær og en sekundær. På hver af de kanaler kan der sidde
to enheder: En master og en slave.

Det nemmeste er at sætte din primære disk som master på den primære IDE
kanal og ellers fordele de resterende enheder med rund hånd (under
antagelse af at dit CD-ROM drev kører UDMA, men det gør alle nyere
modeller vist).

> Jeg vil gerne lave en komplet kopi af min gamle til den nye, inkl.
> bootfaciliteten - kan den gamle HD blot "spejles" over på den nye,
> og med hvilket program?

Pas.
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Henrik Steffensen (12-04-2004)
Kommentar
Fra : Henrik Steffensen


Dato : 12-04-04 09:27

"Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> wrote in message
news:Xns94C8E71A315D0tokeeskildsen@130.133.1.4...
> Henrik Steffensen wrote:
>
> > Kan windows XP supportere en så stor harddisk?
>
> Ja. Der er problemer over 137GB uden SP1, men 120GB går fint.
>
> > Hvad med mit bundkort - i dag sidder der en 30GB harddisk, er det
> > sandsynligt, at det kan supportere så stor en disk?
>
> Det nemmeste er vel at gå ind på producentens side og se? Når du ikke
> nævner noget om selve bundkortet er det svært at placere tidsmæssigt.
> Er det et gammelt 486 bundkort med en stor harddisk eller sidder du med
> en nyere 1GHz maskine med en lille harddisk?
Tak for svar. Det er et bundkort, der er ca. 3½ år gammelt med en 866mhz
processer. Den gang var det vist det "hotteste" man kunne få. Det samme
gjaldt for den 30GB harddisk, der sidder i nu. Hvor kan jeg finde ud af,
hvilket bundkort der er i ?



Steen Suder, privat (11-04-2004)
Kommentar
Fra : Steen Suder, privat


Dato : 11-04-04 21:53

Henrik Steffensen wrote:
> Kan windows XP supportere en så stor harddisk? Hvad med mit bundkort - i dag
> sidder der en 30GB harddisk, er det sandsynligt, at det kan supportere så
> stor en disk? Kan den blot monteres som "ekstra harddisk", samtidig med den
> gamle? Skal der indstilles dip-switches/jumpere, eller var det kun noget,
> der fandtes i gamle dage?

Det afhænger helt af bundkortmodel og BIOSversion.
XP skal have SP1 for at komme over de 137GB.

> Jeg vil gerne lave en komplet kopi af min gamle til den nye, inkl.
> bootfaciliteten - kan den gamle HD blot "spejles" over på den nye, og med
> hvilket program?

Norton Ghost f.eks.

--
Steen Suder
Prøv at forestille dig, at du er en anden, og læs så din artikel igennem
inden du sender den. Det er ikke en skam at stave ordentligt og
formulere sig, så andre kan læse og forstå hvad du skriver.

Henrik Steffensen (12-04-2004)
Kommentar
Fra : Henrik Steffensen


Dato : 12-04-04 09:27

"Steen Suder, privat" <sfs_news_spam@suder.dk> wrote in message
news:4079b02b$0$124$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> Henrik Steffensen wrote:
> > Kan windows XP supportere en så stor harddisk? Hvad med mit bundkort - i
dag
> > sidder der en 30GB harddisk, er det sandsynligt, at det kan supportere

> > stor en disk? Kan den blot monteres som "ekstra harddisk", samtidig med
den
> > gamle? Skal der indstilles dip-switches/jumpere, eller var det kun
noget,
> > der fandtes i gamle dage?
>
> Det afhænger helt af bundkortmodel og BIOSversion.
> XP skal have SP1 for at komme over de 137GB.
>
> > Jeg vil gerne lave en komplet kopi af min gamle til den nye, inkl.
> > bootfaciliteten - kan den gamle HD blot "spejles" over på den nye, og
med
> > hvilket program?
>
> Norton Ghost f.eks.
Kan Partition Magic bruges? Det program har jeg allerede.



Henrik Steffensen (12-04-2004)
Kommentar
Fra : Henrik Steffensen


Dato : 12-04-04 11:02

"Henrik Steffensen" <hst@vip.cybercity.dk> wrote in message
news:40799f9f$0$294$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Kan windows XP supportere en så stor harddisk? Hvad med mit bundkort - i
dag
> sidder der en 30GB harddisk, er det sandsynligt, at det kan supportere så
> stor en disk? Kan den blot monteres som "ekstra harddisk", samtidig med
den
> gamle? Skal der indstilles dip-switches/jumpere, eller var det kun noget,
> der fandtes i gamle dage?
>
> Jeg vil gerne lave en komplet kopi af min gamle til den nye, inkl.
> bootfaciliteten - kan den gamle HD blot "spejles" over på den nye, og med
> hvilket program?
Bundkortet hedder Gigabyte og kan ses nærmere her --
http://www.neoseeker.com/Hardware/Products/gigabyte_6vx-4x/

Kan det rumme en 120GB harddisk?



Jesper G. Poulsen (12-04-2004)
Kommentar
Fra : Jesper G. Poulsen


Dato : 12-04-04 11:16

In article <407a6901$0$258$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
hst@vip.cybercity.dk says...

> Kan det rumme en 120GB harddisk?

http://global.giga-byte.com/Motherboard/Support/FAQ/FAQ_111.htm


--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

http://www.netmeister.org/news/learn2quote2.html

Henrik Steffensen (12-04-2004)
Kommentar
Fra : Henrik Steffensen


Dato : 12-04-04 11:29

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> wrote in message
news:MPG.1ae48abbd5ee400498a19c@dtext.news.tele.dk...
> In article <407a6901$0$258$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
> hst@vip.cybercity.dk says...
>
> > Kan det rumme en 120GB harddisk?
>
> http://global.giga-byte.com/Motherboard/Support/FAQ/FAQ_111.htm
>
>
> --
Hvor træls - 80GB. Hvad koster et nyt MB inkl. en ny CPU (det hele
monteret)?



Jesper G. Poulsen (12-04-2004)
Kommentar
Fra : Jesper G. Poulsen


Dato : 12-04-04 13:57

In article <407a6f6d$0$307$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
hst@vip.cybercity.dk says...

> Hvor træls - 80GB. Hvad koster et nyt MB inkl. en ny CPU (det hele
> monteret)?

Sæt en løs IDE-controller i, hvis du er tilfreds med det hardware du
har.

Ellers er edbpriser.dk er stor hjælp... Hold dig fra Celeron - de er
ikke pengene værd.


--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

http://www.netmeister.org/news/learn2quote2.html

Henrik Steffensen (12-04-2004)
Kommentar
Fra : Henrik Steffensen


Dato : 12-04-04 14:53

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> wrote in message
news:MPG.1ae4b09541b2c06198a1a2@dtext.news.tele.dk...
> In article <407a6f6d$0$307$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
> hst@vip.cybercity.dk says...
>
> > Hvor træls - 80GB. Hvad koster et nyt MB inkl. en ny CPU (det hele
> > monteret)?
>
> Sæt en løs IDE-controller i, hvis du er tilfreds med det hardware du
> har.
>
Min kone, mener jeg skal være tilfreds med den - så det er jeg vel.....



Henrik Steffensen (12-04-2004)
Kommentar
Fra : Henrik Steffensen


Dato : 12-04-04 16:44

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> wrote in message
news:MPG.1ae4b09541b2c06198a1a2@dtext.news.tele.dk...
> In article <407a6f6d$0$307$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
> hst@vip.cybercity.dk says...
>
> > Hvor træls - 80GB. Hvad koster et nyt MB inkl. en ny CPU (det hele
> > monteret)?
>
> Sæt en løs IDE-controller i, hvis du er tilfreds med det hardware du
> har.
>
Kan den gamle HD blot sættes på den controller også? Eller kan jeg køre med
to controllere?



Gnistn (12-04-2004)
Kommentar
Fra : Gnistn


Dato : 12-04-04 18:41

Henrik Steffensen wrote:
>> Kan den gamle HD blot sættes på den controller også?

Ja. Der er to IDE forbindelser på en sådan controller, og på hver
forbindelse kan du have to harddiske på samme kabel, den ene harddisk skal
indstilles til master og den anden til slave via jumpere bag på harddiskene.

Hvis du kun har to harddiske er det en god ide at give dem hver sin IDE
forbindelse så man ikke risikerer at de evt. sløver hinanden ned hvis begge
bruges samtidigt.

Du kan se et eksempel på en IDE controller her:
www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=74251
--
Venlig hilsen
Gnistn



Henrik Steffensen (12-04-2004)
Kommentar
Fra : Henrik Steffensen


Dato : 12-04-04 18:55

"Gnistn" <email@com.invalid> wrote in message
news:3xAec.2341$X03.1745@news.get2net.dk...
> Henrik Steffensen wrote:
> >> Kan den gamle HD blot sættes på den controller også?
>
> Ja. Der er to IDE forbindelser på en sådan controller, og på hver
> forbindelse kan du have to harddiske på samme kabel, den ene harddisk skal
> indstilles til master og den anden til slave via jumpere bag på
harddiskene.
>
> Hvis du kun har to harddiske er det en god ide at give dem hver sin IDE
> forbindelse så man ikke risikerer at de evt. sløver hinanden ned hvis
begge
> bruges samtidigt.
Mener du, at jeg skal bruge begge controllere?



Gnistn (12-04-2004)
Kommentar
Fra : Gnistn


Dato : 12-04-04 20:10

Henrik Steffensen wrote:

> Mener du, at jeg skal bruge begge controllere?

Det jeg mener er at du kan forbinde din gamle harddisk til IDE1 på den
ekstra løse IDE controller, men det er vigtigt at du først installerer
driveren til den nye controller i Windows før du flytter kablet fra
bundkortet til den nye PCI IDE controller. Den nye 120GB harddisk sætter du
så på IDE2 på den ekstra løse IDE controller.

Hvis du gerne vil spejle windows over på den nye 120GB HD kan man på de
fleste harddiskproducenters hjemmeside downloade et lille program den kan
gøre dette. Så skal du bagefter flytte den nye 120GB til IDE1, og den gamle
til IDE2

Bundkortets IDE forbindelser kan du så bruge til CD-ROM, DVD-ROM,
CD-brænder, DVD-brænder.

En nemmere løsning ville nok være at vælge at bibeholde din nuværende
opsætning, altså din gamle harddisk forbundet til en af IDE forbindelserne
på bundkortet og fortsætte med at afvikle Windows derfra. Den nye 120GB
harddisk kan du så sætte til en af forbindelserne på en PCI IDE-controller a
la den jeg linkede til i forige post, og bruge den til at installere
programmer og lign. på.

Min egen opsætning er følgende:

DVD-ROM------>forbundet til IDE1 på bundkort
DVD-brænder-->forbundet til IDE2 på bundkortet
Harddisk1---->forbundet til IDE1 på den ekstra tilføjet PCI IDE controller
Harddisk2---->forbundet til IDE2 på den ekstra tilføjet PCI IDE controller


--
Venlig hilsen
Gnistn



Henrik Steffensen (13-04-2004)
Kommentar
Fra : Henrik Steffensen


Dato : 13-04-04 06:01

"Gnistn" <email@com.invalid> wrote in message
news:dQBec.2691$Yr7.817@news.get2net.dk...
> Henrik Steffensen wrote:
>
> > Mener du, at jeg skal bruge begge controllere?
>
> Det jeg mener er at du kan forbinde din gamle harddisk til IDE1 på den
> ekstra løse IDE controller, men det er vigtigt at du først installerer
> driveren til den nye controller i Windows før du flytter kablet fra
> bundkortet til den nye PCI IDE controller. Den nye 120GB harddisk sætter
du
> så på IDE2 på den ekstra løse IDE controller.
>
> Hvis du gerne vil spejle windows over på den nye 120GB HD kan man på de
> fleste harddiskproducenters hjemmeside downloade et lille program den kan
> gøre dette. Så skal du bagefter flytte den nye 120GB til IDE1, og den
gamle
> til IDE2
>
> Bundkortets IDE forbindelser kan du så bruge til CD-ROM, DVD-ROM,
> CD-brænder, DVD-brænder.
>
> En nemmere løsning ville nok være at vælge at bibeholde din nuværende
> opsætning, altså din gamle harddisk forbundet til en af IDE forbindelserne
> på bundkortet og fortsætte med at afvikle Windows derfra. Den nye 120GB
> harddisk kan du så sætte til en af forbindelserne på en PCI IDE-controller
a
> la den jeg linkede til i forige post, og bruge den til at installere
> programmer og lign. på.
>
> Min egen opsætning er følgende:
>
> DVD-ROM------>forbundet til IDE1 på bundkort
> DVD-brænder-->forbundet til IDE2 på bundkortet
> Harddisk1---->forbundet til IDE1 på den ekstra tilføjet PCI IDE controller
> Harddisk2---->forbundet til IDE2 på den ekstra tilføjet PCI IDE controller
>
Tusind tak for et fyldigt svar - jeg er desværre nok nødt til at få spejlet
harddisken, da min gamle HD snart er 4 år gammel, og jeg frygter, at den
pludselig brænder sammen.....



Jesper G. Poulsen (13-04-2004)
Kommentar
Fra : Jesper G. Poulsen


Dato : 13-04-04 07:04

In article <407b740e$0$316$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
hst@vip.cybercity.dk says...

> harddisken, da min gamle HD snart er 4 år gammel, og jeg frygter, at den
> pludselig brænder sammen.....

Den brænder kun sammen hvis den sidder i _alt_ for varme omgivelser.


--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

http://www.netmeister.org/news/learn2quote2.html

Jesper G. Poulsen (13-04-2004)
Kommentar
Fra : Jesper G. Poulsen


Dato : 13-04-04 07:03

In article <3xAec.2341$X03.1745@news.get2net.dk>, email@com.invalid
says...

> Du kan se et eksempel på en IDE controller her:
> www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=74251

ATA133 er unødvendigt.

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=21172


--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

http://www.netmeister.org/news/learn2quote2.html

Jesper G. Poulsen (13-04-2004)
Kommentar
Fra : Jesper G. Poulsen


Dato : 13-04-04 07:01

In article <407ab957$0$249$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
hst@vip.cybercity.dk says...

> Kan den gamle HD blot sættes på den controller også? Eller kan jeg køre med
> to controllere?

Du kan godt sætte den gamle på også, men det er der ingen grund til.
Brug bare den der er onboard til den gamle disk. Brug den nye til en ny
disk og til CD-brænder, DVD-drev og lign.


--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

http://www.netmeister.org/news/learn2quote2.html

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408615
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste