IGMP ?
Fra : Omkel Tom

Dato : 17-04-04 15:12

En masse sw i XP / W2K forbinder til 224.0.0.9 men hvad er egentligt
formålet med dette ?

Protocol: 0x2 (IGMP - Internet Group Management Message Protocol)
Header checksum: 0x19c (Correct)
Source: 213.237.29.225
Destination: 224.0.0.9

Jeg blokker disse netconnections og det ser indtil videre ikke ud til at det
betyder noget.

svchost vil også på nettet uafbrudt med en masse hostclients, bl.a. vil den
connecte til en masse subdomæner hos MS. Vil det betyde noget at blokke alle
disse kald ? Jeg har indtil videre ikke bemærket at det skulle betyde noget
andet end at lokale netværksservices så ikke fungerer i visse tilfælde.
Nogen der ved noget som de vil dele med os andre ?

Fra : Kasper Dupont

Dato : 17-04-04 16:58

Omkel Tom wrote:

> [...]
> formålet med dette ?
>
> Protocol: 0x2 (IGMP - Internet Group Management Message Protocol)

Det er en multicast adresse. Maskinen prøver sikkert
at melde sig til en multicast gruppe. Hvad det så
skal bruges til kan jeg ikke gætte.

213.237.29.225 er en adresse på dit eget lokalnet.
Har du dynamisk IP, i så fald er det sikkert din
egen adresse.

> Jeg blokker disse netconnections og det ser indtil videre ikke ud til at det
> betyder noget.

Jeg tror ikke det vil give nogen nævneværdige
problemer at spære for alle multicast. Så vidt jeg
har forstået kan man ikke regne med, at internet
udbyderne understøtter det, så programmerne må være
forberedt på at finde en anden løsning. Men hvis
der faktisk er programmer på din maskine, som har
en god grund til at bruge multicast, så vil det nok
være mere effektivt at bruge multicast fremfor en
eller anden form for workaround.

> svchost vil også på nettet uafbrudt med en masse hostclients, bl.a. vil den
> connecte til en masse subdomæner hos MS. Vil det betyde noget at blokke alle
> disse kald ?

Måske kigger den efter opdateringer. I så fald vil
det være en dum idé at spære for det.

/* Would you like fries with that? */