Backup via FTP
Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 10-04-04 22:01

Jeg leder efter et backup-program til Windows, der kan gemme en
krypteret backup af ændrede filer via FTP. Enten freeware eller
købeprogram i prisklassen op til 300 kroner. Jeg skal blot bruge en
enkelt licens.

Jeg har prøvet Handy Backup (http://www.handybackup.com), men programmet
har den voldsomme ulempe, at det henter og tjekker alle filer på
FTP-serveren, før det finder ud af hvilke filer, der skal uploades.

Nogen forslag?

X-postet til news:dk.edb.system.ms-windows og news:dk.edb.sikkerhed med
opfølgning til Windows-gruppen.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 10-04-04 22:56

In article <40786077.3B19@kimludvigsen.dk>, Kim Ludvigsen wrote:
> [...]
> krypteret backup af ændrede filer via FTP. Enten freeware eller
> købeprogram i prisklassen op til 300 kroner. Jeg skal blot bruge en

En af mine venner har lavet http://www.easywebbackup.dk/

Dog tror jeg ikke det passer 100% til dit behov da
han i standard produkter gerne vil drifte ftp-serveren.

Hvis du er interesseret så kontakt HC Hansen under teknik, på
http://www.easywebbackup.dk/kontakt.asp

--
Mvh.
Christian E. Lysel

Fra : Simon Lyngshede

Dato : 11-04-04 16:23

On Sat, 10 Apr 2004 23:00:39 +0200, Kim Ludvigsen wrote:

> [...]
> har den voldsomme ulempe, at det henter og tjekker alle filer på
> FTP-serveren, før det finder ud af hvilke filer, der skal uploades.

Jeg ved godt at de ikke er ftp, men hvis du selv har kontrol over begge
maskiner, så vil jeg anbefale at du kigger på rsync i stedet. Det er
egentligt et Unix program, men jeg er rimelig overbevist om at der findes
en Windows udgave. Rsync har den fordel at den kan tjeck hvilke filer der
er ændret, uden at skulle hente dem alle sammen, den overfører også kun
de ændrede filer.

Men som sagt, det er egentligt til Unix, og jeg har ikke prøvet det på
Windows. Men jeg vil skyde på at det er cirka det du efterlyser.

--
Simon

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 11-04-04 18:29

Simon Lyngshede wrote:

> Jeg ved godt at de ikke er ftp, men hvis du selv har kontrol over begge
> maskiner, så vil jeg anbefale at du kigger på rsync i stedet.

Jeg har kontrol over begge maskiner, men det er ikke begge
windowsmaskiner. Desuden er det ret vigtigt, at backuppen krypteres, så
filerne ikke kan læses af en tilfældig hacker. Men ellers tak for
forslaget.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 11-04-04 19:46

In article <40798041.51D@kimludvigsen.dk>, usenet@kimludvigsen.dk
says...

> Jeg har kontrol over begge maskiner, men det er ikke begge
> windowsmaskiner. Desuden er det ret vigtigt, at backuppen krypteres, så

rsync findes til Cygwin.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 11-04-04 20:12

Jesper G. Poulsen wrote:

> In article <40798041.51D@kimludvigsen.dk>, usenet@kimludvigsen.dk
> says...

> rsync findes til Cygwin.

Det gør, så vidt jeg kan google, ingen forskel.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 11-04-04 22:53

In article <4079988D.6329@kimludvigsen.dk>, usenet@kimludvigsen.dk
says...

> Det gør, så vidt jeg kan google, ingen forskel.

Hvad mener du?

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 11-04-04 23:54

Jesper G. Poulsen wrote:

> In article <4079988D.6329@kimludvigsen.dk>, usenet@kimludvigsen.dk
> says...

> Hvad mener du?

Det var, hvad jeg umiddelbart ville spørge dig om. Jeg prøvede dog i
stedet at google lidt, og så vidt jeg kan forstå, er rsync et
linux-program, og cygwin gør det muligt at afvikle det under Windows?
Hvis det er forstået korrekt, hjælper det ikke her.

Brugermaskinen er ganske vist en Windows XP, men serveren er OS/2.
Desuden skal backup-filerne krypteres (ikke kun under transporten),
hvilkes jeg ikke umiddelbart kan se kan gøres i rsync. Men måske jeg
kigger på de forkerte sider - du hjalp ikke ligefrem med links. Mest
vigtigt - og dette har jeg ikke nævnt i mine krav til programmet,
hvilket måske var en fejl - brugeren er novice, så programmet skal være
nemt at gå til. Altså et grafisk program, ikke kommandolinje og
involvering af flere forskellige programmer (rsync, kryptering, cron).

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 12-04-04 08:30

In article <4079CC80.13AB@kimludvigsen.dk>, usenet@kimludvigsen.dk
says...

> Brugermaskinen er ganske vist en Windows XP, men serveren er OS/2.

Der kan sshd og rsync stadig fungere. De findes begge til OS/2.

> hvilket måske var en fejl - brugeren er novice, så programmet skal være
> nemt at gå til. Altså et grafisk program, ikke kommandolinje og

Det burde man kunne programmere sig ud af. Der er ingen der siger at
det skal være noget stort og forkromet - php kan sagtens gøre det.

> involvering af flere forskellige programmer (rsync, kryptering, cron).

En færdig pakke med en grafisk frontend. Brugeren vil aldrig lægge
mærke til det

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 12-04-04 12:41

Jesper G. Poulsen wrote:

> En færdig pakke med en grafisk frontend. Brugeren vil aldrig lægge
> mærke til det

Men så er det lige om en sådan pakke findes. Serveren må forøvrigt også
gerne være nem at opsætte, selvom jeg ikke er novice, så er det
begrænset, hvor nørdet jeg gider være.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 12-04-04 13:59

In article <407A805C.6964@kimludvigsen.dk>, usenet@kimludvigsen.dk
says...

> Men så er det lige om en sådan pakke findes. Serveren må forøvrigt også

Ellers må man lave den selv.

> gerne være nem at opsætte, selvom jeg ikke er novice, så er det
> begrænset, hvor nørdet jeg gider være.

Det burde ikke kræve mange søvnløse nætter at få det til at virke.

At få INN til at virke i Windows giver søvnløse nætter...

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 12-04-04 14:18

Jesper G. Poulsen wrote:

> In article <407A805C.6964@kimludvigsen.dk>, usenet@kimludvigsen.dk
> says...

> Det burde ikke kræve mange søvnløse nætter at få det til at virke.

Tja, hvis jeg kan finde et program, der kan opsættes af brugeren med
ganske få museklik, og som kan benytte min eksisterende opsætning på
serveren (FTP), så er det jo noget nemmere.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

P.S. Jeg tror nok, jeg har en gammel version 3 liggende, så hvis det
ikke lykkes dig at lave en bootdisk i løbet af den næste uges tid, så
kan jeg genemgå mine gemmer. I så fald, send mig en mail sidst på ugen.

Fra : Martin Schultz

Dato : 11-04-04 20:32

On Sun, 11 Apr 2004 19:28:33 +0200, Kim Ludvigsen wrote:

> [...]
> windowsmaskiner. Desuden er det ret vigtigt, at backuppen krypteres, så
> filerne ikke kan læses af en tilfældig hacker. Men ellers tak for

Gør det over en SSH tunnel eller en vpn forbindelse.

Martin
ADSL og opsætning af Cisco/Zyxel routere.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 11-04-04 22:53

In article <te5ic77lyr0$.2rj3f6w6bumo.dlg@40tude.net>, news2004
@adsltips.invalid says...

> Gør det over en SSH tunnel eller en vpn forbindelse.

Og sshd findes i Cygwin

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 14-04-04 17:51

> [...]
>
> Nogen forslag?
>
> X-postet til news:dk.edb.system.ms-windows og news:dk.edb.sikkerhed med

+++++++++++++++++++++++
Hej Kim.

Måske programmet "Genie Backup Manager" kan bruges, det kan hentes her
http://www.genie-soft.com/
Jeg syntes selv at det er godt.

Mvh. Jørgen Nielsen.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 14-04-04 18:36

Jørgen Nielsen wrote:

> Måske programmet "Genie Backup Manager" kan bruges, det kan hentes her
> http://www.genie-soft.com/
> Jeg syntes selv at det er godt.

Det ser dejlig nemt ud, men så vidt jeg kan se, kan det ikke nøjes med
at lave backup af nye/ændrede filer, når det er via FTP? Der er over 700
MB data, der skal laves backup af, så det er lidt voldsomt, hvis det
hele skal overføres hver gang.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 15-04-04 18:45

> [...]
> at lave backup af nye/ændrede filer, når det er via FTP? Der er over 700
> MB data, der skal laves backup af, så det er lidt voldsomt, hvis det

++++++++++++++++++++

Hej Kim.

Det burde det kunne.da du kan vælge increment backup under backup type, men
jeg kan godt se at hvis det er 700 MB så skal det virker ordentlig

Mvh. Jørgen Nielsen.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 15-04-04 19:29

Jørgen Nielsen wrote:

> Det burde det kunne.da du kan vælge increment backup under backup type, men
> jeg kan godt se at hvis det er 700 MB så skal det virker ordentlig

Jeg har i mellemtiden prøvet programmet, og det kan slet ikke connecte
til min FTP-server. Men selvom det kunne, tror jeg ikke, det ville kunne
bruges. Selv om det kan lave incremental backup, så kan det kun backe op
i én stor fil, når det er via FTP.

Men tak for forslaget.

--
Mvh. Kim Ludvigsen