Dele mapper på win2000 ??
Fra : SS

Dato : 19-04-04 17:22

Hejsa

Jeg har fået en lille opgave inde på arbejdet som er følgende :

Server er en win2000 maskine, som deler 2 mapper.

Der er 4 klienter som har winxp home installeret, på disse maskiner har jeg
tilføjet
de 2 mapper som bliver delt af serveren, men mit problem ligger i at når man
skal ind
i de mapper på klienten, at den kræver at man taster et password før at man
kan se de biblioteker
brugerne er oprettet på servern, og der er ikke sat password til det.

Kan det ikke lade sig gøre at man abre trykker på på den mappe uden at man
skal trykke ok for at komme videre ??
Det er som om at den ikke laver et logon på mappen(som den er bedt om )

hvad kan jeg gøre.. skal der laves noget om på serveren eller ??

venligst

Søren

Fra : Mig

Dato : 19-04-04 17:43

"SS" <sjus@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Det er som om at den ikke laver et logon på mappen(som den er bedt om )
>
> hvad kan jeg gøre.. skal der laves noget om på serveren eller ??

prøv dette på Win2000 maskinen:
Kontrolpanel->Administration->Computer administation->lokale brugere og
grupper og markér de 2 grupper.
Tjek om der er nogen røde kryds...hvis der er,så markér den og vælg
Egenskaber og fjern/sæt flueben i "Kontoen er deaktiveret" og genstart
maskinen...

Tjek desuden på WinXP maskinerne at Firewall´en er slået fra...den kan
ødelægge meget....

Fra : SS

Dato : 19-04-04 18:37

ok tak det vil jeg lige prøve imorgen

Fra : René Jensen

Dato : 19-04-04 21:36

SS wrote:
> [...]
> Det er som om at den ikke laver et logon på mappen(som den er bedt om )
>
> hvad kan jeg gøre.. skal der laves noget om på serveren eller ??

Kører serveren DC/AD?

Med venlig hilsen,
René Jensen

Fra : SS

Dato : 20-04-04 15:07

"René Jensen" <not4u2know@privacy.org> skrev i en meddelelse

> Kører serveren DC/AD?
>
> Med venlig hilsen,
> René Jensen

øhhhm .. hvad er det lige at det er?

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 21-04-04 09:15

In article <c63aqh$11p4$1@news.cybercity.dk>, sjus@hotmail.com says...

> øhhhm .. hvad er det lige at det er?

DC = Domain Controller
AD = Additional Domain Controller

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 21-04-04 10:33

> In article <c63aqh$11p4$1@news.cybercity.dk>, sjus@hotmail.com says...

> DC = Domain Controller
> AD = Additional Domain Controller

Hmm. jeg læste det nu som AD = Active Directory

/Brian

Fra : René Jensen

Dato : 21-04-04 13:18

Brian R. Jensen wrote:
> Hmm. jeg læste det nu som AD = Active Directory

Korrekt, det var det jeg mente :)

Domain Controller med Active Directory.

Med venlig hilsen,
René Jensen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 21-04-04 16:39

In article <40863fb9$0$132$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
brjensen@mail.tele.dk says...

> Hmm. jeg læste det nu som AD = Active Directory

Den tanke havde jeg ikke, da det ikke er noget man bruger på LAN Server

Fra : René Jensen

Dato : 21-04-04 18:31

Jesper G. Poulsen wrote:
> Den tanke havde jeg ikke, da det ikke er noget man bruger på LAN Server

Det kommer sandlig an på hvordan du definere LAN server. Rent gramatisk
ville det være forkert at sige at man ikke bruger Active Directory på et
LAN, men det vil være mere korrekt at sige at man ikke bruger det på et
hjemmenetværk (til private). Men eftersom det oprindelige indlægs
problemstilling tager udgangspunkt i en arbejdssituation, vil det være
meget muligt at de også køre Active Directory, når hvis de har en Domain
Controller.

Med venlig hilsen,
René Jensen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 22-04-04 08:09

In article <c66ass$s06$1@news.net.uni-c.dk>, not4u2know@privacy.org
says...

> Det kommer sandlig an på hvordan du definere LAN server. Rent gramatisk

Snakker vi om det samme?

LAN Server er serverstrukturen hos OS/2.

Fra : René Jensen

Dato : 22-04-04 10:18

Jesper G. Poulsen wrote:
> Snakker vi om det samme?

Det gør vi åbentbart ikke.

> LAN Server er serverstrukturen hos OS/2.

Øhh, hvorfor tale om OS/2, når spørgsmålet går på Windows 2000 platformen?

Med venlig hilsen,
René Jensen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 22-04-04 13:33

In article <c682c0$bth$1@news.net.uni-c.dk>, not4u2know@privacy.org
says...

> Øhh, hvorfor tale om OS/2, når spørgsmålet går på Windows 2000 platformen?

DC findes i OS/2, AD betyder så noget andet på OS/2.

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 21-04-04 21:53

> In article <40863fb9$0$132$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
> brjensen@mail.tele.dk says...

> Den tanke havde jeg ikke, da det ikke er noget man bruger på LAN Server

Jo da hele tiden, hvor vil du ellers bruge AD?

/Brian

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 22-04-04 08:10

In article <4086df31$0$150$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
brjensen@mail.tele.dk says...

> Jo da hele tiden, hvor vil du ellers bruge AD?

OS/2 bruger ikke Active Directory. LAN Server er serverstrukturen hos
OS/2.

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 22-04-04 09:05

> [...]
> brjensen@mail.tele.dk says...

Server

> OS/2 bruger ikke Active Directory. LAN Server er serverstrukturen hos

Jow, men det kræver vist stort krystalkuglekørekort, at gennemskue det er
det du mener, når du skriver LAN ( Local Area Network) i en netværksgruppe,
som indlæg i en tråd om Windows 2000 netværk

/Brian

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 22-04-04 13:35

In article <40877cbc$0$163$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
brjensen@mail.tele.dk says...

> det du mener, når du skriver LAN ( Local Area Network) i en netværksgruppe,

Jeg skriver LAN Server. LAN Server er OS/2 (en videreudvikling af LAN
Manager).

> som indlæg i en tråd om Windows 2000 netværk

Jeg kan ikke gøre andet end at støtte mig til den viden jeg har, nemlig
at NT-baserede Windows'er og OS/2 ikke ligger langt fra hinanden,
familiemæssigt.

Fra : SS

Dato : 22-04-04 16:31

øhmm jeg tror vist at det er kommet ud på et sidespor..

jeg er fuldstændig newbie i det her, derfor prøver jeg at søge lidt hjælp
herinde

jeg kan som sagt ikke få adgang til delte mapper i win2000 uden at jeg skal
trykke ind på bibloteket som er oprettet som netværksdrev
i stifinderen, så kommer den op med ens bruger navn hvor man skal trykke ok
..
jeg vil bare at når pc åbner kan den automatisk logge sig på eller lign,,,

hvad kan/skal jeg gøre ..

Søren

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 22-04-04 16:48

> [...]
> .
> jeg vil bare at når pc åbner kan den automatisk logge sig på eller lign,,,

Du kan svare

Jeg har, et andet sted i tråden, spurgt om OS på din "server", er det en
Windows 2000 server eller en windows 2000 Pro?

/Brian

Fra : SS

Dato : 22-04-04 19:15

ohh sorry brian..

jeg går ud fra at det er win2000 pro det kan jeg se med 100% sikkerhed
imorgen
er der meget forskel på de versioner ??

Det er XP home der skal have adgang til delte biblioteker på win2000

Søren

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 23-04-04 15:47

> ohh sorry brian..
>
> jeg går ud fra at det er win2000 pro det kan jeg se med 100% sikkerhed
> imorgen
> er der meget forskel på de versioner ??

Ja, det ene er en server det andet er en arbejdsstation.

> Det er XP home der skal have adgang til delte biblioteker på win2000

Sørg for at de er på samme ip-net
Sørg for at de er i samme arbejdsgruppe
Opret de brugere du har på XP'en på Win2000 maskinen.
Del mapperne

Så skulle det virke efter teorien, men jeg har aldrig testet det

/Brian

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 22-04-04 18:50

In article <c68ofc$1hg3$1@news.cybercity.dk>, sjus@hotmail.com says...

> hvad kan/skal jeg gøre ..

XP Home eller XP Pro?

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 21-04-04 10:34

"SS" <sjus@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hejsa
>

> Jeg har fået en lille opgave inde på arbejdet som er følgende :
>
> Server er en win2000 maskine, som deler 2 mapper.

Er det Windows 2000 server eller Windows 2000 Pro?

/Brian

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 25-04-04 23:18

"SS" <sjus@hotmail.com> wrote in message
> [...]
jeg
> tilføjet
> Det er som om at den ikke laver et logon på mappen(som den er bedt om )

Har ikke meget erfaring med XP home, men en af forskellene på home og pro
er, at home kører workgroup. Det vil sige, at den ikke validerer op mod
serveren ved logon, men først når du accesser en resource.

Du skulle kunne løse det ved at lave den samme bruger på XP homen som har
adgang til mappen på serveren. Så skal denne bruger have samme password
begge steder, og du skulle være fri for at taste password, når du accesser
den delte mappe på serveren.

Husk, at når du skifter password det ene sted, forbliver det uændret det
andet sted.

Vh, Lars.

Fra : SS

Dato : 28-04-04 15:55

"Lars Bonnesen" <none@noneæøå.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> den delte mappe på serveren.
>
> Husk, at når du skifter password det ene sted, forbliver det uændret det

ohh ok på den måde det vil jeg lige prøve, det er bare uden password, men
det burde ikke være nogen hindring vel ?

Fra : René Jensen

Dato : 28-04-04 22:49

SS wrote:
> [...]
> kan se de biblioteker
> brugerne er oprettet på servern, og der er ikke sat password til det.

Nu har jeg kigget den her tråd igennem, og jeg kan ikke se nogen
konstruktiv løsning til dit problem. Til gengæld mangler der også nogle
svar på nogle af de stillede spørgsmål, så jeg tillader mig at foreslå
en løsning, det kræver dog lidt arbejde fra din side.

Installation af Windows 2000 Server, og sæt den op til at være Domain
Controller med Active Directory. Oprettelse af de bruger, som skal have
adgang til serveren igennem et logon. Installation af Windows XP
Professional, det er vigtigt at det er Professional Edition og ikke Home
Edition, da Home Edition ikke understøtter logon til domæne.
Oprettelse af et logon script, som automatisk mapper de to delte mapper,
på serveren, som automatisk køres, så snart hver enkelt bruger er blevet
authenticated imod Domain Controlleren.

For brugeren vil det så f.eks. være et X: og et Y: drev, som referer til
de to netværksresourcer på serveren.

Med venlig hilsen,
René Jensen

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 28-04-04 23:31

> SS wrote:

> Nu har jeg kigget den her tråd igennem, og jeg kan ikke se nogen
> konstruktiv løsning til dit problem. Til gengæld mangler der også nogle

Huh, har du set mit indlæg 23-04-2003 16:46?

> Installation af Windows 2000 Server, og sæt den op til at være Domain

Spørgeren mener selv han har en Windows 2000 Pro, er du sikker på du har
kigget _hele_ tråden igennem

/Brian

Fra : René Jensen

Dato : 29-04-04 01:07

Brian R. Jensen wrote:
> Huh, har du set mit indlæg 23-04-2003 16:46?

Hmm ... den må være smuttet i min newsreader.

> Spørgeren mener selv han har en Windows 2000 Pro, er du sikker på du har
> kigget _hele_ tråden igennem

Ja ... men mener er ikke godt. Man skal jo vide, fordi er så store
forskelle mellem Professional og Server udgaven.

Med venlig hilsen,
René Jensen

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 29-04-04 07:45

> Ja ... men mener er ikke godt. Man skal jo vide, fordi er så store
> forskelle mellem Professional og Server udgaven.

Jow, men hvori består fidusen i at fortælle ham om Active Directory osv. når
det forholdsvist tydelig fremgår af tråden at spørgeren ikke ved hvad det
er, og forøvrigt mener han har Windows 2000 pro?

Du starter dit indlæg med at han ikke har fået konstruktive svar, uden du
har læst hele tråden, og giver så et forslag der indbefatter AD, som
spørgeren tidligere har fortalt at han ikke ved hvad er.
Nu fortæller du så mig at der er store forskelle på pro og server udgaven,
ganske som jeg selv fortæller spørgeren!

Måske er det mig der læser dårligt, men jeg kan ikke følge dig og se hvordan
du mener at vi andre ikke har svaret men at dit forslag får spørgeren videre
:-/

/Brian

Fra : René Jensen

Dato : 29-04-04 11:15

Brian R. Jensen wrote:
> Jow, men hvori består fidusen i at fortælle ham om Active Directory osv. når
> det forholdsvist tydelig fremgår af tråden at spørgeren ikke ved hvad det
> er, og forøvrigt mener han har Windows 2000 pro?

Se svar længere nede.

> Du starter dit indlæg med at han ikke har fået konstruktive svar, uden du
> har læst hele tråden, og giver så et forslag der indbefatter AD, som
> spørgeren tidligere har fortalt at han ikke ved hvad er.

Hvis du ligger mærke til hvad der stod i det indlæg, som du har
besvaret, så vil du også se at jeg ikke har læst dit indlæg, hvor du
skulle have givet svar, hvilket skyldes min newsreader (kan sagtens se
indlægget via. google-groups).

> Nu fortæller du så mig at der er store forskelle på pro og server udgaven,
> ganske som jeg selv fortæller spørgeren!

Korrekt. Du siger selv at spørgeren *mener* at have Windows 2000 Pro, og
til det svarer jeg at man skal vide hvilken version, da, som du også
selv siger, er stor forskel på Pro og Server udgaven. Det er muligt at
jeg ikke kan se et indlæg, hvor spørgeren svarer på hvilken udgaven der
er installeret, det sidste jeg mindes (i tråden) er at han ville tjekke
det, og melde tilbage, og ikke har gjort(?)

> Måske er det mig der læser dårligt, men jeg kan ikke følge dig og se hvordan
> du mener at vi andre ikke har svaret men at dit forslag får spørgeren videre
> :-/

Har jeg forklaret mig, så du er med?

Med venlig hilsen,
René Jensen

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 29-04-04 21:08

> [...]

> besvaret, så vil du også se at jeg ikke har læst dit indlæg, hvor du
> skulle have givet svar, hvilket skyldes min newsreader (kan sagtens se

Jeg konstatere blot at du heller ikke har læst spørgerens indlæg, hvor han
siger at han ikke kender til AD.

> Korrekt. Du siger selv at spørgeren *mener* at have Windows 2000 Pro, og
> til det svarer jeg at man skal vide hvilken version, da, som du også
> selv siger, er stor forskel på Pro og Server udgaven. Det er muligt at

Korrekt

> Har jeg forklaret mig, så du er med?

Det tror jeg:

Spørgeren tror nok han har 2000 pro, derfor vejleder du ham i server -
korrekt?

Jeg giver spørgeren en vejledning i opsætning af 2000 pro som "server" med
XP Home klienter, du mener ikke han har fået svar - korrekt?

Spørgeren ved ikke hvad AD er, derfor råder du ham til at sætte det op -
korrekt?

Spørgeren gør klart at han har XP home, derfor anbefaler du en løsning hvor
du gør klart at det er vigtigt han har XP pro - korrekt?

Lad os stoppe her før vi kører helt af sporet, der er sådan set ikke noget
forkert i det du skriver, men du "tænder" mig lidt ved at indlede med at han
ikke har fået brugbare svar, hvorefter du giver et svar der ikke er i
nærheden af at kunne bruges med det gear han har.

Lad os give plads til at spørgeren kommer med igen, hvis han ikke er faldet
helt af

/Brian