Word til HTML
Fra : Klostervej

Dato : 26-04-04 20:04

Hej
Jeg starter lige med at oplyse, at jeg er 100 % grøn på området, og det jeg
søger er kyndig vejledning - gerne henvisninger til sider på nettet - eller
direkte hjælp. Måske er dette ikke engang den rigtige gruppe...?

Opgave:
Jeg udarbejder på mit arbejde servicemanualer til tekniske
airconditioneringsanlæg til telekommunikationsbranchen. Disse udarbejdes i
word. Vi har hidtil lagt dem på et såkaldt forhandlernet, så vore
forhandlere ud i den store verden selv kan downloade en manual.
Vi overvejer nu, at lægge manualerne i HTML-format.

Krav:
Manualerne skal se ud som de gør i word. Eneste forskel er, at alle
afsnitsoverskrifter samt bloklabels (små underoverskrifter) skal ligge i en
frame i venstre side af skærmen, så man kan klikke sig igennem manualen let
og elegant.

Undtagelse:
På hver side, hvor afsnittet fylder mere end én side, står der "fortsættes
på næste side", og det ønsker vi selvfølgelig ikke at få med i HTML.

Hvordan klarer man sådan en opgave?
Vi har e-C Publisher fra Key2know.dk på prøve. Denne laver en elegant HTML,
men uden underoverskrifterne i venstre frame. Disse kan vi gerne få på med
lidt programmering fra Key2know's side, det koster bare... og det gør det
hver gang, man ønsker en lille forbedring.

Er det en opgave, man selv kan lave?
Kræver det kursus?
Er det noget, der er simpelt at lave - kan man købe sig til en løsning,
relativt billigt?

Alle forslag og kommentarer er velkomne.

Ekstra information: Vi bruger IMAP-metoden til udvikling af
tekster/manualer. Vi har lavet vores egen skabelon.
--
Mvh Dorthe Baadsgaard
_____________________

Fra : Per Rasmussen

Dato : 26-04-04 20:29

Klostervej wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> frame i venstre side af skærmen, så man kan klikke sig igennem manualen let

Hvad med at lægge dem i pdf-format??
Det gør at siderne kan se nøjagtig ud som de gør i word.

PerR

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Klostervej

Dato : 26-04-04 20:45

Per Rasmussen wrote:

> Hvad med at lægge dem i pdf-format??
> Det gør at siderne kan se nøjagtig ud som de gør i word.
>
> PerR

Firmaet vil gerne, at man ikke skal downloade noget, så det bare vises som
en almindelig webside. Desuden er linksene i venstre side af skærmen det
afgørende.
Det er ligesom besluttet, at det skal være en automatisk genereret HTML, men
vi skal have et andet stylesheet (hedder det ikke det?) .css?
Mvh Dorthe

Fra : Per Rasmussen

Dato : 26-04-04 21:43

> [...]
men
> vi skal have et andet stylesheet (hedder det ikke det?) .css?

OK men hvis det ligger i pdf og brugerne har acrobat reader på deres maskine,
så skal de jo ikke downloade noget, men det bliver bare vist i browseren, men
det kan være at der er andre her der kan give dig et godt svar.

Men forøvrigt så fandt jeg lige denne side:
http://www.convertzone.com/doc2htmcom/help.htm

Det skulle være et program der kan convertere word til html.

Word kan jo også lave html, men det ser frygteligt ud rent kodemæssigt.

OK jeg tænker - der er lige noget jeg skal teste så det kan være jeg vender
tilbage.

Fra : Per Rasmussen

Dato : 26-04-04 21:47

Fra : from south

Dato : 27-04-04 19:28

Hej Per.
"Per Rasmussen" <post@8-hk.dk> skrev i en meddelelse
> Klostervej wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

[snip]
> [...]
kodemæssigt.

> OK jeg tænker - der er lige noget jeg skal teste så det kan være jeg

Per, du må da ikke sige at word kan lave kode. Word kan vise en side som
website, men det er altså ikke noget som kan kaldes kode, det er meget
mere end forfærdeligt at se på. Mvh knud

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 26-04-04 21:26

Klostervej skrev:

> Firmaet vil gerne, at man ikke skal downloade noget, så det
> bare vises som en almindelig webside.

De fleste browsere viser som standard pdf-filer i selve browseren
(med behørig hjælp fra Acrobat Reader).

> Desuden er linksene i venstre side af skærmen det afgørende.

Der kan også være links i et pdf-dokument.

> Det er ligesom besluttet, at det skal være en automatisk
> genereret HTML,

Så bør I slække på kravet om at det skal ligne Word 100 %. Man kan
godt få nyere versioner af Word til at lave html-kode, men det er
tungt og man skal ikke forvente at det virker i andet end nyeste IE
til Windows.

Jeg synes stadig I bør overveje pdf-formatet - det er kompakt, der
er gratis læseprogrammer til et hav af platforme, en stor del af
brugerne har allerede installeret læseprogrammet og pdf-filer giver
stor sikkerhed for at både tekst og grafik vises som det ser ud hos
jer selv. Det er en fin ide at overveje en html-udgave, men jeg vil
foreslå at I i stedet for at sigte efter en webside der ligner
Wordfilen så meget som muligt, prøver at lave manualen så det
fungerer som selvstændig webside. Der er stor forskel på web og
print som medier.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 28-04-04 09:23

from south skrev:

> Per, du må da ikke sige at word kan lave kode.

Jeg kan ikke se problemet. Pers udsagn er ret præcist - Word kan
godt generere html-kode, men det ser herrens ud.

> Word kan vise en side som website, men det er altså ikke noget
> som kan kaldes kode,

Jo - selv om den er grim, er der ingen tvivl om at det er html-
kode.
--
Jens Gyldenkærne Clausen