Nogen der har kendskab til et godt "freewa~
Fra : Hansen

Dato : 13-04-04 14:17

Jeg er lidt træt af FP m.v. og mener der må være andre muligheder også i
freeware udgave.

Nogen der har kendskab til noget smart?

Mvh

Poul

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 13-04-04 14:29

Hansen wrote:

> Jeg er lidt træt af FP m.v. og mener der må være andre muligheder også i
> freeware udgave.

Nu skriver du ikke noget om dine krav, men tag evt. et kig på NVu
(http://nvu.com). Alternativt kan du besøge http://html.dk/tutorials,
hvor du kan lære at lave hjemmesider "i hånden" - det er ikke så svært,
som det lyder. Hvis du er begynder, er det især lektionerne i html og
css, der er interessante.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Per Rasmussen

Dato : 13-04-04 15:55

Kim Ludvigsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> hvor du kan lære at lave hjemmesider "i hånden" - det er ikke så svært,
> som det lyder. Hvis du er begynder, er det især lektionerne i html og

Klik ind på http://www.html.dk/software/ og kik på de forskellige muligheder,
der findes masser af anmeldt software der.

PerR

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 13-04-04 14:56

Hansen skrev:

> Jeg er lidt træt af FP m.v.

Hvad dækker "FP m.v." over? Jeg går ud fra at FP er Frontpage - men
hvilken version? Og hvad er "m.v." så?

> og mener der må være andre muligheder også i freeware udgave.

Der findes mange - rigtig mange - webdesignprogrammer. Som Kim er
inde på er det svært at anbefale noget uden at vide hvad du går
efter.

Hvis det skal være gratis, kan du prøve Mozillas Composer eller
Stones Webwriter. Jeg foretrækker dog at betale for et program der
kan noget mere - for ca. 80$ kan man få TopStyles glimrende
css/html-editor og for knap 100$ kan man fx få Macromedias
Homesite. Det er glimrende valg hvis man foretrækker at arbejde
kodebaseret. Der findes sikkert lignende grafiske programmer - jeg
kender bare ikke noget til dem.

Har man pengene til det, er Dreamweaver også et rigtig godt program
- men det er i en anden prisklasse.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 13-04-04 17:11

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Hvis det skal være gratis, kan du prøve Mozillas Composer eller
> Stones Webwriter.

Bare til orientering, NVu, som jeg foreslog, bygger på Mozillas
Composer.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : from south

Dato : 13-04-04 18:32

Hej Jens.

> Hvad dækker "FP m.v." over? Jeg går ud fra at FP er Frontpage - men
> hvilken version? Og hvad er "m.v." så?

Jens du har ganske ret, Hansen mener Frontpage, som ikke kan lave kode,
og så er det sådan set lige meget hvilken model eller version du vælger.
Men det vidste du jo sikkert godt. Hjælp dog manden med at få et program
som kan skrive en kode, så bliver Hansen glad. Mvh Knud
PS "m.v." betyder at manden er i tvivl om hvad han skal vælge

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 13-04-04 20:12

Du aner tydeligvis ikke hvad du taler om. Frontpage er netop beregnet
til at lave kode.

Fra : from south

Dato : 15-04-04 18:51

Hej Jens Peter.
> Du aner tydeligvis ikke hvad du taler om. Frontpage er netop beregnet
> til at lave kode.

Jeg påstår ikke at jeg er lige så klog som andre, jeg siger kun at
Frontpage ikke kan lave kode. Med kode mener jeg noget som kan
valideres. Noget som ikke tager 8 minutter at komme igennem en
telefonlinie, det var kun det jeg mente. Så sorry hvis jeg ikke
forklarede min mening godt nok. Mvh Knud

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 15-04-04 20:39

Hvor lang tid noget tager at hente bestemmes af to faktorer.
Størrelsen og hastigheden hvormed man downloader.
FP har ikke rigtig noget med det at gøre.
Derudover kan FP sagtens lave noget der validerer.
Som ved brug af enhver anden editor kommer det an på forfatteren.
I gamle versioner af FP kunne det dog være et problem.

Fra : Timo J

Dato : 16-04-04 08:59

> FP har ikke rigtig noget med det at gøre.
> Derudover kan FP sagtens lave noget der validerer.

Det kan FP sikkert fint, men jeg tror problemet ligger i at FP laver rigtigt
meget kode for noget som kunne kodes meget pænere og kortere...... Okay jeg
ved ikke om de nyeste versioner af FP er blevet bedre til det, men da jeg
brugte FP - fik jeg med et alt for meget overflødig html...... specielt hvis
man ændrede lidt i sine sider....

mvh.

Timo

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 16-04-04 11:11

Timo J skrev:

> [...]
> brugte FP - fik jeg med et alt for meget overflødig html...... specielt hvis

Det er lige præcis det sidste der er problemet - Frontpage i høj grad og
Dreamweaver i knap så høj grad har det store problem at de sagtens kan
lave _nydelig_ veldimensioneret (altså: kode mængden og indholdet passer
rimeligt sammen) kode, det kræver desværre bare at brugeren af
programmet _ved_så_meget_om_webdesign_så_han_lige_så_godt_kunne_ _håndkode!_

Styrken ved Dreamweaver er så, set fra mit synspunkt, at den har en lang
række mekanismer og noget teknik indbygget, som gør det let at lære sig
en del om håndkodning og samtidig få hjælp af wysiwyg-delen.

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 16-04-04 15:29

Netop her er FP2003 bedre efter min mening med sit "Split View" hvor
man ser koden sammen med wysiwyg delen. Lav noget i wys. delen og du
ser umiddelbart den genererede kode i den anden halvdel af vinduet.
Synes man at der er behov for lidt håndrettelser skifter man bare
vindueshalvdel og redigerer.

Fra : from south

Dato : 16-04-04 18:16

Hej Jens Peter.
> [...]
> ser umiddelbart den genererede kode i den anden halvdel af vinduet.
> Synes man at der er behov for lidt håndrettelser skifter man bare

Jeg mener da, at man altid har kunnet skifte vindue. Problemet er at man
retter noget og når man så trykker "Gem" så laver Frontpage 300 linier
mere kode, for at rette den ind efter Microcoft. Derfor de problemer med
Frontpage og alle de andre programmer som bygges op på den måde. På dit
tidligere svar til mig kan jeg forstå at du ikke forstår hvad jeg mener
med en kort, pæn og ren valid kode. Mvh Knud

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 17-04-04 23:05

Se inline.

On Fri, 16 Apr 2004 19:15:48 +0200, "from south" <and@mand.invalid>
wrote:

>Jeg mener da, at man altid har kunnet skifte vindue. Problemet er at man

Du har kunnet skifte vindue ja, men det er jo langtfra det samme.

>retter noget og når man så trykker "Gem" så laver Frontpage 300 linier
>mere kode, for at rette den ind efter Microcoft. Derfor de problemer med

Sikke noget vrøvl. Du burde virkelig sætte dig ind i hvordan moderne
versioner af Frontpage virker inden du skriver sådan noget.

Fra : Hansen

Dato : 21-04-04 08:19

Sorry at jeg blander mig i debatten igen.

Hvis man kunne finde et program der undgik (men ikke udelukkede) koderne og
var lidt mere ala Powerpoint web funktionen, men stadig med mulighed for at
indsætte koderne.

Powerpoint (ja jeg ved godt at det måske ikke er særlig proff...) har den
funktion at du bare kan indsætte billeder, tekst m.v. og så ser det sådan ud
på websiden også.... Indretter sig efter skærmstørrelse (laver auto resize
af alt....) Placer et billede hvor du vil....m.v.

En enkelt side kan vises her. (må lige sige at båden ER solgt):

http://www.home1.stofanet.dk/pehansen/with.htm

Men kodemuligheden syntes jeg mangler desværre.

Hilsen

Poul

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-04-04 08:28

Hansen skrev:

>Powerpoint (ja jeg ved godt at det måske ikke er særlig proff...) har den
>funktion at du bare kan indsætte billeder, tekst m.v. og så ser det sådan ud
>på websiden også....

Næ, det gørdet nu ikke. Der er kun en indledning der fortæller at
siden er optimeret til en eller anden specialbrowser, og når jeg
går videre, er der bare en tom side.

Sådan noget kan jeg lave på få sekunder uden Powerpoint.

Powerpoints præsentation er åbenbart skruet meget tæt sammen med
IE. De ting du beskriver at siden kan, er langt fra simple at få
til at fungere i flere browsere.

--
Bertel

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 13-04-04 20:34

Kim Ludvigsen skrev:

> Bare til orientering, NVu, som jeg foreslog, bygger på Mozillas
> Composer.

O.k. - tak for oplysningen.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 13-04-04 20:39

from south skrev:

> Jens du har ganske ret, Hansen mener Frontpage, som ikke kan
> lave kode, og så er det sådan set lige meget hvilken model
> eller version du vælger.

Jeg er ikke Frontpage-fan, men der er altså stor forskel på
versionerne af Frontpage. Tidligere udgaver var håbløse at arbejde
med hvis man gerne ville lave bare nogenlunde valid kode, eller for
den sags skyld arbejde med Frontpage + andre webprogrammer, men det
skulle være blevet en hel del bedre.

> Hjælp dog manden med at få et program som kan skrive en kode,
> så bliver Hansen glad.

Lad nu Hansen selv afgøre hvad han bliver glad for.

> "m.v." betyder at manden er i tvivl om hvad han skal vælge

Øh - hvor ved du det fra? Jeg går ud fra at han har prøvet
Frontpage og et par andre programmer - som vi så bare ikke har
noget navn på. Men jeg foretrækker at få klar besked frem for at
gætte.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Per Rasmussen

Dato : 13-04-04 15:53

Hansen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Jeg er lidt træt af FP m.v. og mener der må være andre muligheder også i
> [...]
Jeg syntes du skal prøve at klikke ind på tsw.dk og kikke lidt på webcoder
som jeg selv bruger en hel del.

Fra : from south

Dato : 13-04-04 18:21

Hej Poul.
"Hansen" <pehansenREMOVE@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg er lidt træt af FP m.v. og mener der må være andre muligheder også
> [...]

Prøv http://www.notetab.com/ntl.php eller http://www.webwriter.dk/ det
er ganske fine programmer, og de er gratis for privat personer. Mvh Knud

Fra : Hansen

Dato : 13-04-04 22:44

Tak for alle indlæggene.

Rigtigt gættet at FP =Frontpage. Jeg har arbejdet en hel del i FP og kreeret
en del gode(syntes jeg selv) websteder med denne. Jeg mangler bare et eller
andet der giver en smartere grafisk flade tror jeg, uden at skulle
skrive/kopiere scripts ind hele tiden (derfor mit m.v......)

Der må findes noget smartere.

Tror da (uden at have prøvet det), at Dreamweaver er kanon, men det er
prisen jo sikkert også.

Jeg vil prøve de forskellige links I har givet mig og se hvad det bringer
mig af ideer til et andet web-programmerings værktøj.

Tak skal I have.

Poul

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-04-04 10:18

Hansen skrev:

>Tror da (uden at have prøvet det), at Dreamweaver er kanon, men det er
>prisen jo sikkert også.

Den ligger omkring 6'000 kr.

--
Bertel

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 14-04-04 10:33

Bertel Lund Hansen skrev:

> Den ligger omkring 6'000 kr.

Hm - hvis man køber direkte hos Macromedia over nettet er
grundprisen i Europa 479¤ - der i dagens kurs (7.4453) svarer til
lidt over 3500 kr. Det er en downloadpris - men selv om man vil
have produktet sendt eller have ekstra manualer mv., skulle man
gerne havne noget under de 6000.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-04-04 11:57

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

>Hm - hvis man køber direkte hos Macromedia over nettet er
>grundprisen i Europa 479€ - der i dagens kurs (7.4453) svarer til
>lidt over 3500 kr.

Nå da. Jeg fik de ca. 6 kkr oplyst af én der har købt licens til
det. Mon han har tilkøbt udvidelser?

Han anbefaler det i øvrigt helt vildt, og det ser også
imponerende ud når han kaster en databaseforspørgsel, med svarene
nydeligt opstillet i tabeller, sammen på få minutter.

--
Bertel

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 14-04-04 12:25

Bertel Lund Hansen skrev:

> Nå da. Jeg fik de ca. 6 kkr oplyst af én der har købt licens til
> det. Mon han har tilkøbt udvidelser?

Måske har han bare købt hos en dansk forhandler som tager sig godt
betalt. Det er også muligt at de har sat prisen ned.

Et hurtigt tjek på en tilfældig softwareforhandlers hjemmeside
(Ravenholm), viser at programmet sælges for knap 5 kkr, men der
står også en førpris på 5,8 kkr - så de 6 kkr er ikke helt hen i
vejret.

Men der er stadig en tudse at spare ved at handle direkte hos
producenten.

> Han anbefaler det i øvrigt helt vildt, og det ser også
> imponerende ud når han kaster en databaseforspørgsel, med svarene
> nydeligt opstillet i tabeller, sammen på få minutter.

Der er ingen tvivl om at programmet kan _rigtig_ mange ting.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Preben G. Kristensen

Dato : 14-04-04 12:32

"Hansen" <pehansenREMOVE@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg er lidt træt af FP m.v. og mener der må være andre muligheder også i
> freeware udgave.
>
> Nogen der har kendskab til noget smart?

Stone WebWriter er din ven

Se http://www.stoneware.dk

Er på dansk og kan registreres gratis til privat brug.

Preben Kristensen
www.hyggesiden.dk