Java og netbanker
Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 03-04-04 00:17

Hej,

Når en netbank kræver Java, hvad er det så helt præcist den kræver
Java for? Er det bare for at vise siden korrekt, eller har det noget
med verificeringen af brugeren at gøre?

Grunden til jeg spørger er, at jeg faktisk troede, at alle netbanker
herhjemme krævede Java, men opdager nu, at jeg fint kan logge ind og
bruge min netbank (BG Bank) uden Java installeret, så pt. kan jeg
faktisk ikke se, hvad jeg skal bruge det til.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Lars Stokholm

Dato : 04-04-04 17:58

Thomas G. Madsen skrev:

> [...]

> Når en netbank kræver Java, hvad er det så helt præcist den kræver
> Java for? Er det bare for at vise siden korrekt, eller har det noget

Danske Netbank bruger vist kun Java til grafer og andre features i
den stil. Ikke i verificeringen. Jeg har ingen problemer med at logge
ind med Java slået fra i hvert fald.

Danske Bank skriver:
| Hvis du oplever fejl ved installation af afstemning, Kursgrafer,
| Regnskab (grafisk overblik), Realkredit (grafisk ydelseforløb) og
| Kursticker, kan det skyldes problemer med Java Virtual Machine.

Nordea (som jeg ikke kan logge ind hos, fordi jeg ikke er kunde),
bruger i hvert fald Java til deres logon-interface. Jeg ved ikke
hvordan verificeringen foregår, men jeg kan ikke se hvorfor de ikke
skulle have valgt Java til det også, nu de var igang.

Jeg har ikke kunnet lokke det ud af en Nordea-kunde, om der også
bruges Java efter logon.

> [...]
> bruge min netbank (BG Bank) uden Java installeret, så pt. kan jeg
> faktisk ikke se, hvad jeg skal bruge det til.

Næh, jeg undrer mig lidt over hvad de så bruger i stedet for Java,
men det hænger måske sammen med at jeg ikke har ret meget forstand
på det. HTML alene kan jo i hvert fald ikke gøre det, og jeg ved
ikke om JavaScript duer til sådan noget.

Jeg skal ærligt indrømme at jeg ikke kan gennemskue Danske Banks
logon-kode, men så vidt jeg husker har jeg en eller anden applikation
installeret, for at kunne bruge netbanken. Måske JavaScript kan
arbejde sammen med den. Jeg ved det ikke.

--
_ ___ " Since, my friend, you have revealed
| |_/ _ | _( _ / \__ \_ be exposed before your peers. "
|___\___|_| /___) /___(_) - Pink Floyd (The Trial)

Fra : Stig Nygaard

Dato : 04-04-04 19:21

Hej

Lars Stokholm wrote:
> [...]
> installeret, for at kunne bruge netbanken. Måske JavaScript kan
> arbejde sammen med den. Jeg ved det ikke.

Jeg tror nok der bruges et ActiveX komponent ved verificeringen når man
logger på Danske Netbank med Internet Explorer. Men det er også muligt
at logge på med en oldgammel Netscape 4.x, og så bruges der Java i stedet.

Mvh. Stig
www.rockland.dk

Fra : Lars Stokholm

Dato : 04-04-04 19:56

Stig Nygaard skrev:

> Jeg tror nok der bruges et ActiveX komponent ved verificeringen når
> man logger på Danske Netbank med Internet Explorer.

Det er så den man bliver spurgt om man vil hente, første gang man
forsøger at logge på, eller hvad? Hvordan finder sådan noget ud af
at arbejde sammen med den webside man besøger? Det var her jeg nævnte
JavaScript, men jeg ved intet om det. Der må findes en eller anden
kode på websiden, som snakker med det lille plugin man har hentet.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 04-04-04 21:45

Lars Stokholm skrev:

> Jeg skal ærligt indrømme at jeg ikke kan gennemskue Danske
> Banks logon-kode, men så vidt jeg husker har jeg en eller
> anden applikation installeret, for at kunne bruge netbanken.

På BG Bank, som vist i øvrigt bruger samme system som Danske
Bank, bliver der installeret noget som hedder e-Safekey® og
det er muligvis det der tager sig af logon.

Jeg har i øvrigt også fundet følgende info:

| I BG Netbank bruger vi bl.a Java til afstemning, kursgrafer
| og kursticker. Hvis du ønsker at bruge disse funktioner, skal
| du have en fungerende Java VM-version og tillade at Java-
| programmer kan afvikles. Vi anbefaler, at du anvender Microsoft
| Virtual Machine.
<http://www.bgbank.dk/Link/TjekdinPCVejledning#java>

Det pudsige er, at hvis jeg kører testen på følgende side, så
får jeg at vide, at java er installeret på min computer, men
det er det altså ikke på nuværende tidspunkt, da jeg sidder
med WinXP SP2 (RC1), som ikke er født med java.
<http://www.bgbank.dk/Link/TjekDinPC>.

Jeg er faktisk ikke vildt begejstret for at hælde Suns java på
systemet, da jeg alt for ofte har læst om folk, som oplever
problemer med Suns java og MS' er der heller ikke meget ved, da
der jo ikke kommer flere sikkerhedsopdateringer til det, så det
ville egentlig passe mig fint, hvis det helt kan undværes.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Peter Loumann

Dato : 04-04-04 22:57

"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev:

>[...] jeg alt for ofte har læst om folk, som oplever
>problemer med Suns java [...]

Hvad for problemer? Jer har kørt med den i årevis i successive
versioner og har aldrig registreret problemer - lige bortset fra, at
jeg i sin tid opgav min netbank fordi den ikke virkede med den.

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : Edmund

Dato : 08-04-04 07:08

Thomas G. Madsen skrev:

> [...]
> det er det altså ikke på nuværende tidspunkt, da jeg sidder
> med WinXP SP2 (RC1), som ikke er født med java.

Hvad siger den hvis du skriver jview i en comandopromt

--
Mvh Edmund

Fra : Edmund

Dato : 08-04-04 15:10

Thomas G. Madsen skrev:

> [...]
> det er det altså ikke på nuværende tidspunkt, da jeg sidder
> med WinXP SP2 (RC1), som ikke er født med java.

Jeg har en lille ekstra XP installation uden SP1 og SP2, der siger dit
test-link også at jeg har java.

Tak for info om SP2, jeg har været offline i en 3 uger. Er der mon mere
jeg er gået glip af

--
Mvh Edmund

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 04-04-04 23:11

Peter Loumann skrev:

> Hvad for problemer?

Problemer med sider, som ikke kan vises og sider med java, som
kører ovenud langsomt med Sun' java, men ikke med MS' f.eks.

Dette indlæg er sendt i dag til microsoft.private.xpsp2.ie:

| About half the pages I clicked on would not display. F5
| didn't help and I'd have to either clear the cache or go to
| another site and then come back. It was so bad I reinstalled
| everything and RC1 went on clean. Then I download Sun Java and
| the problems were back. I unloaded Sun Java and installed and
| older version of MS JVM, msjavx86, and now everything works
| fine. I went to a news site and clicked on fifty links. Four
| didn't load first try and they all loaded when I pressed F5.

Sådan noget giver mig ikke just lyst til at installere Sun'
java, må jeg indrømme.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Peter Loumann

Dato : 04-04-04 23:50

"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev:

>Problemer med sider, som ikke kan vises og sider med java, som
>kører ovenud langsomt med Sun' java

Det har jeg ikke oplevet.

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 08-04-04 11:51

Edmund skrev:

> Hvad siger den hvis du skriver jview i en comandopromt

Ukendt kommando.
Jeg har sidenhen valgt at installere MS JVM 3810, for jeg ramlede
ind i lidt for mange sider, som krævede java. Om jeg så vælger at
installere Suns java når den endelige SP2 udkommer, vil tiden vise.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 08-04-04 19:49

Edmund skrev:

> Jeg har en lille ekstra XP installation uden SP1 og SP2, der
> siger dit test-link også at jeg har java.

Den test er åbenbart ikke meget bevendt så.

> Tak for info om SP2, jeg har været offline i en 3 uger. Er der
> mon mere jeg er gået glip af

Der er sikkert meget. :)
Mht. SP2 så er den altså ikke helt færdig endnu. Der er bare
kommet en testversion (Release Candidate) som dem der har lyst
kan få lov til at prøve. Den kører suverænt godt her. Faktisk
så godt, at jeg foretrækker at bruge den frem for min anden
installation med SP1.

<http://www.microsoft.com/technet/prodtechnol/winxppro/sp2preview.mspx>.

--
Hilsen