/ Forside / Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet multimedie
#NavnPoint
refi 19159
Klaudi 13515
severino 5400
pallebhan.. 4553
molokyle 4203
o.v.n. 3762
tedd 3707
bentjuul 3670
transor 2817
10  miritdk 2644
Grynede cirkler, vil have dem glatte med p~
Fra : Peter Anskjær


Dato : 28-04-04 16:11

Hej NG
Jeg har et problem med nogle kvarte cirkelstreger hvor jeg gerne vil have
dem til at være helt glatte.
Jeg har lavet dette eksempel:
http://nskjaer.dk/smooth.jpg
Hvad skal jeg gøre i Photoshop elements 2.0 for at lave en lign. figur hvor
"hjørnerne" er helt glatte i stedet for hakkede som på linket?
Jeg er helt grøn til Photoshop, så enten et link til en god guide eller en
udførlig forklaring vil der blive sat meget pris på.

Mvh
Peter



 
 
Thomas G. Madsen (30-04-2004)
Kommentar
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 30-04-04 01:05

Peter Anskjær skrev:

> http://nskjaer.dk/smooth.jpg
> Hvad skal jeg gøre i Photoshop elements 2.0 for at lave en
> lign. figur hvor "hjørnerne" er helt glatte i stedet for
> hakkede som på linket?

Hvad skal du bruge figuren til?
Skal den vises på en hjemmeside og have den størrelse, som du
viser på ovenstående jpg, eller skal du bruge den til print/tryk?
Jo flere pixels du har i dit dokument, jo jævnere rundinger kan
du opnå.

--
Hilsen
Madsen

Peter Anskjær (30-04-2004)
Kommentar
Fra : Peter Anskjær


Dato : 30-04-04 16:09

"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:c6sc8p.3ss.1@tgm.dyndns.dk...
> Peter Anskjær skrev:
>
> > http://nskjaer.dk/smooth.jpg

Hej Thomas
>
> Hvad skal du bruge figuren til?
> Skal den vises på en hjemmeside og have den størrelse, som du
> viser på ovenstående jpg, eller skal du bruge den til print/tryk?
> Jo flere pixels du har i dit dokument, jo jævnere rundinger kan
> du opnå.
>
Jeg skal ikke bruge lige præcist den viste figur til noget, jeg skal bruge
noget lign. på en hjemmeside. Mere specifikt skal jeg bruge en kvart cirkel
tegnet med en 1px bred streg og radius 10px (svarende til et hjørne af
figuren). Jeg har forsøgt at sætte opløsningen meget op i photoshop, men
dette gør ingen forskel.

Mvh
Peter



Thomas G. Madsen (30-04-2004)
Kommentar
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 30-04-04 21:45

Peter Anskjær skrev:

> Mere specifikt skal jeg bruge en kvart cirkel tegnet med en
> 1px bred streg og radius 10px (svarende til et hjørne af
> figuren).

Hmm, det er muligt at jeg tager fejl, men jeg tror det bliver
svært at få en jævn runding på noget så lille, hvis det skal
laves med pixelgrafik.

--
Hilsen
Madsen

Erik Ginnerskov (30-04-2004)
Kommentar
Fra : Erik Ginnerskov


Dato : 30-04-04 23:22

Thomas G. Madsen wrote:
> Peter Anskjær skrev:
>
>> Mere specifikt skal jeg bruge en kvart cirkel tegnet med en
>> 1px bred streg og radius 10px (svarende til et hjørne af
>> figuren).
>
> Hmm, det er muligt at jeg tager fejl, men jeg tror det bliver
> svært at få en jævn runding på noget så lille, hvis det skal
> laves med pixelgrafik.

I PSP er der en funktion 'antialias', der udglatter de grimme hakker. Er der
ikke en tilsvarende funktion I PS?

--
Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov
http://hjemmesideskolen.dk - http://html-faq.dk
http://hjem.get2net.dk/egin



Thomas G. Madsen (01-05-2004)
Kommentar
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 01-05-04 00:04

Erik Ginnerskov skrev:

> I PSP er der en funktion 'antialias', der udglatter de grimme
> hakker. Er der ikke en tilsvarende funktion I PS?

Photoshop vil som standard tilføje kantudjævning(*), men det er
begrænset hvor meget den kan udglatte så små rundinger bestående
af en streg på kun 1 pixel i tykkelse.

(*) Hvis man da ellers arbejder i RGB-tilstand, men det går jeg ud
fra at Peter allerede gør.

--
Hilsen
Madsen

Peter Anskjær (01-05-2004)
Kommentar
Fra : Peter Anskjær


Dato : 01-05-04 08:42

"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:c6ut1k.350.1@tgm.dyndns.dk...
> Erik Ginnerskov skrev:
>
> > I PSP er der en funktion 'antialias', der udglatter de grimme
> > hakker. Er der ikke en tilsvarende funktion I PS?
>
> Photoshop vil som standard tilføje kantudjævning(*), men det er
> begrænset hvor meget den kan udglatte så små rundinger bestående
> af en streg på kun 1 pixel i tykkelse.
>
Jo, men hvis man laver en Gaussian blur på billedet deler den pixels op i
flere mindre og stregen kommer selvfølgeligt til at se sløret ud, men også
glat, så jeg tænkte at der også måtte være en måde at gøre det uden Gaussian
blur.

> (*) Hvis man da ellers arbejder i RGB-tilstand, men det går jeg ud
> fra at Peter allerede gør.
>
Det gør jeg også.

Mvh
Peter



Peter Loumann (01-05-2004)
Kommentar
Fra : Peter Loumann


Dato : 01-05-04 13:07

"Peter Anskjær" <peter@_fjern_dette_nskjaer.dk> skrev:

>> Photoshop

>Jo, men hvis man laver en Gaussian blur på billedet deler den pixels op i
>flere mindre [...]

Det er vist ikke muligt.

--
hilsen pl (peloda hos tiscali her i landet)
http://pedalo.dk/thailand/

Thomas G. Madsen (01-05-2004)
Kommentar
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 01-05-04 13:28

Peter Anskjær skrev:

> Jo, men hvis man laver en Gaussian blur på billedet deler den
> pixels op i flere mindre og stregen kommer selvfølgeligt til
> at se sløret ud, men også glat,

Når du giver Gaussian Blur resulterer det også i en streg som
er bredere end 1 pixel. Gaussian blur tværer bare stregen ud.

> så jeg tænkte at der også måtte være en måde at gøre det uden
> Gaussian blur.

Følgende er en firkant med afrundede hjørner, som er lavet i
dobbelt størrelse af din <http://nskjaer.dk/smooth.jpg>. Altså,
i stedet for et dokument på 190 x 137 pixels, er dokumentet
380 x 274 pixels. Derefter er der lavet en firkant med afrundede
hjørner med Rounded Rectangle Tool og den firkant har så fået en
2 pixels stroke med Brush Tool (med en brush stillet til 100 %
i hardness).
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/runde_hjoerner.tif>.

Prøv at åbne det billede i Photoshop og zoom så ind på et af
hjørnerne. Nu har kantudjævningsfunktionen noget at arbejde med.
Prøv nu at gå ind i Image > Image Size og med flueben i feltet
'Resample Image', stiller du så dokumentbredden til 190 pixels.
(Interpoleringsmetode 'Bicubic' er den der giver den pæneste streg).

--
Hilsen
Madsen

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408927
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste