Netværkssynkronisering af RedHat 7.1
Fra : Jakob Færch

Dato : 28-04-01 16:25

Hej

Jeg har en RedHat 7.1-installation.

Jeg kunne godt tænke mig at synkronisere tiden, fx med en ntp-klient som
jeg gør på min Macintosh.

Er der nogen, der har erfaringer med den slags? Hvordan gør man det
lettest (og helst også bedst)?

Mvh,
Jakob

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 28-04-01 16:39

On Sat, 28 Apr 2001 17:25:20 +0200, Jakob Færch wrote:

> Jeg kunne godt tænke mig at synkronisere tiden, fx med en ntp-klient
> som jeg gør på min Macintosh.

> Er der nogen, der har erfaringer med den slags? Hvordan gør man det
> lettest (og helst også bedst)?

ntpdate, chrony og ntpd er alle bud på programmer til løsning af det
problem (i stigende indviklethedsrækkefølge, nogenlunde, tror jeg nok,
cirka; klippet fra Debians korte beskrivelser:

Package: ntpdate 1:4.0.99g-3
The ntpdate client for setting system time from NTP servers.

Package: chrony 1.14-4
It sets your computer's clock from time servers on the Net.

Package: ntp 1:4.0.99g-3
Daemon and utilities for full NTP v4 timekeeping participation.

Du kan helt sikkert finde RedHat-pakker der hvor du plejer at finde
dem).

Mvh.

--
"Jusqu'ici, tout va bien. Adam Sjøgren
Jusqu'ici, tout va bien." asjo@koldfront.dk

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 28-04-01 18:22

On Sat, 28 Apr 2001 17:25:20 +0200, Jakob Færch wrote:

> Er der nogen, der har erfaringer med den slags? Hvordan gør man det
> lettest (og helst også bedst)?

Hvilken slags Internet-forbindelse har din server?

Hvis du er på døgnet rundt alligevel, så kør en dæmon ala xntpd.
Ellers foreslår jeg 'ntpdate -s <servere>' fra cron eller når der
er hul igennem til nettet.

--
Stig

Fra : Allan Olesen

Dato : 28-04-01 19:40

"Stig H. Jacobsen" <nzaa7en001@sneakemail.com> wrote:

>Ellers foreslår jeg 'ntpdate -s <servere>' fra cron eller når der
>er hul igennem til nettet.

Det kan nu være ret irriterende, at tiden rykker flere sekunder, hver
gang man går på nettet.

chronyd er en god mellemting. Det er ligesom xntpd en tidsdæmon, som
kan justere urets hastighed, så det også går rigtigt, når der ikke er
kontakt til nettet. Fordelen ved chronyd er, at man selv kan bestemme,
hvornår den skal synkronisere mod eksterne tidssservere, og det kan
være en fordel på en dial-up-forbindelse.

--
Allan Olesen, Lunderskov

"UNIX er overflødigt." - Lars P. Fischer

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 28-04-01 20:17

On Sat, 28 Apr 2001 20:39:37 +0200, Allan Olesen wrote:

> chronyd er en god mellemting. Det er ligesom xntpd en tidsdæmon, som
> kan justere urets hastighed, så det også går rigtigt, når der ikke er
> kontakt til nettet.

Smart. Lærer den så selv hvor skævt det interne ur går
(korrektionsfaktoren) eller skal man selv fedte med det?

--
Stig

Fra : Allan Olesen

Dato : 28-04-01 21:21

"Stig H. Jacobsen" <nzaa7en001@sneakemail.com> wrote:

>Smart. Lærer den så selv hvor skævt det interne ur går
>(korrektionsfaktoren) eller skal man selv fedte med det?

Det lærer både xntpd og chronyd selv.