Cookie
Fra : Jacob ..

Dato : 26-04-04 12:01

Jeg er helt blank og newbie mht. Cookies. Jeg har læst tutorialen
her på HTML.dk, men det hjalp ikke på min forståelse.
Case:

* Jeg trykker mig via et link
(www.en-eller-anden-side.dk/Cookie.asp?ID=1
* Det er så meningen at der skal laves en cookie med værdien '1'
og som udløber 2 timer efter at man trykkede sig ind.
* Jeg bladrer lidt rundt på sitet og beslutter mig for at oprette
mig som bruger vha den dertil indrettede formular.
* I denne formular har jeg et hidden-felt der skal "fange"
cookien '1' fra før.

Hvordan mon det skal se ud på script?

+ hvis nu man *ikke* kommer via et link der indeholder ?ID=xxx
får man så en asp-fejl.

Er det sort snak?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 26-04-04 12:13

Jacob .. skrev:

> Jeg er helt blank og newbie mht. Cookies. Jeg har læst tutorialen
> her på HTML.dk,

Lige for en ordens skyld - jeg er ikke "her" på html.dk, men "her"
i mit newsprogram. Du skriver i en usenetgruppe der kan tilgås via
html.dk, men også kan tilgås på mange andre måder.

Se evt. <http://html.dk/nyhedsgrupper/usenet.asp>

> * Jeg trykker mig via et link
> (www.en-eller-anden-side.dk/Cookie.asp?ID=1
> * Det er så meningen at der skal laves en cookie med værdien '1'
> og som udløber 2 timer efter at man trykkede sig ind.

Hvorfor lige to timer? Der er selvfølgelig ikke som udgangspunkt
noget forkert i en udløbstid på to timer, men det er lidt en
mellemting i forhold til "normal" løbetid på session-cookies og
faste cookies.

Hvis du kun skal have oplysningerne gemt mens brugeren er på sitet,
er en session-cookie at foretrække. Begge dele er beskrevet i
tutorialen.

> Hvordan mon det skal se ud på script?

Hvis du vil bruge faste cookies, kan du se både hvordan man skriver
dem og hvordan man læser fra dem i lektion 13:
<http://html.dk/tutorials/asp/lektion13.asp>.

Tilsvarende er session gennemgået i lektion 12:
<http://html.dk/tutorials/asp/lektion12.asp>

Spørg hvis der er konkrete problemer med at implementere det.

> + hvis nu man *ikke* kommer via et link der indeholder ?ID=xxx
> får man så en asp-fejl.

Prøv.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jacob ..

Dato : 26-04-04 12:43

> Lige for en ordens skyld - jeg er ikke "her" på html.dk, men "her"
> i mit newsprogram. Du skriver i en usenetgruppe der kan tilgås via
> html.dk, men også kan tilgås på mange andre måder.

Tænkte jeg ikke lige over.

> Hvis du kun skal have oplysningerne gemt mens brugeren er på sitet,
> er en session-cookie at foretrække. Begge dele er beskrevet i
> tutorialen.

Jeg tror at det er sessionscookien jeg skal arbejde lidt videre med.

> <http://html.dk/tutorials/asp/lektion13.asp>.
>
> Tilsvarende er session gennemgået i lektion 12:
> <http://html.dk/tutorials/asp/lektion12.asp>
>
> Spørg hvis der er konkrete problemer med at implementere det.

Jeg forsøger mig lidt frem ihh. lektion 12 og 13 på HTML.dk' tutorial.

Men kan du svare mig på, om der vil opstå fejl hvis ikke er cookien
kan finde et ID fra querystringen eller om den bare vil forblive
blank.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 26-04-04 13:24

Jacob .. skrev:

> Men kan du svare mig på, om der vil opstå fejl hvis ikke er
> cookien kan finde et ID fra querystringen eller om den bare
> vil forblive blank.

Det er ret let at afprøve - se hvad der sker hvis du requester en
arbitrær værdi fra querystring eller cookies-samlingen:

Dim x
x = Request.Querystring("jegfindesikke")

Dim y
y = Request.Cookies("jegfindeshellerikke")

Jeg kan godt give dig svaret, men jeg synes hellere du skulle prøve
eksperimentet selv. Jeg lover dig at webserveren ikke tager skade
af eksperimentet

Hvis du vil finde ud af hvad x sættes til, kan du prøve at udvide
eksemplet med noget a la:

Response.write "x IS NULL: " & isNull(x) & "<br>"
Response.write "x = """" (empty string): " & cbool(x = "") & "<br>"
Response.write "x IS Nothing: " & x is nothing & "<br>"
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jacob Læssøe Nielsen

Dato : 26-04-04 21:01

> Spørg hvis der er konkrete problemer med at implementere det.

OK. Nu har jeg sat på min side at cookie skal sættes til " & Request("ID") &
" expire date+1 (24 timer), og det funker fint også selv om der ikke er
nogen ID at requeste.

*Men* mit problem er nu at hvsi jeg kommer til siden med ID 1 så gemmer den
1 - og hvis jeg efterfølgende kommer til siden med ID 2 så gemmer den 2. Så
langt så godt. Men kommer jeg så til siden med 1 igen, ja så bibeholder den
altså 2 (det er som om at "Nej du har altså været her med 1, så nu må du
holde dig til 2").

Jeg tror selv at det kan have med expire at gøre?

Koden? Her er den:

<%
Response.Cookies("Ref")("navn") = "" & Request("ID") & ""
Response.Cookies("Ref").Expires = Date+1
%>

Whats up?

---

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 26-04-04 21:15

Jacob Læssøe Nielsen skrev:

> [...]
> med ID 2 så gemmer den 2. Så langt så godt. Men kommer jeg så
> til siden med 1 igen, ja så bibeholder den altså 2

Det er formentlig fordi du får en cachet version når du vender
tilbage til id=1. Hvis browseren henter siden fra sin cache, sendes
der ingen oplysninger til serveren, og den cookie som serveren
skulle sætte, bliver derfor heller ikke sat.

> Jeg tror selv at det kan have med expire at gøre?

Ja, men det er sidens expire-indstillinger - ikke cookiens. Du kan
slå caching af siderne fra via asp-headere (se artiklen her:
<http://asp-faq.dk/article/?id=70>) - men overvej om der er andre
muligheder, for caching af siderne er normalt en god ting(tm) både
for slutbrugere og for dig som sideudbyder.

Hvad skal du bruge cookien til når den skal læses?
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jacob Læssøe Nielsen

Dato : 26-04-04 22:16

> Hvad skal du bruge cookien til når den skal læses?

Til at finde ud af hvem der har refereret den nyoprettede bruger (hvis
vedkommende *er* refereret fra en affiliate)

---

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 27-04-04 09:29

Jacob Læssøe Nielsen skrev:

> Til at finde ud af hvem der har refereret den nyoprettede
> bruger (hvis vedkommende *er* refereret fra en affiliate)

Men er det sådan at referencen altid vil komme fra den side man
lige har besøgt? Altså at man fx kan browse rundt på vis.asp?id=X
- hvor x fx er følgende serie [4, 2, 7, 34, 1, 5, 2] - og når id-
værdien skal bruges, så er det fordi der klikkes på et link fra
vis.asp?

I sådan et tilfælde er der slet ikke brug for cookies - men jeg kan
ikke helt gennemskue dit problem.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jacob ..

Dato : 27-04-04 11:50

> [...]
> - hvor x fx er følgende serie [4, 2, 7, 34, 1, 5, 2] - og når id-
> værdien skal bruges, så er det fordi der klikkes på et link fra

Lad os sige at du trykker dig via et link (fra en partnerside - lad
os kalde den P1) : www.minside.dk/default.asp=PartnerID=1.

Så skal den gemme 1 og det gør den også. Lad os sige at du ikke
opretter dig som bruger men forlader siden. Du falder så over linket
hos en *anden* partner (P2), klikker dig ind via
www.minside.dk/default.asp=PartnerID=2, cookie "2" bliver rigtigt
nok sat, surfer lidt rundt men forlader (endnu engang), siden uden
at oprette dig.

Og nu: Du trykker dig så ind senere via P1 igen - men Cookien bliver
sat til (eller også forbliver den bare på 2)? Det er det der er
mysteriet.

> I sådan et tilfælde er der slet ikke brug for cookies - men jeg
kan
> ikke helt gennemskue dit problem.

Mankan sige at eksemplet er meget tænkt, men man kan aldrig vide om
besøgende opfører sig sådan.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 27-04-04 15:01

Jacob .. skrev:

> Og nu: Du trykker dig så ind senere via P1 igen - men Cookien
> bliver sat til (eller også forbliver den bare på 2)? Det er
> det der er mysteriet.

Jo - men hvad skal brugeren gøre fra han har trykket på
partnerlinket (minside.asp?partnerID=4) og til han opretter sig som
bruger?

Min pointe er at hvis han blot skal klikke på et link direkte på
minside.asp - fx til opretbruger.asp - så kan du lægge id-værdien
direkte ned i linket og slippe for at tænke på alt det med cookies.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jacob Læssøe Nielsen

Dato : 27-04-04 19:26

> Min pointe er at hvis han blot skal klikke på et link direkte på
> minside.asp - fx til opretbruger.asp - så kan du lægge id-værdien
> direkte ned i linket og slippe for at tænke på alt det med cookies.

Det var egentlig ogås min første tanke men det er de færreste der klikker
sig direkte ind på en "Opret dig som bruger" og opretter dig *uden* at lige
tage et kig på siden først. Så det er for at give folk en chance for lige at
kigge sig omkring inden, og så stadigvæk beholde referencen til den partner
der har henvist.

Og så er jeg *vildt* ivrig for (endlig) at få lov til at bruge cookies - har
prøvet at udngå det lidt, men nu skal det være.

---