Kan man undgå at brosweren gemmer filer fr~
Fra : Tore

Dato : 24-04-04 11:13

Jeg har en hjemmeside med en sektion der kræver password for at
man kan komme ind. Dette kontrollerer jeg ved hjælp af Session
først på alle sider i denne sektion:

<%
' Hvis brugeren ikke er logget rigtigt på
' sendes han/hun direkte tilbage til passwordformularen login.asp
If Session("login") <> "JA" Then
Response.Redirect "login.asp"
End If
%>

Efter 15 minutters inaktivitet udløber Session for en
sikkerhedsskyld hvis brugeren er på en offentlig computer.

Imidlertid gemmer IE i 'Oversigt' - oversigten over de besøgte
hjemmesider en kopi af de sider man har besøgt. Det gør ikke så
meget hvis computeren er online (for så bliver man bare
redirected), men hvis den er offline kan man ved hjælp af
'Oversigt' se de besøgte sider som ellers normalt kræver kode
idet IE så trækker på de filer den har gemt på computeren.

Jeg har prøvet at løse problemet med metatags i <head>:
<META HTTP-EQUIV="Pragma" CONTENT="no-cache">
<META HTTP-EQUIV="Cache-Control" CONTENT="no-store">
<META HTTP-EQUIV="Expires" CONTENT="0">

Men det løser ikke problemet. Nogle der har en asp-ide (eller
andet)til en løsning?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 24-04-04 13:05

Tore <tore.rich@get2net.dk> wrote in news:c6dej2$oij$1@sunsite.dk:

> Jeg har en hjemmeside med en sektion der kræver password for at
> man kan komme ind. Dette kontrollerer jeg ved hjælp af Session
> først på alle sider i denne sektion:

[snip]

> [...]
> <META HTTP-EQUIV="Expires" CONTENT="0">
>
> Men det løser ikke problemet. Nogle der har en asp-ide (eller

HTTP-EQUIV-meta elementer er - som navnet antyder - ækvivalenter til
HTTP-headers. Derfor er det altid en god idé at sætte headers på
serversiden, dvs her i ASP. Du kan med fordel kigge på artiklen [1] på
www.asp-faq.dk, hvor der er beskrevet en metode til at forsøge at undgå
det.

Husk dog på - som altid web webudvikling - at der er andre browsere end
IE og at man ikke kan forvente, at alle browsere opfører sig ens. Hvis
det er meget vigtigt, at siderne i cache slettes, så kan du tilføje
linierne fra artiklen i dine sider, og fortælle dine brugere, at de ved
logout skal lukke selve browseren ned. Kun på den måde kan du være
_næsten_ sikker på, at siderne ikke længere ligger i browserens cache.

[1] http://www.asp-faq.dk/article/?id=70

--
Jesper Stocholm http://stocholm.dk

Programmer's code comment:
//It probably makes more sense when you're stoned.

Fra : Tore

Dato : 24-04-04 15:55

Jesper Stocholm wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:

> [...]
> HTTP-headers. Derfor er det altid en god idé at sætte headers på
> serversiden, dvs her i ASP. Du kan med fordel kigge på artiklen [1] på

Tak, det virkede med Response-kommandoerne :)

At skrive HTTP-EQUIV-meta elementerne som normalt indenfor <head></head>
virker åbentbart ikke når man skriver i asp og ikke html...

/Tore