replace
Fra : Ukendt

Dato : 24-04-04 10:08

Hej NG

Jeg bruger nedestående til replace af et søgeord som vil bliver fremhævet
med rød tekst og gul baggrund. Problemet er, at hvis søgeordet et f.eks
"folketinget" bliver alle ord i rs("overskrift") der indholder
"folketinget" fremhævet som de skal, men hvis der i rs("overskrift") står
f.eks "bla bla Folketinget osv", bliver "Folketinget" ikke fremhævet.

min asp-kode:

Response.Write "<a href=""nyhed.asp?keyword=" & strKeyword & "&id=" &
rs("id") & """>" & replace(rs("overskrift") , strKeyword, "<b><font
color='#FF0000'><span style=""background-color: #FFFF00"">" & strKeyword &

Hvordan kan jeg få "Folketinget" fremhævet??

Mvh

Mette

Fra : Torben Brandt

Dato : 24-04-04 16:08

Mette skrev:
> [...]
> color='#FF0000'><span style=""background-color: #FFFF00"">" & strKeyword &
>
> Hvordan kan jeg få "Folketinget" fremhævet??

Eksempel:
s1 = "abcABC"
s2 = Replace(s1, "a", "X", 1, -1, 1)
Så indeholder s2 "XbcXBC"

Læs mere på:
<URL:http://msdn.microsoft.com/library/en-us/script56/html/vsfctReplace.asp>

mvh Torben

Fra : Ukendt

Dato : 24-04-04 17:23

> Eksempel:
> s1 = "abcABC"
> s2 = Replace(s1, "a", "X", 1, -1, 1)
> Så indeholder s2 "XbcXBC"
>
> Læs mere på:

<URL:http://msdn.microsoft.com/library/en-us/script56/html/vsfctReplace.asp>

> mvh Torben

Hej NG

nu er det jo "bare" det lille problem jeg kender ikke indeholdet af
søgeteksten. Man kan også tænke sig, at brugeren f.eks skrev "MicroSoft" og
det i teksten fra databasen står "Microsoft". Søgefunktion vil finde
"MicroSoft", men replace funktion vil ikke fremhæve "Microsoft" fordi
brugeren har skreve "MicroSoft" som søgeord. Eller har jeg ikke forstået det
svar rigtigt??

Fra : Torben Brandt

Dato : 24-04-04 19:15

Mette skrev:

> [...]
> brugeren har skreve "MicroSoft" som søgeord. Eller har jeg ikke forstået det

Det er det sidste 1-tal i argumenterne, der gør at Replace-funktionen
vil finde både "a" og "A" (som i mit eksempel). Derfor vil den lave en
fremhævning både af "a" og "A".
Dog vil fremhævningen altid vise det fundne søgeord på samme måde (dvs
den vil ikke vise store og små som de står i teksten, men som man skrev
det i søgeordet).

Hvis du vil gøre det "helt korrekt" tror jeg du kan bruge
Replace-funktionen i RegExp-objektet.
Eksempel:
tekst = rs("fundneTekst") ' <- fundne tekst
Set regex = New RegExp
regex.Pattern = "microsoft" ' <- søgeordet
regex.IgnoreCase = True
regex.Global = True
Response.Write regex.Replace(tekst, "<b>$1</b>")
[$1 betyder "den tekst, der svarer til søgeordet"]

Her skal man bare passe på hvis søgeordet indeholder nogle specialtegn,
som f.eks. punktum, stjerne, spørgsmål, backslash, ...

Læs mere her:
<URL:http://msdn.microsoft.com/library/en-us/script56/html/vsmthreplace.asp>

mvh Torben

Fra : Ukendt

Dato : 25-04-04 09:16

">
> [...]
>
> Her skal man bare passe på hvis søgeordet indeholder nogle specialtegn,
> som f.eks. punktum, stjerne, spørgsmål, backslash, ...

Hej

det prøver jeg