Javascript så menu ikke genloades?
Fra : Nicolas Cederstrøm

Dato : 23-04-04 14:47

Hej alle,

Jeg har søgt og googlet på diverse NG's men uden at finde et passende svar.

Jeg har en venstremenu (DHTML - layers) som skal integreres på et site
UDEN frames.
Hvordan sørger jeg for at venstremenuens DIV-tag IKKE genloades hver
gang jeg klikker på et nyt link i menuen og altså kommer til en ny side?
Sådan at hvis jeg f.eks. klikker på et punkt og menuen efterfølgende
folder sig ud, så skal menuen ikke genloades (=nulstilles) men forblive
foldet ud på den nye side.

Se evt. http://www.crossroadscopenhagen.dk/test.htm for eksempel på
menuen som den ser ud p.t.

Jeg antager jeg skal have gang i noget Javascript, men da jeg ikke er
den store

Javascripter, håber jeg nogen kan hjælpe mig - gerne så hurtigt som
muligt

Mvh.
Nicolas
nicoced@rocketmail.com

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 23-04-04 14:58

Nicolas Cederstrøm skrev:

> Hvordan sørger jeg for at venstremenuens DIV-tag IKKE
> genloades hver gang jeg klikker på et nyt link i menuen

Det kan fx gøres med cookies. Du kan se en menu der bruger denne
teknik her: <http://www.hintzmann.dk/articles/mhalist/>.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Nicolas

Dato : 26-04-04 08:42

Tak for svaret.
Du skriver at det 'fx' kan gøres med cookies. Hvis man nu ikke synes
om at være afhængig af cookies for korrekt visning af menuen, hvilke
andre muligheder er der så?

Mvh.
Nicolas

Fra : Nicolas

Dato : 26-04-04 08:45

Tak for svaret.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 26-04-04 10:21

Nicolas skrev:

> Tak for svaret.
> Du skriver at det 'fx' kan gøres med cookies. Hvis man nu ikke
> synes om at være afhængig af cookies for korrekt visning af
> menuen, hvilke andre muligheder er der så?

Den eneste anden mulighed jeg umiddelbart kan se, er at benytte
querystringen til at overføre oplysninger om menuens status.

NB: Læs gerne min signatur.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Nicolas

Dato : 27-04-04 08:46

Har læst din signatur.
Mht. dine svar så får jeg desværre ikke meget ud af dem. Måske fik jeg
ikke skrevet tydeligt nok at jeg ikke er den store webhaj, men
"cookies" og "querystring" er tæt på sort snak for mig - specielt når
det ikke uddybes.
Vil du kunne uddybe svarene?
Tak.

Mvh.
Nicolas

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 27-04-04 09:42

Nicolas skrev:

> Har læst din signatur.

Prøv en gang mere. Det er fint at du klipper i citatet, men
rækkefølgen er også vigtig:

Det er en muldvarp på motorcykel!
Hvad er det, der er småt, sort og meget hurtigt?

> [...]
> fik jeg ikke skrevet tydeligt nok at jeg ikke er den store
> webhaj, men "cookies" og "querystring" er tæt på sort snak for

Du er altid velkommen til at spørge videre. Querystring er den
engelske betegnelse for det der står efter et spørgsmålstegn i en
webadresse.

Hvis jeg fx skriver:

<http://www.google.com/search?q=querystring>

Så er "www.google.com" adressen på serveren, "/search" er adressen
til den generelle søgefunktion på Google og "q=querystring" er
input til denne funktion. Ved hjælp af querystring kan man overføre
forskellige værdier til den samme resurse (typisk en fil) på
webserveren. Det kan fx bruges til søgninger (som eksemplet her)
eller til visninger fra en database. I det sidste tilfælde kan man
fx have en fil der tager et id-nummer i querystringen og derefter
viser den post der har det pågældende nummer.

Querystringen kan aflæses med serversidekode eller med javascript.
Jeg kan desværre ikke give dig et kørende eksempel på en menu der
bruger denne teknik, men det skulle være muligt.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Nicolas

Dato : 27-04-04 17:22

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> wrote:

> [...]
> viser den post der har det pågældende nummer.
>
> Querystringen kan aflæses med serversidekode eller med javascript.

Tak for dit uddybende svar.

Det ser ud som om man skal ud i noget avanceret serverside scripting
e.l. for at løse problemet - i alle fald ser det ud til at der er brug
for en databaseløsning, og mit site bygges ikke på en database.

Ville almindelige mennesker måske egentlig bruge frames i stedet for -
med alle de ulemper det fører med sig?

Det kan undre en rookie som mig at en så simpel og nødvendigvis
udbredt funktion tilsyneladende er så besværlig at
implementere...hmm...too bad.

Mvh.
Nicolas Cederstrøm

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 28-04-04 09:36

Nicolas skrev:

> Det ser ud som om man skal ud i noget avanceret serverside
> scripting e.l. for at løse problemet - i alle fald ser det ud
> til at der er brug for en databaseløsning, og mit site bygges
> ikke på en database.

Nej - det er ikke nødvendigt med en database og heller ikke
nødvendigt med serverside-kode (omend serversidekoden måske kan
være lettere at gå til end den tilsvarende javascriptkode).

Det er nødvendigt med en form for scriptsprog - men det kan godt
være javascript i stedet for et serversidescript.

> Ville almindelige mennesker måske egentlig bruge frames i
> stedet for - med alle de ulemper det fører med sig?

Måske. Man kan nu også bare bruge en af de menuer der kan hentes i
færdig form på nettet (fx mhaList som jeg tidligere har henvist
til). Så vidt jeg ved (uden at have tjekket specielt mange menuer)
er det ret almindeligt at anvende cookies til at gemme "state"-
oplysninger i menuer.

> Det kan undre en rookie som mig at en så simpel og
> nødvendigvis udbredt funktion tilsyneladende er så besværlig
> at implementere...hmm...too bad.

Hvad er egentlig årsagen til at du ikke vil benytte cookies? De er
måske ikke specielt lette at gå til for nybegyndere, men fordelen
ved færdige menuer som mhaList er at al koden er på plads i
forvejen - man skal bare selv tilføje punkterne i menuen.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Nicolas

Dato : 30-04-04 08:58

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> wrote in message news:<Xns94D96BC78822Ajcdmfdk@gyrosmod.dtext.news.tele.dk>...

> [...]
> ved færdige menuer som mhaList er at al koden er på plads i
> forvejen - man skal bare selv tilføje punkterne i menuen.

Grunden er alene at hvis man skulle have indstillet sin computer til
ikke at håndtere cookies, så gik jeg ud fra der ville være problemer
med at få menuen til at virke, hvilket jo er temmelig afgørende for
hele sitet. Men eftersom jeg aldrig har prøvet det er det selvfølgelig
bare spekulation.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 30-04-04 12:59

Nicolas skrev:

> Grunden er alene at hvis man skulle have indstillet sin
> computer til ikke at håndtere cookies, så gik jeg ud fra der
> ville være problemer med at få menuen til at virke,

Du har ret i at det kan give problemer hvis en bruger har slået
cookies fra. Men ganske mange websteder benytter cookies i dag, og
det vil kun være et fåtal af brugerne der har slået understøttelsen
fra.

Samtidig vil menuen jo ikke holde op med at fungere hvis cookie-
understøttelsen mangler - den vil bare ikke huske sin stilling
(state) fra sideload til sideload. Det er selvfølgelig irriterende,
men ikke ødelæggende for brugeren.
--
Jens Gyldenkærne Clausen