Samvær ..
Fra : Peter Lindberg

Dato : 22-04-04 10:56

Hej Gruppe

Så er det min tur til, at komme med et spørgsmål.

Jeg er samboende med min kæreste, der har to børn på hhv. 2 og 4.
Eksmanden har børnene hver anden weekend fra fredag til søndag eftermiddag
samt hver anden onsdag i modsat uge ( hvilket han dog sjældent benytter -
dog ind i mellem kun med den mindste. )

Nu har han sendt et brev til overformynderiet, hvor disse har indkaldt min
kæreste til en samtale. I det vedlagte brev skriver han, at han ønsker mere
samvær med børnene.

Hvad er jeres erfaringer ? Hvad "risikerer" min kæreste ?

Jeg behøver ikke at få svar i retning af, at min kæreste "bare skal give ham
hvad han ønsker", da manden ikke har været vildt tilstedeværende, bla. under
operationer m.m. for børnene - men jeg har behov for erfaringer, sådan at
jeg kan støtte og hjælpe hende mest muligt.

På forhånd tak for hjælpen )

Peter

Fra : René E.

Dato : 22-04-04 21:53

Peter Lindberg wrote:
> [...]
>
> Nu har han sendt et brev til overformynderiet, hvor disse har
> indkaldt min kæreste til en samtale. I det vedlagte brev skriver han,

At der skal meget "arbejde" til for at få mere samvær, ud over "normal
samværet", når/hvis modparten "modsætter" sig en udvidelse.

Men omvendt mener Civilretsdirektoratet at ansøgninger om udvidelse af
hverdagssamvær bør efterkommes. Det skyldes lidt at man ikke vil
"besværliggøre" en forældres ønske om mere tid sammen med børnene når der
(endelig ) er en (far) som gerne vil have mere samvær.

> Hvad "risikerer" min kæreste ?

Som nævnt så får han ikke mere samvær "bare sådan" hvis hun modsætter sig en
udvidelse. Der er for at undgå "chikane udvidelser" af samvær og ikke mindst
for at sikre sig at en udvidelse er til gavn for barnet/børnene.

Han vil aldrig kunne få mere samvær end 7 dage (den højeste afgørelse er på
6 dage) på en 14 dags periode (han har så 4 dage nu ) så "risikoen" er nok
at han vil får ½ til 1 dag mere. (men sikkert efter 1 års sagsbehandling.)
men jeg vil nu tvivle lidt på at han får en udvidelse for det er "små" børn
i SA/CD øjne. (og slet ikke hvis han ikke udnytter det nuværende samvær)

> Jeg behøver ikke at få svar i retning af, at min kæreste "bare skal
> give ham hvad han ønsker",

Men hun kunne overveje om der er en "løsning" hvor han kan får mere samvær.

/René

Fra : Peter Lindberg

Dato : 26-04-04 20:43

Tak for jeres svar. Især en tak til Rene og Connie.

Se, det er jo altid svært, at være den "nye part", der skal fungerer som
børnenes fortrolige og moderens kæreste. Med jeres svar tager jeg lige
tingene med mig, når der skal "snakkes om det".

Især vil jeg nok have med, at i det år, som jeg har været kæreste med
moderen, har eksmanden ikke overholdt de ting som han lover ungerne, ud over
sine faste samvær - med undtagelse af den faste onsdag, som kun bliver til
noget, hver 3'die gang - ikke ringet, når han har lovet det, ikke ville have
børnene, når han fik en ekstra mulighed, ikke taget fri sammen med dem, på
trods af tilbud om det, ikke været til stede ved sygdom ( barns første
sygedag ) m.m.

Selvfølgelig er jeg ikke 100% upartisk i denne sammenhæng, men svaret på dit
spørgsmål Rene, må være, at bopælsforældren i dette tilfælde, sidder med en
"fede ende" i form af, at faderen ikke engang har kunne overkomme det, som
jeg som "ikke forældre" ville kalde almindeligt ansvar.

- Igen - tak for svarene

//Peter

Fra : Brian k

Dato : 24-04-04 23:02

Peter Lindberg wrote:
> [...]
> eftermiddag samt hver anden onsdag i modsat uge ( hvilket han dog
> sjældent benytter - dog ind i mellem kun med den mindste. )

Suk......

Har børnene det godt begge steder?

Hvad giver så din kæreste "ret" til at mene at hun skal bestemme?
(bare fordi der står et statsamt med åbne arme for at hjælpe hende)

Tager faderen sig godt af ungerne når de er der?

Hvad skulle så et godt argument være for at IKKE udvide samværet til at være
Onsdag eftermiddag til Mandag morgen (afhentning og aflevering i
institution)

Et barn har brug for 2 forældre!

Er SÅ træt af at høre på bopælsforældre som holder på børnene !

Fra : Conny Nielsen

Dato : 25-04-04 08:40

"SNIP"

> Er SÅ træt af at høre på bopælsforældre som holder på børnene !

Jamen, her lyder det jo ikke som om de vil holde på børnene.... Han benytter
sig jo ikke engang af det samvær, han har ret til.

SE det er jeg træt af at hører om! Fædere der ikke gider have deres unger,
men alligevel søger efter mere samvær. Tænk på hvilken skuffelse det er for
ungerne hver gang, far ikke gider dem!!!!!! Dem kender jeg desværre flere
af, og hvem skal så forklare ungerene, at far ikke kommer til aftalt tid????
Det er bopælsforældrene!

Med hensyn til Peters inlæg, kan jeg desværre ikke hjælpe, da jeg heldigvis
aldrig selv har stået i situationen. Men held og lykke, synes han burde
starte med at benytte den tid han har til rådighed, og når han så gør det.
Jamen, så sker der jo ikke noget ved at forhøje tiden.... Det vil jeg give
ret i, at børn har brug for begge forældre (når altså begge forældre gider
dem!)

MVH

Conny

Fra : Brian k

Dato : 02-05-04 00:49

Conny Nielsen wrote:

> Jamen, her lyder det jo ikke som om de vil holde på børnene.... Han
> benytter sig jo ikke engang af det samvær, han har ret til.

Nå.....

Der blev skrevet
[...]

2 ting.

1. jeg kan godt forstå at han ikke er motiveret til at bruge 1 onsdag, for
at få sine børn onsdag eftermiddag for at sende dem afsted næste morgen.....
er bare ikke fedt!

2. siden har har sendt et brev angående MERE samvær.... må man stærkt antage
at det ER fordi at han ønsker at se sine børn mere, blot at det skal være i
en sammenhængende periode (og ikke 1 onsdag midt i ugen)

> [...]
> skuffelse det er for ungerne hver gang, far ikke gider dem!!!!!! Dem
> kender jeg desværre flere af, og hvem skal så forklare ungerene, at

Ja.... naturligvis... der er MANGE fædre der gider at bruge 7 - 8 mdrs kamp
med Statsamtet, 20 - 30 breve frem og tilbage, 4 - 5 møder i statsamtet...
for at få 1 - 2 dages ekstra samvær med deres børn.... og NATURLIGVIS ...
når de så endelig får det så GIDER DE IKKE..... Nej... den må du sgu længere
ud på landet med

>Det er bopælsforældrene!

Ja, den stakkels bopælsforældre!!!

> [...]
> forhøje tiden.... Det vil jeg give ret i, at børn har brug for begge
> forældre (når altså begge forældre gider dem!)

Jeg syntes hele det originale indlæg stinker af utroværdighed, og en
ignorance over for faderen....... netop derfor jeg skrev det indlæg som du
besvarede, som jeg iøvrigt er ret sikker på at du ikke helt forstod meningen
/ hensigten i.

Fra : Brian k

Dato : 02-05-04 00:51

Conny Nielsen wrote:
"SNIP"

>Fædere der ikke gider have deres unger,
>men alligevel søger efter mere samvær.

Kan du slet ikke se hvor utroværdigt og selvmodsigende din påstand er ?

smut en tur forbi foreningefar.dk og læs lidt om de ting fædre skal igennem
for at se deres børn... hvis mor sætter sig imod

Fra : Conny Nielsen

Dato : 08-05-04 07:46

"Brian k" <brian@nospam.com> skrev i en meddelelse
> [...]
igennem
> for at se deres børn... hvis mor sætter sig imod

Hej Brian!

Kender desværre en 2 fædre der sidder og klynker hver gang jeg er sammen med
dem, om de ikke ser deres børn! Jo jeg kender mødrene, jo jeg har set sagens
akter! Jo de er ikke mødt op. Jo de har fået flere chance for at møde op i
statsamt, retten og hvor man ellers møder...

Kender 2 piger hvis far (som jeg ikke kender) gang på gang har svigtet.
Kommer ikke til tiden, ringer 5 min før han skal hente (desværre jeg skal
lave min vens bil), gang på gang kommer med latterlige undskyldninger. Fedt
når pigerne står og siger: " Min far elsker mig ikke, for han gider jo ikke
have mig/os på besøg". En dag modtog hun et brev om at han ville have mere
tid med sine piger......

Nu er jeg nok meget uheldig at jeg kender 3 dårlige tilfælde. Kender også
andre tilfælde, hvor far er god, kommer til tiden osv. Der siger jeg ikke!

Jeg kan bare ikke forstå, at man ikke gider bruge en eftermiddag (i dette
tilfælde onsdag) til at være sammen med sine børn. At faderen engang imellem
skiller dem, kan jeg forstå, men hvorfor er det den samme, der får lov at
komme med hver gang??? Det burde jo gå på skift. Hvis jeg kun skulle se mine
to drenge hver fjortene dag, ja så ville jeg F..... være glad for en
eftermiddag med dem! Måske fordi jeg ville sætte pris på den tid jeg kunne
få! For det er meget svært at få tid med sine børn. Derfor ville JEG udnytte
den tid jeg fik sat til rådighed, DEREFTER ville jeg søge efter mere tid.
Man kan nå meget på en eftermiddag hvis man er intresseret (ingen der siger,
at man behøves tage i forlystelsespark eller andet) Mange gange er det nok
bare at være der og være sammen om mange hverdagsting. Hvis man ønsker mere
tid med sine børn, bør man (efter min mening) udnytte den man først har
fået, før man begynder at skrige om mere tid.
Der står intet om, at farmand i dette tilfælde arbejder, f.eks skiftehold så
han ikke kan hente sine børn. Er det arbejde ville jeg kunne forstå det.

Det er fordi jeg kender flere tilfælde hvor farmand er i så hellig når han
snakker om sine børn og så ikke gider gøre noget når det gælder.

Jeg ved godt, at langt de fleste fædre savner, elsker og gerne vil have mere
tid med deres børn. At faderen tit (desværre og meget uretfærdigt) bliver
taberne i skilsmisser når det gælder børnene. Mange fædre ville være kanone
til at have børnene i hverdagen og mødrene havde dem hver anden weekend. Jeg
ved godt der sidder masse af fædere som har kæmpet en kamp for deres børn,
hvis mødre er stofmisbruger eller "bare" dårlige mødre.
Havde indlæget været en mor der ikke gad hente havde mit svar været det
samme!!!

En lang smøre, men håber det giver en bedre idé om min mening.

MVH

Conny

PS: Jeg tror vi begge sidder med dårlige eksempler på hver sin side af
sagen! Jeg har den dybeste respekt for fædre (og i få tilfælde mødre) som må
kæmpe en kamp bare for at se sine børn hver 14 dag. Måske er det derfor jeg
ikke forstår han ikke vil bruge den eftermiddag.....