DHCP DNS update
Fra : Ukendt

Dato : 21-04-04 16:48

Hej
Lige en tillægsspørgsmål til tidligere mail...
Hvordan tvinger man DNS oplysninger igennem ved et DHCP kald?

Mvh
Thorbjørn

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 21-04-04 17:49

Thorbjørn Jørgensen <thorbjorn-jorgensen@person.dk> writes:

> Lige en tillægsspørgsmål til tidligere mail...
> Hvordan tvinger man DNS oplysninger igennem ved et DHCP kald?

Hvordan mener du?

o DNS-serveren opdateres af DHCP-serveren? Fungerer fint med ISC's
dhcpd3 - dhcpd.conf(5).
o DHCP-serveren sender altid DNS-oplysninger ud til en klient, når
denne spørger om fornyelse? Det er meningsløst, hvis klienten ikke
spørger om det, for så tager den ikke højde for oplysningen.
o DHCP-serveren tvinger klienten til at spørge om nye oplysninger? Det
kan ikke lade sig gøre.

/Rasmus

Beware of programmers who carry screwdrivers

Fra : Thorbjørn Jørgensen

Dato : 21-04-04 18:36

Hej Rasmus

> Hvordan mener du?

Jamen det kan jeg da godt se det kan misforståes...
Jeg skifter imellem at bruge en statisk og dynamisk IP. Når jeg skifter til
statisk IP indskriver jeg en nameserver i resolv.conf. Når jeg skifter til
dynamisk IP og kører dhclient, bliver filen ikke opdateret med den dns
server der skal bruges i det dynamiske netværk...
Jeg ved ikke om det gav meget mere mening, men der var da lidt flere
oplysninger...

Mvh
Thorbjørn

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 21-04-04 23:17

"Thorbjørn Jørgensen" <thorbjorn-jorgensen!REMOVETHIS!@person.dk> writes:

> [...]
> server der skal bruges i det dynamiske netværk...
> Jeg ved ikke om det gav meget mere mening, men der var da lidt flere

Normalt plejer dhclient at tage sig af den slags automatisk. Er
domænenavn og DNS-servere begge konfigureret i DHCP-serveren? Indgår
både domain-name og domain-name-servers i request-linjen i
dhclient.conf?

/Rasmus

Stop the trolling. Make code, not war.
- Dana Lacoste