Skift imellem dynamisk og statisk IP
Fra : Ukendt

Dato : 21-04-04 16:39

Hej
Vi er i gang med nogle eksperimenter med mobility i IP netværk og har
derfor fået brug for at kunne skifte imellem dynamisk (ved hjælp af
DHCP) og statisk IP på et NIC. Vi bruger Fedora Core 1 og har brugt
dhclient til at opdatere IP adressen når den skal være dynamisk, men det
ser ud til at det er noget langsomt. Ligeledes ser det ud til at der
oprettes en ny process hver gang man kører dhclient. Er der ikke en måde
hvorpå man kan fortælle den eksisterende kørende dhclient at den skal
forespørge efter en ny dhcp server og IP adresse?

Med venlig hilsen...
Thorbjørn Jørgensen
AUC

Fra : Ukendt

Dato : 22-04-04 08:46

Hej igen...
Der lavede jeg nok ikke mit research godt nok... Google har fortalt mig
følgende, som ser ud til at fungere og går nogenlunde hurtigt, og i
hvert fald ikke starter en ny daemon...

> [...]
> hvorpå man kan fortælle den eksisterende kørende dhclient at den skal
> forespørge efter en ny dhcp server og IP adresse?

ipconfig /release ==> /sbin/ifdown eth0
ipconfig /renew ==> /sbin/ifdown eth0; /sbin/ifup eth0

Mvh
Thorbjørn Jørgensen