/ Forside / Interesser / Dyr / Fugle / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fugle
#NavnPoint
dova 5097
Nordsted1 1938
katekismus 1408
arne.jako.. 910
CLAN 880
akle 875
HelleBirg.. 800
molokyle 790
piaskov 740
10  jakjoe 695
Traner i træer
Fra : Wagner


Dato : 21-04-04 15:16

Kan det passe, at de kæmpefugle jeg så lande og et øjeblik efter lette fra
nogle høje bøgetræer, kan være traner?

Wagner



 
 
Omnolog HMH (21-04-2004)
Kommentar
Fra : Omnolog HMH


Dato : 21-04-04 15:36

Kunne det i stedet være fiskehejrer?
De er jo også pænt store, og sidder ofte i træerne (hvor de også har rede)

- Henrik

"Wagner" <@> wrote in message
news:40868240$0$489$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Kan det passe, at de kæmpefugle jeg så lande og et øjeblik efter lette fra
> nogle høje bøgetræer, kan være traner?
>
> Wagner
>
>



Wagner (21-04-2004)
Kommentar
Fra : Wagner


Dato : 21-04-04 15:54

Nej, det var ikke fiskehejrer. Fuglene var uden tvivl større.
Wagner

"Omnolog HMH" <hhestbechrouladea@oohay.dk> skrev i en meddelelse
news:3Dvhc.147216$jf4.7778075@news000.worldonline.dk...
> Kunne det i stedet være fiskehejrer?
> De er jo også pænt store, og sidder ofte i træerne (hvor de også har rede)
>
> - Henrik
>
> "Wagner" <@> wrote in message
> news:40868240$0$489$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> > Kan det passe, at de kæmpefugle jeg så lande og et øjeblik efter lette
fra
> > nogle høje bøgetræer, kan være traner?
> >
> > Wagner
> >
> >
>
>



Margrete Johansen (21-04-2004)
Kommentar
Fra : Margrete Johansen


Dato : 21-04-04 17:43


"Wagner" <@> wrote in message
news:40868240$0$489$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Kan det passe, at de kæmpefugle jeg så lande og et øjeblik efter lette fra
> nogle høje bøgetræer, kan være traner?
>
> Wagner
>
Hvor så du dem? Har du kigget DOFobservationer på traner?

Margrete Johansen
>



Margrete Johansen (21-04-2004)
Kommentar
Fra : Margrete Johansen


Dato : 21-04-04 17:46


"Wagner" <@> wrote in message
news:40868240$0$489$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Kan det passe, at de kæmpefugle jeg så lande og et øjeblik efter lette fra
> nogle høje bøgetræer, kan være traner?
>
> Wagner
>
> http://www.dofbasen.dk/search/search1.php

Der rapporteres faktisk traner i Jylland idag.

Margrete Johansen



Wagner (21-04-2004)
Kommentar
Fra : Wagner


Dato : 21-04-04 20:43

Det er flere år siden jeg så fuglene. Så det handler mest om, hvorvidt
tranerne kan sætte sig i træer??
Wagner
"Margrete Johansen" <mamajohsFJERN@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
news:4086a517$0$473$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> "Wagner" <@> wrote in message
> news:40868240$0$489$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> > Kan det passe, at de kæmpefugle jeg så lande og et øjeblik efter lette
fra
> > nogle høje bøgetræer, kan være traner?
> >
> > Wagner
> >
> > http://www.dofbasen.dk/search/search1.php
>
> Der rapporteres faktisk traner i Jylland idag.
>
> Margrete Johansen
>
>



Pongo (21-04-2004)
Kommentar
Fra : Pongo


Dato : 21-04-04 23:23

Wagner wrote:
> Det er flere år siden jeg så fuglene. Så det handler mest om, hvorvidt
> tranerne kan sætte sig i træer??
>>> Kan det passe, at de kæmpefugle jeg så lande og et øjeblik efter
>>> lette fra nogle høje bøgetræer, kan være traner?

Er Fiskehejre udelukket ?
/Klaus



Wagner (22-04-2004)
Kommentar
Fra : Wagner


Dato : 22-04-04 11:58

Ja, fiskehejrer er udelukket.
Wagner

"Pongo" <Pongos.email@ddress> skrev i en meddelelse
news:4086f442$0$179$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Wagner wrote:
> > Det er flere år siden jeg så fuglene. Så det handler mest om, hvorvidt
> > tranerne kan sætte sig i træer??
> >>> Kan det passe, at de kæmpefugle jeg så lande og et øjeblik efter
> >>> lette fra nogle høje bøgetræer, kan være traner?
>
> Er Fiskehejre udelukket ?
> /Klaus
>
>



Mogens Poulsen (22-04-2004)
Kommentar
Fra : Mogens Poulsen


Dato : 22-04-04 15:47

On Thu, 22 Apr 2004 12:57:44 +0200, "Wagner" <@> wrote:

>Ja, fiskehejrer er udelukket.

Min første tanke er at Trane er udelukket og Fiskehejre yderst
sandsynlig (baseret på egne obs af Trane og Fiskehejrens
ynglepladser).
--
Mogens Poulsen
mpoulsen@tdcadsl.dk

Margrete Johansen (22-04-2004)
Kommentar
Fra : Margrete Johansen


Dato : 22-04-04 16:25


> Min første tanke er at Trane er udelukket og Fiskehejre yderst
> sandsynlig (baseret på egne obs af Trane og Fiskehejrens
> ynglepladser).
> --
> Mogens Poulsen
> mpoulsen@tdcadsl.dk

Ja, vel også fordi trane bygger "jordnært"?

Margrete Johansen



Mogens Poulsen (22-04-2004)
Kommentar
Fra : Mogens Poulsen


Dato : 22-04-04 17:11

On Thu, 22 Apr 2004 17:24:38 +0200, "Margrete Johansen"
<mamajohsFJERN@worldonline.dk> wrote:

>
>Ja, vel også fordi trane bygger "jordnært"?

Præcis.
--
Mogens Poulsen
mpoulsen@tdcadsl.dk

Margrete Johansen (22-04-2004)
Kommentar
Fra : Margrete Johansen


Dato : 22-04-04 17:58


"Margrete Johansen" <mamajohsFJERN@worldonline.dk> wrote in message
news:4087e3a9$0$432$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> > Min første tanke er at Trane er udelukket og Fiskehejre yderst
> > sandsynlig (baseret på egne obs af Trane og Fiskehejrens
> > ynglepladser).
> > --
> > Mogens Poulsen
> > mpoulsen@tdcadsl.dk
>
> Ja, vel også fordi trane bygger "jordnært"?
>
> Margrete Johansen

Faktisk noget vås, da spørgsmålet jo lød:

Wagner" <@> wrote in message
news:40868240$0$489$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...> Kan det passe, at de
kæmpefugle jeg så lande og et øjeblik efter lette fra
> nogle høje bøgetræer, kan være traner?


Så undskyld, Wagner - det ved jeg ihvertfald ikke noget om!

Margrete Johansen
>



Pettersen; Roald (22-04-2004)
Kommentar
Fra : Pettersen; Roald


Dato : 22-04-04 21:03

Mogens Poulsen:

>> Ja, fiskehejrer er udelukket.
>
> Min første tanke er at Trane er udelukket og Fiskehejre yderst
> sandsynlig (baseret på egne obs af Trane og Fiskehejrens
> ynglepladser).

Flyver fiskehejrer i flok?
Jeg har kun set fiskehejrer enkeltvis eller i par.

(Jeg er ikke specielt fuglekyndig)

Jeg så, hvad jeg mener var, 4-10 traner for fjorten dage siden.
Store lange (strakte halse og ben) fugle i formation,
de udstødte sporadiske skrig/skrål.

Det var en klar stille morgen. De kom trækkende sydfra.
Da de kom til Hareskoven syd for Værløse drejede de af,
begyndte at cirkle, trak mod syd i cirkler, kom tilbage,
men vandt åbenbart ikke nok højde (klokken var ca 0830 CEST).

Jeg tænkte det var bøgetræerene på højderyggen der var for høje,
I hvert fald drejede de mod øst og forsvandt.

Mit første argument for at undvige, var faren for at komme til skade.
Men nu tror jeg, at det var at de var på træk efter en nats hvile.
Hvis de nu satte sig i træerene, måtte de jo vente på termikken kom igang.
Det gad de åbenbart ikke, men trak mod motorvejen, som er fri for træer.

Havde de ikke kunnet komme udenom,
tror jeg de havde sat sig i træernes uforstyrrede toppe,
det ville da være det sikreste, og hvorfor skulle de ikke kunne det?

Mogens Poulsen (23-04-2004)
Kommentar
Fra : Mogens Poulsen


Dato : 23-04-04 15:29

On 22 Apr 2004 22:03:06 +0200, roald@nomail.invalid (Pettersen; Roald)
wrote:

>Mogens Poulsen:
>
>>> Ja, fiskehejrer er udelukket.
>>
>> Min første tanke er at Trane er udelukket og Fiskehejre yderst
>> sandsynlig (baseret på egne obs af Trane og Fiskehejrens
>> ynglepladser).
>
>Flyver fiskehejrer i flok?
>Jeg har kun set fiskehejrer enkeltvis eller i par.

Samme her - dog har jeg set flere fiskehejrer "sammen" på træk.

>(Jeg er ikke specielt fuglekyndig)
>
>Jeg så, hvad jeg mener var, 4-10 traner for fjorten dage siden.
>Store lange (strakte halse og ben) fugle i formation,
>de udstødte sporadiske skrig/skrål.

Skrig/skrål = fiskehejre (meget hæs, hæslig måske endda, stemme).

Traner har efter min mening en meget flot/behagelig "stemme" - i stil
med sangsvane eller blisgås, måske.

>Det var en klar stille morgen. De kom trækkende sydfra.
>Da de kom til Hareskoven syd for Værløse drejede de af,
>begyndte at cirkle, trak mod syd i cirkler, kom tilbage,
>men vandt åbenbart ikke nok højde (klokken var ca 0830 CEST).
>
>Jeg tænkte det var bøgetræerene på højderyggen der var for høje,
>I hvert fald drejede de mod øst og forsvandt.
>
>Mit første argument for at undvige, var faren for at komme til skade.
>Men nu tror jeg, at det var at de var på træk efter en nats hvile.
>Hvis de nu satte sig i træerene, måtte de jo vente på termikken kom igang.
>Det gad de åbenbart ikke, men trak mod motorvejen, som er fri for træer.

Jeg har aldrig set traner raste i træer - og jeg tror ikke på at de
skulle ha' problemer med høje træer.

>Havde de ikke kunnet komme udenom,
>tror jeg de havde sat sig i træernes uforstyrrede toppe,
>det ville da være det sikreste, og hvorfor skulle de ikke kunne det?

Formodentligt i sikkert sted at overnatte (da mange fugle gør det),
men er der nogen i gruppen som har set en trane i et træ?
--
Mogens Poulsen
mpoulsen@tdcadsl.dk

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177459
Tips : 31964
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408186
Brugere : 218881

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste