Linux som router
Fra : Klaus Hebsgaard

Dato : 21-04-04 15:02

Hej Folkens

Jeg har en gammel maskine stående:
350 MHz, 256 MB Ram osv.

Den har et netkort, men kan sagtens få flere.

Er det muligt at sætte eks. 3 netkort i.
Derefter at lade et af kortene koble op imod min ADSL.
Lade de to andre virke som router mod mit lokalnetværk.

Altså have et netkort mod ADSL og give internet forbindelse til to
computere gennem de to andre netkort.

Hvilken linux kan dette?

På forhånd tak

Klaus

Fra : Jesper Krogh

Dato : 21-04-04 15:12

I dk.edb.system.unix, skrev Klaus Hebsgaard:
> [...]
> Lade de to andre virke som router mod mit lokalnetværk.
>
> Altså have et netkort mod ADSL og give internet forbindelse til to

Det kan de alle.

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk
Jabber - Det eneste instant messaging system der sikrer DIT privatliv.

Fra : Klaus Hebsgaard

Dato : 21-04-04 15:17

Jesper Krogh wrote:

> Det kan de alle.

Kan eks. Coyote Linux?
Det jeg specielt er i tvivl om er om den kan klare flere netkort på
"indersiden"?

MVH

Klaus

Fra : Christian Iversen

Dato : 21-04-04 17:45

Klaus Hebsgaard wrote:

> Kan eks. Coyote Linux?
> Det jeg specielt er i tvivl om er om den kan klare flere netkort på
> "indersiden"?

Nu kender jeg ikke Coyote Linux, men Linux kan som standard tage flere
netkort (op til 16, mener jeg). Derfor, medmindre der specifikt er fjernet
muligheden for at bruge flere netkort, kan det lade sig gøre.

--
M.V.H
Christian Iversen

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 21-04-04 18:35

Christian Iversen <chrivers@iversen-net.dk> writes:

> Nu kender jeg ikke Coyote Linux, men Linux kan som standard tage flere
> netkort (op til 16, mener jeg). Derfor, medmindre der specifikt er fjernet
> muligheden for at bruge flere netkort, kan det lade sig gøre.

Jeg har også hørt det med de 16, men det holder ikke i længden. Donald
Becker har i hvert fald beskrevet, at han har bygget en maskine med
væsentlig flere netkort end det (>30) - det står et eller andet sted i
linux-kernel-arkiverne.

/Rasmus

I think the sum of intelligence on the internet is constant.
Only the number of users grows.
- Uwe Ohse in the monastery

Fra : Christian Iversen

Dato : 22-04-04 11:30

Rasmus Bøg Hansen wrote:

> [...]
> Becker har i hvert fald beskrevet, at han har bygget en maskine med
> væsentlig flere netkort end det (>30) - det står et eller andet sted i

Fint nok - så længe det ikke er et problem i praksis :)

Det kan være han har tweaket en konstant i koden - det er jo ofte muligt.

--
M.V.H
Christian Iversen

Fra : andy

Dato : 21-04-04 15:19

hej det kan ikke udlukkes at det kan lade sig gøre, men jeg vil ikke
råde nogen til det. Da det vil være svært at få en dhcp server til at
virke uden knflikt over to kort, da du skal sætte dhcp server på hvert
kort, kan der ske dette at der bliver tildelt den samme ip på 2
maskiner. Midt råd er i stedet for at købe en switc og et ekstra net
kort. og så lade dette nye kort køre til switsen. og så lave dhcp server
på dette kort.
Jeg gjorde det selv med min server uden nogle problemer, det hele tog ca
5 min efter jeg havde instaleret mandraken 9.1.

Og din maskine er rigeligt den kan såmænt også køre web server samtidigt.

God fornøgelse

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 21-04-04 16:23

andy <andy@mail.dk> writes:

> hej det kan ikke udlukkes at det kan lade sig gøre, men jeg vil ikke
> råde nogen til det. Da det vil være svært at få en dhcp server til at

Jeg kan ikke se noget galt i det. Jeg har selv opsat en sådan helt
uden problemer.

> virke uden knflikt over to kort, da du skal sætte dhcp server på hvert
> kort, kan der ske dette at der bliver tildelt den samme ip på 2

DHCP-serveren skal skam bare opsættes korrekt, så er det skam helt
problemfrit.

> maskiner. Midt råd er i stedet for at købe en switc og et ekstra net
> kort. og så lade dette nye kort køre til switsen. og så lave dhcp
> server på dette kort.

Lidt afhængigt af om der skal implementeres en sikkerhedspolitik med
DMZ mv. (det har jeg dog ikke indtryk af, men man ved jo aldrig) kan
der godt være en fordel i nogle tilfælde. Som f. eks. et af 'mine'
setups, hvor routeren står i kælderen sammen med en anden
maskine. Derudover står der en rækker maskiner på 1. sal. Her er det
praktisk at have et netkort til den enlige maskine i kælderen og et
netkort op til stueetagen, hvor de øvrige står forbundet via en switch.

> Og din maskine er rigeligt den kan såmænt også køre web server samtidigt.

Den skal nok kunne trække adskillige megabit internetlinje...

/Rasmus

Memory is like gasoline. You use it up when you are running. Of
course you get it all back when you reboot.
-- Microsoft help desk

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 21-04-04 15:55

Klaus Hebsgaard <spam@removeit.hebsgaard.dk> wrote:

>Jeg har en gammel maskine stående:
>350 MHz, 256 MB Ram osv.
>
>Den har et netkort, men kan sagtens få flere.
>
>Er det muligt at sætte eks. 3 netkort i.

Nok mulig, men lidt besværligt at sætte op.

Den idelle løsning i denne sammenhæng er et netkort med indbygget 4-port switch - Der er ikke mange af dem, men de findes. Jeg
købte et par stykker hos prcdata for nogle uger siden...

<mlr>