alternativer
Fra : Hans Houmøller

Dato : 20-04-04 19:13

Hvilke alternativer er der til 'telnet'? Jeg ved godt mit spørgsmål nok er
meget bredt, men jeg er netop lige begyndt at forsøge mig med at bruge 'den
slags'.
) Hans

Fra : Jacob d'Andrade

Dato : 20-04-04 19:21

"Hans Houmøller" <hanshoumoller@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hvilke alternativer er der til 'telnet'? Jeg ved godt mit spørgsmål nok er
> meget bredt, men jeg er netop lige begyndt at forsøge mig med at bruge
'den
> slags'.

SSH ... er det samme som telnet, bare krypteret, meget mere sikkert.

På telnet bliver ALT sendt i klar tekst, både brugernavn og kodeord, dvs en
med en sniffer, kan aflæse bruger og passwd ud af kommunikationen mellem dig
og serveren.

Jacob

Fra : Hans Houmøller

Dato : 20-04-04 19:53

Ang. 'ssh': kan jeg få en kort hjælp til opstart af den?
) Hans

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 20-04-04 19:55

On 2004-04-20, Hans Houmøller <hanshoumoller@mail.dk> wrote:
> Ang. 'ssh': kan jeg få en kort hjælp til opstart af den?
> ) Hans

Ja da. Så kort som de fås

> ssh server

Mvh Thomas

Fra : Hans Houmøller

Dato : 20-04-04 19:58

Dejlig kort, men lige lovlig det (kort!).
Når jeg starter 'ssh', hvad skal jeg skrive for fx at komme på 'google'?
På forhånd tak fra en ihærdigt prøvende og meget ivrig nybegynder!
) Hans

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 20-04-04 20:13

On 2004-04-20, Hans Houmøller <hanshoumoller@mail.dk> wrote:

> Når jeg starter 'ssh', hvad skal jeg skrive for fx at komme på 'google'?

Den forstod jeg ikek helt. ssh er et program til at lave remote,
tekstbaserede logins (lige som telnet) på andre computere. Jeg tvivler på
at du vil logge ind på en af google server (tror heller ikke du har en konto
der

Når jeg f.eks. skal logge ind på en computer inde på kvl skriver jeg

ssh dirac.dina.kvl.dk

hvorefter jeg bliver bedt om brugernavn/password eller passphrase alt efter
hvordan den sikre forbindelse nu lige er sat op mellem dirac og det computer
jeg sidder ved når jeg forsøger at logge ind på dirac.

Hvis jeg i en tekstbaseret shell gerne vil surfe op på googles hjemmeside
skriver jeg

   lynx www.google.dk (lynx er en tekstbaseret browser).

Håber du kunne bruge det til lidt.

Thomas

Fra : Hans Houmøller

Dato : 20-04-04 20:26

Hej Thomas!
det hjalp lidt, faktisk, så nu vil jeg forsøge om jeg kan få det til at
virke!
Tak for assist!
) Hans