Hastighed af desktop programmer i Fedora C~
Fra : Martin Andersen

Dato : 19-04-04 21:45

Hej!

Det har længe irriteret mig at min desktop oplever
en sløvhed efter et stykke tid, på linie med hvad
jeg så den gang for mange år siden, da jeg brugte Windows.

Nu bruger jeg forskellige programmer så som Mozilla Firefox,
Thunderbird, Pan etc i det daglige. Har systemet kørt nogle
timer bliver det merkbart langsommere, opdateringerne af vinduer
bliver sløv, og opstart af f.eks. Openoffice tager endnu længre
tid end normalt.

Kernen burde jo sørge for at hukommelsen bliver brugt optimalt,
og det undrer mig hvorfor det ikke sker.

Med programmet top kan jeg jo følge med i hvor meget hukommelse
de forskellige programmer bruger, og nogle gange bruger Firefox
optil 30% af totale ram (Der er 512MB i maskinen). Hvis jeg så
lukker Firefox, burde systemet være temmelig responsiv, men er
det ikke.

Lige nu er oppetiden på omkring 3 dage, og top sier
at ca 20% af swap er i brug, ud af 1GB.
Bliver programmerne liggende på swap-partitionen selv om
RAM bliver frigivet ?

Forhåbentlig er kerne 2.6 bedre til desktop.

System: Barracuda 80GB hdd, Athlon 2400+, 512MB PC2700 Ram.

Martin

Fra : Kent Friis

Dato : 19-04-04 22:02

Den Mon, 19 Apr 2004 22:45:21 +0200 skrev Martin Andersen:
> Hej!
>
> Det har længe irriteret mig at min desktop oplever
> en sløvhed efter et stykke tid, på linie med hvad
> jeg så den gang for mange år siden, da jeg brugte Windows.

Så skulle du prøve XP. Windows er blevet meget langsommere siden
dengang

> [...]
> tid end normalt.
>
> Kernen burde jo sørge for at hukommelsen bliver brugt optimalt,
> og det undrer mig hvorfor det ikke sker.

Ved du med sikkerhed at det ikke sker (hvordan ved du det?) eller
gætter du bare?

> [...]
> at ca 20% af swap er i brug, ud af 1GB.
> Bliver programmerne liggende på swap-partitionen selv om

Sålænge der ikke er brug for dem i RAM, bliver de liggende. Hvorfor
spilde tid på at hente dem ind når de alligevel ikke laver noget?

> Forhåbentlig er kerne 2.6 bedre til desktop.

Det kommer vist an på hvem man spørger.

> System: Barracuda 80GB hdd, Athlon 2400+, 512MB PC2700 Ram.

Hvordan er load og idle, når maskinen er sløv?

Mvh
Kent

Fra : Martin Andersen

Dato : 19-04-04 22:41

On Mon, 19 Apr 2004 21:02:13 +0000, Kent Friis wrote:

> Ved du med sikkerhed at det ikke sker (hvordan ved du det?) eller
> gætter du bare?

Gætter. Jeg bilder mig ind at systemet burde køre med
samme responshastighed, uanset hvor lang tid systemet
har kørt, kun afhængig af systemets nuværende belastning
og ramforbrug.

> Sålænge der ikke er brug for dem i RAM, bliver de liggende. Hvorfor
> spilde tid på at hente dem ind når de alligevel ikke laver noget?

Jamen hvad hvis jeg starter et program der har ligget minimeret, og
det skal hentes fra swap, så er det langsomt at starte op.

> Det kommer vist an på hvem man spørger.

> Hvordan er load og idle, når maskinen er sløv?

Lige nu så ser top sådan ud, lige før jeg starter Openoffice:

23:37:11 up 3 days, 6:52, 7 users, load average: 0.12, 0.15, 0.10
87 processes: 85 sleeping, 1 running, 1 zombie, 0 stopped
CPU states: cpu user nice system irq softirq iowait idle
total 0.9% 0.0% 5.1% 0.0% 0.0% 0.0% 93.8%
Mem: 514628k av, 509976k used, 4652k free, 0k shrd, 9228k buff
314620k active, 167292k inactive
Swap: 1044216k av, 212604k used, 831612k free 203808k
cached

Det tog 25 sekunder at starte Openoffice, og det er selvom jeg har
haft den oppe tidligere i dag.

> Mvh
> Kent

Martin.

Fra : Kristian Thy

Dato : 19-04-04 23:58

Martin Andersen uttered:
> Det tog 25 sekunder at starte Openoffice, og det er selvom jeg har
> haft den oppe tidligere i dag.

Lige præcis OO tager altid en krig for mig at starte...

\\kristian
--
"Don't fuck with Benny the Cop!"

Fra : Martin Andersen

Dato : 20-04-04 02:36

On Mon, 19 Apr 2004 22:58:12 +0000, Kristian Thy wrote:

> Martin Andersen uttered:
>
> Lige præcis OO tager altid en krig for mig at starte...
>
> \\kristian
Jo det er rigtig at OO er langsom at starte op, problemet er
så her at det tager 10-12 sekunder at starte OO når systemet
er friskt. En sløvhed indtræffer efterhånden som systemet har
været oppe et stykke tid.

Martin.

Fra : Kent Friis

Dato : 20-04-04 16:05

Den Mon, 19 Apr 2004 23:40:59 +0200 skrev Martin Andersen:

> Gætter. Jeg bilder mig ind at systemet burde køre med
> samme responshastighed, uanset hvor lang tid systemet
> har kørt, kun afhængig af systemets nuværende belastning
> og ramforbrug.

Korrekt, men det siger ikke noget om hvorvidt problemet er RAM eller
ej.

> Jamen hvad hvis jeg starter et program der har ligget minimeret, og
> det skal hentes fra swap, så er det langsomt at starte op.

Ja, men hellere at det er langsomt at få programmet frem om en time
når du får brug for det, end at sløve hele systemet ned i den time du
ikke bruger programmet.

> [...]
> 314620k active, 167292k inactive
> Swap: 1044216k av, 212604k used, 831612k free 203808k

Det ser fornuftigt ud.

> Det tog 25 sekunder at starte Openoffice, og det er selvom jeg har
> haft den oppe tidligere i dag.

16 sekunder for OpenOffice Calc, og det er med 600 MHz, 128 MB RAM,
256 MB Swap og 40 GB HD.

Hvis det er den gamle version hvor hele OpenOffice er et stort program
du har, ville jeg nok starte med at skifte den ud.

Mvh
Kent

Fra : Martin Andersen

Dato : 20-04-04 16:19

On Tue, 20 Apr 2004 15:04:32 +0000, Kent Friis wrote:

> Korrekt, men det siger ikke noget om hvorvidt problemet er RAM eller
> ej.

Hvad kunne der være galt med rammen ? Jeg har 1 klodse 512MB Samsung
PC2700 i, og maskinen er klippestabil.

> [...]
>
> Hvis det er den gamle version hvor hele OpenOffice er et stort program
> du har, ville jeg nok starte med at skifte den ud.

Det er ikke en gammel version, jeg bruger 1.1, og den starter op
i Writer. Det tager kun 10-12 sekunder
på en genstartet maskine.

> Mvh
> Kent

Martin.

Fra : Kent Friis

Dato : 20-04-04 16:32

Den Tue, 20 Apr 2004 17:18:46 +0200 skrev Martin Andersen:

> Hvad kunne der være galt med rammen ? Jeg har 1 klodse 512MB Samsung
> PC2700 i, og maskinen er klippestabil.

Du foreslog selv at der kunne være det galt med RAM'en at den ikke
bliver frigivet som den skal. Men det ser jeg indtil videre ikke noget
der tyder på.

14 her.

Mvh
Kent

Fra : thomas

Dato : 20-04-04 06:09

Martin Andersen wrote:
> [...]
> RAM bliver frigivet ?
>
> Forhåbentlig er kerne 2.6 bedre til desktop.
>
> System: Barracuda 80GB hdd, Athlon 2400+, 512MB PC2700 Ram.

de kunne måske være en hardware ting !

--
Thomas
registered user number 350300 http://counter.li.org/