Fejlmelding ved MS Access Database opdater~
Fra : Jack

Dato : 18-04-04 21:12

Jeg er ny her, og er ved at lave min første Database side der
skulle kunne opdateres via Web... Men jeg får hele tiden denne
fejlmedelse:

Fejltype:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80040E14)
[Microsoft][ODBC Microsoft Access-driver] Der mangler et
semikolon (;) i slutningen af SQL-sætningen.
/doupdate.asp, line 30

Conn.Execute(strSQL) <------ Linie 30

Så vidt jeg ved skal der bestemt ikke være noget semikolon efter
den kommando...

Hele ASP dokumentet set sådan her ud :

<%
DSN = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; "
DSN = DSN & "DBQ=" & Server.MapPath("timerecords.mdb")
Conn.Open DSN

strTekst = Request.Form("Tekst")
strTekst = Replace(strTekst, "'", "''")

strSQL = "Insert into timerecords (y) values ('" &
Request.Form("y") & "')"
strSQL = strSQL & "Insert into timerecords (m) values ('" &
Request.Form("m") & "')"
strSQL = strSQL & "Insert into timerecords (d) values ('" &
Request.Form("d") & "')"
strSQL = strSQL & "Insert into timerecords (t) values ('" &
Request.Form("t") & "')"
strSQL = strSQL & "Insert into timerecords (show) values ('" &
Request.Form("show") & "')"
strSQL = strSQL & "Insert into timerecords (timetravel) values
('" & Request.Form("timetravel") & "')"
strSQL = strSQL & "Insert into timerecords (event) values ('" &
Request.Form("event") & "')"

Conn.Execute(strSQL) <--- Linie 30 igen

Conn.Close
Set Conn = Nothing
%>

Er der nogen der kan gennemskue hvad fejlen er ?
Alt hjælp er meget velkommen.

~Jack

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 18-04-04 21:22

Jack skrev:

> Conn.Execute(strSQL) <------ Linie 30
>
> Så vidt jeg ved skal der bestemt ikke være noget semikolon efter
> den kommando...

Det kan være lidt tricky at afkode en fejlmeddelelse korrekt - der
er ingen kodelinjer i asp/vbscript der skal afsluttes med semikolon
(det er der dog hvis man bruger javascript som scriptsprog i asp).
Det er sql-sætningen - dvs. indholdet i strSQL - der ifølge
parseren mangler et semikolon.

> strSQL = "Insert into timerecords (y) values ('" &
> Request.Form("y") & "')"
> strSQL = strSQL & "Insert into timerecords (m) values ('" &
> Request.Form("m") & "')"

Årsagen til det er at du har misforstået syntaksen for INSERT. Der
skal kun stå "INSERT INTO tabelnavn" én gang - syntaksen er som
følger:

INSERT INTO tabelnavn (felt1, felt2, felt3, ...)
VALUES (værdi1, værdi2, værdi3, ...)

Syntaksen er også gennemgået på siden her:
<http://html.dk/tutorials/asp/lektion20.asp>
--
Jens Gyldenkærne Clausen