Firefox i nyt vindue under Fedora Core 1
Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 18-04-04 20:13

Hej hej.

Jeg har mozilla Firefox liggende i mit launcher panel i Fedora Core 1.
Hvis jeg klikker på launcheren og allerede har et (eller flere) firefox
vinduer kørende kommer der en dialogbox hvor jeg skal vælge hvilken
Firefox skal bruge (det samme gør sig forøvrigt gældende med
Thunderbird) Hvordan får jeg Firefox til blot at åbne et nyt vindue når
jeg klikker på launcheren? Mozilla 1.4 der er standard i FC1 startes med
switchen %u, men det virker tilsyneladende ikke med Firefox.

Mvh

Jesper

Fra : Kent Friis

Dato : 18-04-04 20:14

Den Sun, 18 Apr 2004 21:12:43 +0200 skrev Jesper Rasmussen:
> [...]
> jeg klikker på launcheren? Mozilla 1.4 der er standard i FC1 startes med
> switchen %u, men det virker tilsyneladende ikke med Firefox.

#!/bin/bash
cd /usr/local/firefox
export LD_LIBRARY_PATH="$(pwd)"
if ! ./mozilla-xremote-client "openURL($1,new-window)"
then
firefox "$1" </dev/null >/dev/null 2>&1 &
fi

Mvh
Kent

Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 18-04-04 20:24

Sun, 18 Apr 2004 19:14:28 +0000. Kent Friis wrote:

> [...]
> export LD_LIBRARY_PATH="$(pwd)"
> if ! ./mozilla-xremote-client "openURL($1,new-window)" then
> firefox "$1" </dev/null >/dev/null 2>&1 &

hmm - nu er jeg ikke nogen haj til Linux - min Fedora box er faktisk mit
første rigtige forsøg med Linux så kunne du lokkes til at forklare
hvordan ovenstående skal forståes. Skal jeg bare lade launcheren pege
på et script med ovenstående?

Min firefox instal. ligger i /usr/lib/firefox/ - er det den "rigtige"
mappe?

Hvad med Thunderbird - kan man lave noget tilsvarende her således at et
allerede åbnet vindue bliver aktivt hvis man klikker på launcheren?

Mvh

Jesper

Fra : Kent Friis

Dato : 18-04-04 21:13

Den Sun, 18 Apr 2004 21:23:35 +0200 skrev Jesper Rasmussen:

> [...]
> første rigtige forsøg med Linux så kunne du lokkes til at forklare
> hvordan ovenstående skal forståes. Skal jeg bare lade launcheren pege

ja.

> Min firefox instal. ligger i /usr/lib/firefox/ - er det den "rigtige"
> mappe?

så ændrer du bare cd-kommandoen.

> Hvad med Thunderbird - kan man lave noget tilsvarende her således at et
> allerede åbnet vindue bliver aktivt hvis man klikker på launcheren?

Muligvis, det kunne man i hvert fald dengang det var samme program
(Mozilla) det hele.

Mvh
Kent

Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 18-04-04 21:26

Den Sun, 18 Apr 2004 20:13:25 +0000. skrev Kent Friis:

> ja.

Hmm - jeg har lagt et script kaldet firefoxlauncher i mit home-dir, men
får følgende meddelse hvis jeg kører det:

Details: Failed to execute child process "/home/jesper/firefoxlauncher"
(Permission denied)

> så ændrer du bare cd-kommandoen.

Ja det er jeg med på - tænkte mere på om /usr/lib/ er det "korrekte"
sted at ligge applikationer?

mvh

Jesper

Fra : Kent Friis

Dato : 18-04-04 21:37

Den Sun, 18 Apr 2004 22:26:26 +0200 skrev Jesper Rasmussen:

> [...]
> får følgende meddelse hvis jeg kører det:
>
> Details: Failed to execute child process "/home/jesper/firefoxlauncher"

chmod +x firefoxlauncher

(+x = tilføj execute permission).

> Ja det er jeg med på - tænkte mere på om /usr/lib/ er det "korrekte"
> sted at ligge applikationer?

Det burde være et sted under /usr/local.

/home og /usr/local er de steder hvor du i princippet selv
bestemmer det hele, hvorimod /usr/lib eller /usr er det sted hvor
Red Hat bestemmer. Så når du engang installerer Fedora core 4, så
kan det være den sletter /usr/lib/firefox, men /usr/local bør den
i princippet ikke røre.

Lægger man /home og /usr/local på separate partitioner i forhold til
resten, kan man endda geninstallere uden at miste noget. Eller
skifte til Debian eller Mandrake.

Mvh
Kent

Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 18-04-04 21:46

Den Sun, 18 Apr 2004 20:37:02 +0000. skrev Kent Friis:

> chmod +x firefoxlauncher
>
> (+x = tilføj execute permission).

Så virker det!

> [...]
>
> Lægger man /home og /usr/local på separate partitioner i forhold til
> resten, kan man endda geninstallere uden at miste noget. Eller skifte til

Se det er sådanne små "guldkorn", der gør det nemmere for nybegyndere
som mig at bruge Linux - desværre kan det være svært at støve dem op
ude på det store internet

Tak for hjælpen.

mvh

Jesper

Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 18-04-04 22:03

Den Sun, 18 Apr 2004 22:46:24 +0200. skrev Jesper Rasmussen:

> Så virker det!

Og dog - nu kan jeg ikke starte Firefox via Launcheren medmindre der
allerede er et Firefox vindue åbnet.

Nogen bud på hvad det kan skyldes?

mvh

Jesper

Fra : Kent Friis

Dato : 19-04-04 17:11

Den Sun, 18 Apr 2004 23:03:12 +0200 skrev Jesper Rasmussen:

> Og dog - nu kan jeg ikke starte Firefox via Launcheren medmindre der
> allerede er et Firefox vindue åbnet.
>
> Nogen bud på hvad det kan skyldes?

Argh, put ./ foran firefox-linien:

Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 25-04-04 18:39

On Mon, 19 Apr 2004 16:10:42 +0000 (UTC), Kent Friis wrote:

> Argh, put ./ foran firefox-linien:
>
> ./firefox "$1" </dev/null >/dev/null 2>&1 &
>
> Mvh
> Kent

Jep - så virker det efter hensigten.
Tak for hjælpen.

--
/Jesper

Mail sendt til afsenderadressen bliver ikke læst!
Brug news(at)jronline(punktum)dk ved direkte svar!