Fuglerede i vores have - hjælp
Fra : -=//DAX\\\\=-

Dato : 18-04-04 10:58

Hej allesammen

Vi er i den situation at en fugl har bestemt sig for at bygge rede i vores
have og har tilmed lagt 4 æg. Nu er det sådan at (modsat mange andre) ikke
ønsker reden. Den har valgt at bygge reden lige ved siden af vores terrasse,
og dette er et problem, da min kæreste er bange for fugle (ornitofobi).
Findes der ikke en måde at flytte reden inden at ungerne klækker ud, da vi
jo gerne vil bruge terrassen til sommer.

mvh.

Brian

Fra : Helle Skoett

Dato : 18-04-04 17:29

"-=//DAX\\=-" <spamnejtak_dax@postkasse.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> Findes der ikke en måde at flytte reden inden at ungerne klækker ud, da vi
> jo gerne vil bruge terrassen til sommer.

Øhhhh, jeg vil ikke på nogen som helst måde forsøge at være uforskammet -
men vil dette ikke netop være en god grund for din kæreste til at gøre op
med sin fobi - A: hvis hun ivrigt følger med i dagligt, hvad der sker i
reden, eller b: betaler sig til hjælp ude i byen i form af en psykolog,
hypnotisør, eller hvad ved jeg. Eller den drastiske: flyt i lejlighed.
I kan ikke forhindre fugle i at bygge rede - og I kan formentlig ikke flytte
reden - fugle binder som regel et par grene ind i reden, så den ikke kan
falde ned i stormvejr - en slags fundering, om du vil.
I kan så vælge knalde æggene - men det er ikke venligt.
(og fjern busken inden næste forår - for ellers gentager successen sig
måske, og det vil være synd for fuglene)

Og jo, man kan godt beslutte sig til at ændre på tingenes tilstand - da jeg
flyttede i hus omgivet med høje træer - var jeg panisk angst for
edderkopper - jeg flygtede ud af stuen, hvis jeg så meget som så en i
fjernsynet. Men en god ven forklarede mig, at mit liv ville blive et
helvede, hvis jeg ikke gjorde noget ved det. Og det gjorde jeg. Jeg begyndte
med at forsøge at kigge venligt på de allermindste - erkendte at det også
var levende væsner - gik efter en periode så langt, at jeg lod den gå på et
stykke papir, jeg holdt i hånden - til sidst på hånden.
Jeg er stadig utryg ved de større - men jeg dør ikke, og løber heller ikke
længere skrigende hjemmefra.

Så var det nok ikke en rigtig fobi, tænker du måske - og det må du gerne
tænke for mig - men arbejd på det sammen med din kæreste - og lad fuglen få
sine børn i fred.

--
vh helle s

Fra : Anja R.

Dato : 01-05-04 23:58

"Helle Skoett" <hs@bt.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> reden, eller b: betaler sig til hjælp ude i byen i form af en psykolog,
> hypnotisør, eller hvad ved jeg. Eller den drastiske: flyt i lejlighed.

Eller c: lade være med at bruge terassen...

> [...]
> falde ned i stormvejr - en slags fundering, om du vil.
> I kan så vælge knalde æggene - men det er ikke venligt.

Det kunne vi da aldrig drømme om!

> (og fjern busken inden næste forår - for ellers gentager successen sig
> måske, og det vil være synd for fuglene)

Hvorfor?
Det er da ikke fuglene der er bange for mig, men omvendt
Vi kan ikke fjerne hækken, da det er den der står mellem vores og naboens
terasse.

-klip- (en masse om at slippe af med sine fobier)
> Så var det nok ikke en rigtig fobi, tænker du måske - og det må du gerne
> tænke for mig - men arbejd på det sammen med din kæreste -

Jeg har ofte overvejet hypnose eller lign. da det - hvor åndsvagt det end
lyder - faktisk kan være et stort problem.
Men jeg har hverken tid eller overskud til at gøre dette nu. (Eksamenstid)

og lad fuglen få
> sine børn i fred.

Selvfølgelig vil vi lade fuglen få sine børn i fred!
Vi spurgte jo blot - af ren og skær uvidenhed - om man kunne flytte reden,
så både dyr og mennesker kunne få en god sommer i haven.

Venlig hilsen
"Kæresten til ham der skrev det oprindelige indlæg"

Fra : Brian Oestergaard

Dato : 18-04-04 21:33

> [...]
> Findes der ikke en måde at flytte reden inden at ungerne klækker ud, da vi
> jo gerne vil bruge terrassen til sommer.

Hej

Så har man hørt det med :)

Nå men.... Har i nogen idé om hvilken fugl det er ( art ? ) for så var det
måske muligt at finde ud af hvor længe den ligger i reden. Hvis det nu kun
er 30 dage så kunne den måske være færdig inden i skulle til at bruge
terassen ?

Og så synes jeg det er helt kanon at i ikke bare river reden ned, men giver
jer tid til at spørge om der er en løsning - Hatten af for det !

Med venlig hilsen
Brian Østergård - som stor glæde af et par blåmejser som bor i en kasse på
terassen

Fra : Margrete Johansen

Dato : 18-04-04 21:59

"> > Hej allesammen

ikke
> terrasse,

Prøv denneher - jeg fik hjælp til min højdeskræk her:

http://www.fobiskolen.dk/

Venlig hilsen
Margrete Johansen

Fra : Anja R.

Dato : 02-05-04 00:03

"Brian Oestergaard" <mantabrianREMOVE@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Så har man hørt det med :)

Ja, ved godt det lyder mærkeligt

> [...]
> måske muligt at finde ud af hvor længe den ligger i reden. Hvis det nu kun
> er 30 dage så kunne den måske være færdig inden i skulle til at bruge

Det er en - meget trofast - solsort.

> Og så synes jeg det er helt kanon at i ikke bare river reden ned, men
giver
> jer tid til at spørge om der er en løsning - Hatten af for det !

Vi kunne ikke drømme om, blot at rive reden ned.
Tusinde tak for det venlige og brugbare svar!

Venlig hilsen
Anja R. (kæresten)

Fra : Brian Oestergaard

Dato : 02-05-04 09:01

KLIP

> Det er en - meget trofast - solsort.

Det plejer de at være. Siden jeg skrev sidst er der faktisk også flyttet en
solsort ind på MIN terasse. Det skyldes nok at jeg ligefrem havde sat en
plade op som de kunne bygge på.
Denne solsort er også meget trofast, den virker nærmest lidt nysgerig når
jeg går forbi den. For mig som er helt vildt med fugle og heldighvis ikke
har din forbi, er dette en kæmpe opblevelse

Anyway... så er i snart ovre jeres problem. Der går ca. 14 dage så har
solsorten ruget ægene ud, og yderligere 14 dage til ungerne forlader reden.
Så 14 dages mere tålmodighed så tror jeg i slipper for gæsten ?

Og så synes jeg det er helt kanon at i ikke bare river reden ned, men
> giver
>
> Vi kunne ikke drømme om, blot at rive reden ned.
> Tusinde tak for det venlige og brugbare svar!

Dejligt at høre, der er ellers mange mennesker som er fuldstændigt ligeglade
med fugle, og andre dyr. Tag nu bare dem som skyder vores sjældne rovfugle,
det kan gøre meget fuldstændig sindsyg af raseri !!!.

Brian Østergård

Fra : Anja R.

Dato : 02-05-04 10:09

"Brian Oestergaard" <mantabrianREMOVE@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Hej Brian

> [...]
> jeg går forbi den. For mig som er helt vildt med fugle og heldighvis ikke
> har din forbi, er dette en kæmpe opblevelse

Jeg kan ikke undgå at se reden når jeg kigger ud af vores terassedør, og jeg
må da indrømme at den ser meget fredelig ud, når den ligger der helt stille.
Ingen basken og sådan noget...
Men, det gyser nu stadig i mig!
Jeg kan dog sagtens forestille mig, at det - for mange andre - ville være
utroligt spændende, sådan at kunne følge med bag glasdøren.

> [...]
reden.
> Så 14 dages mere tålmodighed så tror jeg i slipper for gæsten ?

Nej, hvor dejligt!

Så håber jeg bare at fuglemor kan have sine unger i fred, reden sidder
nemlig kun ca. 1 m. oppe.
Vi kan selvføgelig lade være med at lukke vores hunde ud i haven, de 14 dage
hvor ungerne er der, men visit fra katte, kan vi jo ikke gøre så meget ved.
Mit største mareridt er, en dag, at finde 4 døde unger på terassen...

Venlig hilsen
Anja R.

Fra : Helle Skoett

Dato : 03-05-04 23:23

"Anja R." <SPAMNEJTAK_Anja_r@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
ved.
> Mit største mareridt er, en dag, at finde 4 døde unger på terassen...

Hej Anja.
Det lyder, som om du tager situationen i stiv arm. Tillykke. Så er du
allerede godt i gang med at deale med problemet.
Når jeg foreslog, I fjernede hækken, var det før jeg vidste, at den stod som
skel ind til naboen. Jeg troede, at det bare var sådan en bid pynt, der stod
ved terrassens ene kant.
Og jeg regnede med, at I /ville/ flytte reden, som din kæreste gerne ville
forsøge, da han skrev første gang.
Derfor synes jeg, det ville være synd for fuglene, for de ville så prøve
igen senere i år eller næste år, og I ville så flytte reden igen og igen.
Derfor skrev jeg som jeg gjorde. For overordnet har du da ret - det er ikke
synd for fuglene, at de gør dig bange. Det er selvfølgelig synd for dig.
Jeg kan sagtens forstå, at din angst kan være et problem - det lyder ikke
åndsvagt! Sådan har du det.
Men det glæder mig på dine vegne at du, trods alt, har det ok med, at de er
lige derude på den anden side af ruden.

--
god sommer til dig og dine
helle s

Fra : Anja R.

Dato : 04-05-04 12:16

> Hej Anja.
> Det lyder, som om du tager situationen i stiv arm.

Ja, jeg havde ikke rigtig noget valg

> god sommer til dig og dine
> helle s

God sommer til dig også.