spurveugle
Fra : Ole Aaquist Johansen

Dato : 18-04-04 10:00

Langfredag d. 9/4 var jeg på en rundtur i det nordsjællandske: Gilbjerg,
Hellebæk, Nivaa. ved Hammermøllen i Hellebæk stoppede jeg op og nød
forårsskoven med al fuglesangen. Og så hørte jeg et kald, som var ret
specielt: Rytmen beskrev jeg for mig selv som noget i retning af
"dippedip UUuuuuhhh" - med et nedagående UUuuuhhh. Jeg hørte kaldet flere
gange, men nåede aldrig at se fuglen, som jeg kunne høre forsvandt længere
ind i skoven. En pæn tids eftersøgning var uden resultat.

Jeg havde en fornemmelse af spurveugle, som jeg vel at mærke aldrig har hørt
i naturen - kun set et par gange. Hvorfra den fornemmelse kom, ved jeg
ikke - måske har jeg hørt den engang på nettet. Den er ikke med på mine 3
fuglestemmeCD'er. Måske spillede det ind, at spurveugle blev meldt ud som
hørt ved Nakkehoved for et par uger siden - enten her i gruppen eller på
netfugl eller fugleognatur.

Hjemme efterprøvede jeg min fornemmelse og var helt sikker: Det var
spurveugle. Uden nogensomhelt tvivl. Og dog!

Jeg meldte den ud på dofbasen og så, at den hørte til SU-arterne. Samtidig
søgte jeg på arten og konstaterede, at den ikke er meldt ud i 2004
overhovedet. Og så kom tvivlen jo alligevel.

Er der andre arter, som stemmemæssigt kan forveksles med spurveugle?
Er spurveugle stemmeaktiv i dagen (her kl. 9.30)?

Kan nogen kaste lys over min tvivl?

Venlig hilsen Ole Aaquist Johansen, Fredensborg