Folkeskolen plages af "fag-trængsel" idet alskens politisk korrekte
ligegyldigheder, fx færdselsregler, gives undervisningstimer.Dvs presses ned
over hovedet før man er motiveret.
Imidlertid er det en fortiet sandhed, at
*elever især lærer af TV og internet*
, og skolen er især _parkering_.
De voksne er misundelige på unges dygtighed, og vil holde dem væk fra det
spændende jobmarked - derfor de langvarige statslige uddannelses-krav.
Når læsning, skrivning og regning er klaret (og det kan man slet ikke hindre
de normale elever i at lære i en storby , selv hvis undervisning udelades)
så kommer turen til
_orienteringsfag_, hvor historie og samfundslære har en vis plads
( men meget sært er dynget oveni.)
I dette virvar foreslår jeg, at den kloge forælder/underviser giver
prioritet til AT LÆRE ELEVEN AT SORTERE I STORE INFORMATIONSMÆNGDER
Vi bombarderes med tilbud og "støj", propaganda og reklame, frække tilbud og
andet
fra TV og internet.
Den enthusiastiske lærer, der snakker godt med sine elever, kan gøre gavn
ved at gøre det til hyppigt diskussionsemne HVAD ER TIDSSPILDE/HVAD HAR DU
OG DU GOD ERFARING MED, og hvordan lærer man sig selv at kende og
søgemulighederne at kende, så man kan gå målrettet efter hvad giver DETTE
INDIVID et rigere liv.
Snobberi om, at man skal se/læse, hvad vindere påstår _de_ lægger vægt på,
er en stor del af nuværende praksis, og det kan blive bedre.
Man kan ikke få for meget information.
Men man skal kende sig selv om, hvad er irriterende, dårligt moraliserende,
trættende, kortsigtet. sårende, behageligt, opløftende, langsigtet-berigende
osv.
Elektronik gør det muligt, at vi overvåger hvert medmenneskes mindste
bevægelse, og det vil ske, når rentabelt, og kan med fordel gøres åbent. Men
det forvirrer.
Det er en svær kunst at kende sig selv, så man søger hvad gavner og kun det.
Vi har alle samme problematik med valg af samtalepartnere, og hvilken
vennesnak vi gider - men TV&internet har netop vokset eksplosivt, og er
stort skole-emne. Der købes bedre og bedre komputere til skolerne - de skal
bruges - derfor foreslås at "Emnet : Sortering" gives opmærksomhed.
Kendskab til egne og andres erfaringer, egen underbevidsthed. samfundets
udvikling, og egne karriere-chancer
indgår i denne meningsfulde udfordring.
--
Bo Warming, kemigymnasielærer
Bjelkes Alle 46, 2200 København N
Tel: 3586 1000
|