Få fat i div'er med prefix i id
Fra : Lars Olesen

Dato : 17-04-04 19:36

Jeg har lige læst en god artikel på
<http://www.digital-web.com/columns/keepitsimple/separating_behavior_and_structure.shtml>

Det vil jeg også tænkte jeg. Jeg har på:

<http://www.legestue.net/test.php>

Lavet noget, hvor der kommer en lille menubar frem, når man kører over
et div-felt. Det er imidlertid lavet med inline-eventhandlers, og det
vil jeg inspireret af ovenstående artikel gerne undgå.

Jeg har derfor brug for at få at vide, hvordan jeg kan loope gennem alle
div'er med et særligt id-prefix, så jeg kan skjule dem, og lave nogle
onmouseoverevents netop på dem.

--
Lars Olesen
Kan det gøres bedre? Struktur, navigation og brugervenlighed!

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 17-04-04 20:22

Lars Olesen wrote:

> http://www.legestue.net/test.php

Øh, den side er passwordbeskyttet.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Lars Olesen

Dato : 17-04-04 20:48

Erik Ginnerskov wrote:

> Øh, den side er passwordbeskyttet.

Pokkers, skulle have været:

<http://www.legestue.net/test.html>

Fra : Lars Olesen

Dato : 20-04-04 13:15

Lars Olesen wrote in dk.edb.internet.webdesign.clientside:

> Jeg har derfor brug for at få at vide, hvordan jeg kan loope gennem alle
> div'er med et særligt id-prefix, så jeg kan skjule dem, og lave nogle
> onmouseoverevents netop på dem.

Har fundet ud af at gøre det på følgende måde:

<script type="text/javascript">
window.onload = function (){
elm = document.getElementsByTagName('div')

for (i=0;i<elm.length;i++){
if(elm[i].id.indexOf("element")==0) {
    elm[i].childNodes[1].style.display = "none";
elm[i].onmouseover = function() { lightUp(this); this.childNodes[1].style.display =
'inline'; }
    elm[i].onmouseout = function() { removeLight(this); this.childNodes[1].style.display =
'none'; }
}
}
}
</script>

Hvor *prefix* er element, og den kaldes så fra <div id="element1"><ul
id="adminbar"></ul></div>. Funktionen highlighter så div'en og viser ul'en som ellers er
skjult.

Er det en fornuftig (og tilgængelig måde at gøre det på)? Det skal jo ikke være sådan, at fx
<ul>'en ikke vises, hvis man ikke har slået javascript til!

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Lars Olesen

Dato : 20-04-04 14:14

Lars Olesen wrote in dk.edb.internet.webdesign.clientside:

> Har fundet ud af at gøre det på følgende måde:

Der var jeg vist lidt for hurtig med at fejre min succes. Det så herrens ud i IE. Jeg har lavet
lidt om i scriptet, men forstår nu ikke, hvorfor .style giver fejl?