SQL Update - lægge tal til, virker ikke
Fra : Jakob Munck

Dato : 17-04-04 14:24

Jeg skal lægge et tal fra en vartiabel til et tal, som står i et tal-felt i
en Access-db, og det giver problemer. Den første af disse SQL-sætninger
virker fint, når jeg lægger 2 til variablen "formue_noder". Men når jeg
erstatter tallet 2 med en variabel ("cd_vaerdi"), så får jeg en fejlmelding.

' virker god:
SQL = "UPDATE tbMedlemmer SET formue_noder = formue_noder + 2 WHERE
medlem_id = " & session("medlem_id")
Conn.execute(SQL)

' virker ikke:
SQL = "UPDATE tbMedlemmer SET formue_noder = formue_noder + cd_vaerdi WHERE
medlem_id = " & session("medlem_id")
Conn.execute(SQL)

Fejlmeldingen siger "Too few parameters. Expected 1".

Min SQL-kode i det andet eks. er altså forkert, men jeg kan ikke finde
fejlen. Kan nogen give mig et tip?

v.h.
Jakob Munck

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 17-04-04 14:40

"Jakob Munck" <j.munck.fjernmig@c.dk> wrote in

> [...]
> SQL = "UPDATE tbMedlemmer SET formue_noder = formue_noder + cd_vaerdi
> WHERE medlem_id = " & session("medlem_id")

Prøv at udskrive din SQL-sætning, så jeg jeg sikker på, at du kan se, hvor
fejlen ligger.

Se evt http://asp-faq.dk/article?id=41

--
Jesper Stocholm http://stocholm.dk

Programmer's code comment:
//It probably makes more sense when you're stoned.

Fra : Jakob Munck

Dato : 17-04-04 16:34

Jesper Stocholm wrote:
> Prøv at udskrive din SQL-sætning, så jeg jeg sikker på, at du kan se,
> hvor fejlen ligger.

Her er udskriften:

UPDATE tbMedlemmer SET formue_noder = formue_noder - cd_vaerdi WHERE
medlem_id = 157

Men den gør mig ikke meget klogere!

v.h.
Jakob Munck

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 17-04-04 19:11

Jakob Munck wrote :

> Her er udskriften:
>
> UPDATE tbMedlemmer SET formue_noder = formue_noder - cd_vaerdi WHERE
> medlem_id = 157

Ovenstående sendes jo til din database, så den kan ikke vide, hvad din
kode ellers gør. Med andre ord ved den ikke, hvad "cv_vaerdi" er - den
forventer derimod et tal. Det er ganske som den del af strengen, hvor
Session("medlemid") sættes på strengen og ender i databasen som 157.

Eksempelkode:

dim sql, vaerdi
vaerdi = 100
sql = "SELECT * FROM Table1 WHERE Felt1 = vaerdi"

Den streng din database modtager er i dette tilfælde

SELECT * FROM Table1 WHERE Felt1 = vaerdi

sql = = "SELECT * FROM Table1 WHERE Felt1 = " & vaerdi

Den streng din database modtager er nu

SELECT * FROM Table1 WHERE Felt1 = 100

Kan du se mønstret?

--
Jesper Stocholm
http://stocholm.dk

Fra : Jakob Munck

Dato : 17-04-04 19:46

Jesper Stocholm wrote:
> [...]
>
> SELECT * FROM Table1 WHERE Felt1 = vaerdi
>
> sql = = "SELECT * FROM Table1 WHERE Felt1 = " & vaerdi

Nej, jeg forstår ikke hvad du mener. Variablen "cd_vaerdi" er defineret
umiddelbart før den viste SQL-sætning, og jeg har forsøgt at udskrive den,
hvilket gik godt. Den eksisterer altså. Men hvorfor kan jeg så ikke erstatte
et fast tal (f.eks. 2) med denne variabel og få SQL til at lave denne
udregning og Update databasens talfelt med det nye tal?

v.h.
Jakob

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 17-04-04 22:06

Jakob Munck wrote :

> [...]

-------^
Der kom et '=' for meget med.

> [...]
> jeg så ikke erstatte et fast tal (f.eks. 2) med denne variabel og få
> SQL til at lave denne udregning og Update databasens talfelt med det

Synes du ikke, at det er mærkeligt, at denne værdi så ikke kommer med i
din SQL-sætning?

Din måde:

SQL = "SELECT * FROM Table1 WHERE medlem = cd_vaerdi"

Den rigtige måde:

SQL = "SELECT * FROM Table1 WHERE medlem = " & cd_vaerdi
-----------------------------------------^^^
Det er her magien foregår

Din variabel SQL sættes altså sammen af to dele. Den ene del er:

"SELECT * FROM Table1 WHERE medlem = "

Den anden del er _værdien_ af din variabel cd_vaerdi

Fra : Jakob Munck

Dato : 19-04-04 16:36

> Den rigtige måde:
>
> SQL = "SELECT * FROM Table1 WHERE medlem = " & cd_vaerdi
> Det er her magien foregår

OK, det forstår jeg. Tak for hjælpen.

v.h.
Jakob