Samba + iptables = problemer
Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 17-04-04 12:35

Hej NG.

Jeg har lige lavet en frisk installation af Fedora C1 på min maskine og
skal have Samba til at virke. Men der er problemer.

Samba-opsætningen går fint nok, og jeg kan uden problemer logge ind på
min Linux-box hvis jeg vel at mærke totalt disabler firewallen. Hvis
firewallen derimod er slået til, så kan jeg ikke logge på.

Fedoras grafiske dialog til konfiguration af firewallen er mildt sagt
ynkelig, fordi den kun kan åbne op for ftp, ssh, http osv, men ikke for
netbios.

Derfor har jeg ændret i /etc/sysconfig/iptables og tilføjet følgende linier:

-A RH-Firewall-1-INPUT -m state --state NEW -m tcp -p tcp --dport
137:139 -j ACCEPT
-A RH-Firewall-1-INPUT -m state --state NEW -m udp -p udp --dport
137:139 -j ACCEPT

Så fungerer det. Men jeg er stadig bekymret: Har jeg nu åbnet op for
godteposen for alverden? Hvor er det man specificerer hvilke ip-adresser
som skal have lov til at få adgang til port 137:139? Det burde jo kun
være tilladt for mine egne maskiner?

--Martin

Fra : Henrik Christian Gro~

Dato : 17-04-04 14:39

Martin Agersted Jarl <martin@sletmigjarl.dk> writes:

> [...]
> godteposen for alverden? Hvor er det man specificerer hvilke ip-adresser
> som skal have lov til at få adgang til port 137:139? Det burde jo kun

Iptables-reglerne skal have en '-s <lokalnet-specifikation>'.

..Henrik

--
IQ er et tal med lige så god anvendelseværdi som BogoMIPS.
-- citat Peter Makholm

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 18-04-04 23:47

Henrik Christian Grove wrote:

> Iptables-reglerne skal have en '-s <lokalnet-specifikation>'.
>
> .Henrik

takker.
Martin