"H.S." <Henrik@hstradingNOSPAM.dk> skrev i en meddelelse
news:c6agq4$o00$1@sunsite.dk...
> Æv, dvs. jeg kan ikke bare 'hæve' de penge jeg har skudt i firmaet - blot
> fordi jeg har sat dem direkte ind på egenkapitals konto'en ?
Nej - ikke iflg. min revisor. Der er af skattetekniske årsager tale om at
tilføre firmaet kapital - som regel til at dække et underskud - midlertidigt
eller vedvarende, og da du hæfter personligt, er det desværre kun at flytte
dine egne penge fra den ene lomme til den anden (af samme farve).
Du debiterer på en konto ("hævet") under egenkapital-gruppen (hvor du i
øvrigt også posterer betalte såvel A- som bruttoskatter) til kredit for
kapitalindestående. Den er i et personligt drevet firma skatteteknisk
betragtet som en indtjening. Jeg har set tilfælde, hvor man prøvede at bruge
en mellemregningskonto under kontogruppen "kreditorer", som man kan gøre som
anpartshaver(e)/aktionær(e), da selskabet og anpartshaver(e)/aktionær(e)
betragtes som 2 af hinanden uafhængige juridiske enheder. At de så indskudte
midler og kontante udlæg stadig posteres henholdsvis under egenkapital - fri
eller over den i driftenen pågældende konto, er en anden sag.
>
> Dvs jeg skal oprette en konto i f.eks. min kærestes navn, og så lade hende
> stå som værende den firmaet 'skylder pengene' ?
Ja - din kæreste og firmaet med dig som personligt ansvarlig betragtes som 2
af hinanden juridisk uafhængige, juridiske enheder, og gælden til hende kan
posteres som et lån i gruppen "kreditorer". Via den kan du regulere lån og
tilbagebetaling af samme. tilbagebetales lånet - evt. sjattevis - reduceres
kapitalinidståendet tilsvarende - endten direkte som en omkostning over
driften eller en anskaffelse bogført over anlægaktiver i gruppen "aktiver"
i status.
Din kæreste behøver i sin selvangivelse ikke at redegøre for, hvem hun låner
penge til, så længe det er rentefrit, og med de renteforhold, der hersker nu
om dage, er der heller ingen, der hæfter sig ved, at du har fået og
af(be)drager (undskyld - gammel talemåde) uden at skulle betale renter. I
modsat fald beregnes renten med en hvis %-del (husker ikke, hvor meget)
tillagt nationalbankens rente, der opføres på din kærestes selvangivelse som
A-indkomst og posteres som en omkostning i gruppen "Financiering", der
udelukkene består af renteindtægter og -udgifter, så det er i din sammenhæng
neutralt.
Der kan endog være det tilfælde, hvor en renteudgift i firmaet skatteteknisk
er "mere værd" end en tilsvarende renteindtægt på din kærestes
selvangivelse.
>
> Jeg vil gerne 'eftergive' den gæld som firmaet har til mig - dvs gøre så
min
> egenkapital konto går i nul. Hvordan gør jeg det sådan regnskabsmæssigt. -
> Jeg skal selvfølgelig postere på egenkapital kontoen, men hvor modposterer
> jeg henne ?
Se ovenstående.
>
> >
> Det har jeg bare ikke helt mod på, endnu
Ved du hvad - det er ikke så svært endda. Nøglen til det hele er en
fornuftig kontoplan sat op og begrænset lige netop til dit formål.
Nummeregingen af kontiene kan altid inddeles i hovedgrupper med så store
nummerspring både grupperne og de enkelte konti i mellem, at der altid kan
indføres endnu en konto, hvis behovet opstår.
Shjv medfølger der alle regnskabsprogrammer forslag til en kontoplan, der så
kan finpudses og tilrettelægges til dit behov - bare du i første omgang
holder styr på de enkelte grupper af konti og rækkefølgen deraf.
>
> > Desuden ser det ud til, at regnskabsaflæggelse forenkles ganske
betydeligt
> > for mindre virksomheder/selskaber.
> >
> Hvordan det ?
Kapitalgrænserne for, hvornår virksomheder kræves revideret er hævet
betydeligt. Kapitalforklaring er bortfaldet, men på en måde, at TS stadig
kan indkalde oplysninger - flere eller færre, hvis de skønner det
nødvendigt. Jeg mener, at loven er vedtaget og gældende for indeværende
indkomstår.
Men man kan nu en gang ikke postere eller bogføre flere bilag, end der er og
forefindes.
Du bør nok anvende revisor i forbindelse med regnskabdsaflæggelse (den
udvidede selvangivelse, der også anvendes, når man har fast ejendom).
Han gennemgår samtidigt regnsskabet for at se, at du ikke har kvajet dig alt
for meget og foretager samtidig de lovbestemte beregninger af afskrivninger
og skatter.
Du kan prøve at indhente tilbud fra 2-3 registrerede revisorerer - gerne fra
en naboby med ligning i en anden kommune, end den, hvori du bor. Revisoren
kan sædvanligvis klare det på mindre end en formiddag med den størrelse, jeg
fornemmer, at din virksomhed har.
Den lange udredning er absolut ikke for at forskrække dig, men blot noget,
som du kan genkende, efterhånden som du oplever de nævnte forhold.
Der er garanteret flere regnsskabskyndige eller revisorer her i NG, der
endten bekræfte eller korrigere, hvor jeg har misforstået et eller andet.
Uanset deres speciale inden for visse former for virksomheder er
grundbegreberne de samme - og da skattelovgivningen ændres år efter år, er
det svært selv at holde styr på den side af sagen, når man også skal
koncentrere sig om at drive virksomhed og dermed tjene penge.
--
Med venlig hilsen
Karsten H. Jensen