Upgrade fra kernel 2.4 til 2.6
Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 15-04-04 22:16

Hejsa!

Kort og godt:

Hvordan går jeg min MDK9.2 opgraderet til kernel 2.6 smertefrit?

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 16-04-04 07:05

"Martin Johansen [6000]" <visit_my@website.invalid> writes:

> Hejsa!
>
> Kort og godt:
>
> Hvordan går jeg min MDK9.2 opgraderet til kernel 2.6 smertefrit?

Finder Mandrakes officielle kernel-pakker, hvis altså de findes. Hvis
du ikke har erfaring med custom-build kerner, så vil jeg ikke mene at
det er smertefrit at lave en så stor opgradering ved at henten sourcen
og konfigurere og compile selv.

/Thomas

--
/"\ | Human Knowledge Belongs To The World
\ / | -- Milo Hoffman in "AntiTrust"

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 16-04-04 07:15

On Fri, 16 Apr 2004 08:05:18 +0200, Thomas Rasmussen wrote:

> [...]
> ikke har erfaring med custom-build kerner, så vil jeg ikke mene at det er
> smertefrit at lave en så stor opgradering ved at henten sourcen og

Det har jeg ingen erfaring med, så måske jeg er bedre tjent med, at
hente MDK10 ?

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 16-04-04 07:53

"Martin Johansen [6000]" <visit_my@website.invalid> writes:

> Det har jeg ingen erfaring med, så måske jeg er bedre tjent med, at
> hente MDK10 ?

Donno, har du noget du brændende skal have til at virke som kun virker
med 2.6? Det jeg har hørt er at der vist er lidt problemer med noget
af mandrake 10 (kun 'here-say' men alligevel). Så hvis din maskine
virker fint og du ikke har nogle deciderede mangler, så vil jeg ærlig
talt mene du er bedre tjent ved at lade din maskine være som den
er.

/Thomas

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 16-04-04 12:56

On Fri, 16 Apr 2004 08:52:37 +0200, Thomas Rasmussen wrote:

> [...]
> fint og du ikke har nogle deciderede mangler, så vil jeg ærlig talt mene
> du er bedre tjent ved at lade din maskine være som den er.

Mit problem er, at den fryser hvis jeg via ssh kopiere filer fra et sted
til et andet.. hvis jeg flytter er der ingen problemer.

En gut på freenode mente, at det var pga. 2.4 som havde den bug.

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 16-04-04 13:06

> [...]

> til et andet.. hvis jeg flytter er der ingen problemer.
>
> En gut på freenode mente, at det var pga. 2.4 som havde den bug.

Øhhh.... det skulle da være mystisk at det skulle være
pga. kernen. Der har ganske vist været nogle bugs i mmap funktionerne
som bruges af ssh, men det var vist mere security end stability det
gav sig udtryk i. Under alle omstændigheder hvis det er tilfældet, så
ville det ikke være et problem antaget at du har holdt din mandrake
opdateret (dvs. at kernel bugs også er rettet).

Jeg bruger ofte ssh (eller nærmere scp) til at kopiere filer rundt på
forskellige maskiner, og jeg har ikke haft problemer der minder om
dette. Jeg har endda kørt næsten samtlige versioner af 2.4 (siden
2.4.9 kom frem).

Men har du prøvet at forhører dig om fejlen herinde? Måske var det
værd at finde ud af hvad det er der er problemet, tror som sagt ikke
det er kernen, og hvis din ssh er opdateret, så tror jeg heller ikke
det er den. Prøv evt. at køre med -v (verbose) når du kopiere det kan
være du så kan se hvor det går galt. Alternativt kan man med strace
også se om den skulle lave noget underligt, det kræver dog lidt
indsigt i at gennemskue outputtet da der kommer _meget_ output.

/Thomas

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 16-04-04 18:39

On Fri, 16 Apr 2004 14:06:05 +0200, Thomas Rasmussen wrote:

> [...]
> alle omstændigheder hvis det er tilfældet, så ville det ikke være et
> problem antaget at du har holdt din mandrake opdateret (dvs. at kernel

Den opdateres hver dag.

> [...]
> forskellige maskiner, og jeg har ikke haft problemer der minder om dette.
> Jeg har endda kørt næsten samtlige versioner af 2.4 (siden 2.4.9 kom

Det er min server som jeg tilslutter via ssh.

Jeg synes jeg kan fremprovokere fejlen hvis jeg kopiere via 2 nfs-exported
mapper oftere end hvis jeg er på selve serveren via ssh.

> Men har du prøvet at forhører dig om fejlen herinde? Måske var det

Ja jeg mener jeg har prøvet uden der kom noget svar

> [...]
> den skulle lave noget underligt, det kræver dog lidt indsigt i at
> gennemskue outputtet da der kommer _meget_ output.

Jeg kopiere gerne via MC, så det er lidt svært for mig.

Det som er underligt er, at fejlen har optrådt for mig på mange
forskellige maskiner og helt ned til MDK 8...

Jeg kan intet udlæse fra logs.

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 17-04-04 00:08

On Fri, 16 Apr 2004 19:39:26 +0200, Martin Johansen [6000] wrote:

[frossen linux]
> Det som er underligt er, at fejlen har optrådt for mig på mange
> forskellige maskiner og helt ned til MDK 8...

Med forskellige netkort, eller har de alle været ens? (type)

Er der andre fællesnævnere end Mandrake og kerne 2.4?

Hvad mener du med, at den fryser? Hele PC'en uden en kernel
panic? Kun din ssh-operation? Noget helt andet?

--
Stig
(remove the 'no's to send me mail)

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 17-04-04 13:48

On Fri, 16 Apr 2004 23:07:31 +0000, Stig H. Jacobsen wrote:

> Med forskellige netkort, eller har de alle været ens? (type)

Forskellige netkort, herunder Realtek 8139x, Davicom 92xx og Myson (?).

> Er der andre fællesnævnere end Mandrake og kerne 2.4?

Hmmm... Jeg har alle dage kørt Mandrake på serveren.

Det er også galt hvis jeg belaster Samba for hårdt, fx. henter en masse
filer via Samba og en anden henter via ftp lokalt.

Så fryser den også.

> Hvad mener du med, at den fryser? Hele PC'en uden en kernel panic? Kun din
> ssh-operation? Noget helt andet?

Som jeg oplever det, så mister jeg forbindelsen til serveren totalt og
kun en reset virker.

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 26-04-04 17:27

On Sat, 17 Apr 2004 14:48:17 +0200, Martin Johansen [6000] wrote:

> Det er også galt hvis jeg belaster Samba for hårdt, fx. henter en masse
> filer via Samba og en anden henter via ftp lokalt.

Det ville normalt være et problem med netkortet, men siden du har
brugt forskellige, så er det nok nærmere motherboardet - eller
kernen, men nu er 2.4 jo en gammel, gennemtestet sag.

> Som jeg oplever det, så mister jeg forbindelsen til serveren totalt og
> kun en reset virker.

Du har ikke adgang til konsollen?

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 26-04-04 17:52

On Mon, 26 Apr 2004 16:27:28 +0000, Stig H. Jacobsen wrote:

> Det ville normalt være et problem med netkortet, men siden du har brugt
> forskellige, så er det nok nærmere motherboardet - eller kernen, men nu
> er 2.4 jo en gammel, gennemtestet sag.

Bundkort har også været forskellige. Problemet har været der for mig i
de sidste 3 år ca og har opstået på 3 maskiner med lidt skiftende
hardware.

> Du har ikke adgang til konsollen?

Slet ikke. Selv hvis jeg har en streaming kørende via lydkortet så ryger
den sig en tur.

Fra : Keld Jørn Simonsen

Dato : 16-04-04 09:47

Den Fri, 16 Apr 2004 08:14:42 +0200. skrev Martin Johansen [6000]:

> Det har jeg ingen erfaring med, så måske jeg er bedre tjent med, at
> hente MDK10 ?

Ja, det er nok bedre at opgradere til 10.0. Der er en 2.6 kerne til 9.2
men det er altså kun 2.6.0 (i contrib).

Hilsen
Keld

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 16-04-04 12:56

On Fri, 16 Apr 2004 08:47:12 +0000, Keld Jørn Simonsen wrote:

> Ja, det er nok bedre at opgradere til 10.0. Der er en 2.6 kerne til 9.2
> men det er altså kun 2.6.0 (i contrib).

Okay jeg venter til 10.0 frigives

Fra : Keld Jørn Simonsen

Dato : 16-04-04 18:37

Den Fri, 16 Apr 2004 13:56:23 +0200. skrev Martin Johansen [6000]:

> Okay jeg venter til 10.0 frigives

Den er frigivet, (i forgårs) men er for øjeblikket kun
gratis tilgængelig til download over nettet (ikke fra cd).
Du kan læse mere herom på http://klid.dk/sw/mdk100
Du kan evt bruge community edition - den er tilgængelig gratis på CD.

Hilsen
keld

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 16-04-04 19:06

On Fri, 16 Apr 2004 17:36:42 +0000, Keld Jørn Simonsen wrote:

> Den er frigivet, (i forgårs) men er for øjeblikket kun gratis

Ikke på ISO.

> herom på http://klid.dk/sw/mdk100 Du kan evt bruge community edition -
> den er tilgængelig gratis på CD.

Den har jeg, men vil ikke installere en RC-edition (som den jo i bund og
grund er. En frosset cooker).

Fra : sune vuorela

Dato : 16-04-04 09:37

En der kalder sig Thomas Rasmussen <simpsons@invalid.kom.auc.dk>
skrev:

> [...]
>du ikke har erfaring med custom-build kerner, så vil jeg ikke mene at
>det er smertefrit at lave en så stor opgradering ved at henten sourcen

DEt er ikke så specielt vanskeligt at lave en så stor opgradering ved
at konfigurere og compile selv. Det tager dog lige et par forsøg, men
det kan sagtens lade sig gøre.

Selv kastede jeg mig bare ud i projektet med vejledning fra friheden
til at kompilere din egen kerne - eller hvad det nu er den bog hedder.
(friheden tl systemadministration)

Det man især skal huske er at man gemmer den nye kerne som et
boot-alternativ og man IKKE overskriver den gamle i stedet - så kan
man altid boote op med den gamle kerne hvis man modtager en besked om
kernel panic eller noget andet sjovt.

Jeg gik fra kerne 2.2 til 2.6.4 - og har leget med linux (debian)
foralvor siden jul

--
Sune