Filsystemer og operativsystemer
Fra : Jacob Larsen

Dato : 15-04-04 08:33

Hej

Jeg sidder med et dual OS system (windows og linux), hvor jeg godt
kunne bruge et filsystem med god support på begge systemer. Jeg leger
med hot-swap, så et journaling file system er nok at foretrække. Det
udelukker så FAT32 og EXT2, hvor det ellers ser ud til at være muligt
at få til at virke på begge systemer. NTFS er lukket, så det vil jeg
helst ikke rode med (selvom der vist findes et program, der bruger
windows' egen ntfs driver på linux).

Hvad er der ellers derude? Der er jo et ret stort udvalg af
filsystemer, der er fuldt understøttet i Linux, men findes der windows
drivere til disse?

/Jacob

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 15-04-04 12:37

Jacob Larsen skrev:
> [...]
>
> Hvad er der ellers derude? Der er jo et ret stort udvalg af
> filsystemer, der er fuldt understøttet i Linux, men findes der windows

Jeg har siddet her spændt hele formiddagen og ventet på, at du får svar
på dit spørgsmål. - Så vil jeg nemlig også selv bruge svaret. Jeg bruger
i øjeblikket selv FAT32, og håndteringen af partitionerne er blevet
væsentligt bedre under kernel 2.6 (synes jeg), men der er stadig store
mangler...

Undskyld, at jeg ikke kunne hjælpe.

Fra : Dennis Schafroth

Dato : 15-04-04 12:57

"Jacob Tranholm" <jacob_tranholm@hotmail.com> wrote in message
> [...]

Denne "Captive NTFS" driver var nu nem at installere. Jeg har dog ikke
prøvet performance, men det er jo den originale driver.

Paragon ext2fs kan bruges, men koster lidt penge. Performance på version 2.5
var dog helt i skoven. Jeg har ikke prøvet 3.0 endnu.

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 15-04-04 13:34

Dennis Schafroth skrev:
> [...]
>

> Paragon ext2fs kan bruges, men koster lidt penge. Performance på version 2.5
> var dog helt i skoven. Jeg har ikke prøvet 3.0 endnu.

Jeg har prøvet Captive NTFS. Og jeg var ikke helt tilfreds. - Visse
filer kunne ikke slettes og generelt følte jeg mig hele tiden utryg ved,
at jeg ikke havde fuld kontrol over filerne på harddisken. Det er et par
måneder siden, at jeg havde Captive installeret, og dengang føltes det
ikke helt stabilt... I øjeblikket kører jeg med standard read-only mode
i stedet, her kan jeg i det mindste ikke ødelægge noget. - Derudover er
det også lidt søgt, at man skal downloade XP SP1 opdateringen for at
installere de korrekte Windows filer. - Jeg troede, at Linux helst
skulle være open source.

Jeg har endnu aldrig afprøvet Paragon Ext2fs, men det vil jeg gøre...
Hvis jeg kan komme til at læse og skrive Ext3 under Windows, bliver alle
mine FAT32 partitioner konverteret til Ext3. Jeg bruger alligevel kun
Windows et par gange om måneden...

Fra : Dennis Schafroth

Dato : 15-04-04 13:47

> [...]
> Hvis jeg kan komme til at læse og skrive Ext3 under Windows, bliver alle
> mine FAT32 partitioner konverteret til Ext3. Jeg bruger alligevel kun

Jeg tror du får svært ved at få windows systemet til at boote/køre fra en
ext3 partition, men alle andre partitioner skulle være muligt.

Jeg har lige opgraderet til ext2fs version 3 og performance er stadig ikke
optimalt. Version 2.5 låste muligvis nogle gange eller også var det bare så
langsomt at jeg troede det.

Version 3 flytter pt 2 GB fra en NTFS til en ext3, og det er vurderet til at
tage 30 minutter. Men det er også samme fysiske disk.

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 15-04-04 14:39

Dennis Schafroth skrev:
> [...]
>
> Version 3 flytter pt 2 GB fra en NTFS til en ext3, og det er vurderet til at
> tage 30 minutter. Men det er også samme fysiske disk.

Min Windows XP ligger på en NTFS-partition, så der sker ikke noget med
min bootup.

Jeg har dog to FAT32-partitions på tilsammen 100GB, hvor jeg placerer
alt, der kan være anvendeligt for både Windows og Linux; dvs.
dokumenter, musik osv. Jeg må dog indrømme, at jeg under normale
omstændigheder ikke vil være tilfreds med en hastighed på 2GB/30min =
1,1378 MB/s, men nu må jeg afprøve hastigheden på min egen computer.

Fra : Jacob Larsen

Dato : 16-04-04 15:52

On Thu, 15 Apr 2004 14:47:26 +0200, "Dennis Schafroth"
<nospam@schafroth.com> wrote:

>"Jacob Tranholm" <jacob_tranholm@hotmail.com> wrote in message

>Jeg tror du får svært ved at få windows systemet til at boote/køre fra en
>ext3 partition, men alle andre partitioner skulle være muligt.

Det var heller ikke planen. Jeg har alligevel ikke noget på mit
Windows drev, som jeg skal bruge i Linux.

>Jeg har lige opgraderet til ext2fs version 3 og performance er stadig ikke
>optimalt. Version 2.5 låste muligvis nogle gange eller også var det bare så
>langsomt at jeg troede det.

Nok ikke det bedste for mig så. Er der nogen, der har prøvet ext2fsd
fra http://sourceforge.net/projects/ext2fsd ? Den ser ok ud, men hvad
med performance? Desuden er der kun fuld support for ext2. Nogen bud
på hvordan ext2 vil køre? Altså stabilitetsmæssigt når jeg hiver
stikket ud (ekstern HD) fordi windows nægter at unmounte drevet.

>Version 3 flytter pt 2 GB fra en NTFS til en ext3, og det er vurderet til at
>tage 30 minutter. Men det er også samme fysiske disk.

Selv på samme fysiske disk er det vel ikke ret imponerende? Hvad er
det forresten for en disk?

/Jacob

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 16-04-04 18:49

Jacob Larsen skrev:

> [...]
> stikket ud (ekstern HD) fordi windows nægter at unmounte drevet.

> Selv på samme fysiske disk er det vel ikke ret imponerende? Hvad er

Du har ret, det er ikke ret imponerende med 1,1378 MB/s... Jeg har selv
været ved at lege med både Paragon Ext2fs og freeware ext2fsd udgaven i
de sidste dage og ydelsen af de to systemer er meget forskellige.
Freewareudgaven læser og skriver på min computer data fra harddisken
8-10 gange hurtigere end betalingsprogrammet. Jeg har afinstalleret
Paragon Ext2fs og har konverteret én af mine data-partitions til ext2,
hvor jeg nu har alle mine dokumenter, mails osv. Denne partition kan på
min computer under Windows XP læses og skrives med ca. 10-15 MB/s. Under
Windows kan disse partitioner monteres og afmonteres efter behov.

Dette er dog ext2, hvor der ikke er en journaling funktion. Mine ext3
partitions kan læses under Windows (også vha. ext2fsd) med samme
hastighed, men man kan ikke skrive på ext3.

Hvis du kræver journaling, bliver du nok nødt til at anvende enten ext3
med Paragon Ext2fs under Windows eller NTFS med Captive NTFS driver
under Linux, men hvis du kan nøjes med ext2, fungerer dette fremragende
for mig med freeware-udgaven af ext2fsd.

Held og lykke...

Fra : Jacob Larsen

Dato : 16-04-04 19:09

On Fri, 16 Apr 2004 19:48:54 +0200, Jacob Tranholm
> [...]

>under Linux, men hvis du kan nøjes med ext2, fungerer dette fremragende
>for mig med freeware-udgaven af ext2fsd.

OK. Jeg tror jeg vil prøve at lave en test partition med ext2 for at
se om jeg reelt har brug for journaling.

/Jacob

Fra : Jacob Larsen

Dato : 16-04-04 19:02

On Fri, 16 Apr 2004 16:51:36 +0200, Jacob Larsen
<jlar01@nospamkom.auc.dk> wrote:

> [...]
>på hvordan ext2 vil køre? Altså stabilitetsmæssigt når jeg hiver
>stikket ud (ekstern HD) fordi windows nægter at unmounte drevet.

Har lige lavet en lille test. Jeg overførte 6217 filer med en samlet
størrelse på 1,66 GiB, hvoraf en var på 798 MiB. Jeg læste fra en ext3
partition på en 4200 rpm harddisk mountet med den nævnte driver. Jeg
skrev til en ntfs partition på en 7200 rpm harddisk. Overførslen tog
4min 18sek, hvilket giver et gennemsnit på 6,57 MiB/s. Så vidt jeg
kunne se på min performance monitor, og på disse tal, så tror jeg ikke
den anvendte harddisk er i stand til at yde ret meget mere. I hvert
fald er det ca. det samme jeg får med ntfs.

Ext3 kan jo kun mountes read-only, så jeg har ikke lige kunnet teste
skrive hastigheder. Men jeg regner med at disse resultater vil kunne
mappes direkte til ext2 for læse hastigheden, hvilket tegner godt for
denne driver. Man kan jo kun håbe at de får ext3 write support med når
den modnes lidt.

/Jacob

Fra : Martin Schultz

Dato : 15-04-04 14:48

On Thu, 15 Apr 2004 09:32:47 +0200, Jacob Larsen wrote:

> [...]
>
> Hvad er der ellers derude? Der er jo et ret stort udvalg af
> filsystemer, der er fuldt understøttet i Linux, men findes der windows

Din windows system disk skal være fat16/32 eller NTFS. Det kan du ikke
komme uden om. Der findes et windows program (explore2fs) der kan læse
ext2/3 diske men prefomancen er ikke ret god.

Martin
ADSL og opsætning af Cisco/Zyxel routere.