> Jeg hopper lige ind her med spørgsmål.
> Jeg har også et lille firma, som jeg startede i juni sidste år. Jeg er
først
> blevet momsregistreret fra 1. jan. i år.
>
> Når jeg nu skal betale moms, så skal det kun være for de varer jeg faktisk
> har solgt i år, og ikke af dem, der bare er blevet betalt i januar men
solgt
> i dec.
Momsen skal angives i den periode, hvor de henhører til og efter følgende
prioritering:
1. Leveringsdato
2. Fakturadato
3. Betalingsdato
Oftest falder levering og fakturadato tæt på hinanden,hvorfor man ofte i
praksis benytter fakturadatoen, da den er nem at fastsætte, hvis man har
fakturaen foran sig.
Betalingsdatoen må kun anvendes som sidste løsning, hvis der ikke findes /
kendes nogen leveringsdato eller fakturadato (fx ved acontobetalinger til
større igangværende byggerier).
I dit tilfælde må / skal du angive moms for de varer, som du sælger i
januar. Om betalingen så finder sted i december sidste år, januar, februar
eller senere er ligegyldigt. Omvendt må / skal du ikke angive moms for
varer, som er solgt i december, men du først modtager betaling for i januar.
Det samme er gældende for købte varer / købsmoms
> Hvad med varelageret ved årsskiftet? Der var jo heller ikke købsmoms på.
> Skal der salgsmoms på efter 1/1?
Godt spørgsmål - det har jeg aldrig været udsat for ved mine kunder. Vil
lige forhøre mig på kontoret, om nogle af de andre, har været inde i det
tilfælde og vende tilbage, medmindre andre herinde har det rigtige svar
inden weekenden er overstået
> Når man indbetaler moms, skal det så være det eksakte beløb, der
indbetales
> hver gang, eller regulerer man det ligesom skatten?
Momsen reguleres ikke. Det beløb, som du skal afregne i moms, er det
nettobeløb, som fremkommer i dit momsregnskab (dvs. firkantet set: udgående
moms - indgående moms (der kan også være diverse el og energiafgifter,
importmoms, EU-moms)