Mandrake/Fluxbox på lille maskine
Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 13-04-04 20:46

Hejsa!

Min pige har en P133 med ~32MB RAM - dvs. en ret lille møgspand

Den kører lige nu Win98 og det går jo ikke. Vil den med fordel kunne
køre Mandrake 9.2 med Fluxbox eller er det mere krævende end Win98 ?

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Carsten Holck

Dato : 13-04-04 20:58

Martin Johansen [6000] wrote:
> [...]
>
> Den kører lige nu Win98 og det går jo ikke. Vil den med fordel kunne
> køre Mandrake 9.2 med Fluxbox eller er det mere krævende end Win98 ?
Hvis du forsøger med OpenOffice vil de 32Mb nok få rigelig sved på panden -
kan du ikke finde noget mere RAM at hælde i den? de 133Mhz skal såmænd nok
gå, men ikke med 32Mb
/carsten

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 13-04-04 21:08

On Tue, 13 Apr 2004 21:58:05 +0200, Carsten Holck wrote:

> Hvis du forsøger med OpenOffice vil de 32Mb nok få rigelig sved på
> panden - kan du ikke finde noget mere RAM at hælde i den? de 133Mhz skal
> såmænd nok gå, men ikke med 32Mb

Hun kører Word 2000 på den nu - ikke det hurtigste. Er OOo
langsommere/tungere?

Jeg ved ikke om jeg kan støve RAM op - kan ikke lige huske om den er med
SD ram eller om det er EDO - hvis det er SD så ingen problemer, men EDO
kommer nok til, at knibe lidt

Den skal køre:

Mandrake 9.2 med nyeste Fluxbox-devel
Gaim
OpenOffice
Firefox
Evt. Sylpheed-Claws
GQview
Pan
XMMS

Hvordan vil den køre det sammenlignet med Win98 med lign. programmer?

Hvis hastigheden er den samme er det fint, men hvis det er langsommere så
falder hun nok i søvn

Fra : Keld Jørn Simonsen

Dato : 13-04-04 23:17

Den Tue, 13 Apr 2004 22:08:00 +0200. skrev Martin Johansen [6000]:

> Den skal køre:
>
> Mandrake 9.2 med nyeste Fluxbox-devel
> Gaim
> OpenOffice
> Firefox
> Evt. Sylpheed-Claws
> GQview
> Pan
> XMMS

Prøv evt noget tynde klienter ala LTSP (www.ltsp.org og
http://www.klid.dk/sw/ltsp/ )

ELler sæt noget mere ram i den, 128 MB er minimum. Men så burde en 133
MHz maskine også kunne køre nogenlunde.

Hilsen
keld

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 14-04-04 18:15

On Tue, 13 Apr 2004 22:16:57 +0000, Keld Jørn Simonsen wrote:

> ELler sæt noget mere ram i den, 128 MB er minimum. Men så burde en 133
> MHz maskine også kunne køre nogenlunde.

Jeg undersøger lige om den har SD-ram eller ej - i så fald er 128 ikke
noget problem.

Men er MDK9.2 _tungere_ end 98 eller kører det nogenlunde ens?

Fra : @rsten

Dato : 15-04-04 08:59

Martin Johansen [6000] wrote:

> Jeg undersøger lige om den har SD-ram eller ej - i så fald er 128 ikke
> noget problem.
>
> Men er MDK9.2 _tungere_ end 98 eller kører det nogenlunde ens?

Mit bud vil være, at det ikke så meget er MDK9.2 som hvilke programmer du
kører, en let windowsmanager og dillo vil give en super hurtig browser
næsten uanset hvor lille maskine - hvorimod KDE og Mozilla - tja... det
kræver meget god tid. OpenOffice er ret resourcekrævende (de nyere er ikke
_så_ slemme) og mange X baserede pgm's er tunge, Men på den anden side prøv
at starte MS Access op på en for lille maskine så tager det også sid tid. Så
prøv det men flaskehalsen er givetvis RAM

--
/carsten

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 15-04-04 18:06

On Thu, 15 Apr 2004 09:59:25 +0200, @rsten wrote:

> [...]
> næsten uanset hvor lille maskine - hvorimod KDE og Mozilla - tja... det
> kræver meget god tid. OpenOffice er ret resourcekrævende (de nyere er

KDE kommer den ikke til, at køre. Tøsen er helt tosset med Fluxbox

> ikke _så_ slemme) og mange X baserede pgm's er tunge, Men på den anden
> side prøv at starte MS Access op på en for lille maskine så tager det
> også sid tid. Så prøv det men flaskehalsen er givetvis RAM

Jeg prøver - hvis det går helt galt, så må jeg prøve de andre fine
løsninger jeg har fået i gruppen.

Fra : Jonathan Fromer

Dato : 13-04-04 21:24

Hej

> Min pige har en P133 med ~32MB RAM - dvs. en ret lille møgspand
>
> Den kører lige nu Win98 og det går jo ikke.

Har du en anden, og krafigere, *nix boks til at koere ?

Saa kan du omdoebe din piges pc til tynd klient istedet.

--
Jonathan

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 13-04-04 21:29

On Tue, 13 Apr 2004 22:24:00 +0200, Jonathan Fromer wrote:

> Har du en anden, og krafigere, *nix boks til at koere ?

Jeg har min dekstop (~1400MHz) og så min server (700MHz).

Mere detaljeret info kan ses på http://tuxx.dk/computers.htm

> Saa kan du omdoebe din piges pc til tynd klient istedet.

Hmm det lyder jo interessant!

Kan du beskrive det nærmere? Evt. hvad der skal til og hvordan det
fungerer i praksis?

Hvis hun så bliver totalt afhængig af den anden boks, så skal det
køres over serveren.

Fra : Michael Eriksen

Dato : 13-04-04 22:00

"Martin Johansen [6000]" <visit_my@website.invalid> wrote in

> [...]
> fungerer i praksis?
>
> Hvis hun så bliver totalt afhængig af den anden boks, så skal det

Ja, hun vil blive *helt* afhængig af serveren, da hendes egen pc bare
skal styre skærm, netkort, mus og tastatur

Selv bruger jeg Thinstation (thinstation.sf.net) som tynd klient (Linux,
naturligvis, kerne 2.4.24, XFree 4.3). Det kræver min. 8 MB RAM, men
dine 32 er absolut at foretrække! Udover X undersøsttes også telnet og
ssh samt et par properitære protocoller fra et firma vi ikke nævner her
i gruppen.

Man kan enten køre med Thinstations lokale WM (blackbox) eller koble
direkte op mod en server. Hvis du gør det sidste, opdager din pige
aldrig at hun ikke arbejder på hendes egen pc! (bortset fra at den kører
Linux, forstås...)

Thinstation har en Live CD, hvis du lige vil prøve først.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 14-04-04 18:16

On Tue, 13 Apr 2004 20:59:30 +0000, Michael Eriksen wrote:

> Ja, hun vil blive *helt* afhængig af serveren, da hendes egen pc bare
> skal styre skærm, netkort, mus og tastatur

Sarjt

> [...]
> 32 er absolut at foretrække! Udover X undersøsttes også telnet og ssh
> samt et par properitære protocoller fra et firma vi ikke nævner her i

Den ser rigtig kanon ud!

> [...]
> at hun ikke arbejder på hendes egen pc! (bortset fra at den kører Linux,

Ahh hun er vant til Linux (sej tøs) så det gør ikke noget, tværtimod.

> Thinstation har en Live CD, hvis du lige vil prøve først.

Den ser jeg fluks om jeg kan få hentet!

Fra : Simon Strandgaard

Dato : 13-04-04 23:57

On Tue, 13 Apr 2004 23:29:27 +0200, Martin Johansen [6000] wrote:

> Jeg har min dekstop (~1400MHz) og så min server (700MHz).

Jeg har min langsome desktop maskine (~120MHz) som er forbundet
via xdmcp med klædeskabsmaskinen (~700MHz). Desuden har jeg
også en gateway (? MHz), som kører vpn med mine kammerater.

--
Simon Strandgaard