Sove igennem
Fra : Morten

Dato : 13-04-04 20:31

Hej gruppe,

jeg har både en nyfødt datter og et spørgsmål til jer - håber på input.
Jeg hører så mange steder fra at 'min datter (temaet varierer også på søn)
sov igennem om natten fra hun var 3 uger'. Og det bliver jeg da helt
misundelig for at høre, må jeg indrømme. Men også lidt mystificeret, for
vores pige kan da ikke holde på noget i 4 timer, endsige de 8 timer jeg
mener der skal til før at man kan sige at hun sover igennem. Så - er folk
nogle svin der ikke står op og skifter deres datter, eller er der simpelthen
nogle der sover igennem i 8 timer uden at tisse eller, ja, skide?

Mvh.

Morten

Morten Nørgaard
2000 Frederiksberg

Visit www.damage.dk

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 13-04-04 20:41

Morten wrote:

> [...]
> mystificeret, for vores pige kan da ikke holde på noget i 4 timer,
> endsige de 8 timer jeg mener der skal til før at man kan sige at hun

Vores datter på 5 mdr. sover stadig i 3-4 timers intervaller om natten.
Æv

Dog tisser hun meget "begrænset" om natten så hun har samme ble fra
aften til tidlig morgen ved 6-7 tiden, hvor hun syntes at nu *skal* vi
altså op

Ingen problemer med irriteret hud eller irriteret barn, hvad det angår.

I starten stod vi op om natten for at skifte hende stort set hver gang,
men nu får hun lige en flaske stukket i munden og så er det videre

--
Peter Thomas Fischer, System Administrator
http://www.fischer.as & http://www.humlebæk.dk

Fra : Morten

Dato : 13-04-04 20:50

Hej Peter!

tak for svar.

> [...]
>
> I starten stod vi op om natten for at skifte hende stort set hver gang,
> men nu får hun lige en flaske stukket i munden og så er det videre

Lyder godt... Jeg glæder mig Men hvad med, ja, hvad med lorten? Har i
aldrig haft problemer med at hun har præsteret andet end urin, og at
afføringen var klæbet fast til hende?

Damn.... Man indser at man har blevet far når man sidder og skriver den
slags...

Mvh.

Morten

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 13-04-04 21:57

Morten wrote:

> Lyder godt... Jeg glæder mig Men hvad med, ja, hvad med lorten?
> Har i aldrig haft problemer med at hun har præsteret andet end urin,
> og at afføringen var klæbet fast til hende?

Joda ... men den er temmelig regelmæssig midt på dagen.

Hvor jeg typisk er på arbejde .-)

Fra : Gitte

Dato : 14-04-04 12:09

Hej

> [...]
>afføringen var klæbet fast til hende?
>
>Damn.... Man indser at man har blevet far når man sidder og skriver den

Og et stort tillykke med det

Mht. at sove igennem, har det største problem for os nu aldrig været
bleen, og indholdet i den..... Så vidst jeg husker, var det ikke det
helt store problem med afføring i bleen om natten, i hvert fald ikke
efter de første måneder - da kom det mest om dagen.
Men problemet var derimod et barn, der nægtede at sove!!! Men det
hjalp da han blev et par år.....
Jeg startede på en uddannelse, da han var 8 måneder gammel, og var da
typisk oppe 2-3 gange hver nat, af mindst ½ times varighed Far
duede desværre ikke, selv om han prøvede.... Det skete vist en enkelt
gang eller 2, at han sov igennem i den periode (et års uddannelse) at
han sov igennem - og jeg blev mobbet voldsomt i skolen, at jeg var alt
for frisk, når det var sket
Men det jeg vil sige er, at mange ynder at fortælle, at deres lille
vidunder sov igennem stort set fra starten af, men for mange er det
altså noget der kommer langsomt hen ad vejen. I dag hvor min søn er
godt 4 år, sker det stadig at jeg må op om natten, fordi han er
tørstig. Også selv om han har et glas vand til at stå ved siden af
sengen.... Her den anden nat, da jeg var oppe 2. gang, spurgte jeg
ham, om han ikke kunne klare det selv, når det stod lige ved siden af,
var hans svar bare; Nej, egentlig ikke..... Nå ok, kunne moren så
tænke.
Så der kan være lang vej endnu, men det bliver lettere efterhånden -
og sjovere også

MVH
Gitte

Fra : Anita

Dato : 14-04-04 12:17

"Gitte" <gajb@ofir.dk> skrev

> [...]
> ham, om han ikke kunne klare det selv, når det stod lige ved siden af,
> var hans svar bare; Nej, egentlig ikke..... Nå ok, kunne moren så

Hvorfor udlægge det som et spørgsmål? Hvorfor ikke sige at "for eftertiden
klarer du selv at gribe ud efter vandet, for jeg vil ikke stå op om natten
for noget en stor dreng selv kan klare". Måske ville barnet acceptere dette.

De vender sig hurtigt til at alting er til diskussion.

Venligst Anita

Fra : Gitte

Dato : 14-04-04 16:51

Hej

> [...]
>for noget en stor dreng selv kan klare". Måske ville barnet acceptere dette.
>
>De vender sig hurtigt til at alting er til diskussion.

Ja, du har helt ret. Men jeg vil lige sige, at det også er prøvet - at
han har fået at vide, at jeg ikke vil stå op om natten, "bare" for
det, dog uden effekt desværre

MVH
Gitte

Fra : Anita

Dato : 14-04-04 18:29

"Gitte" <gajb@ofir.dk> skrev

> Ja, du har helt ret. Men jeg vil lige sige, at det også er prøvet - at
> han har fået at vide, at jeg ikke vil stå op om natten, "bare" for
> det, dog uden effekt desværre

Æv! Men tør du ikke satse på, at han kan hitte ud af det selv, hvis han
bliver tørstig nok? Vil du stå op for at give ham vand om natten de næste 10
år?

Venligst Anita

Fra : Gitte

Dato : 15-04-04 06:33

>Æv! Men tør du ikke satse på, at han kan hitte ud af det selv, hvis han
>bliver tørstig nok? Vil du stå op for at give ham vand om natten de næste 10
>år?

Nej, det har jeg bestemt ikke tænkt mig, at jeg vil..... Og jo, hvis
jeg vidste, at han bare var tørstig når han kaldte om natten, ville
jeg godt turde satse på, at han nok skulle klare det selv - men
problemet er, at han når han kalder på sin mor, gør det med en god
portion gråd i stemmen, og det sker også ind imellem, at det er pga.
mareridt. Og så synes jeg, det er synd ikke at komme ind og trøste....
Nu er det altså heller ikke noget der sker så tit, det er ikke hver
uge, det opleves. At det så lige sker to gange på én nat, er
usædvanligt, og lidt uheldigt for moren

MVH
Gitte

Fra : Anita

Dato : 15-04-04 11:45

"Gitte" <gajb@ofir.dk> skrev
> [...]
> Nu er det altså heller ikke noget der sker så tit, det er ikke hver
> uge, det opleves. At det så lige sker to gange på én nat, er

Okay, så er det vist ikke helt så slemt, som det lød i første omgang.

Venligst Anita

Fra : Gitte

Dato : 15-04-04 13:30

>Okay, så er det vist ikke helt så slemt, som det lød i første omgang.

Nej, det lød måske nok lidt værre end det reelt var.... Men det var
lige natten inden det var sket, og trætheden sad stadig i kroppen :-/
Men nu er der da gået et par nætter uden et pip fra lillemanden, så
problemet er reelt ikke så stort. Det er mest fordi det ofte sker lige
et par nætter i træk, for så at holde "pause" en uges tid eller 2....
Og i forhold til da han var helt lille (hvor han vågnede flere gange
hver nat, ikke ville sove om dagen osv.) føler jeg mig trods alt
priveligeret, når jeg nu får min nattesøvn de fleste nætter (Så længe
det varer, nr. 2 melder sin ankomst til august

MVH
Gitte

Fra : Anita

Dato : 15-04-04 14:09

"Gitte" <gajb@ofir.dk> skrev
> (Så længe
> det varer, nr. 2 melder sin ankomst til august

Tillykke. Og held med søvnen. Kan levende forestille mig at jeg får
problemer på den konto, når engang det bliver aktuelt.

Venligst Anita

Fra : Gitte

Dato : 15-04-04 14:50

> Tillykke. Og held med søvnen. Kan levende forestille mig at jeg får
>problemer på den konto, når engang det bliver aktuelt.

Takker
Ja, det hører vist med til det at få børn, at man mister en del søvn -
men det er det hele værd Kommer dog lige til at tænke på en
kommentar, min mand kom med, da vi var på en "smuttur" til England, da
sønnen var 1½ års tid (og holdt ferie hos "besserne"). Vi sad i
cafeteriaet og snakkede, mens et andet forældrepar "bøvlede" med en
lille på ca. 3 måneder, og jeg så sagde at det da godt kunne rykke
lidt i mine hormoner, når jeg så sådan en kær lille en. Han spørgsmål
var, om jeg da virkelig allerede var klar til ½ år uden søvn igen -
for det var han altså ikke.... Men det er han så altså blevet Det
var i hvert fald hans forslag, at det var på tide med den næste....

MVH
Gitte

Fra : Britta Larsen

Dato : 13-04-04 20:46

Hej Morten.

Hvorfor tror du små børn sover med ble på ?
Fordi de ikke slev kan styre deres vanladning.
Selvfølgelig står man op og skifter sit barn hvis det har lavet i bleen, men
man står da ikke op om natten og vægger barnet fordi han/ hun har tisset
lidt i hans/huns ble (ja jeg skrev vægger) Selvf. hvis barnet har tisset
igennem skal barnet have tørt tøj på ol. Og hvis barnet vågner går man jo
også op og skifter måske bleen hvis den er våd og så giver man dem somrelt
noget at sove på igen ;)

M.v.h.

Britta Larsen, Mor til 2 drenge på 2 år ( ikke tvillinger)

Fra : Morten

Dato : 13-04-04 20:52

"Britta Larsen" <britta@trab.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Morten.
>
> Hvorfor tror du små børn sover med ble på ?

Hej Britta,

tak for svar. Ja, det lyder jo egentlig helt fornuftig.

Fra : Cat

Dato : 13-04-04 21:07

"Morten" <mnoNOSPAMTHANKS@uni-c.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
simpelthen
> nogle der sover igennem i 8 timer uden at tisse eller, ja, skide?

Mine børn var 3-4 år før vi de fleste nætter kunne regne med ikke at få en
lille søvnig unge ind at ligge i midten kl ca. 3.

Hvis hun ikke laver lortebleer og ikke bliver rød eller græder over bleen,
så lad den sidde på om natten. Om kort tid kan det lade sig gøre. Hun skal
jo også fornemme, at natten er ikke lege, skifte, pjattetid.

Tine

Fra : Inger Pedersen

Dato : 13-04-04 21:06

"Morten" <mnoNOSPAMTHANKS@uni-c.dk> skrev i en meddelelse

> jeg har både en nyfødt datter

Til lykke!

> og et spørgsmål til jer -

Der vil komme MANGE flere

> [...]
simpelthen
> nogle der sover igennem i 8 timer uden at tisse eller, ja, skide?

Børn er lige så forskellige som forældre
Jeg har 4 børn, og det med at "sove igennem" har varieret lige fra én, der
sov igennem fra dag ét (han ÅD også som en sulten ulv om dagen) over én, der
sov igennem v. 3 mdr. (det var dengang, man "måtte" stikke en flaske med
kærnemælksvælling), én der sov igennem efter 4-5 mdr. til (oh gru) én, hvor
jeg fik min første hele nattesøvn efter 3½ år.
Den yngste.

Det er først, når man - endelig - får en hel nats søvn, man opdager, hvor
træt, man egentlig var.
Men man overlever, selv om man ind imellem har mest lyst til at hælde dem ud
af vinduet
That's life.

Hilsen Inger

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 13-04-04 21:21

Hej

Morten wrote:
> [...]
> nogle svin der ikke står op og skifter deres datter, eller er der simpelthen
> nogle der sover igennem i 8 timer uden at tisse eller, ja, skide?

For det første er der forskel på børn. For det andet er der forskel på
forældre. For det tredje så er der forskel på opfattelsen af hvornår et
barn har sovet igennem. Nogle mener at blot barnet skal afspises om
natten, så sover det igennem. NOT! Når man uforstyrret af sit barn selv
sover hele natten igennem, så gør barnet det også

Med hensyn til ikke at skifte ble. Bare fordi der er et dryp i den, så
er der ingen grund til at skifte den. Så børn kan sagtens sove hele
natten på en enkelt ble. Igen er der dog forskel på børn (og bleer).

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 13-04-04 22:06

Morten wrote:
> [...]
> mystificeret, for vores pige kan da ikke holde på noget i 4 timer,
> endsige de 8 timer jeg mener der skal til før at man kan sige at hun

Hvilket svar forventer du egentlig at få, når du taler sådan til folk?

> der ikke står op og skifter
> deres datter, eller er der simpelthen nogle der sover igennem i 8
> timer uden at tisse eller, ja, skide?

--
Kristian Damm Jensen damm (at) ofir (dot) dk
Over the centuries, mankind has tried many ways of combating the forces

Fra : Katja

Dato : 14-04-04 09:07

"Kristian Damm Jensen" <REdammMOVE@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
Så - er folk nogle svin

> Hvilket svar forventer du egentlig at få, når du taler sådan til folk?

Hej!
Tror du misforstår hans måde at spørge på.
Ingen andre har følt sig stødt over hans måde at spørge på.
Han ville jo bare vide om nogle børn virkelig sover 8 timer uden at tisse
eller have afføring.

Hilsen Katja

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 14-04-04 09:11

Katja wrote:

> Ingen andre har følt sig stødt over hans måde at spørge på.

Jeg gjorde, men valgte ikke at kommentere det.
--
Far + digitalkamera + webserver = http://ekot.dk/dagbog/

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 14-04-04 09:17

Katja wrote:
> [...]
> Ingen andre har følt sig stødt over hans måde at spørge på.
> Han ville jo bare vide om nogle børn virkelig sover 8 timer uden at

Hvis det er hans ærinde, skulle han lade være at blande værdiladede ord som
"svin" ind i debatten.

Han har - med den valgte formulering - reelt kaldt mig og min kone for
svin.

--
Kristian Damm Jensen damm (at) ofir (dot) dk
Those who desire to give up Freedom in order to gain Security, will not

Fra : Morten

Dato : 14-04-04 12:57

> [...]
som
> "svin" ind i debatten.
>
> Han har - med den valgte formulering - reelt kaldt mig og min kone for

Arh - come on - jeg skulle ha' skrevet 'grise' i stedet for, så var du holdt
til det. Se efter i hvilken ånd, en tekst er skrevet.

Til alle andre, tak for input.

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 14-04-04 19:52

Morten wrote:
> "Kristian Damm Jensen" <REdammMOVE@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Arh - come on - jeg skulle ha' skrevet 'grise' i stedet for, så var
> du holdt til det.

Nej.

--
Kristian Damm Jensen damm (at) ofir (dot) dk
If you pray hard enough you can make water run uphill. How hard? Why

Fra : Morten Nørgaard

Dato : 15-04-04 10:45

> Nej.

Kristian, dine kære nærtagende knotne kamphane,

nu skal du tænke på at jeg kommer fra Nordjylland, hvor vi, når vi siger
om nogen at 'han er et svin', i virkeligheden mener 'han er en lille
lyselækkerrød grissebasse'.

Jeg skrev: "Så - er folk nogle svin der ikke står op og skifter deres
datter, eller ...".

Heraf følger: "Svin = folk der lader deres børn sove igennem med en lortet
ble på".

Du skrev: "Han har - med den valgte formulering - reelt kaldt mig og min
kone for
svin."

Jeg kan nu ikke se hvorfor nogen med deres forstand i behold skulle
reklamere med at de ikke orker at skifte deres børn når disse har afføring i
bleen, men det har du åbenbart ikke et problem med at attestere. Hvis du er
den person - og det påstår du at du er - vil jeg dog gerne gi' mig selv lov
til at kalde dig for et svin, og hvis din kone har samme reservationer med
hensyn til at skifte om natten, ja så iler jeg til og tillægger hende samme
tillægsord. Og så skulle i for øvrigt tage og skamme jer begge to, i to små
øfgrisebasser.

/Morten

Fra : Milea

Dato : 14-04-04 15:00

"Morten" <mnoNOSPAMTHANKS@uni-c.dk> wrote in

> [...]
> sover igennem. Så - er folk nogle svin der ikke står op og skifter
> deres datter, eller er der simpelthen nogle der sover igennem i 8

Hej Morten

Tillykke med datteren

Som andre også skriver, så er det forskelligt fra barn til barn.
Hmm...jeg er så en af de forældre som du er misundelig på, for mine 3
piger har hhv. sovet igennem fra 5.uge, 9.uge og 3 mdr. gammel.

De har også været nemme børn hvad det angår, og kom ret hurtigt ind i en
rytme. Siden de blev født, fik de kun mad (ammet/flaske) en gang om
natten, da de ellers sov 3-4 timer af gangen fra starten. Hurtigt røg de
ind i en rytme der sagde: sidste aftensmåltid ved 23-24 tiden, og de
vågnede oftest først igen ved 6 tiden om morgen, hvor de vitterlig var
sultne. Hørte dem på ingen måde om natten.

Min yngste havde et sovehjerte uden lige. Hun kunne snildt fra hun var
ca. 3 mdr. sove fra kl. 23.30 til kl. 9.30 næste morgen.
Dette gjorde så også, at hun max. sov 3 timer i løbet af dagen.
(Hende kunne vi også skifte imens hun sov)

Mht. til bleskift om natten. Mine har kun få gange skidt om natten, og
der er de blevet skiftet, men efter de begyndte at sove igennem, tissede
de kun i bleen.

Jeg mener at det er unødvendigt at stå op om natten, vække barnet, for at
skifte en tisseble. Man finder ret hurtigt ud af, hvornår bleen trænger
til at blive skiftet *G* (Barnet SKAL nok vågne, hvis bleen er for våd,
eller fyldt med lort).

Man kan jo også gøre sit for, at ens barn/børn får en rolig/længere søvn.
1. Røgfrit lokale
2. Dæmpet belysning
3. Udluftning
4. Ikke ligge for varmt

En stofble der var blevet brugt i løbet af dagen, med duften af mor, var
noget der kunne berolige mine piger, og hurtigt blev det en vane, at de
havde en stofble liggende i vuggen, under deres hoved.

Håber det gav lidt svar

Mvh. Milea

Fra : Nette

Dato : 15-04-04 04:42

"Morten" skrev i en meddelelse news:JfXec.3420$4z2.749@news.get2net.dk...
> jeg har både en nyfødt datter

Tillykke med hende. Hvor nyfødt er hun?

> Jeg hører så mange steder fra at 'min datter (temaet varierer også på søn)
> sov igennem om natten fra hun var 3 uger'. Og det bliver jeg da helt
> misundelig for at høre, må jeg indrømme.

Selvfølgelig, og det er vi andre også. Men osm så mange andre har skrevet,
er der stor forskel på hvornår og hvordan et barn sover.

> [...]
simpelthen
> nogle der sover igennem i 8 timer uden at tisse eller, ja, skide?

Andre har sagt det, men jeg gør det også lige
Man skal selvfølgelig ikke vække sit barn for at give mad eller skifte. De
fleste børn vågner af sig selv, hvis der er lort i bleen. Så græder de, det
stinker og det er en rimelig god indikator på at bleen skal skiftes. Jeg
skifter aldrig selv en tisseble om natten. Barnet kan sagtens tåle det og
det er vigtigt at få gjort klart, at når det er nat, så er det nat, så leger
man ikke, tumler ikke unødvendigt rundt ( med en ble, der ikke behøver blive
skiftet) osv. Her forlader vi ikke soveværelset, og har kun en lille
sengelampe tændt.

Hvis du/I har svært ved at se en løbende udvikling i sove/spisemønster, så
var det måske en god idé, at gøre ligesom os,- At lave en bog om
sovetider/spisemønster.
Vi laver hver dag et nyt blad med en ny dag, skriver ned hvornår den lille
sover, spiser osv. Og når dagen er omme og han er puttet til natten, er det
nemt at tælle sammen hvor mange sovetimer og hvor mange spisetider der har
været. Når ugen så er ovre, laver jeg en lille statistik over ugens forløb,
gennemsnitlig søvn om natten, gennemsnitlig spisetider osv. På den måde kan
vi se tilbage og se en lille løbende udvikling. De uger vi sprang over af
træthed og minus overskud, havde vi slet ikke styr på noget som helst. Men
det er selvfølgelig forskelligt fra forældre til forældre.
Bogen kan så gemmes indtil den lille skal være storesøster, for selvom det
lyder underligt og selv om man ikke tror det, så har man faktisk med at
glemme startproblemerne og de "negative sider" ved det at få et barn,
rimelig hurtigt. Min kæreste havde f.eks. helt glemt hvor meget han havde
været oppe om natten, hvor lidt søvn han havde fået og hvor meget den lille
skreg for fire år siden. Han syntes det var alt for meget vores lille nye
søn græd, var vågen osv.
Jeg skal for en god ordens skyld lige nævne, at vi med bogen ikke sætter
noget i bokse, men blot skriver ned, hvordan det forløber. Vi tvinger ikke
sovemønster og spisetider ned over ham, fordi vi kan se tilbage på, hvordan
det fungerede i sidste uge.

Nogle børn sover mange mange timer i døgnet. Vores på nu 3 mdr. sover kun 11
timer i alt, og sådan har det været lige fra dag 1. Pt. sover han alt fra
3-8 timer om natten før han får mad, ialt sover han ca. 9½ time om natten,
men altså med eet måltid mad ind imellem. Han var 2 mdr. før vi forlod de to
natmåltider. Og jeg har hele forløbet igennem skiftet max. een natble om
ugen.

Held og lykke med hende. Og husk du glemmer med tiden.

Nette

Fra : Morten Nørgaard

Dato : 15-04-04 10:40

"Nette" <nettesnetpost@hotmailsletdette.com> skrev i en meddelelse

> Tillykke med hende. Hvor nyfødt er hun?

Tak, tak. Hun er små 3 uger.

> [...]
> ugen.
>
> Held og lykke med hende. Og husk du glemmer med tiden.

Tak for alt. Ikke mindst den sidste sætning

/Morten

Fra : Gitte

Dato : 15-04-04 13:34

>Held og lykke med hende. Og husk du glemmer med tiden.

I øvrigt det eneste der muliggør, at en kvinde føder mere en ét barn

MVH
Gitte