"Den tager sig en blunder"
Fra : Mikael Kristiansen

Dato : 13-04-04 10:00

Hej....

Jeg har en gammel P90 stående med Redhat 6.2, hvorpå jeg bruger LabView til
at logge data fra et par opstillinger, og regulere nogle tryk &
temperaturer. Al kommunikation foregår via serielportene....

Mit problem er, at maskinen i perioder "tager sig en blunder" ...

Når den har kørt i en uges tid, falder den i søvn, men kan vækkes med musen.
Seneste har vi dræbt en tryktransducer, fordi PC'en ikke luftede ud på rette
tidspunkt. Program & software er ikke gået ned, men bare faldet i søvn.

Jeg har ikke apmd kørende på maskinen, ej heller noget power management slåt
til i BIOS'en, men er der noget andet jeg kan have overset ?

Mvh. & på forhånd tak for hjælpen,
Mikael Kristiansen

Fra : Jesper Krogh

Dato : 13-04-04 10:16

I dk.edb.system.unix, skrev Mikael Kristiansen:
> [...]
>
> Mit problem er, at maskinen i perioder "tager sig en blunder" ...
>
> Når den har kørt i en uges tid, falder den i søvn, men kan vækkes med musen.

Prøv næste gang at se om du ikke kan logge ind over nettet. Det kan man
som oftest. Tidligere syntes jeg oftest at det var X der drillede og 6.2
er efterhånden en gammel hund.

Prøv at lade den stå i runlevel 3 når i går fra den og nøjes med at
starte X op når i har brug for det ( med kommandoen "startx")

Jesper

> Seneste har vi dræbt en tryktransducer, fordi PC'en ikke luftede ud på rette
> tidspunkt. Program & software er ikke gået ned, men bare faldet i søvn.

Ikke at jeg ved hvad en tryktransducer er, men det lyder ærgerligt.

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk
Jabber - Det eneste instant messaging system der sikrer DIT privatliv.

Fra : Mikael Kristiansen

Dato : 13-04-04 13:15

Hej igen Jesper,

"Jesper Krogh" <jesper@krogh.cc> wrote in message

> Prøv næste gang at se om du ikke kan logge ind over nettet. Det kan man
> som oftest. Tidligere syntes jeg oftest at det var X der drillede og 6.2
> er efterhånden en gammel hund.

Det kan man sagtens, og maskinen svarer sådan set på alle henvendelser, den
falder bare i staver ?!?

> Prøv at lade den stå i runlevel 3 når i går fra den og nøjes med at
> starte X op når i har brug for det ( med kommandoen "startx")

Jeg har det problem at mine applikationer kræver X..... Jeg er derfor
nødsaget til at have X kørende hele tiden..... Det går sådan set også
udemærket, sålænge den bliver holdt vågen......

> Ikke at jeg ved hvad en tryktransducer er, men det lyder ærgerligt.
Til at måle tryk...... F.eks. trykket i en tank, beholder eller
lignende......

Mvh. Mikael Kristiansen

Fra : Mikael Kristiansen

Dato : 13-04-04 13:16

Hej igen Jesper,

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 13-04-04 10:19

On 2004-04-13, Mikael Kristiansen <komposit@hotmail.com> wrote:
> Mit problem er, at maskinen i perioder "tager sig en blunder" ...

Lyder underligt.

Laves der intererupts på serielportene fra det eksterne udstyr? Og
svarer linux stadigvæk på det?

Kører der programmer på maskinen der sender data til serielportene? og
er det der det går galt?

Hvad siger loggen? Eller konsollen?

Thomas

Fra : Mikael Kristiansen

Dato : 13-04-04 13:15

"Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> wrote in message

> Lyder underligt.
>
> Laves der intererupts på serielportene fra det eksterne udstyr? Og
> svarer linux stadigvæk på det?

Øøøøh interrupts ?!?... (Jeg er bare maskingeniør)

Populærvidenskabeligt forklaret :
Jeg "råber" et modul op med en #??, og modulet svarer.... Der er ingen
kommunikation, medmindre computeren tager initiativet....
Var det svar nok ?

> Kører der programmer på maskinen der sender data til serielportene? og
> er det der det går galt?

Nej, det gætter jeg ikke på er problemet, logfilerne afslører ikke skyggen
af fejl......

> Hvad siger loggen? Eller konsollen?

Som nævnt kan jeg sagtens logge på maskinen med telnet (Den er på et
anarkistisk netværk), og jeg kan se at mit program er i live, men der sker
ingen opdateringer af skærmen, logfiler eller noget som helst andet......

Skulle jeg ikke bare tage og sende maskinen på pension ??

Mvh. Mikael Kristiansen

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 13-04-04 13:20

On 2004-04-13, Mikael Kristiansen <komposit@hotmail.com> wrote:

> Som nævnt kan jeg sagtens logge på maskinen med telnet (Den er på et
> anarkistisk netværk), og jeg kan se at mit program er i live, men der sker
> ingen opdateringer af skærmen, logfiler eller noget som helst andet......

Så er maskinen ikke gået i dvale. Nok nærmere dit program :-/
Hænger det sammen med at skærmen/skærmkortet timer ud? (fjern
DPMS fra /etc/X11/XF86Config-4) og fjern alt hvad der hedder powersave i
bios.

Eller er det en decideret fejl i dit program? Er det interaktivt?
Prøv at starte programmet med "strace <programnavn> > strace.log"
Så vil du se hvad programmet laver af systemkald. Når programmet så
hænger, så kan du måske se hvad der skete optil og deraf slutte dig
til hvad der evt. går galt.

> Skulle jeg ikke bare tage og sende maskinen på pension ??

Ikke sikkert det hjælper. ... eller rettere, hvis det hjælper aner du
jo stadigvæk ikke _hvorfor_ det sker, og kan rende ind i samme problem
igen.

Thomas

Fra : Mikael Kristiansen

Dato : 14-04-04 07:15

> [...]
> Så vil du se hvad programmet laver af systemkald. Når programmet så
> hænger, så kan du måske se hvad der skete optil og deraf slutte dig

Det er meget muligt, at det er mit program, det vil jeg absolut ikke
afvise..... Om det er et ny-opstået problem eller det i virkeligheden har
været der hele tiden (i de 2 år opstillingen har kørt kontinuert) kan vi
ikke rigtigt finde ud af, da vi har haft strømudfald og problemer med at
andet udstyr (specielt frekvensomformere) udsender så meget elektrisk støj,
at andet udstyr laver fejl.

> Ikke sikkert det hjælper. ... eller rettere, hvis det hjælper aner du
> jo stadigvæk ikke _hvorfor_ det sker, og kan rende ind i samme problem
> igen.

Herfra vil jeg prøve de to foreslåede ting af, og finder jeg ingen
løsninger, vil jeg prøve en anden maskine, og slutteligt skrive koden om,
hvis det heller ikke hjælper med en anden maskine......

Mange tak for hjælpen !

Mvh. Mikael Kristiansen

Fra : Lars P. Magnussen

Dato : 14-04-04 12:21

> [...]
> at logge data fra et par opstillinger, og regulere nogle tryk &
> temperaturer. Al kommunikation foregår via serielportene....

Sådan lidt i kanten af emnet, fordi jeg blev nysgerrig:
Er der nogen som har kørt LabWindows/CVI (ANSI C instrumenteringsversionen
fra National Instruments) under Linux ?

Mvh
Lars P. Magnussen

Fra : Mikael Kristiansen

Dato : 15-04-04 06:34

"Lars P. Magnussen" <nix_spam_lpm@magnatek.nejtak> wrote in message

> til
> >

> Sådan lidt i kanten af emnet, fordi jeg blev nysgerrig:
> Er der nogen som har kørt LabWindows/CVI (ANSI C instrumenteringsversionen
> fra National Instruments) under Linux ?

En lille kommentar:
Jeg har rodet en lille smule med at få NI hardware til at virke i LabView
(Under Linux), og det var ikke nogen udpræget succes. En udpræget succes er
derimod anvendelsen af serielt baseret hardware.....

Mvh. Mikael

Fra : Lars P. Magnussen

Dato : 15-04-04 07:37

> [...]
er
> derimod anvendelsen af serielt baseret hardware.....

Det vil jeg skrive mig bag øret. Vi anvender kun NI-hardware til
testopstillinger, men vores egne apparater er udstyret med seriel interface,
som i øjeblikket styres fra software baseret på LabWindows/CVI på
Windows-platformen.

Mvh
Lars P. Magnussen
..