Fugleforvirring?
Fra : Jens Hansen

Dato : 13-04-04 00:13

Vi har et udendørs foderbrædt 4 m fra vort spisebord. Vi fodrer med
vildtfuglefrø og solsikkekerner. Der kommer en masse fugle - overvejende
diverse mejser samt grønirisk, grønsisken, jernspurve, 2 dompapfamilier
og en gang i mellem en kernebider. Når vi kikker på dem med vores lille
10X25 kikkert, er det som man næsten havde dem på spisebordet!
Nu er der det, at indenfor de forskellige arter vi ser, varierer farver
og størrelse ret meget, og naar man kun har "Europas Fugle" som
vejleder, kommer vi tit i vanskeligheder.
F.eks. varierer jernspurve meget. Nogle er meget blågrå andre ret lyse.
Nogler er ret store, medens andre kun er halvt så store. Men der er
forvekslings risikoen ikke stor. Anderledes med grønsisken, som kommer i
småflokke, og som også varierer meget i farve - nogle er flotskinnende
gulgrønlige, medens andre er meget mørkere. Det er ikke bare
kønsbestemt. Der kommer også andre "siskenlignende" som varierer
lysgråligt/ grønligt, men som har meget tydelig længdestribning på brystet.
Jeg synes, at det er meget svært ud fra farveplancherne i Europas Fugle
at differentiere mellem småfuglearterne. Undertiden ligner de mest
arter, der slet ikke skulle findes i DK! Så er dt nemmere med rødhalse
og dompapper, som har de farver, som den slags skal ha'!
Er der en bedre fugle bog?
Venligst
Jens

Fra : Hans Mikkelsen